Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#1002817
Vanmorgen vroeg ben ik voor de 5e keer in een paar weken tijd wakker gemaakt door Beau. Hij was misselijk (denk ik) en wilde groen eten. Meestal moet in zulke gevallen de Spaanse Margriet eraan geloven, die vlak bij de achterdeur staat, althans daar begint hij. Na een kwartiertje komt hij weer naar binnen en gaat verder slapen. Ik heb bijgehouden wat hij de dag ervoor gegeten heeft en kan daar geen logica in vinden: 2 keer kalkoennek, 2 keer eendenrugstukken en 1 keer combi zalmmix/kipkarkas. Dit zijn de middag/avondmaaltijden, de ochtendmaaltijden weet ik niet, maar dat lijkt me te lang geleden om er bijna 24 uur later nog last van te krijgen.

Nu vroeg ik me af: kan ik hem de komende tijd standaard voor het slapen gaan een tabletje Okugest geven? Kan dat kwaad? Of werkt Okugest uberhaupt niet preventief?
Door Lizzy
#1002822
Direct kwaad kan het niet maar ik zou het zelf niet doen. Ik ben er niet weg van, om homeopathische middelen preventief te gebruiken.

Geef je hem nog andere supplementen? Kan daar iets tussen zitten dat soms verkeerd valt? Ik geef je een voorbeeld: van de week was Linga misselijk. En ze vrat werkelijk alles op dat ze tegen kwam. Gras, takken, gras-aren (minder!), bladeren. Ik snapte er niks van. Besefte ineens dat ik haar geen geitenmelkje had gegeven, net voor we gingen wandelen maar wel een homeopathisch middel met alcohol erin. Ik weet zeker dat die combi haar de misselijkheid bezorgde.

Hij krijgt ook nog steeds meerdere keren per dag te eten he, vanwege de misselijkheid? Met andere woorden, hij is sowieso wat gevoelig op de buik. Overigens is wel een overeenkomst tussen al deze dingen: vleesbot. En vrij vette vleesbotten ook. Dus ik zou zelf toch ook een dagboekje bij houden, als ik jou was. Heb je wel eens geprobeerd hem voor het slapengaan wat geitenmelk (liefst rauw, maar anders kun je het kopen bij AH/C1000) met wat rauwe honing te geven?
Door *Natasja*
#1002827
Lizzy schreef: Direct kwaad kan het niet maar ik zou het zelf niet doen. Ik ben er niet weg van, om homeopathische middelen preventief te gebruiken.

Geef je hem nog andere supplementen? Kan daar iets tussen zitten dat soms verkeerd valt? Ik geef je een voorbeeld: van de week was Linga misselijk. En ze vrat werkelijk alles op dat ze tegen kwam. Gras, takken, gras-aren (minder!), bladeren. Ik snapte er niks van. Besefte ineens dat ik haar geen geitenmelkje had gegeven, net voor we gingen wandelen maar wel een homeopathisch middel met alcohol erin. Ik weet zeker dat die combi haar de misselijkheid bezorgde.

Hij krijgt ook nog steeds meerdere keren per dag te eten he, vanwege de misselijkheid? Met andere woorden, hij is sowieso wat gevoelig op de buik. Overigens is wel een overeenkomst tussen al deze dingen: vleesbot. En vrij vette vleesbotten ook. Dus ik zou zelf toch ook een dagboekje bij houden, als ik jou was. Heb je wel eens geprobeerd hem voor het slapengaan wat geitenmelk (liefst rauw, maar anders kun je het kopen bij AH/C1000) met wat rauwe honing te geven?
Ok, dan laten we de Okugest staan voor als het daadwerkelijk nodig is.

Dat de overeenkomst vleesbot is, is niet zo gek: iedere middagmaaltijd van Beau bestaat uit vleesbot. 's Ochtends geef ik hem spiervlees of orgaanvlees. Dit omdat ik denk dat vleesbot langer nodig heeft om te verteren, en hij daar dus de hele avond en nacht de tijd voor heeft. Het stomme is dat hij na geiteribben nooit problemen heeft, terwijl die volgens mij ook redelijk vet zijn?

Het enige supplement wat hij de laatste weken weer op zijn menu heeft staan (dus anders dan anders) is Groenlipmossel, omdat hij weer meer last heeft/had van zijn voorpoot. Zou het daardoor kunnen komen denk je?

