Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Gijzer
#1006381
Hoihoi,

Sinds een ruime week hebben wij een jonge lab (7 maanden) in huis. Hij begint al aardig te wennen.
Hij heeft de laatste drie maand bij de fokker gezeten, en daar kreeg hij half kvv en half Dogsloversgold. Bij ons krijgt hij 100% kvv.

Twixx moet nog heel veel leren, hij kan in  principe alleen nog maar zit, dus ik werk veel met snoepjes. Voornamelijk rodiworst in stukjes. Maar dit is op zich niet zo handig, want dat kun je niet standaard in je zak stoppen. Nu ben ik op zoek naar ideeetjes voor goede trainingsdingen. Ik kan zelf maar weinig bedenken...

Ik heb gekeken naar de brok die hij kreeg  http://www.dogloversgold.com/philosophy_ned.html en voor en brok vind ik het wel aardig klinken... maar ik weet het niet goed of ik dat wel moet gaan gebruiken als beloning. Wat denken jullie??
Weten jullie nog andere 'droog' beloningsmateriaal, die ik bij me kan steken, zodat ik iig altijd wat bij me heb.
En Gijzer doet het zo goed op kvv dat ik hem niets ongezonds meer durf te geven;) dus die vindt nieuwe ideetjes ook wel leuk...
zelf drogen weet (of durf :-[) ik niet hoe ik dat moet doen. Heb al wel wat rondgekeken, maar kon er nog niet zoveel mee...

alvast bedankt..
Door *Natasja*
#1006382
Vlees drogen is echt zo makkelijk, en de honden zijn er dol op. Heb je een oven? Ik ben zelf begonnen met kipfilet te drogen. Je knipt of snijdt het in kleine stukjes en legt het op bakpapier. Je zet de oven op 50 graden, laat de deur een stukje openstaan (indien mogelijk) en na 8 à 9 uur heb je gezonde, lekkere beloningssnoepjes. Als je veel in 1 keer droogt, vries je een gedeelte in.

Wat je verder kunt gebruiken als beloning: stukjes kaas, pensstaaf in stukjes geknipt, stukjes appel of ander fruit...
Door Gijzer
#1006383
[quote="*Natasja*"]
Vlees drogen is echt zo makkelijk, en de honden zijn er dol op. Heb je een oven? Ik ben zelf begonnen met kipfilet te drogen. Je knipt of snijdt het in kleine stukjes en legt het op bakpapier. Je zet de oven op 50 graden, laat de deur een stukje openstaan (indien mogelijk) en na 8 à 9 uur heb je gezonde, lekkere beloningssnoepjes. Als je veel in 1 keer droogt, vries je een gedeelte in.

Wat je verder kunt gebruiken als beloning: stukjes kaas, pensstaaf in stukjes geknipt, stukjes appel of ander fruit...
[/quote]

Is het erg als de oven niet open kan blijven?? en hoelang kun je het bewaren als het gedroogd is?? En welk vlees is nog meer goed te doen?
Door *Natasja*
#1006388
[quote="Gijzer"]
Is het erg als de oven niet open kan blijven?? en hoelang kun je het bewaren als het gedroogd is?? En welk vlees is nog meer goed te doen?
[/quote]

Nee, het is niet erg, maar het drogen gaat wel sneller als de oven openblijft. Er komt namelijk condens vrij tijdens het drogen. Ik bewaar het gedroogde vlees ongeveer een week (tegen die tijd is het meestal op  ;)). Als je het in de koelkast bewaart, kun je het volgens mij wel 2 weken bewaren.

Geschikt om te drogen zijn (o.a.): runderkopvlees, paardenspiervlees, hart, lever, witvis, kleine bolletjes KVV of gehakt, etc.
Door Gijzer
#1006389
[quote="*Natasja*"]
Nee, het is niet erg, maar het drogen gaat wel sneller als de oven openblijft. Er komt namelijk condens vrij tijdens het drogen. Ik bewaar het gedroogde vlees ongeveer een week (tegen die tijd is het meestal op ;)). Als je het in de koelkast bewaart, kun je het volgens mij wel 2 weken bewaren.

