Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1005341
mijn katten zijn echte mieperds. Ze krijgen nu ruim een jaar carnibest, hier en daar een eendagskuiken. Meer gaat er ook echt niet in... :-\
Ik heb ooit eens bibi gekocht, maar de dames keken me aan alsof ik van mn lotje getikt was alsof ik ze wilde vergiftigen..
Na wat pogingen ("dan krijgen jullie maar niets!!!")  wonnen de aanhouders en kregen ze toch maar weer carnibest...  :)

Aan barfen hoef ik helemaal niet te beginnen (lees: daar durf ik niet aan te beginnen met die mieperds)
Naja, omdat de honden wel volledig vers vlees krijgen bied ik de katjes af en toe wel wat aan. Meestal tegen beter weten in.
Maar goed, gisteren kregen de honden parelhoen..
En de kat die normaal het meest loopt te miepen mepte het zo'n beetje uit mn handen en begon er al grommend aan te kauwen  :o
Hahaha, ik stond wel ff te kijken  ???
Puk heeft dus een vleugel op en gelijk maar een eendenhartje (die de honden erbij kregen)

Goed, voorbij zijn dus nu de eenzijdige dagen van carnibest...
Haaksbarf zullen ze vreten!!!Alle smaken!!!! >:(
(bij mn eerstvolgende bestelling)
Door Mevroi Kruim
#1005710
Tuig is het  >:( >:( >:(  ;D ;D

Probeer eens wat andere soorten wild, hier vinden ze dat ook he-le-maal het einde!
OK, en gehakt van de Appie .....
Door panthera
#1006160
Hertenvlees, kalkoenvlees en kopvlees doen ze hier een moord voor. ;D

Het blijven zijkerds. >:(  ;)

Panth.
Door Mevroi Kruim
#1006289
panthera schreef: Hertenvlees, kalkoenvlees en kopvlees doen ze hier een moord voor. ;D

Het blijven zijkerds. >:( ;)

Panth.
Paard, vooral veulen, geweldig!
Wat nou 'natuurlijke' prooien, of wij soms dachten dat ze met z'n 5en (eigenlijk 4 1/2, Kruimel weegt 1,5 kg en heeft 3 poten ;D) geen veulen aan zouden kunnen 8)
Door verwonderd
#1009513
Brie, hoe combineer jij nu kvv met barf?

boslief eet nl kvv, maar vanaf den beginne moest ik dat wel mengen met tartaar of wat dan ook.

De laatste tijd vreet ze haar Prins zeer zeer moeizaam maar ik begin 'm enorm te knijpen wb percentages, want ik voer nu vanaf april rauw. Ben als de dood voor tekorten/overschotten.

Willen jullie mij helpen?

Iig heb ik berekend dat ze 945 gram per 7 dagen zou moeten eten. Waar ze lang niet aan komt. Ze is wel een binnenkat. En een echt grote eetster is ze sowieso niet. En nee, ze is nu niet bepaald licht voor haar formaat ;)
(zie http://noorsbosmeisje.blogspot.com/ )
Afbeelding
Laatst gewijzigd door verwonderd op zo 20 jul 2008, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1009526
Je mag me wel kesley noemen hoor  ;)

Echt barfen doen we hier niet met de katten..
De katten krijgen hier eigenlijk als hoofdbestandsdeel kvv..
Ik durf het (nog) niet aan om aan het echte barfen te beginnen..Ze zitten hier nu ruim een jaar aan de kvv, wellicht dat ik het in de toekomst ga proberen, maar voorlopig laat ik het even zo, het gaat nu al heel goed.
Kriebeltje krijgt wel elke dag een eendagskuiken naast haar cb. Puk biedt ik wel elke dag een kuiken aan, maar het is maar net of ze er wel of geen zin in heeft.
Af en toe geef ik ze ook wat anders, maar dat eten ze soms wel soms niet op. (zoals dus die parelhoen)

