Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1002154
De bestelling is binnen dus we kunnen een goed begin gaan maken aan het barfen.
De zalmbotmix zal als ik het kan vinden vervangen gaan worden door sardines en als ik het aandurf zalmkop.
En de botmix is ook tijdelijk, totdat mijn angstgevoelens geminderd zijn, heb ook al eendenrug in huis, dus dat zal het dan gaan worden. Maar voor mijn eigen rust langzaam opbouwen voor die schrokops.

Ohja, als iets eens zwaarder uit zal vallen, dan breng ik dat de volgende dag in mindering op de Cb.
En van de Cb krijgen ze diverse smaken.

Komt ie;

                                                                   Mike                                              Jane

Maandag ochtend                                   250gr Cb                                          300gr Cb

                avond                                      350gr Cb                                          400gr Cb


Dinsdag ochtend                                     225gr zalmbotmix                             275gr zalmbotmix
                                                                50gr groente                                     50gr groente         

              avond                                         350gr Cb                                          400gr Cb


Woendag ochtend                                   250gr Cb                                          300gr Cb

                avond                                      300gr Cb                                           350gr Cb
                                                                   50gr groente                                   50gr groente


Donderdag ochtend                                 225gr hert of kopvlees                      275gr hert of kopvlees
                                                                yoghurt of en eitje                            yoghurt of een eitje

                   avond               ene week     225gr botmix 2                                  275 gr botmix 2
                                                                 125gr Cb                                           125 gr Cb

                                      andere week       400 gram pens (lam of rund)            400 gram pens (lam of rund)


Vrijdag ochtend                                         250gr Cb                                          300gr Cb

                avond                                        350gr Cb                                          400gr Cb


Zaterdag ochtend                                      225gr paardsnippers                        275gr paardsnippers
                                                                     50gr groente                                    50gr groente

                avond               ene week          250gr kippenkarkas                         250gr kippenkarkas
                                                                   125gr CB of orgaan bijv.runderhart 150gr Cb of orgaan bijv.runderhart

                                    andere week          350gr parelhoenkarkas                   400gr parelhoenkarkas


Zondag  ochtend                                         250gr Cb                                          300gr Cb

                  avond                                        350gr Cb                                          400gr Cb



En die Cb die ik bij de kippenkarkas geef, zou ik dat ook eventueel kunnen vervangen voor orgaan (dat zou dan om de week worden, die andere week krijgen ze pens)?
Zoja, welke kan ik dan het beste bijgeven?

Als dit allemaal goed gaat zo zal ik denkik nog wel meer uitbreiden, maar daar val ik jullie dan tegen die tijd wel mee lastig als dat mag. :-[
Graag jullie meningen, alvast heel erg bedankt. :-*
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op do 10 jul 2008, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1002402
Ziet er lekker uit hoor!
Ja de orgaan-cb kan je wel bij de kip doen.
Is de paardsnippers alleen vlees? Zonder bot? Dan kan je er wat gemalen eierenschaal bij doen
of mengen met botmix misschien?
Ik zou ook meer eitjes geven. 2-3 per week kan wel.
En yoghurt kan evengoed of als tussendoortje.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1002439
Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb helaas geen makro pas meer, dus daar kom ik niet meer.

@Dory;  Krijgen ze niet genoeg bot, dat ik nog wat eischaalpoeder bij het paardevlees moet doen?
Het is paardevlees inderdaad zonder bot.

En ze krijgen inderdaad wel 2 eitjes in de week en yoghurt als extra, kregen ze al, maar was ik er verder even vergeten bij te zetten.
Door 202Spots
#1002521
Niet dat ze niet genoeg bot krijgen hoor, maar wanneer ik 'n vleesmaaltijd  zonder bot geef,dan word de poep te zacht.  :-X :-\
en daarom doe ik er wat eierenschaal bij.
Je kan ook afwachten wat ze gaan doen, en dan volgende keer wel iets van botmix of eierschaal erbij ;)
okay,eitjes en yoghurt is goed dan  :P
Door flin
#1002648
ook effe proberen...: 't menu voor Mike

cb totaal: 2825 gr (wijkt een beetje, door de wissel om de week)

samengesteld gedeelte:
1400 gr (wijkt ook een beetje, door de weekwissel)

groente: 150 gr
zalmbotmix (50/50) 225 gr + karkas (50/50) 350 gr = 575 gr 41 % (dus 20 % kaal bot en 20 % vlees)
  daar komt bij kaal bot uit de botmix = 157 gr 11 %
vlees: 450 gr + 67 gr (uit de botmix) = 517 gr

(botmix: 225 gr (70/30) = 157 gr kaal bot +  67 gr vlees)

totaal afgerond:
groente 10.5 %
kaal bot 30 %
vlees 56 %
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1002666
Ah, duidelijk Dory. :D
Ze hebben al een keer hertenvlees gehad met groentemix en de ontlasting was goed, maar ik hou het in de gaten. ;)

En Flin; Ik snap het niet helemaal geloof ik. :-[ :-[
Op deze manier zouden ze dus voor mijn gevoel te veel (kaal)bot krijgen?

