Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mascha
#1000987
Zie ook mijn vraag bij KVV problemen voor meer info.

ik ben toch maar eens in het hele verhaal gedoken en heb aan de hand van de beginnerstopics en de Herby productenlijst een potentieel menuutje gemaakt.

ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

ik ben uitgegaan van in de beginnerstopics genoemde percentages:

50% vleesbot
15% groenten
15% orgaanvlees
20% spiervlees

bij lola komt dit bij 2% lichaamsgewicht per week uit op:

1050 gram vleesbot
320 gram groenten
320 gram orgaan
420 gram spiervlees


aangezien lola weigert botten te eten als ze heel zijn heb ik zoveel mogelijk de gemalen/gehakte ingrediënten van Herby uitgekozen.


Dit menu had ik voor 2 weken bedacht en dan week drie weer menu 1 etc.

week 1:

botmix 1  1000 gram
gemalen kip / eend, karaks
verhouding ca. 70% bot 30% vlees

groentenmix 320 gram
zelf samenstellen en malen

Rundvlees snippers spiervlees 420 gram

Runderpens gemalen 320 gram


week 2:

Botmix vis 1000 gram
Botmix vis:
Gemalen zalmkarkas met vlees 

groentenmix 320 gram
zelf samenstellen en malen

Vleesmix 2  790 gram
Rund/schaap/geit - kopvl/spiervl/orgaanvl
licht wisselende samenstelling - Per Kilo (geschikt voor groentenmix)




bij vleesmix 2 is het percentage lastig te zien maar omdat er zowel kop, spier als orgaanvlees inzit heb ik die gebruikt om zowel de spier als orgaanvleesbehoefte in te passen.
Door pallas
#1001010
Ik tel 6 verschillende diersoorten, dus wat afwisseling betreft zit je wel goed.
Misschien nog eens af en toe een eitje of wat kefir erbij.
Kwa orgaan is het wat moeilijk uitrekenen omdat je in de tweede week een mix met orgaan geeft en er geen % bijstaan.
In de eerste week geef je alleen pens als orgaan vlees.

In je berekening ben je uit gegaan van 50% vleesbot.
Doordat je de bot mix geeft kloppen je verhoudingen helaas niet meer.

Vleesbot is nl. 50% vlees en 50% bot, de bot mix is 30% vlees en 70% bot.

Je kan dus nog even opnieuw gaan rekenen en minder botmix en meer vleesmix gaan geven, want nu is je % kaalbot in je menu dus nog te hoog.
Laatst gewijzigd door pallas op wo 09 jul 2008, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mascha
#1001012
dat bij die mix geen percentages staan is lastig inderdaad.

ik ga nog even kijken naar die50/50 naar 70/30

dank je!
Door mascha
#1001022
week 1:

botmix 1  700 gram en 300 gram vleesmix 1
gemalen kip / eend, karaks
verhouding ca. 70% bot 30% vlees
**
60% rundspiervlees, 20% kipkarkas,20% pens
vaste samenstelling - Per Kilo (geschikt voor groentenmix)


groentenmix 320 gram + 1 ei
zelf samenstellen en malen

Rundvlees snippers spiervlees 420 gram

Runderpens gemalen 320 gram


week 2:

Botmix vis 1000 gram
Botmix vis:
Gemalen zalmkarkas met vlees 

groentenmix 320 gram + 1 ei
zelf samenstellen en malen

Vleesmix 2  790 gram
Rund/schaap/geit - kopvl/spiervl/orgaanvl
licht wisselende samenstelling - Per Kilo (geschikt voor groentenmix)




bij de vismix staan ook geen percentages. als dat zichtbaar geen 50/50 is kan ik dat nog aanvullen met vleesmix om botpercentage te verlagen
Gebruikersavatar
Door kira
#1001023
Als je aan 1 kilo botmix 400 gram spiervlees toevoegd, is de verhouding 50/50, (dus 50%bot, 50% vlees). Als je dan van de mengelmoes van 1400 gram (de kilo en 400 gram) 1000 gram geeft, kom je weer uit. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Door mascha
#1001031
snap ik helemaal!

maar dus wel speciaal spiervlees? want ik heb om aan die 50/50 te komen vleesmix toegevoegd aan de botmix


botmix 1  700 gram en 300 gram vleesmix 1

700 gram botmix heeft namelijk 490 gram bot in zit. aangevuld met vleesmix tot 1000 gram is dat dan dus 50/50 ongeveer.

maar die moet dus speciaal spiervlees zijn of is die aanvulling van mij met vleesmix ook ok?
Door pallas
#1001055
[quote="mascha"]
snap ik helemaal!

maar dus wel speciaal spiervlees? want ik heb om aan die 50/50 te komen vleesmix toegevoegd aan de botmix


botmix 1  700 gram en 300 gram vleesmix 1

700 gram botmix heeft namelijk 490 gram bot in zit. aangevuld met vleesmix tot 1000 gram is dat dan dus 50/50 ongeveer.

