Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Elfje
#1003986
Hoi,

Mijn pup Elfje is op de juiste manier ontwormt bij de fokster met drontal 4 x,
en ik kreeg haar met elf weken.
Een maand geleden heeft ze haar cocktailenting gehad en ben gister naar de da geweest om drontal
te halen. Ze is nu 4 maanden.
Ze weegt nu 3 kg en de da zei dat ze een half tablet moest en na 3 a 4 weken de andere helft.
Nu weet ik niet beter dan dat de interval voor goed ontwormen 2 weken is ivm het uitkomen van nieuwe eitjes.
Ik wil haar nu goed ontwormen en daarna als onderhoud 1 x per jaar.
Mijn vraag is dus zal ik de andere helft van het tablet over 3 a 4 weken geven zoals de da voorschrijft of over 2 weken?
Elly
Door Elfje
#1004727
Nikedog en pike allebei bedankt voor het antwoord :)
Maar ik blijf met de vraag zitten hoe het dan met die nieuwe wormeitjes zit ???
Dan zou ik in principe dat halve tablet ook met 6 maanden pas weer kunnen geven
of met een jaar pas :-\
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft, Tannetje of Sylvia misschien?
gr. Elly
Door maddoc
#1004780
het ontwormschema bij pups is; 4x met 2 wkn tussenpoos, daarna 2 x met 2 mnd tussenpoos.  Het is de bedoeling dat die 4x met 2 wk bij de fokker gebeurd op 2,4,6, en 8 wkn en dan dus de nieuwe eigenaar 2x met 2 mnd op 12 en 16 wkn leeftijd. Is het bij de fokker niet 4x gebeurd dan moet de nieuwe eig dat inhalen en schuift alles wat op. Zolang als je (na de ontworming) wormen af ziet komen dan blijf je met 2 wkn herhalen.  Na de 2e x met 2 mnd, zou het 3 a 4 x per jaar zijn, dat is het algemene ontwormadvies bij honden. 
Door conleeuw
#1004841
maddoc schreef: het ontwormschema bij pups is; 4x met 2 wkn tussenpoos, daarna 2 x met 2 mnd tussenpoos. Het is de bedoeling dat die 4x met 2 wk bij de fokker gebeurd op 2,4,6, en 8 wkn en dan dus de nieuwe eigenaar 2x met 2 mnd op 12 en 16 wkn leeftijd. Is het bij de fokker niet 4x gebeurd dan moet de nieuwe eig dat inhalen en schuift alles wat op. Zolang als je (na de ontworming) wormen af ziet komen dan blijf je met 2 wkn herhalen. Na de 2e x met 2 mnd, zou het 3 a 4 x per jaar zijn, dat is het algemene ontwormadvies bij honden.
nou vindt ik puppies ontwormen niet een overbodige luxe, maar de laaste zin 3 a 4 keer per jaar is echt overdreven, je ontworm een volwassen hond niet volgens een schema, je ontworm als er wormen zijn, ontwormen kan je niet preventief, het is gif die alleen een effect hebben indien er wormen zijn, bovendien kan je deze week ontwormen en dan kunnen ze over een paar weken opnieuw een besmetting oplopen, ik heb nu al drie jaar niet ontwormd, is ook niet nodig, hier zijn gewoon geen wormen, nog steeds niet, zie ik wormen, dan zal ik ontwormen maar zeker niet 3 a 4 keer per jaar :-\
Door Elfje
#1004881
maddoc bedankt voor je antwoord, ik ben op de hoogte van het aanbevolen schema maar dat vind ik de hond
onnodig belasten met gifstoffen.
Ik ben het met conleeuw eens dat het belangrijk is om pups goed te ontwormen, want wormen kunnen heel wat
schade aanrichten.
Dus ik wil mijn pup goed ontwormen op deze leeftijd en daarna zelf goed de ontlasting en gedrag van Elfje
in de gaten houden.
Van de mening van mijn da ben ik niet zo onder de indruk want hij raadde mij versvoer ten zeerste af >:(
maar hij wist niet eens dat kvv bestond en vroeg waar kan je dat kopen dan :o
Hij zei ook dat dat een discussie was die jaren geleden al eens gevoerd was en dat brokken het beste was :(
Dus bla bla laat maar lullen dus ;)
Ik volg liever het advies op van echte hondenmensen met verstand van zaken en de juiste ervaring.
Tot zover iedereen bedankt voor de bijdragen :)
Elly
Door maddoc
#1005040
ik zeg ook niet dat je bij volwassen honden perse 4 x per jaar moet ontwormen, maar dat is het advies dat vanuit de overheid gegeven wordt ivm het risico voor de volksgezondheid.
maar ik zou zekers wel het puppydeel vh schema goed uitvoeren en zelf vind ik geregeld eens herhalen ook niet verkeerd.
Door Laura2004
#1005068
maddoc schreef: maar ik zou zekers wel het puppydeel vh schema goed uitvoeren en zelf vind ik geregeld eens herhalen ook niet verkeerd.
Ik vind het geregeld herhalen bij volwassen honden wel verkeerd als ze geen wormen hebben, ik neem zelf ook geen paracetamol voor het geval dat ik hoofdpijn zou kunnen krijgen, ik vind het een onnodige aanslag op het lichaam.
Door Tanna
#1006076
Mijn hond is 5 jaar en ik ontworm allang niet meer. Als er geen wormen zijn valt er ook niks te ontwormen, vind ik. En ontwormingstabletten zijn toch troep uiteindelijk.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1009551
is het wel zo dat je eitjes e.d. ECHT altijd kunt zien in de ontlasting?
ik heb mijn katten en kiek dit jaar wel ontwormd.. omdat ik een klein jochie heb rondlopen in de tuin..
maar eigenlijk heb ik al jaaaaaren geen rijstekorrels e.d. meer gezien in de ontlasting van mijn katten..
de kat die het heel vaak had is jaren terug gestorven (op 21 jarige leeftijd) :P
en de laatste keer dat hij het had woonde ik ergens anders..
hier in mijn tuin heeft hij bij mijn weten nooit wormen gehad..

