Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Lil
#1005046
Misschien een leuke mededeling voor mensen die dit ook voor hun hond overwegen. Gisteren heeft Boris voor de eerste keer acupunctuur gehad en hoewel het erg snel is, zag ik volgens mij vandaag al resultaat!  :D
Ik heb voor deze behandeling gekozen, omdat bij hem artrose in de heup is geconstateerd en hij afgelopen week ernstige bijwerkingen kreeg van de rimadyl/carprodyl en hij totdat alles rustig is geen enkele NSAID mag en daarna voorzichtig een mildere vorm proberen. Maar als het zo doorgaat.... is misschien alleen suplementen en pijn compositum van de groene os voldoende!  :D

Deze vrouw teste niet alleen waar het lichamelijk niet in orde was, maar ook welke voeding en voedingssuplementen hij nodig had. Al mijn suplementen waren prima, niets erbij en niets eraf en de juiste dosering! Tja, was dan ook vast gesteld door een orthomoleculair therapeut (voor mensen, maar ze heeft goed omgerekend  ;) ).
En wat betreft voeding drie maal raden: barf was super, kvv (twee soorten getest) was niets voor hem (graan allergie en er zit toch echt overal graan in, rodi enkelvoudig was ook niet goed voor hem; zat toch iets van conserveringsstof of bindmiddel in???).

Ze heeft hem behandelt door middel van acupunctuurcreme en energietoevoeging c.q. verbetering door middel van een biotensor. Daarna heeft ze inderdaad ook naalden geprikt. Ik was toen super trots op mijn kerel, drie van de acht naalden waren namelijk op pijnlijke plekken en hij gaf geen kik (normaal zou hij dat dus echt doen). Hij durde zelfs al te ontspannen (wat de meeste honden de eerste keer niet durven).
Daarna heeft hij een buisje met korreltjes gekregen om hem als hij buitenshuis is af te schermen, hij is namelijk hypersensibel. Als bijvoorbeeld een hond uitvalt als hij langsloopt, dan trekt hij zich dat persoonlijk aan en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Idem voor andere dingen, hij moet gewoon wat meer bij zichzelf blijven. Dit buisje heb ik in zijn tuig gedaan en volgens mij was hij iets attenter op mij buiten en wat minder met zijn omgeving bezig, maar dat moet nog duidelijker blijken. Soms is hij gewoon uitzichzelf al attent. Vandaag waren er gelukkig ook weinig prikkels voor hem onderweg.

Over een maand wordt hij weer behandelt, de verwachting is dat hij de behandelingen niet vaak nodig zal hebben, omdat hij gevoelig reageert en alles gelukkig wel meevalt. Het is een combinatie van én de rugklachten die hij al een jaar of drie heeft (hernia gehad, gaat goed, maar moet oppassen dat de tussenwervelschijf niet verschuift en weer gaat duwen als hij gerend heeft of gesprongen) én van de artrose. Beiden zijn niet ernstig, maar allebei is te veel. Heeft hij rugpijn gaat hij anders lopen en daardoor doet zijn poot dan weer pijn en andersom. Is het stabiel, dan is niets aan het handje en loopt hij uren met veel plezier en zonder pijn.

Iedere hond reageert anders, maar elke hond zou weer meer van zijn "oorspronkelijke" karakter vertonen na een aantal dagen en dingen doen die hij alleen gedaan heeft toen hij jong was. De ene hond is na een behandeling hyperactief en ander honden dus moe.

Boris was heel erg moe na de behandeling en heeft heerlijk liggen slapen, diepe diepe ontspanning, was gewoon fijn om naar te kijken. Daarna werd hij wakker, rekte zich uit en bekeek van voor tot achter zijn poten, rekte en draaide zijn poten weer en blijkbaar voelde hij dat hij anders in zijn vel zat of werd hij zich bewuster van zijn lichaam. Schitterend om dat kopje te zien op dat moment.
Vandaag heeft hij geweldig gelopen. Gelukkig geen verergering van de klachten (dit kan in het begin, maar kan ook meteen verbeteren). Hij liep in een keurig draftempo in een keurige lange pas (geen korte pasjes en geen telgang). En..... hij is super ondeugend echt niet normaal. Nu ken ik hem wel zo, dus vind ik het heerlijk dat hij zo'n goede zin heeft dat hij weer ondeugend is.
Ben vandaag dus super enthousiast.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1005625
hey!
wat een leuk verhaal!