Ik denk dat je dat ook zo het beste kan doen als je over wil stappen, kvv als basis houden en dan andere producten aanbieden om te kijken wat ze wel/ niet lekker vinden.
Nu weet ik dus dat hier enkele katten zijn die wel van kwartel houden en niet van parelhoen en omgekeerd.
Eendenhartjes gaan er hier ook goed in btw.
Ik geloof dat Koekje hier op het forum net een vleesmolen heeft aangeschat en daar zelf vlees van gaat malen voor de katten. Dat vond ik zelf ook een optie, dan hoeven ze niet keihard te kauwen en is het nog vergelijkbaar met de kvv  (wat daar schort het hier nog wel eens aan, aan dat kauwen op dingen, het lijkt wel alsof ze daar te lui voor zijn.. ::))

Als je dan weet dat de katten bv kipfilet erg lekker vinden dan kun je dat een poosje als basis houden en er dan elke keer iets door heen gaan mengen?
Maar ja, te lang kipfilet lijkt me ook niet goed ivm tekorten.

Aan de andere kant: een kat zal vast niet heel gauw ernstige tekorten oplopen.
Door brie
#1009528
verwonderd schreef:
De laatste tijd vreet ze haar Prins zeer zeer moeizaam
Heb je al eens een ander kvv geprobeerd?

en misschien hele prooidiertjes? (wel duur, maar misschien een idee om er af en toe bij te doen?)

(die ***katten ook altijd!!! >:( wat een stel miepen zijn het ook af en toe)
Door verwonderd
#1009532
Ja CB (natuur, voor de diabeteskat)dan weer wel dan weer niet. Bibi daar kan ik hier in A'dam niet aankomen en bestellen is geen optie (kleine vriezer). Haaksbarf is idd nog een mogelijkheid, is hier in A'dam te verkrijgen. Bandit heb ik allemaal uiteindelijk aan de buurvrouw moeten geven, ze vrat het NIET!
Maar, mss idd een optie om Bandit opnieuw te proberen  :)

Maar toch, als ik als basis kvv geef, dan krijgt ze de kippennek of het kuiken niet op en omgekeerd: geef ik haar BARF producten, dan eet ze natuurlijk minder kvv, ze ontploft anders. Ze lust kippenlever, kippenhart, lamshart, kippennier, kippenmaag, kippennek, rundergehakt, tartaar, 'soepvlees' (rund) en in de kvv van Prins zit geit en schaap.
Door panthera
#1009539
verwonderd schreef: Ja CB (natuur, voor de diabeteskat)dan weer wel dan weer niet. Bibi daar kan ik hier in A'dam niet aankomen en bestellen is geen optie (kleine vriezer). Haaksbarf is idd nog een mogelijkheid, is hier in A'dam te verkrijgen. Bandit heb ik allemaal uiteindelijk aan de buurvrouw moeten geven, ze vrat het NIET!
Maar, mss idd een optie om Bandit opnieuw te proberen :)

Maar toch, als ik als basis kvv geef, dan krijgt ze de kippennek of het kuiken niet op en omgekeerd: geef ik haar BARF producten, dan eet ze natuurlijk minder kvv, ze ontploft anders. Ze lust kippenlever, kippenhart, lamshart, kippennier, kippenmaag, kippennek, rundergehakt, tartaar, 'soepvlees' (rund) en in de kvv van Prins zit geit en schaap.

Zou haar toch op de KVV houden, als hoofdeten, zeg maar.
Ze krijgt dan in ieder geval ALLES binnen, wat ze nodig heeft.
Wellicht dat als ze, na een tijdje er MEER van gaat eten, dat je DAT dan kunt vervangen door een kippenekje of iets van die andere soorten.
Het gaat er nu om, dat ze alles binnenkrijgt en grrrrrrrrrrroeit. ;) :D

Panth.
Door verwonderd
#1009572
panthera schreef:
Zou haar toch op de KVV houden, als hoofdeten, zeg maar.
Ze krijgt dan in ieder geval ALLES binnen, wat ze nodig heeft.
Wellicht dat als ze, na een tijdje er MEER van gaat eten, dat je DAT dan kunt vervangen door een kippenekje of iets van die andere soorten.
Het gaat er nu om, dat ze alles binnenkrijgt en grrrrrrrrrrroeit. ;) :D

