Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1004639
hey  meiden.. en jongens.. :P

eum..
mijn katjes gaan nu best goed op de energique van kiki!!
ze eten best lekker.. alleen.. het gaat SNEL!!
ik had 12 kg energique liggen voor kiek.. en dat is al bijna weg..  :-\
ik wil graag door blijven geven.. maar ik moet eerlijk zeggen dat barf een beetje veel van het goede is..
ik moet het gaan malen omdat zeker 2 van de 6 niet zelf gaan kauwen..
en ik zie erg op tegen al dat werk van dat malen..

nu vroeg ik me af..
wat is de goedkoopste en ook wel goede KVV voor katten?
en..
valt dat malen nu echt tegen?
of valt t wel mee?

en ALS t meevalt..
met wat voor molen moet ik dat dan gaan doen?
en zijn er misschien mensen die dan een 2de hands molen hebben die het nog goed doet?

naja..
vragen vragen vragen.. :P
Gebruikersavatar
Door koekje
#1004653
je zou halfhalf kunnen doen. spiervlees en orgaan zijn makkelijk zelf klein te snijden met koksmes en ikeahakker. zelfs de ottentut doet daar niet moeilijk over.
voor vleesbot zou je dan kantenklaar gemalen kunnen kopen; smuldier kip en herby vleesmixen ofzo.
bibi heeft trouwens zeer betaalbaar kattenkvv, maar moeilijk aan te komen.

zelf malen is natuurlijk ook een goede optie. ik heb zelf een porkert nummer 10, met een snijschijf van 12 mm. porkert 8 schijnt ook nog wel te doen te zijn, maar dan moet je meer klein hakken voordat het apparaat ingaat. kipdelen van te voren ontvellen, en nijnenkoppen goed klein hakken  :D
verder is het malen goed te doen; ik kon met 1 lam handje een kip erdoor heen jassen, zonder al te veel kracht te hoeven zetten.

op MP kan je 2ehands molens kopen, maar die hebben vaak roest (is niet lekker in je eten) of zijn bijna net zo duur als een hele nieuwe. en vaak zijn ze niet groot genoeg, en zit er geen snijschijf bij die voor bot te doen is.
een nummer 8 is bij en-garde maar €33,70.
http://www.en-garde.nl/product_info.php ... cts_id=566
levering is snel, en de verzendkosten erg netjes. (ik had voor €100 aan speelgoed gekocht, dus had geen verzendkosten)

lamsribben en groter hondenbot kan er niet doorheen, maar gevogeltebot (kwartel, duif, kip, parelhoen, eend) zal vast lukken. ik denk zelf dat het de investering wel waard is, dat was tie hier ook met 1 tuttebel die gemalen wenst te eten.
malen is op zich zoveel werk niet, zeker niet als je het eenmaal in de vingers hebt. molen aan de tafel schroeven, het te malen spul in stukken hakken en voorbereiden, en malen maar. in porties verdelen en in de vries. voor kiki ben je ook tijd kwijt met portioneren etc.
daarna molen even soppen, en hij kan weer in de kast totdat je voorraad op is en je weer nieuw spul hebt.

ondanks dat ik zowat over mn nek ging tijdens mijn eerste maalavontuur, kan ik wel zeggen dat het meeviel. ik kots altijd bij nieuwe dingen, de eerste keer cb snijden had ik ook draaikolkerige gevoelens in mn maag, maar nu helemaal niet meer.
en een nijnenhoofd hakken (en dan het binnenwerk tegen de tegeltjes aan spetteren) is gewoon vies. jij hebt nog wel een groot voordeel; een hond. deze eet nijnenhoofden ongehakt.

je kan ook for the time being natuurlijk wat sterke diepvrieszakken halen en een stevige hamer. vleesbot in de zak, omwikkelen met een theedoek, zak met theedoen in de keuken op je hakblok, en hameren maar!
dan wordt het ook vanzelf soep, en ook voor de tandlozen redelijk eetbaar.

