Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cathrien
#1004922
Van Marga de kefir plantjes toegestuurd gekregen. geweldig nu heb ik een paar vraagjes.

1. Je mag het alleen door een plastic vergiet doen? Roestvrije staal waarom niet?

2. Mag de melk met de kefir roosjes weggezet worden in een donker keukenkastje?

3. Wie gebruikt hetzelf en hoeveel per dag? voeg je er iets aan toe?

4. Hoeveel keer per week mogen de honden het hebben en hoeveel.?
Door Anthraciet
#1004964
Ik gebruik het zelf ook en voor zover ik begrepen heb, reageert het metaal met de kefirplantjes, waardoor ze 'het' niet meer doen.
Daarom dus altijd alleen maar met glas en kunststof in kontakt brengen. Ik heb een kunststof vergiet en een kunststof lepel met gaten erin om ze eruit te scheppen, werkt prima!

Ik weet niet of je het ook in een donker kastje kan zetten, ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar het lijkt me ook dat het proces wel licht nodig heeft om te kunnen werken. Persoonlijk zou ik het dus niet doen. Kan je het niet gewoon op het aanrecht of op een kastje laten staan?
Vind het persoonlijk wel boeiend om te zien hoe het rijpingsproces vordert, maar misschien ben ik daar wel een rare in ;D

Ik maak met deze temperaturen ongeveer 2 liter per week. Een deel eten we zelf, gemiddeld 1 á 2 keer per week, soms met honing en banaan, soms met aardbeien, net wat we in huis hebben. De rest gaat naar de honden en kippen, gemiddeld ook zo'n 2x per week.
Door flin
#1004975
[quote="cathrien"]
Van Marga de kefir plantjes toegestuurd gekregen. geweldig nu heb ik een paar vraagjes.

1. Je mag het alleen door een plastic vergiet doen? Roestvrije staal waarom niet?
[/quote]

'k denk zelf, dat ze vroeger idd potjes/lepels van ijzer ( of beschadigd emaille)  etc gebruikten,
en dat lijkt me idd geen goed plan, met zo'n zuur product

    maar 't moderne keuken-roest-vast-staal van tegenwoordig , zal echt geen corrosie vormen....
Door Lizzy
#1004986
Volgens mij sterven je kefirplantjes de dievenmoord dus heeft het niks te maken met dat het niet goed is voor het roestvrijstaal.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1005002
Ik zet het in een donkere gang kast die af en toe open gaat.

De kefir als die in een plastic vergiet is uitgelekt die doe ik wel in de koelkast.
Ik doe het in een plastic kan van de ikea met een deksel erop die je er zo op legt.



Ik drink het iedere ochtend en dan een klein glaasje met niks verder er in.
als ik geen karnemelk meer heb neem ik het bij de lucht nog een keer.

de honden krijgen het ook iedere ochtend een kleine glazen schaaltje,soms met ei soms met ei en groente er door.
Door flin
#1005014
[quote="Lizzy"]
Volgens mij sterven je kefirplantjes de dievenmoord dus heeft het niks te maken met dat het niet goed is voor het roestvrijstaal.
[/quote]

'k denk dat de kefir (dievenmoord ? ;D ;D ) reageert met roest,(ijzer) en aluminium (corrosie),
(occidatie/dmv zuur) en dat de kefir dat niet overleeft,

    maar de keuken-RVS is zuurbestendig en roest dus niet....

miss voelt iemand zich geroepen de proef op de som te nemen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door