Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#1002920
(Geen idee of het topic op de juiste plek staat.)
Wie heeft er ervaring met energiedrankjes of repen voor de hond?
Heb je het idee dat het werkt voor jullie hond?
Of is het beter om voor en na intensieve dagen de hond meer eten te geven?

Ik denk erover om dit voor Ginger te gaan gebruiken tijdens wedstrijddagen of op intensieve trainingsdagen. Zodat ze een energiestoot krijgt op deze momenten.
Door tigger
#1002933
Lizzy schreef: Heeft ze dat nodig, zo'n energiestoot? En zo ja, waarom? Presteert ze niet of wordt ze mager?
Tijdens hele dagen trainen/showen/wedstrijden dan kakt ze in op een gegeven moment; geen energie meer (denk ik). Ze heeft al niet zo heel veel reserves waar ze op kan teren. Dus het lijkt mij wel waardevol om haar dan een energiestoot te geven; een maaltijd kan niet want dat is te veel (gevaar voor een maagtorsie).
Ze presteert tot nu toe wel (maar dit zijn trainingsdagen, denk dat wedstrijddagen intensiever zijn), maar ik zie wel dat het veel vergt van haar.
Nu na 2 weken vakantie (vorig jaar ook trouwens) is ze graat mager (haar botten steken uit :(); terwijl ze per dag 1,5 a 2 kg heeft gehad.
Door pallas
#1002947
De meest honden vinden wedstrijddagen lichamelijk niet veel intensiefer maar geestlijk neemt het wel heel veel van een hond.
Voor wedstrijden geef ik juist wat minder eten, dan zijn ze lekker scherp.
Pas na het werk krijgen weer eten van mij. Als we dus  een weekend weg zijn is dat een kleine maaltijd en dan als we weer thuis zijn krijgen ze een paar dagen meer en dan ook wat minder rennen springen maar meer rustig wandelen.

Je zou ook eens kunnen kijken of je hond zich wel goed kan ontspannen op het wedstrijd terrein.
Bij Didot helpt het enorm als ik hem in de bench schuif en daar ook de hoes overheen doe.
Als hij nog andere honden ziet, dan geeft hij zich niet echt neer en is hij aan het eind van de ochtend al helemaal op. (geestelijk dus)

Zoek dus naar mogelijkheden om je hond zoveel mogelijk te laten ontspannen tussendoor.
Voor elke hond is dat weer anders.
De één wil graag los van de lijn juist even rennen en vliegen en de ander wil misschien heel dicht bij de baas blijven.

Energiedrankjes en "snoep" met extra calorieen zie ik niet zo zitten.
Door Lizzy
#1003094
Ik zou zelf ook geen energie-repen geven. Ik weet niet wat er in zit en bovendien houd ik niet van dat soort kant en klare extra's. Ik zou zelf dan eerder wat reform-graan-vlokken zoals havervlokken 12 uur in rauwe geitenmelk laten weken, daar een flinke schep rauwe honing bij doen en dat geven voor de training.
Door flin
#1003103
Vivian schreef:
Nu na 2 weken vakantie (vorig jaar ook trouwens) is ze graat mager (haar botten steken uit :(); terwijl ze per dag 1,5 a 2 kg heeft gehad.
is 't een idee om je menu hier zichtbaar te maken,....miss dat er dan nog tips binnenrollen...?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1003431
Mijn ervaring is ook, dat het vooral een geestelijke vermoeidheid is op een wedstrijd dag. Ze zijn bekaf na de tijd, terwijl we met behendigheid maar 3 rondjes van 30 seconden lopen. Na een training van een uur zijn ze helemaal niet moe.
Ik denk dan ook niet dat je dat kunt beinvloeden met een energie reep/drank.
Ze liggen bij mij ook in een afgesloten bench om ze zoveel mogelijk rust te gunnen.
Door wilfred
#1003555
Mijn ervaring is ook dat de hond het meest actief en scherp is met een lege maag. Van energiedranken- of repen zie ik niet direct het nut en wat zijn de ingrediënten? Ik geeft wel eens tussendoortjes als yoghurt en fruit. Ik sta soms verbaasd van het uithoudingsvermogen van hem. Het is wel eens voorgekomen dat ik een uur of vier met hem ben gaan fietsen en tussendoor gaat hij vaak nog ergens het water in achter stokje aan. Hij blijft maar doorgaan... Als we dan thuis komen krijgt hij z'n portie eten (als het geen vastendag is). Hij gaat dan rusten maar z'n maag wordt aan het werk gezet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1003601
wilfred schreef: Mijn ervaring is ook dat de hond het meest actief en scherp is met een lege maag. Van energiedranken- of repen zie ik niet direct het nut en wat zijn de ingrediënten? Ik geeft wel eens tussendoortjes als yoghurt en fruit. Ik sta soms verbaasd van het uithoudingsvermogen van hem. Het is wel eens voorgekomen dat ik een uur of vier met hem ben gaan fietsen en tussendoor gaat hij vaak nog ergens het water in achter stokje aan. Hij blijft maar doorgaan... Als we dan thuis komen krijgt hij z'n portie eten (als het geen vastendag is). Hij gaat dan rusten maar z'n maag wordt aan het werk gezet.
Meestal granen met vet.
Door tigger
#1003759
Het kan idd goed zijn dat het de combi van geestlijke- en fysieke inspanning.
Misschien dan een kwestie van een ander voedingsschema waar de piekdagen beter in worden verwerkt.