het grote voordeel van zelf samenstellen is dat je weet wat erin gaat, en in welke percentages. met kant en klaar spul is het altijd gokken. van smuldier kip weet je de verhoudingen niet, en ook niet hoe bevleesd de karkassen waren voordat ze door meneer smuldier in de hakselaar werden gegooid. ook heb je de kwaliteit niet kunnen inzien.
de complete versies van smuldier vind ik troep, en zelfs voor honden inferieur. katten zijn veel gevoeliger dan honden, en ze eten meestal geen pens.
jouw poezies hebben al een niet zo lekker leventje achter de rug, ook op culinair gebied. ik denk dat je qua gezondheid enzo wellicht wat recht te trekken hebt voor ze. dus ik zou niet besparen op de kwaliteit.
dat het duur is, dat snap ik wel. hier een arme student, met een bijbehorend portemonneetje. ik ben zelf zeer koopjes belust, en ook voor mn katten. maak zoveel mogelijk gebruik van alle opties en mogelijkheden, zo kan je voor weinig geld goede maaltijden samenstellen. eens in de zoveel tijd ben je in a'dam, en daar kan je wat meer halen (en voor leukere prijsjes) dan in het boerendorp bij jou. neem eens een koeltas met bevroren koelelementen mee naar meneer spreeuw, en haal wat in a'dam (of bestel met mensen samen als er leuke koopjes zijn).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1004755
hey koekie..
bedankt voor de tips maar weer..

ik krijg al mijn vlees voor kiek aangeleverd van herbie..
en kippenekken enzo door jolly..
als ik goed kijk wat ik kies valt t op zich qua prijs wel mee.. en volgens mij heeft herbie ook bibi..

weet je..
het is op zich allemaal niet zo erg..
maar met 6 katten gaat het zo hard!!
dat valt me erg tegen..

waar haal jij in amsterdam jouw vlees?
en scheelt dat met herbie?
mijn vriend woont in west.. op de adm. de ruijterweg..
er zit daar 1 slager.. maar kun je daar dan gewoon binnenstappen voor vlees?

en vissenkoppen.. kun je die ook malen?

ik wil er best wat voor doen..
maar het moet wel behapbaar blijven..
voor kiek ben ik ook zo 5 uur bezig om porties te maken.. en dan ben ik echt kapot..
(klinkt heel truttig misschien)
en verder moet ik ook kijken of ik het allemaal in de vriezer krijg..

naja..
ik ga eens kijken wat voor dingen ik voor de katten moet bestellen dan..
als ik t nu uitstel.. heb ik strakjes een probleem..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1004849
ik ga die vleesmolen bestellen die jij gelinkt had..
is die schijf die erin zit goed genoeg?
of moet ik er een met grotere gaatjes hebben??
Gebruikersavatar
Door koekje
#1004854
ik woon in oost, naast de dappermarkt. er zitten verschillende kraampjes en islamitische slagers, waar ik sommige dingen voor weinig geld kan halen. west ben ik niet bekend. je zou de ten katemarkt eens kunnen proberen. of tram 7 naar de dappermarkt kunnen nemen.

gewone slagers zijn meestal niet zo heel goedkoop, tenzij je er 'afval' voor de hond kunt krijgen. als het niet bij varkensdingen heeft gelegen enzo.
vissenkoppen zijn te hard, ook om te malen. ik ben trouwens geen 5 uur kwijt aan portioneren. bij een grote bestelling een uurtje, misschien 2.

herby is voor een aantal dingen zeer goedkoop, maar andere dingen zijn gewoon duur. ik koop bij herby meestal rundspiervleessnippers (1,50 euro de kilo) en eendenonderdelen en wat gevogeltevleesbot en natuurlijk gepluimde herbykwartels (die vinden mn katten het lekkerst). eend en parelhoen kan ik hier zowat niet aankomen, en ook niet aan (rund)spiervlees voor die prijs. dus dat haal ik iig bij herby.
Jolly is volgens mij verkooppunt voor Bibi, dus je zou aan haar kunnen vragen wat het kost. Ik heb eens een proefrolletje besteld bij Lupa-diervoeding, en dat was de helft goedkoper dan wat ik betaal voor carnibest bij de DW.

veel kipdingen haal ik op de dappermarkt; er is een kraampje voor goedkope kipnekken, een goedkope viskraam voor sardienen en makreeltjes en zalmkarkassen (die zijn wel voor katten eetbaar itt zalmkoppen), vleugels weer bij de ene islamitische slager, orgaan enzo bij de andere, etc.
soms haal ik ook een kiloknaller kipfilet of rundertartaar bij de supermarkt.
je mag ook een keer mee naar de dappermarkt, dan leg ik je uit hoe ik op mn barfspuljacht ga  ;D

mijn afwisseling van diersoorten zit m voor sien voornamelijk in verschillende soorten gevogelte (en met name vleesbot daarvan) en voor ot tot nu toe verschillende soorten knaagdiertjes erbij. knaagdiertjes zijn best prijzig, behalve weekendratten (€5,50 de kilo), maar ik geloof dat veel katten niet zo van rat houden.

