Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sandrra
#1003843
Vanmorgen werd ik door manlief ( die uit de nachtdienst kwam) ruw uit mijn slaap getrokken. Beneden was t een grote bende van diaree en overgeefsel en waterdruppels. Nee daar maakt hij me niet speciaal voor wakker maar wat wel was was dat er bloed bij lag en dat moest ik komen bekijken.

Beide dames keken nogal schaapachtig en Mazoe is heftig aan t kwijlen, ok dat verklaarde t water wat overal lag. Beetje gevoeld aan de buik van Mazoe aan haar keel gevoeld, voelt niet anders aan dan anders. Maar ze blijft heftig kwijlen. Ik knuffel Khami ff en zeg rare tut ga jij mee kwijlen met Mazoe.
Even later zie ik ineens Khami ineenkrampen staart tegen haar buik en bolle rug. Snel naar buiten en daar gaat ze over haar nek.
Dit was een beetje beige/leverkleurig. En het overgeefsel wat er al lag was lever kleurig met bloederig water/slijm.

Mazoe maakt verder geen zieke indruk behalve dat ze erg kwijlt maar Khami is duidelijk niet lekker.

Nou hebben ze verleden week vrijdag hun jaarlijkse cocktail gehad en een scalibor band. Die van Mazoe vond ik gisteren op de grond na t spelen... Ook zijn ze verleden week meegeweest bij een zieke hond die alleen maar had overgegeven geen diaree.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? van het enten, scalibor? kan dat bloed van het eten komen, dus vleesvocht?

Oh ja verleden jaar na t enten was Mazoe na een week ook met misselijk aan de diaree en overgeven. Ik heb trouwens die banden maar meteen afgedaan.

Khami haar snuit voelt koel aan. Mazoe ligt weer lekker rustig op haar stekkie en maakt geen ziek indruk



Sorry beetje lang verhaal.
Door Lil
#1003845
Tja, kan van alles zijn....
Zieke hond kan maag- / darminfectie hebben gehad wat je ziet aan diarree, overgeven en bloed erbij (door de infectie).
Kan ook door eten van scaliborband, ze zouden veilig zijn, maar als ze echt erop kauwen weet ik het niet.
Enne ja, op een enting kunnen ze ook heel heftig reageren met diarree en overgeven (bloed komt dan van irritatie?)

Dus als ik heel eerlijk ben, zou ik het niet weten en een dierenarts raadplegen...
Door Lizzy
#1003847
Wat een toestanden! Ik denk dat je niet aan vleesvocht hoeft te denken. Ik sluit beslist niet uit dat dit van de enting komt. Bel je de DA, zegt hij waarschijnlijk (met 98% zekerheid) dat het daar niet van kan zijn. Maar, ik denk dat het daar zeker wel van kan zijn. Bovendien is dat best veel hoor, en een enting en een gifband. Ik zou zelf voor de zekerheid toch contact opnemen met de DA en met hem overleggen.

En even een waarschuwing qua enten: als een hond een reactie vertoont op een enting, is de kans groot dat dit ieder jaar erger wordt. En dit kan zelfs resulteren in ernstigere problemen dan overgeven, misselijkheid en diarree. Ik zou je dus aan willen raden meer dan kritisch te gaan vaccineren.
Door sandrra
#1003850
Bedankt alvast voor de reacties.
Nou dit is de laatste keer dat ik ze heb laten enten.
Volgend jaar laat ik ze titteren en als t aan mij ligt komt er geen spuit meer in.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1003853
Goed plan!
Ik sluit me bij Lizzy aan en ik zou inderdaad voor de zekerheid nog even de scaliborband aflaten. Doe het vandaag even rustig aan en laat ze desnoods een dagje vasten of geef iets minder. Zorg er wel voor dat ze voldoende drinken (desnoods een bouillonnetje maken). Beterschap met het stel! :-*
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1003856
Dat kwijlen is ook misselijkheid. Het heerst wel een beetje.
Ik denk dat hun weerstand even minder is door het enten en dat een virus daardoor toe kan slaan.
En dat bloed erbij is bij dieren niet zo schokkend. Teken dat het slijmvlies erg geïrriteerd is.
Ik zou de Scaliborband inderdaad maar even afdoen en ze lekker laten uitzieken.
Eventueel wat Okugest.
Door sandrra
#1003869
De dames liggen nu op de bank op een dekentje te slapen. Khami kijkt al ietsje beter uit haar oogjes en aan Mazoe merk je weinig. Water is weer ververst.
Ik laat ze lekker met rust en volg jullie tips op.
Misschien een stomme vraag maar als ik ze vandaag niet te eten geef moeten ze dan morgen een dubbele portie? Als alles volgens plan gaat vertrekken we morgenavond (tenminste als de dames zich goed voelen)
Enten en scalibor is ook wel veel ja. We gaan naar Kroatië dus vandaar dat ze die band om hebben en geent zijn. Hoewel ik me voor die laatste me eigenlijk wel voor de kop kan slaan... :(
Door Cathelijn
#1003879
Fijn dat ze iets zijn opgeknapt!

Ik zou echt geen dubbele portie eten geven morgen hoor. Eerder beginnen met wat kleine beetjes, afhankelijk van wat ze zelf willen en verdragen op dat moment.

Ik hoop voor jullie dat ze snel opknappen  ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1003883
Voor je kop slaan lost weinig op ;). Schrijf het in ieder geval op en maak een notitie op de kalender (voor volgend jaar), dan gebeurt dit je niet weer. Ik zou ze morgen afhankelijk hoe ze zich voelen normale of halve porties geven. Even een paar daagjes iets minder eten krijgen ze niets van ;). Hopelijk knappen de dames snel op.
Door sandrra
#1003884
Ok doe ik...

Ja ik dacht misschien komen ze dan wat te kort, maar leek me ook weer zoveel dan ineens op een hele lege maag.
Tja blond hè ::)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1003889
Nee hoor, gewoon bezorgd ;). Bij een ander kan ik heel makkelijk zeggen: 'geef maar even een dag geen eten' en als het m'n eigen hond betreft dan vind ik het zo zielig ::) ;D.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door