Ik heb het altijd wel lastig gevonden om haar goed op gewicht te houden; of te schraal of iets te dik (tijdens de loopsheid/schijnzwangerschap). Had verwacht dat dit anders zou zijn nu ze gecastreerd is, niet dus.
Op dit moment zit ze er echt behoorlijk door heen vanwege de vakantie; terwijl er tijdens de vakantie helemaal niks van was te merken. Bij thuiskomst is ze letterlijk & figuurlijk ingestort; overgeven, niet willen eten en heel lauw. Vandaag ook nog, we laten haar lekker rustig aan doen. Maar het niet (veel) willen eten, maakt me wel iets ongerust (ze valt dan ook zo in...).
Lizzy schreef: Ik zou zelf dan eerder wat reform-graan-vlokken zoals havervlokken 12 uur in rauwe geitenmelk laten weken, daar een flinke schep rauwe honing bij doen en dat geven voor de training.
Dit kan als energie-tussendoortje geven? En rauwe geitenmelk + rauwe honing is ook gewoon bij de reformwinkel te koop?
Door Minna
#1003785
Ik heb dit ook meegemaakt, dat honden na een wedstrijddag zo moe zijn, of tijdens de dag inzakken. Gebeurt in het begin gewoon, komt door alle vreemde prikkels, er is maar een remedie op; veel doen. Je merkt dat honden die 3-4 wedstrijden per jaar gespreid lopen altijd inzakken, terwijl als je een beetje gaat opbouwen in het seizoen (3-4 wedstrijden in mei-juni en dan weer 3-4 in augustus-september) dat het probleem oplost.
Meestal juist de hele gemotiveerde honden hebben hier last van, Pinkki had het ook heel sterk het eerste wedstrijdjaar, sindsdien maakt het haar niet uit al zou je de hele dag lopen en al zou er een bom naast de ring ontploffen. Ik zet de honden tussen de rondjes door wel in de tent in de bench zodat die een beetje rust nemen.
Onze honden eten ongeveer 36 uur voor een wedstrijd.
Ik geef geen tussendoortjes dan, behalve hun beloning na het rondje. Weet wel dat maltodextrose veel wordt gebruikt om de honden een extra boost te geven tussen de rondjes door, heb er ook aan zitten denken voor Pika omdat die brandt zichzelf ook aardig op. Maar ik vraag me af als het nut heeft als het puur om geestelijke vermoeidheid gaat.
Dat inkakken is dus gewoon heel normaal op wedstrijd en show-dagen.
Wat je beschrijft nu over terugkomst van vakantie, lijkt mij dat madam niet echt zijn eigen grenzen heeft gerespecteert. Zie je hoe mensen wel eens over de finish komen bij marathons en elfstedentocht etc? Kotsen, neerstorten etc? Eigenlijk een normale reactie op een tijdelijke zware belasting. Trekt wel weer bij, alleen moet je een beetje kijken als je weet dat er zo'n zware week aankomt de duurconditie daarop opbouwen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1003867
Minna schreef: Weet wel dat maltodextrose veel wordt gebruikt om de honden een extra boost te geven tussen de rondjes door, heb er ook aan zitten denken voor Pika omdat die brandt zichzelf ook aardig op. Maar ik vraag me af als het nut heeft als het puur om geestelijke vermoeidheid gaat.
Ik heb dan wel geen ervaring met wedstrijden, maar ik weet wel bij mezelf dat dextrose goed helpt bij geestelijke vermoeidheid. Dat duffe gevoel in je hoofd (bv na lang studeren) dat komt juist omdat je hersenen snakken naar glucose. Alle andere organen en de spieren schakelen over op vetverbranding, maar hersenen kunnen dat niet. Met een beetje druivesuiker voel je je meteen een stuk helderder. Dus wie weet help het ook bij honden?  :-\
Door Minna
#1005273
Oh dus dat malto zou best wel kunnen helpen! Ja, ik ken het ook van mezelf, even zo'n druivensuikerdingetje nemen als ik bvb lang moet rijden of een cursus heb waar veel denkwerk aan de pas komt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door