wat ik meestal bij herby bestel:
- kwartels
- eendenruggen
- eendenvleugels
- rundspiervleessnippers
- parelhoenkarkas
- zalmwangen voor sien
- half nijn (1x besteld voor 1 euro)
- wat kippendingen als dat toevallig ook net op is
- duifkarkasjes met ingewanden (was helaas een eenmalige actie, want die dingen vielen erg goed in de smaak)
ik heb ook laatst een botmix besteld voor Ot, maar dat ligt nog bij mn moeder in de vries.
ik heb ook een keer lamshart besteld, maar dat was op en toen kreeg ik eendenhart. ook leuk, maar Ot eet dat niet zo.

je zou ook eens wat kuikentjes kunnen nemen, die zijn ook niet duur.

verschillende prooidieren heb ik Lupa-diervoeding besteld. ratten, muizen, gerbils, duiven en bevederde kwartels. zij heeft ook verschillende soorten kvv, hier in a'dam kan ik alleen dichtbij aan cb komen, en wat verderweg aan bandit.


de bijgeleverde schijf voor de vleesmolen is te klein, ik heb zelf 1 van 12 mm, en die is goed te doen. kleiner zou ik niet doen, en veel groter ook niet, omdat je dan te grote botstukken krijgt. let er op dat je snijschijf overeenkomt met je maat vleesmolen.
ikheb er ook een reservemes en een houten duwer bijgenomen, maar das natuurlijk niet noodzakelijk. voorzichtig met je mesje doen en een grote houten lepel voldoen natuurlijk ook.
Door Frummel
#1004927
Handig topic !
Ben met mijn kat ook net begonnen dus lees graag mee :)
Heb ik ook nog een vraagje:
Koekje, je besteld je prooidieren bij Lupa-diervoeding. Hoe zit dat dan met de aflevering?
Door Cindy de Wolf
#1004997
Ik ben ook al enige tijd bezig om de katten over te zetten op vers. Helaas willen ze geen barf, ondanks dat Dobby de duiven uit de lucht slaat en half op eet, maar een kippennekje al dan niet geplet ho maar ::) >:( Ook ik heb speciaal voor die duivels een Porkert vleesmolen aangeschaft en vriendlief heeft zich het ongans gemalen, no ze moesten het niet. Ze aten het spiervlees eromheen weg en de gemalen parelhoen, eend, kwartel e.d. lieten ze liggen. Als ik er geen spiervlees bij gaf aten ze helemaal niet. Ook de botmixen van Herby waren geen succes. Dus nu maak ik het mezelf makkelijk en krijgen ze sinds 2 maanden haaksbarf in alle smaken en daar smullen ze van. Het is alleen niet zo vriendelijk voor je portomonnee met een gemiddelde prijs van 5 euro pkg. En met 4 katten is dat toch best veel geld. Maar je het ongans malen, verpakken e.d. en dan die ondankbare katten is ook niet alles >:( ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1005012
[quote="Frummel"]
Handig topic !
Ben met mijn kat ook net begonnen dus lees graag mee :)
Heb ik ook nog een vraagje:
Koekje, je besteld je prooidieren bij Lupa-diervoeding. Hoe zit dat dan met de aflevering?

[/quote]

bij mij komt ze aan huis. vanaf €100 zijn er geen bezorgkosten.
het is gewoon bevroren als het wordt geleverd, en zit in een busje in van die speciale piepschuimen bakken.
Door jet
#1005426
hoi, ik weet niet of er een lidl in de buurt zit maar die heeft vanaf  a.s. donderdag 17-7-2008 en vleesmolen in de aanbieding voor € 49.95 ;)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1005549
ik woon in oost, naast de dappermarkt. er zitten verschillende kraampjes en islamitische slagers, waar ik sommige dingen voor weinig geld kan halen. west ben ik niet bekend. je zou de ten katemarkt eens kunnen proberen. of tram 7 naar de dappermarkt kunnen nemen.
hey koek!! :P
sja.. rondstruinen in amsterdam zie ik echt niet zo zitten..
met de auto is t amper te doen.. en ik kan t bij jeroen niet kwijt..
ik vind het denk ik een enorm gedoe om overal te gaan zoeken naar spullen voor 6 katten..
ik vind t al heel wat dat ik me er nu al zo druk om maak.. want normaal was t gewoon een zak brokkies bestellen die aangeleverd werd.. en klaar was klara..