Panth.
Dat was dus ook mijn insteek. Juist ook omdat ik eh, tja, nou ok vooruit dan maar: ff niet heel erg goed in het velletje steek en ik daarom kvv geef (maak me anders veel te druk voor zover je dat nog niet was opgevallen ;D )
Maarrrrrrr zojuist pas heeft ze sinds vanochtend ein de lijk gegeten: nog niet eens 25 gr Prins en ong 25 gr kippenlever. De kippenlever vreet ze er tussenuit en de kvv laat ze staan. En zo gaat dit dus al een hele tijd. Net ff gewogen: 4,6 kg
In principe hoeft ze niet echt meer qua gewicht te groeien hoor, ze heeft nog 2 jaar de tijd om tot een volwassen Noor uit te groeien met het daarbij passende gewicht. De fokker die hier is geweest had haar, ook n.a.v. haar stamboom en haar medische achtergrond, geschat op een uiteindelijke 4 kg aangezien ze ook gewoon klein is. Scherts onze opperste verbazing dat ze een klein aantal maandjes al die 4 kg heeft overschreden op rauw!

Ik lees weer veel op bp maar ik vraag me af en toe af hoeveel gram precies van wat. Voor mij is het gewoon te vaag. Zo heb ik mij weer door zoo-natuurlijk laten vertellen dat ik niet meer dan 2 a 3 kuikens per week naast de kvv mocht voeren. Ik gaf haar elke dag een kuiken, omdat ze dat zo graag at en er zoveel plezier mee had! Maar ben daar dus mee gestopt :-X Mss is mijn noor wel een echte barfer en moet ik daarom gaan barfen. Maar het probleem is dus dat ik dat ingewikkeld vind ondanks dat het niet ingewikkeld schijnt te zijn :)

Ze eet overigens ook graag zalm. Eigenlijk is ze gemakkelijk maar ben ik moeilijk :-[ Maar mevr presteert het rustig om de kippennek nu te laten liggen. En dan denk ik: trut.
Door verwonderd
#1009627
brie schreef: Heb je al eens een ander kvv geprobeerd?

en misschien hele prooidiertjes? (wel duur, maar misschien een idee om er af en toe bij te doen?)

(die ***katten ook altijd!!! >:( wat een stel miepen zijn het ook af en toe)
Hi Kesly, idd hele prooidiertjes. Zou ik hebben gedaan. Maar dat lukte mij (praktisch gezien) maar niet.
heb net trouwens het menu van Koekje gespot!
En ja miep is miep maar ik kan ook behoorlijk miepen hoor :-[
Volgens mij ligt het in mijn geval niet altijd aan de kat ;)
Door brie
#1009683
Maar goed, even op een rijtje:

Ze eet nu aan barf:

orgaan:  - kippennieren,
              - kippenhart
              - kippenmaag
              -  lamshart

spiervlees:
                -  tartaarvlees
                - rundergehakt (is dit niet hetzelfde als tartaar?)
                - soepvlees rund

vleesbot: 
                - kippennek

aan kvv: geit en schaap  (maar wat zit er dan aan afwisseling in qua vlees, spier en bot?)


Hmm, veel orgaan en ik mis de levertjes, maar op zich al goed dat ze dat allemaal eet.
spiervlees idem, maar dit zou op zich nog wel uitgebreid kunnen worden met bv kipfilet oid?
qua vleesbot zijn alleen kippennekken toch wel te weinig
al met al tel ik als je de kvv meerekent 5 vleessoorten, op zich best veel, maar ik kan me voorstellen dat je je wat zorgen maakt over eventuele tekorten  (al zijn er ook mensen die beweren dat hun dier het prima doet op alleen maar hele kippen)

maar ik kan me ook voorstellen dat je bv kipfilet en rundergehakt als basis kan houden en dan dit langzamerhand gaat mengen met andere dingen als bv lever (eend) (of ander spiervlees als haas ed)
de kippennekjes, eet ze die makkelijk? die kun je eventueel pletten samen met bv wat eendennekken of parelhoen karkas.

en vis? lust ze die wel? hele sardientjes kun je dan als compleet rekenen.