mijn paapie is een aantal keren bij tannetje geweest voor acupunctuur..
ook hij reageerde al heel snel op de behandeling en was meestentijds erg braaf..
ook ik was trots natuurlijk.. :D

hij was na de behandelingen ook altijd heerlijk rustig.. veel meer ontspannen..
daarna ben ik ook een keer naar dokter aharon gegaan voor ortumanuele therapie..
en die kon hem na de acu veel makkelijker behandelen..

al met al heel positief dus.. :)
Door Lil
#1006050
Sanyo schreef: Bijzonder om te lezen!

Pure nieuwsgierigheid, mag ik vragen bij wie je bent geweest?
Ik zal vanavond even haar naam opzoeken, geef toe dat ik hier niet goed in ben :-[ :-\
Het is een belgische mevrouw uit Maasmechelen of Maaseik, zij komt bij de mensen thuis (ik woon in Limburg, ze is Nederlandse, maar woont in België is ook maar een paar kilometer verderop).

Voor de behandeling van de rug ben ik al zolang als hij de klachten heeft tot volle tevredenheid bij een osteopaat/fysiotherapeut: Alice Breuer in Margraten (fysiotherapie Margraten). Ik heb veel van dokter Ahorn gehoord, maar dat is wel heel erg ver weg.
Als het nu heel erg wordt, ga ik naar dokter Ahorn, maar het fijne van osteopathie vind ik dat naar het gehele lichaam wordt gekeken. Niet alleen naar de botten, maar ook naar de spieren, pezen, eigenlijk wordt alles behandelt. Je moet dan thuis ook braaf oefeningen doen (en je doodschrikken toen het de eerste keer zo erg was en tijdens mijn lichte manipulaties thuis en de oefeningen met luid gekraak de wervel terugschoot, wat achteraf natuurlijk super goed was).
Door Lil
#1007314
Goed zo!
Mijn therapeut is ook heel streng, want zonder oefeningen geen resultaat. Ik heb toen zelfs behendigheidshindernissen moeten kopen, omdat ik "caveletti's" moest lopen. Die op de manege waren helaas een beetje groot voor een hond, dus maar van die dingen gekocht, best duur voor zo'n stuk plastic dat je in de tuin in de grond steekt...

De acupuncturist heet Dana of Diana Eymael (weet niet zeker of het zo wordt geschreven). De volgende keer vraag ik een foldertje, dan weet ik het zeker. Ze heeft vroeger in een dierenartsen praktijk in Geleen gewerkt (Wiertz, maar die is al een aantal jaren geleden overleden, zijn opvolger is Spiertz, maar veel mensen gaan niet meer naar deze praktijk, het is een hele norse man).
Door Femke
#1008066
goh, da's toevallig, ik heb laatst overwogen om cavaletti voor Sunday te gaam maken omdat hij zo'n spierverlies in de achterhand had. Had nooit gedacht dat die kant-en-klaar voor honden bestonden.
Ik loop nu trouwens met hem in langzame stap tegen de dijk op. Ik woon vlakbij de IJssel en de winterdijk is erg hoog en steil. Volgens mij helpt hem dat ook wel.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1008127
Je kunt ook gewoon balkjes op de grond leggen op onregelmatige afstand van elkaar en Sunday daar overheen laten stappen. Springen is niet eens nodig denk ik, het gaat meer om het gebruiken van z'n achterhand, of niet? Deze oefening heb ik eens gekregen om Gitte's achterhand te trainen.
En tegen een steile helling (dijk) op laten lopen is ook een goede oefening.
Door Lil
#1008890
Hoho cavelleti is NIET springen, het is een looptechniek....
Hij mag niet eens springen, is super slecht dan heeft hij zo weer hernia  :-\