gewone slagers zijn meestal niet zo heel goedkoop, tenzij je er 'afval' voor de hond kunt krijgen. als het niet bij varkensdingen heeft gelegen enzo.
vissenkoppen zijn te hard, ook om te malen. ik ben trouwens geen 5 uur kwijt aan portioneren. bij een grote bestelling een uurtje, misschien 2.
voor kiek ben ik al 5 uur bezig om het in porties te doen..
en voor die 6 katten heb ik NOG eens zon hoeveelheid tijd en energie nodig..
dat heb ik gewoonweg niet..
het moet wel te doen blijven voor me.. anders haak ik af.. en dat zou zonde zijn.. met t leventje wat ik nu heb, heb ik al een aardige hooivork vol.. als je begrijpt wat ik bedoel.. ;)
herby is voor een aantal dingen zeer goedkoop, maar andere dingen zijn gewoon duur. ik koop bij herby meestal rundspiervleessnippers (1,50 euro de kilo) en eendenonderdelen en wat gevogeltevleesbot en natuurlijk gepluimde herbykwartels (die vinden mn katten het lekkerst). eend en parelhoen kan ik hier zowat niet aankomen, en ook niet aan (rund)spiervlees voor die prijs. dus dat haal ik iig bij herby.
Jolly is volgens mij verkooppunt voor Bibi, dus je zou aan haar kunnen vragen wat het kost. Ik heb eens een proefrolletje besteld bij Lupa-diervoeding, en dat was de helft goedkoper dan wat ik betaal voor carnibest bij de DW.
jolly had t idd al eens over bibi..
als dat echt zoveel goedkoper is.. ga ik daar toch eens naar kijken..
en verder zal ik eens gaan kijken naar wat andere vleessoorten nog..
mijn "menuutje" was een eerste opstelling..
ik blijf t gewoon moeilijk vinden..

veel kipdingen haal ik op de dappermarkt; er is een kraampje voor goedkope kipnekken, een goedkope viskraam voor sardienen en makreeltjes en zalmkarkassen (die zijn wel voor katten eetbaar itt zalmkoppen), vleugels weer bij de ene islamitische slager, orgaan enzo bij de andere, etc.
soms haal ik ook een kiloknaller kipfilet of rundertartaar bij de supermarkt.
je mag ook een keer mee naar de dappermarkt, dan leg ik je uit hoe ik op mn barfspuljacht ga  ;D
bij jolly heb ik ook altijd wel aardig goedkope kippennekken.. dus voor de katten kan ik dat bij haar bestellen.. :)
en zalmkarkassen.. is dat afval? of is dat gewoon wat je koopt?? (ik heb daar echt de ballen verstand van).. ik heb nu af en toe een blikje zalm van de goedkope soort.. en de katjes vinden t wel lekker..
het kvv voeren met alle 6 gaat zowiezo heel goed nu..
ze eten bijna alles op.. en wat overblijft gaat savonds weer door een nieuwe bak die ik omroer en aanvul met rundspiervlees snippers die kiek teveel kreeg, een klein beetje blikvoer uit de supermarkt.. en/of een blikje vis..
het hoofd ingredient is dus de energique schijven..
en zo gaat t wel goed..
mijn afwisseling van diersoorten zit m voor sien voornamelijk in verschillende soorten gevogelte (en met name vleesbot daarvan) en voor ot tot nu toe verschillende soorten knaagdiertjes erbij. knaagdiertjes zijn best prijzig, behalve weekendratten (€5,50 de kilo), maar ik geloof dat veel katten niet zo van rat houden.
ik zie mezelf echt geen muizen en ratten malen..  :-[
t gaat me allemaal al aan het hart..
ik ben uit principe vegetarier geworden.. en nu doe ik dit!!
is totaal tegenstrijdig met hoe ik altijd geleefd heb..
er kwam hier nooit vlees in huis..  :-X behalve in brok of blikvorm..

wat ik meestal bij herby bestel:
- kwartels
- eendenruggen
- eendenvleugels
- rundspiervleessnippers
- parelhoenkarkas
- zalmwangen voor sien
- half nijn (1x besteld voor 1 euro)
- wat kippendingen als dat toevallig ook net op is
- duifkarkasjes met ingewanden (was helaas een eenmalige actie, want die dingen vielen erg goed in de smaak)
ik heb ook laatst een botmix besteld voor Ot, maar dat ligt nog bij mn moeder in de vries.
ik heb ook een keer lamshart besteld, maar dat was op en toen kreeg ik eendenhart. ook leuk, maar Ot eet dat niet zo.

je zou ook eens wat kuikentjes kunnen nemen, die zijn ook niet duur.
met dit lijstje ga ik nog even op de lijst van herbie kijken..
:)


verschillende prooidieren heb ik Lupa-diervoeding besteld. ratten, muizen, gerbils, duiven en bevederde kwartels. zij heeft ook verschillende soorten kvv, hier in a'dam kan ik alleen dichtbij aan cb komen, en wat verderweg aan bandit.