Maar goed ik kan me wel voorstellen dat je het een beetje eng vind, het is wel iets dat je langzaamaan moet opbouwen en ja, dat betekent dat je dame een korte tijd wat minder gevarieerd eet...maar of ze daar nu meteen tekorten van oploopt?? stel je voor dat je binnen een half jaar tot een jaar tijd al op 4 of 5 vleessoorten (en dan meer variatie in de vleesbotten ed)  zit als je het langzaam uitbreidt, dan valt dat qua tekorten ook nog wel mee!!


Je schreef dat je had gelezen dat 2 a 3 eendagskuikens voldoende is voor een kat. Mijn kriebeltje eet er elke dag wel 1  ::)  (ze krijgt ook zo'n 100 gram carnibest)
wat is hier precies slecht aan, weet je dat? Ik heb het wel eens eerder aangekaart, ook op voernatuurlijk, maar toen kreeg ik als antwoord dat het best ok. is..
Wat is hier gevaarlijk aan?
Door verwonderd
#1009935
kuikens... had iets te maken met het afbreken van een bepaalde vitamine soort. Help, weet even niet meer welke. Heb wel net het menu van Sien van Koekje overgeschreven en ja daar komen veel kuikentjes in voor. Snap er niets meer van.

Ja suf was kipfilet en kalkoenfilet en kippenlever vergeten (dochter wilde msnen  >:( )
Overigens: ik heb opgeschreven wat ze lust, ik geef al dat orgaanvlees bijv maar 1 x in de week ofzo, ben daar uiterst voorzichtig mee. Vis: zalm en koolvis. Wil idd sardien en makreel gaan proberen (heb ik net van koekje overgepend).

Ooit Bandit wild aangeschaft met konijn geloof ik, ze liep er heel hard voor weg en deinsde terug voor de geur. Durfde eend niet eens te proberen.

Ik ga mijn papiertjes weer eens na waar ik parelhoen, kwartel en eendenrug vandaan kan halen. Heb nl geen flauw idee hier in Amsterdam. Ben niet zo van naar de markt gaan, maar is mss toch een handig idee  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009939
avedine breekt biotine af. biotine is een belangrijk aminozuur voor de kat.
nu is het zo dat een ei (en kuikentje neem ik aan ook) meer biotine bevat dan avedine, dus je krijgt bij een heel geklutst ei (dus zowel geel als wit) en een kuikentje altijd een positieve balans.

ik heb biologie van dyslectische zeeuwen gehad, en spijbelde er vaak, dus pin me er niet op vast.

parelhoen, kwartels en eendenonderdelen (ruggen en vleugels) haal ik meestal bij herby.
na de vakantie (eind augustus) zal ik weer bestellen, wss bij zowel lupa-diervoeding als herby. ik hoop dat ik dan met iemand in amsterdam bij herby mee kan bestellen, en bestel zelf bij lupa.
je kan dan natuurlijk ook gewoon meebestellen.

op de albert cuijp zou je ook aan kwartels en dingesen kunnen komen, maar das voor menselijke consumptie in eerste instantie, en erg prijzig heb ik vernomen.
Door verwonderd
#1009946
En ik lees in een topic van 2003: "Ik heb op de arflijst ook deze vraag gesteld en daar kreeg ik als antwoord dat het stofje wat de biotine afbreekt in eiwit zit,en eiwit zit niet meer in een kuiken daar zit alleen de eidooier nog in,dus zou het geven van rauwe kuikens wat de biotine afbraak betreft dan helemaal niet ter sprake zijn."

Kijk, ondanks die dyslectische zeeuwen en jouw gespijbel zat je er dus niet naast.

Ahhhh dus toch bestellen...

Ik ga dan even heel concreet mijn vriezer opmeten. Best handig. En op basis daarvan kan ik dan meebestellen (hup weer een papiertje met gekrabbel  ;) )
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door