Knoflook heb ik trouwens ook door de groentemix gedaan.
Door flin
#1002686
[quote="Bernie"]
Ah, duidelijk Dory. :D
Ze hebben al een keer hertenvlees gehad met groentemix en de ontlasting was goed, maar ik hou het in de gaten. ;)

En Flin; Ik snap het niet helemaal geloof ik. :-[ :-[
Op deze manier zouden ze dus voor mijn gevoel te veel (kaal)bot krijgen?Knoflook heb ik trouwens ook door de groentemix gedaan.
[/quote]

iets, maar mag hoor die 30 % , kijk eerst maar n's naar z'n ontlasting, dan kun je altijd nog aanpassen, en je geeft ook nog flink cb, daarbij:
je karkas zal ook niet altijd 50/50 zijn, een keer een goed bevleesd karkas, en dan trekt dat ook wel weer recht, toch?
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1002693
[quote="flin"]
iets, maar mag hoor die 30 % , kijk eerst maar n's naar z'n ontlasting, dan kun je altijd nog aanpassen, en je geeft ook nog flink cb, daarbij:
je karkas zal ook niet altijd 50/50 zijn, een keer een goed bevleesd karkas, en dan trekt dat ook wel weer recht, toch?
[/quote]

Dat is waar ja en die botmix 2 is ook maar tijdelijk natuurlijk, dit vervang ik mettertijd door eendenrug, als ik zeker weet dat het goed gaat met de botjes. Dan is de verhouding nog beter.
Ik hou gewoon hun ontlasting in de gaten.

En bij de kipkarkassen die ik dan om de week geef ga ik orgaan geven i.p.v. de Cb.
Geef ik dan niet te weinig orgaan?
Verder zal ik denk ik nog iets meer groente gaan geven, dus bij nog een maaltijd Cb 50gr groente per hond erbij.


Nog een vraag voor als je volledig barft;
Hoe verdeel je de orgaan, ik heb al gezocht, maar kom daar niet helemaal uit.
Je geeft bijv 15% en de helft daarvan is pens? En hoe verdeel je de rest?
Door flin
#1002725
Bernie schreef: En bij de kipkarkassen die ik dan om de week geef ga ik orgaan geven i.p.v. de Cb.
Geef ik dan niet te weinig orgaan?
in de cb zit voorlopig wel genoeg orgaan denk'k,
maar als je strax helemaal wilt gaan BARF-en is't wel handig om te weten dat ze orgaan idd opeten....proberen dus
Verder zal ik denk ik nog iets meer groente gaan geven, dus bij nog een maaltijd Cb 50gr groente per hond erbij.
lijkt me prima, er zwerft hier ergens wel een lijstje met allerlei groentes die je kunt geven
Nog een vraag voor als je volledig barft;
Hoe verdeel je de orgaan, ik heb al gezocht, maar kom daar niet helemaal uit.
Je geeft bijv 15% en de helft daarvan is pens? En hoe verdeel je de rest?
't kan natuurlijk wat wisselen, afhankelijk van de verschillende organen, die je kunt verkrijgen
grofweg per week: 4% hart, 4% lever, 4% maag, tong, long oid, = samen 12 %, + 8 % pens, = totaal 20 %
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1003037
Bedankt voor je antwoord Flin.

Die groentelijst had ik natuurlijjk al uitgeplozen, de mix ligt al in de vriezer. :D
Maar de verdeling van orgaan kon ik niet vinden.
Dan geeft ik bij die kipkarkassen om de week wat orgaan bij, dan kan ik kijken hoe ze dat vinden.
Door roefus
#1004106
Je geeft 4 dagen CB (ook nog verschillende smaakjes  ;)), dus da's meer dan de helft...en dan luistert het verder feitelijk niet zo nauw.
Voor het kauwplezier en de afwisseling zijn de 3 barfdagen natuurlijk uitstekend !!!  :D

Ik zou alleen even extra op de donderdag letten.
Je geeft dan nog iets CB, maar dat is al compleet en er zit ook al gemalen bot in.
Daar staat dan nog een gelijke portie spiervlees en botmix 2 tegenover.
Botmix 2 bestaat echter voor 70% uit kaal bot en voor 30% uit vlees.. (da's toch wat anders dan fifty-fifty vleesbot).
Normaal gesproken zou ik tegenover zo'n botmix zeker 70% spiervlees zetten. Nou zal het niet zo'n ramp zijn voor 'n enkele dag, maar ik vind het toch veel bot.
Misschien beter om de CB dan te vervangen door spiervlees?
In de week dat je dan pens geeft...loopt het vanzelf weer goed.  ;)

Over de dinsdag denk ik 'n beetje hetzelfde. Zalmbotmix is ook vleesbot, ik zou daar geen CB meer tegenover zetten, maar spiervlees.

De CB die je bij het kipkarkas geeft, kun je m.i. prima vervangen door hart ofzo.
Orgaanvlees is in de CB al behoorlijk vertegenwoord, maar persoonlijk zie ik hart gedeeltelijk ook als spiervlees (maar dat is dus persoonlijk ;)).

Het ziet er overigens allemaal lekker gevariëerd uit en ik denk dat Mike en Jane best wel zullen genieten nu ze mogen gaan kraken !!!  :groupwave2:
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1004385
Dank je Christa!

De zalmmix en cb samen op 1 dag heb ik al gedaan en dat ging prima, gewoon mooie ontlasting de volgende dag.
Met die botmix zal ik het wel veranderen ja, dat is misschien wat te veel bot.
Als de karkassen goed gaan dan zal die mix zowiezo gaan verdwijnen uit het menu.

En bij die kippennekken ga ik een beetje orgaan geven om de week, die andere week krijgen ze dan al pens.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door