Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leoida
#1001356
Hallo iedereen,

Onze leonberger Ida is zondag bevallen van 9 puppies. Alles is goed verlopen en moeder en kinderen stellen het wel. De geboortegewichten lagen allemaal tussen 600 en 700 gram, de puppies komen tot nu toe alle dagen goed bij in gewicht. Ik heb het artikel uit de bibliotheek over barf voor zwangere en net bevallen honden goed gelezen en daarin staat dat de moeder zoveel mag eten als ze wil. Ons Ida eet normaal ongeveer 1 kg per dag (ze weegt 50 kg). Deze morgen heeft ze om 6 uur 800 g lamsnek gekregen. Kort daarna stond ze weer aan de frigo en heeft ze geitenyoghurt gekregen met ei. Daarna heeft ze nog 3 kwartels gegeten ( 500g ongeveer) en tegen de middag 400g rundergehakt met groenten/fruitpuree en kefir. En nu is de dag dus nog maar halverwege. Ik heb dan 500g hart voor deze namiddag en vanavond en vannacht zal ik ook nog wat moeten klaartoveren.  Wat ik eigenlijk wil zeggen: als ze zoveel mag eten als ze wil is het ook zo moeilijk om de verhoudingen goed te houden wat waarschijnlijk toch zeer belangrijk is naar de puppies toe. Ik ben even de kluts kwijt . Misschien is het best dat ik gewoon alles wat ze eet opschrijf en aan het einde van de week dan de balans maak en kijk of ik goed zit. Wat denken jullie?
Door Minna
#1001416
Ik zou ook gewoon bvb om de drie dagen balans maken dus gewoon alles opschrijven, als je zo ongeveer om de beurt iets vleesbot-achtigs of compleets geeft en om de beurt spiervlees met een beetje orgaan dan raak je niet zo snel uit balans. Die eet nu wel behoorlijk veel! :)
Door Lizzy
#1001431
Ze heeft dus ongeveer 2,5 kilo op? Dat is behoooorlijk veel ja. Ja, ik ben een meut met dit soort dingen maar ik wil van te voren weten wat mijn hond binnen krijgt. Zeker qua vleesbot. Ik zou sowieso nu de komende dagen even rekenen: de helft vleesbot en de andere helft kun je wel wat varieren tussen spiervlees, orgaanvlees en groente.
Door leoida
#1001436
Het is inderdaad behoorlijk wat , ik had dit nooit verwacht en schrik er enorm van. Maar ze staat dus echt wel te janken aan de frigo! 9 puppies is natuurlijk ook wel een hele hoop om te voeden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1001663
Hier krijgen ze niet "zoveel als ze willen". Uitgaande van een flink nest krijgen ze na de bevalling 2 x de normale hoeveelheid wat ik opvoer naar zo 3,5 á 4 x de normale hoeveelheid tegen de tijd dat ze op de top van de melkgift zitten. Ik voer dan niet het grote bottenwerk omdat er dan niet genoeg in kan, het grootste is ongeveer een kippepoot.
Door Drijver
#1002726
Hier krijgt mams ook niet wat ze maar wil. Dan zou ze dichtgroeien als het aan haar lag :-[
Ze krijgt wel ongeveer het dubbele van normaal (en nu zelfs ietsje minder dan dat) maar zij heeft dan ook dit keer maar 2 pups gekregen die moddervet zijn. Ik verdeel de maaltijden wel in 2 en soms in 3 keer, daar waar ik normaal maar 1 keer voer. En dat gaat goed.
Door cathrien
#1002904
Hardstikke leuk Gefeliciteerd met je pups. Ik had 8 pups in januari na de bevalling kreeg ze bij mij nog KVV 1500 gram want ik heb opgebouwd tot 3000 gram carnibest actief.  De teef kreeg 3x per dag eten . Ze wilde ook niet anders.Voor mijn  is dit topic erg belangrijk omdat ik waarschijnlijk begin 2009 weer een nestje heb. Succes en geniet van je pups.
Door irmaa
#1002917
Gefeliciteerd!! Mooie gewichten van de pups, en ja mijn teef at ook heel veel de eerste 3 weken,  daarna vrij snel afgebouwd. Kon er wel 10 kg in gooien ;)
Normaal krijgen ze hier heel weinig: 700 gr KVV en 3x in de week barf, maar ook lang niet de hoeveelheid "die er voor staat"
Denk er geen zogende teef hetzelfde is, ken ook teven die met moeite iets meer eten dan normaal.
Mijn teven zijn: 56 kg , was 60; 54 kg, is mooi op gewicht en eentje  46 kg  die was 52, werden allemaal veel te dik van de normale hoeveelheid.
Door leoida
#1003495
Bedank voor jullie reacties en felicitaties. De puppies zijn ondertussen 5 dagen oud en komen goed bij. Mama blijft maar vreten, nog steeds zo'n 3 kg per dag, verdeeld over 5 of 6 keer. Ik moet wel toegeven dat ze na de bevalling heel erg vermagerd is, ondanks het feit dat we de hoeveelheid naar het einde van de zwangerschap hadden opgebouwd. Daarom laat ik haar dan ook maar eten zoveel ze wil. De puppies zijn wel dikkerdjes aan het worden hoor, vind ik. Maar een pupje kan toch niet overvoed zijn zolang hij drinkt bij de mama, of toch?
Door Lizzy
#1003799
Neuh, de natuur regelt dat wel vanzelf denk ik zo. Misschien geeft mams lekkere vette slagroom-melk ;D. Geef haar anders ook een schepje extra koolhydraat-houdende voeding door haar voer. Ik weet niet wat je haar nu geeft, maar een gekookt zoet aardappeltje of aardappeltje of wat geweekte havermout (liefst in rauwe geitenmelk met rauwe honing) kan nu geen kwaad, zo in de eerste weken. Daarna weer gauw mee stoppen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door