Geschikt om te drogen zijn (o.a.): runderkopvlees, paardenspiervlees, hart, lever, witvis, kleine bolletjes KVV of gehakt, etc.
[/quote]

TNX!! :D
Door Barbara78
#1006517
Wat duurder, maar ook mogelijk is:
- gedroogd vlees kopen (dierenspeciaalzaak);
- zalmkoekjes (ben het merk ff kwijt) = 100% vis, waarvan 80% zalm.
- kipfilet koken (is vloeken voor barfmensen, maar nog altijd beter dan brokken).

Maar moet toegeven dat ik soms ook brokjes gebruik als beloning. Niet super, maar zeker bij bepaalde oefeningen waarbij je redelijk veel moet belonen vind ik het toch wel handig en het lijkt mij beter dan kaas o.i.d.
Door Suzanne
#1007023
Hoi,
Ik heb van de week mijn eerste kipfilet gedroogd in de oven.... ging prima. Mijn oven kan ook niet open blijven staan.
Ik heb het in smalle repen gesneden en die op een bakplaat gelegd. Een uurtje op 50 graden. Daarna, tijdens het omdraaine van eea, was de oven natuurlijk open.. condens weg ;-)
Daarna nog een uur op ik dacht 80 graden.

Toen alles klein gesneden (in hapklare brokjes) en die weer verder laten indrogen.  Niet keihard, maar nog 'kneedbaar' zeg maar. Wel droog ;-)

Ik las hier dat het ook kan met mini-gehaktballetjes.... dus; gehakt staat klaar, ga ik morgen doen!!

Hoe erg stinkt mijn huis als ik dat met kiplever of runderlever ga doen? Mijn man wordt nl letterlijk misselijk van zo'n lucht; -(

Suzanne
Door Beppie1
#1007051
Ik heb verleden week runderrepen en runderlever gedroogd. (echt wel 9 uur drogen)
Echt als maaltijd vervanger als ik eens niets heb(lekker snel ontdooid) en dan moet ze toch flink kauwen!

Het valt echt mee de lucht van lever(vinden we hier, en mn man is ook een zeur qua luchtjes :disguise2:)

Die zalmkoekjes zijn van Henne, 85% zalm, en die worden hier ook met smaak verhapt...
Eigenlijk is alles lekker(als het maar niet onder de noemer eten valt  ;))
Door Suzanne
#1009492
Ik heb geprobeerd runderlever te kopen bij de slager hier ter plaatse, maar dat ging nog even lastig worden ;-(
Die heeft dat niet standaard liggen dus hij gaat navraag doen.... zou kunnen dat ik dan een hele lever moet afnemen en dat gaat teveel worden, tenzij iemand anders op het forum, liefst in de buurt van Waalwijk/Tilburg dat met mij samen wil doen??
Als dat aan de orde is, gooi ik wel een berichtje op het forum!

Suzanne
Door Mevroi Kruim
#1012596
Ovendeur op een kier en een houten lepel ertussen. Wasemt prima af op die manier, ik doe het altijd als ik schuimpjes of meringues maak.
Vlees drogen doe ik liever in de droogmasjien, die kun je nl ook in de schuur zetten  8) en de droogtemepratuur is zodanig dat de voedingswaarde goed bewaard blijft.
Door Suzanne
#1012648
Yup, vast wel, maar ik HEB geen droogmasjien  ;-)  en omdat het gaat om kleine hoeveelheden vind ik het ook wel goed om het in de oven te maken!  Misschien wil ik later wel een droogmachine... die kan ik idd in de schuur zetten (loop ik dan geen risico op vliegen?).

Iemand zo'n ding over?? ;-)

Suzanne

ps... van de week kalkoenkauwsticks gemaakt en begin volgende week is de lever er, wordt aangeleverd in plakken van ca 1 cm dik... dan hoef ik er alleen nog maar repen van de snijden en kan ik gaan drogen.... jottum! ;-)
Door Deesje
#1012775
rodi worst of beter ng kipfilet of kopvlees in kleine stukjes in een bakje meenemen.... :D wel aan vochtige doekjes denken dan..
Door Barbara78
#1013302
Sinds vandaag krijgt Vinnie ook gedroogde - katten - visjes als beloning. Vindt hij ook erg smakelijk en is niet duur.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door