Ik ga die geitemelk eens proberen. Voor rauwe geitemelk moet ik zeker bij een geiteboerderij zijn, of kun je die ook bij natuurvoedingswinkels kopen? Nu krijgt hij Biogarde voor het slapen gaan, maar zal dat gaan vervangen door de geitemelk met honing. Je zegt trouwens rauwe honing. Is de honing die je in de supermarkt koopt rauw, of moet ik daarvoor naar een speciale winkel (of een bepaald merk)?
Door Lizzy
#1002830
*Natasja* schreef: Ok, dan laten we de Okugest staan voor als het daadwerkelijk nodig is.

Dat de overeenkomst vleesbot is, is niet zo gek: iedere middagmaaltijd van Beau bestaat uit vleesbot. 's Ochtends geef ik hem spiervlees of orgaanvlees. Dit omdat ik denk dat vleesbot langer nodig heeft om te verteren, en hij daar dus de hele avond en nacht de tijd voor heeft. Het stomme is dat hij na geiteribben nooit problemen heeft, terwijl die volgens mij ook redelijk vet zijn?
Ja, daar heb je gelijk in, dat geitenribben vet zijn. Maar ja, ik heb hier een gekkert lopen: die wordt misselijk van parelhoen (Pinkel). Schiet mij maar lek. Ik zou het gewoon een tijdje bijhouden, als ik jou was. En eventueel geef je wat extra vlees bij de vleesbotten. Dat wil ook nog wel eens helpen.
Het enige supplement wat hij de laatste weken weer op zijn menu heeft staan (dus anders dan anders) is Groenlipmossel, omdat hij weer meer last heeft/had van zijn voorpoot. Zou het daardoor kunnen komen denk je?
Nee. Dat is erg mild en bovendien beschermt het zelfs de maagwand.
Ik ga die geitemelk eens proberen. Voor rauwe geitemelk moet ik zeker bij een geiteboerderij zijn, of kun je die ook bij natuurvoedingswinkels kopen? Nu krijgt hij Biogarde voor het slapen gaan, maar zal dat gaan vervangen door de geitemelk met honing. Je zegt trouwens rauwe honing. Is de honing die je in de supermarkt koopt rauw, of moet ik daarvoor naar een speciale winkel (of een bepaald merk)?
Ja, rauwe melk verkopen ze alleen bij de geitenboer. Ook de reformwinkel verkoopt alleen gepasteuriseerde melk. Ik zou zelf beslist rauwe honing geven (reformwinkel) omdat verhitte honing uit de supermarkt zinloos is. Dat is alleen maar zoet, verder niks. Biogarde is op zich ook prima, maar ik vind dat honden toch op geitenmelk vaak beter reageren dan koe-producten. Als je toevallig Schindele's mineralen in huis hebt: voeg daar dan een klein theelepeltje van toe, aan de melk. Dat werkt oh zo fijn bij spijsverteringsproblemen.
Door *Natasja*
#1008724
Mijn vader heeft vanmiddag voor me bij de reformwinkel geïnformeerd, maar rauwe honing kunnen ze me niet aan helpen. Ze hebben nog gebeld met de leverancier, maar ook die kon het niet leveren. Hij had het over koudgeslingerde honing of zoiets, klopt dat? Lizzy, heb jij misschien een merk voor me van rauwe honing, dan kan ik iets specifieker zoeken.

Mijn vader mailt me van het weekend 2 telefoonnummers van lokale geiteboeren, hopelijk kan ik daar terecht voor de rauwe geitemelk.
Door Femke
#1008805
ja, koudgeslingerde honing is hetzelfde.

Honing uit de supermarkt wordt verhit waardoor het smelt om het gemakkelijk uit de raat te krijgen. Hierbij gaan helaas veel waardevolle stoffen verloren.
Koudgeslingerde honing word niet verhit (maar uit de raat geslingerd).
Door *Natasja*
#1008992
Rauwe honing heb ik gevonden (gewoon hier in de supermarkt notabene) en ook gepasteuriseerde geitenmelk. Kunnen we in ieder geval alvast vooruit, terwijl ik op zoek ga naar rauwe geitenmelk.

Hoeveel moet ik ervan geven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door