maar die moet dus speciaal spiervlees zijn of is die aanvulling van mij met vleesmix ook ok?
[/quote]

spiervlees is wel het makkelijkste en dan zit je ook niet met je orgaan % te rommelen.
Door mascha
#1001060
[quote="pallas"]
spiervlees is wel het makkelijkste en dan zit je ook niet met je orgaan % te rommelen.
[/quote]

oh zo ja. ik ga nog even vogelen 8)
Door mascha
#1001062
[quote="mascha"]

week 1:

botmix 1  700 gram en 300 gram spiervleessnippers rund
gemalen kip / eend, karaks
verhouding ca. 70% bot 30% vlees



groentenmix 320 gram + 1 ei
zelf samenstellen en malen

Rundvlees snippers spiervlees 420 gram

Runderpens gemalen 320 gram


week 2:

Botmix vis 1000 gram
Botmix vis:
Gemalen zalmkarkas met vlees 

groentenmix 320 gram + 1 ei
zelf samenstellen en malen

Vleesmix 2  790 gram
Rund/schaap/geit - kopvl/spiervl/orgaanvl
licht wisselende samenstelling - Per Kilo (geschikt voor groentenmix)




bij de vismix staan ook geen percentages. als dat zichtbaar geen 50/50 is kan ik dat nog aanvullen met vleesmix om botpercentage te verlagen

[/quote]
Gebruikersavatar
Door kira
#1001144
de zalmmix is 50% vlees en 50% graat volgens de prijslijst van maart die ik op een ander forum toevallig zag staan.

Ik zou zelf de botmix aanvullen met 100% spiervlees. Ik begreep geloof ik dat jouw hond niet van grote stukken houdt, het haasvlees, de struisvogel en hertvlees kleine blokjes (die goedkope) zijn kleinere stukjes, lamsvlees dat ik had gekregen was net gehakt dus ook klein.

week 1:

botmix 1  700 gram en 300 gram spiervleessnippers rund
gemalen kip / eend, karaks
verhouding ca. 70% bot 30% vlees

Dat is dan 490 gram bot en 210 gram vlees en nog los 300 gram spiervlees.

groentenmix 320 gram + 1 ei
zelf samenstellen en malen

Rundvlees snippers spiervlees 420 gram

Runderpens gemalen 320 gram

Je voert dan totaal: 2060 gram. Dan heb je rond de 50% vleesbot, iets meer als 20% spiervlees, iets minder als 15% groente en idem voor de pens. Dus je zit dan wel aan je % zoals je die wilde hebben. Zelf zou ik de pens afwisselen met ander orgaan, dat heb je anders in deze week niet zitten. Volgens mij lees is steeds dat je max de helft van het orgaan in pens moet geven de rest lever/hart/maag/nier etc. Wellicht wordt dat in week 2 opgelost omdat je dan een vleesmix geeft waar orgaan in zit, maar ik weet niet wat daar in zit aan soort orgaan en hoeveel orgaan dat is. En anders de pens vervangen door bijvoorbeeld 50 gram lever, en 270 gram ander orgaan?

Wel aardig om te zien dat jouw weekmenu er bij mij in 1 dag in gaat, bij de kleine beerin bedoel ik.
Door mascha
#1001151
ik had die pens inderdaad helemaal zo gedaan zodat het wat makkelijker wordt en het in week 2 waarschijnlijk ander orgaan is maar dat is nog aan te vullen/te vervangen met ander spul inderdaad.

mijn meisje is maar een klein dingske inderdaad. wel komisch dat dat bij jou in 1 dag gaat ;D

ik zal hier eens mee gaan beginnen dan zie ik vanzelf of het wat gaat worden of niet.
Door pallas
#1001166
Waar ik nog aan dacht is dat het wel veel vis is op deze manier.
De standaard is een of max twee keer  vis in de week.
Misschien dat je voor de tweede week dan nog een andere botmix kan geven?
Door mascha
#1001172
ze krijgt nu dan maar in 1 van de 2 weken vis. inderdaad verdeeld over die week maar in de andere week helemaal niet.

bedoel je de vis botmix voor de helft te vervangen met de vlees botmix zodat het percentage vis in die week wat lager ligt?
Door dinnee
#1001388
Eet ze helemaal geen hele dingen? of alleen geen hele botten? Want dan zou ik juist geen snippers spiervlees geven, maar zo'n groot mogelijke stukken, dan heeft ze in ieder geval nog iets te knagen en dan gaan haar tandjes ook mooi blinken. :)
Door mascha
#1001405
nee. ze heeft een jaartje geleden voor het laatst een kwart runderhart gehad. dat heb ik na een half uur gehannes maar in stukjes gesneden van ellende >:(

het is echt een diva....


mijn reu schrokt alles in 1x naar binnen en deze doet nog 5 minuten over een bakje smuldier :-[
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door