de bijgeleverde schijf voor de vleesmolen is te klein, ik heb zelf 1 van 12 mm, en die is goed te doen. kleiner zou ik niet doen, en veel groter ook niet, omdat je dan te grote botstukken krijgt. let er op dat je snijschijf overeenkomt met je maat vleesmolen.
ikheb er ook een reservemes en een houten duwer bijgenomen, maar das natuurlijk niet noodzakelijk. voorzichtig met je mesje doen en een grote houten lepel voldoen natuurlijk ook.
ik heb hem nog niet besteld.. maar met jouw tips in mijn achterhoofd gaat dat wel gebeuren..
maar met het verhaal van cindy in mijn hoofd heb ik wel mijn twijfels over dit hele gebeuren..
we zullen wel zien..
ik vind t al heel wat dat ze de energique eten!!
die vonden ze de eerste week echt niet lekker!
nu komen ze aanrennen en maken ze ruzie.. :P
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1005552
[quote="jet"]
hoi, ik weet niet of er een lidl in de buurt zit maar die heeft vanaf  a.s. donderdag 17-7-2008 en vleesmolen in de aanbieding voor € 49.95 ;)
[/quote]
die koekje gelinkt heeft is goedkoper..
al moet ik daar wel wat dingen bij bestellen..
maar de kwaliteit daarvan is iig bij haar bekend.. en aangezien zij mijn kattenbarfmentor is.. :P
geloof ik haar wel..  8)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1005591
zalmkarkas is een zalm met de kop en filets eraf. een graat met meestal staart en redelijk wat vlees eraan. zowel voor de hond als in stukken voor de katten geschikt. en vaak goedkoper dan een kop.
een porkert met passende snijschijf (vanaf 10 mm denk ik) kan iig vleesbot malen, das met die van de lidl nog maar af te wachten. als je een porkert en een extra snijschijf bestelt, ben je inclusief verzendkosten nog geen 50 euro kwijt. ik zou mijn geld niet op een lidlapparaat zetten. ik heb eens een knoflookpers van de lidl van mn moeder gehad. t ding heeft een half jaar geleefd, en toen lag hij in 2en. en ik heb er alleen knoflook mee geperst.

zalmwangen zijn de wangen (bij de kieuwen) van de zalm. ik denk dat het eigenlijk onder spiervlees valt, maar er zit wel wat kraakbeen in. dus half spiervlees half secundair bot. calciumwaarde zal behoorlijk lager zijn dan een echt vleesbotje.

als jeroen geen vriezer heeft om t op te slaan, zou ik niet ingewikkeld in a'dam gaan doen. er auto rijden is trouwens helemaal geen optie, zeker niet in het weekend op zaterdag. gelukkig hebben verschillende leveranciers een vrij groot assortiment.

de enge gevoelens met herkenbaar vlees zullen verdwijnen. ik heb wellicht makkelijk praten als halve portemonneevega, maar de eerste keer dat ik iets nieuws doe, sta ik ook te kokhalzen. lamsharten snij ik inmiddels zonder blikken of blozen in stukjes, en kuikentjes en knagertjes zijn als ze bevroren binnenkomen per definitie inmiddels kattenvoer.
er zitten hier meer vega's, en ik ben geloof ik de enige kotser van het stelletje  ;D

dat de apen de energique eten vind ik wel heel goed van ze. ik zou dat niet in Sien krijgen, omdat er wss pens in zit. Ot zou er ook ingewikkeld over doen, want het is niet haar normale prak.
Door panthera
#1005641
Vind KVV en Barf ook erg gezond voor de kiddo's, maar bepaald niet goedkoop.
Om "goedkoop" uit te zijn, hoef je het niet te doen.
Zit hier met 2 katten toch op ruim 60 euro per 2 maanden bij Herby, en ongeveer 50 euro KVV per maand.
Dat is ongeveer 80 euro per maand, voor 2 katten.
Maar ze zijn gezond, en daar gaat het om.
Ook al zijn het af en toe zijkerds, die, als ze struisvogelvlees krijgen, me aan staan te kijken of het geen hert kon zijn.  >:( >:(

;D ;D

Panth.
Door Mevroi Kruim
#1005711
Als je goed je best doet met inkopen kun je voor rond de 1 euro per kilo barfen. Daar eten ze hier met z'n vijven 2 dagen van. Nou doe ik best wel luxe dus zo weinig geef ik niet uit maar het kan wel. Ik ben vaak meer kwijt aan medicijnen voor Karel en Kruimel en kattenbakvulling dan aan de barf.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door