En nee, het zijn geen hondencavelleti's; het zijn "just for fun" agilityhindernissen (behendigheid), van die plastic paaltjes die je in het gazon steekt met van die plastic schuifjes die je traploos kunt verstellen en waarop je dan het plastic latje legt. (en ja als je het hoog maakt moet je springen, maar ik moest ze juist laag gebruiken, maar wel ver genoeg van de bodem af).
Andere oplossing is een bezemsteel en die op een emmer leggen of op een paar bakstenen of zo. Op de grond leggen helpt wel, maar niet goed genoeg. Ik weet niet hoe groot je hond is, maar Boris is 60 cm. Bij kleine honden kun je ze op de grond leggen. Behalve dat hij de lengte van zijn passen moest aanpassen moest hij ook zijn poten hoog genoeg optillen, anders had het weinig zin.
Dijken zijn er helaas niet hier in het heuvelland, wel heuvels maar die zijn niet super steil en ik denk ook dat de boswachter niet blij is als ik dwars tussen de bomen door loop. Maar euh als de techniek van lopen niet klopt is het dan ook wel verstandig om de dijk op te lopen??? Moet je dan niet eerst de staptechniek verbeteren en dan pas berg op gaan oefenen?
Anders praten we misschien over twee verschillende dingen. Boris had een bewegingsprobleem en geen spierverlies. Voor spierverlies helpt cavelleti ook, maar dan moet je misschien andere oefeningen doen.... Eigenlijk is cavelleti ook voor paarden om beter te leren bewegen (niet alleen om springen aan te leren, ook om dressuurpaarden te leren passen van verschillende lengte te maken en de benen hoog genoeg op te tillen). Bijverschijnsel is als het goed is ook bespiering, maar dat is eigenlijk niet het doel van de cavelleti, het doel is de beweging op zichzelf. Wat betreft bespiering zag ik bij Boris niet veel verschil, wel ging hij anders bewegen. Dat ik geen verschil in bespiering lag kan eraan liggen dat hij door zijn probleem natuurlijk veel minder beweging kreeg als voorheen. Korter wandelen (een tijd heel veel korter) en geen sport meer.
#1009967
spreeuwtje schreef:

mijn paapie is een aantal keren bij tannetje geweest voor acupunctuur..
ook hij reageerde al heel snel op de behandeling en was meestentijds erg braaf..
ook ik was trots natuurlijk.. :D

hij was na de behandelingen ook altijd heerlijk rustig.. veel meer ontspannen..
daarna ben ik ook een keer naar dokter aharon gegaan voor ortumanuele therapie..
en die kon hem na de acu veel makkelijker behandelen..

al met al heel positief dus.. :)

Hetzelfde verhaal hier, ook bij Tannetje , maar dan met Mup onze DH.
Het heeft hem niet genezen maar dat wisten we vantevoren. Hij was al te ziek en het uitgangspunt was dus geen genezing maar hem zo comfortabel mogelijk zijn laatste fase door te helpen.
Ik vond vooral de zichtbare ontspanning tijdens en daarna, geweldig om te zien en ik zou hier ook beslist weer voor kiezen!
Door Lil
#1012421
Fijn om te horen dat er meerdere mensen zijn met positieve resultaten en dat jullie het fijn vinden dat ik mijn ervaringen deel.

Nu ben ik ruim een week na de behandeling en....
Hij loopt als een tierelier. Ik moet hem dwingen rustig te doen (en volgens mij gaat dat alleen lukken met een honkbalknuppel  ;D ) want hij rent en speelt en wilt uren achter elkaar.

En wat betreft karakter:
Boh, hij kon wel aan het puberen zijn  ::) (is al zeven jaar), echt gedrag dat hij had toen hij twee jaar was....
Voordeel: hij is weer heel erg zelfverzekerd in contacten met andere honden. Door meervoudig trauma was hij heel erg onzeker geworden (meerdere bijtincidenten, terwijl hij volgens de deskundige super hondentaal spreekt en al van afstand zegt ik doe niets, ik ben vriendelijk). Nu gaat hij weer op vreemde honden af en probeert niet meer aan de riem te ontsnappen als een hond lelijk tegen hem doet aan de overkant van de straat, hij loopt daar gewoon langs zonder angstig gedrag.

Boh zou dat echt allemaal van die behandeling kunnen komen???
Super gewoon, moet wel toegeven dat ik hem braaf aan tuig uitlaat met dat dingetje om hem "af te schermen".
Volgens de Tellington methode moest ik hem ook aan tuig uitlaten, dus misschien helpt dat inderdaad echt voor onzekere honden...
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door