dus jullie zouden ook de katten dan niet ontwormen?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1009562
spreeuwtje schreef: is het wel zo dat je eitjes e.d. ECHT altijd kunt zien in de ontlasting?
ik heb mijn katten en kiek dit jaar wel ontwormd.. omdat ik een klein jochie heb rondlopen in de tuin..
maar eigenlijk heb ik al jaaaaaren geen rijstekorrels e.d. meer gezien in de ontlasting van mijn katten..
de kat die het heel vaak had is jaren terug gestorven (op 21 jarige leeftijd) :P
en de laatste keer dat hij het had woonde ik ergens anders..
hier in mijn tuin heeft hij bij mijn weten nooit wormen gehad..

dus jullie zouden ook de katten dan niet ontwormen?
De eitjes zijn met het blote oog niet te zien, maar je DA kan dat natuurlijk even voor je onder z'n microscoop leggen. Rijstekorrels zijn ook geen eitjes, dat zijn segmenten van een lintworm.
Even voor de volledigheid, als je een mestonderzoek wilt laten doen dan kun je het beste stukjes poep verzamelen over 3 dagen (omdat de wormen niet elke dag eitjes leggen) en dat in 1 bakje bij je DA inleveren.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1009565
maddoc schreef: ik zeg ook niet dat je bij volwassen honden perse 4 x per jaar moet ontwormen, maar dat is het advies dat vanuit de overheid gegeven wordt ivm het risico voor de volksgezondheid.
maar ik zou zekers wel het puppydeel vh schema goed uitvoeren en zelf vind ik geregeld eens herhalen ook niet verkeerd.
Ook dat hoeft niet persé. Fedor is voor het laatste bij de fokker ontwormt, geloof dat hij toen 6 weken oud was en daarna nooit meer (hij is nu 2,5 jr.). Wel hebben we zijn ontlasting een paar keer laten controleren op wormeitjes (de 1e keer toen hij 12 weken was), maar die waren niet aanwezig.
Ik zie het nut van regelmatig ontwormen niet in, tenzij je hond wormen heeft ;).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door