Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
#9994
Nu nog afweachten wat de schijnzwangerschap betreft. Ik heb wel het idee dat ze deze loopsheid wat makkelijker doorstaat.
Als jij niet tuttelt met je hond en haar niet extra zielig vindt, moet het goed kunnen verlopen.
En voor jou en alle anderen die willen weten wat de nadelen van sterilisatie zijn, kijk dan even op http://www.hondeforum.nl, daar heb ik alles wat ik tot nu toe heb ontdekt op een rijtje gezet.
Door sylvia
#9995
heb em even hierheen gehaald Nicolette  ;)
--------------------------------------------------------------------------------

Hoop dat dit goed gaat, want ik ben hier nieuw. Even voorstellen: mijn echte naam is Nicolette . Ik heb 4 honden, 2 Cesky terriër teefjes (resp. 5,5 en 14 maanden en 2 reuen, 1 Cesky reu van 4 jaar en een bastaard Labrador van 7,5). Pikelien wees me op de sterilisatie-discussie op dit forum.
Laat ik even wat op een rijtje zetten:
Het propageren van sterilisatie komt uit Amerika. Maar daar zijn grote problemen met te veel honden (11 tot 19 miljoen honden worden per jaar ge-euthanaseerd omdat er geen tehuis voor is). Als je dus je hondenpopulatie drastisch terug wil dringen moet je heel positief zijn over sterilasatie (=castratie).
Alle Amerikaanse onderzoeken zijn dus heel positief, maar er worden ook neven-effecten genoemd, maar die doet men af als weinig voorkomend.
Hier een paar op een rijtje:
bij zeer jonge castratie groter narcose risico
grotere gevoeligheid voor infectieziekten
botten worden dunner
de sluiting van de groeischijven is later, waardoor de dragende botten langer worden
genitalieën blijven in een jeugdfase steken
de honden eten meer
zijn minder actief
slapen meer
zijn minder gemotiveerd om te bewegen
vooral bij langharige honden verandering van vachtstuctuur
arthrosde door veranderde botstofwisselinge
vaardigheid tot leren wordt trager
teven die al agressief zijn worden nog agressie
tragere werking van de sc hildklier

Kreeg net de Duitse gegevens binnen:
8x hogere kans op tumoren aanhet hart
groter risico op kanker aan de urinebuis
hogere kans op kanker aan de schildkleir
hogere kans op ziekten aan de alvleesklier
hoger risico op ontstekingen van de hoornvlies
hoger risico op spier atrofie en zwakte van het bindweefsel
hoger risico op tumoren in de bloedvaten
hoger risico op schildklierfalen
incontinentie
toch nog loopheidssymptomen door baarmoederweefsel dat zich verspreid naar andere plaatsen in het lichaam
karakter- en gedragsproblemen
hoger risico op suikerziekte
minder goed leervermogen

Zetten we dit even af tegen verminderd risico op baarmoederkanker, baarmoederontsteking en mammatumoren, dan kan ik maar één conclusie trekken: tel uit je winst.

Duits onderzoek heeft tevens uitgewezen, en mijn dierenarts hier in België heeft dezelfde ervaring, dat honden waar veel mee getutteld wordt, die worden gezien als het plaatsvervangende kind, veel eerder last hebben van loopsheidsklachten als schijnzwangerschap, dan honden die gewoon als hond mogen leven.

Overigens gelden veel van de genoemde problemen ook voor gecastreerde reuen. Daar komen dan nog een paar problemen bij.

Voor mij blijft dus voorop staan: geen medische reden voor castratie (reu dan wel teef) laat de hond in tact. En ik ben eerlijk, bij mij loopt een gecastreerde hond rond, maar een dekking in een onbewaakt ogenblik van een labrador-kruising met een Cesky-terrier daar zit niemand op te wachten. Als mijn reu onverwacht zijn halfzus zou dekken, is dat ook geen optimale situatie, maar met een inteeltpercentage van 12,5% kunnen we dat risico nog lopen.

Dan nog even voor Martijn: een hond heeft wel degelijk een puberteit, misschien niet helemaal te vergelijken met een menselijke puberteit, maar goed die naam begrijpen we. Die puberteit gaat in vanaf 6 maanden. Het ontwijkgedrag van de hond neemt dan weer af, vandaar ook dat hij er dan weer makkelijker vandoor gaat, zijn bewegingsapparaat komt tot perfectionering, de lichamelijke ontwikkeling wordt voltooid en de seksuele volwassenheid treedt op. En natuurlijk als je een hond maar goed traint, d.w.z. onder druk zet, zal hij het puberteitsgedrag minder vertonen, maar je hebt dan ook de hondjes die dan ineens de baas bijten, uit pure frustratie over die constante druk.
h
Door Janet
#9996
Wij vrouwen komen er ook niet al te vrolijk door heen (tenminste velen van ons niet) bij ons duurt het in verhouding vaak nog langer want ben je de helft van de cyclus niet helemaal 100% Ikzelf heb hier ook last van  maar ik moet zeggen dat ik nog nooit het idee heb gehad....kom laat ik eens alles weg laten halen.
Dit zijn normale gedragingen die bij de hormonen horen...de consequentie van het hebben van een teef.
en zo kom je op de volgende discussie,het aanpassen van de hond aan het genoegen van de mens.
Ja, daarom zit ik nog steeds in dubio. Ze kan niet praten. Mwah... ik kijk wel weer hoe ze er door komt ;D.
Door sylvia
#9997
Ja, daarom zit ik nog steeds in dubio. Ze kan niet praten. Mwah... ik kijk wel weer hoe ze er door komt ;D.
ach zo blijven de hersentjes kraken he  ;D
Door avalon
#9998

Als jij niet tuttelt met je hond toe heb ontdekt op een rijtje gezeten haar niet extra zielig vindt, moet het goed kunnen verlopen.
Ze is natuurlijk zielig dat straalt ze uit, maar ik betuttel ze niet. Ik geef haar absoluut geen extra aandacht. Ze zoekt wel mij steeds op en maakt lichaams kontakt en als ik dan over haar heen struikel dan krijgt ze een mopper >:( van mij kado, net als altijd. (ze ligt altijd in de weg, want wat ik ook doe hier zitten tikken of staan koken zij ligt pal achter mij). ;D
Door Janet
#9999

ach zo blijven de hersentjes kraken he  ;D
Nou, da's één ding wat zeker is :-/ ;D. Ik betuttel verder ook niet hoor. En als ze in de weg ligt, 'mag' ze van mij fijn in haar mand liggen. Die staat uit de loop, ze kan de kamer overzien en ik houd niet van dat 24/7-gehobbel achter me aan. En ze heeft daar zo'n enorme kauwkluif waar je Moby Dick nog mee knock out krijgt ;D.
Door avalon
#10000
Angie heeft een eigen stoel hier in huis, ze had een rieten bankje, maar daar gaat ze maar zelden liggen. En in de rieten stoel die in een hoekje in het huis staat, waar ze nogal krap in past, daar gaat ze slapen.

Het liefst is ze dicht bij mij in de buurt, avalon ook alleen is die iets minder aanwezig.
Laatst gewijzigd door avalon op wo 27 aug 2003, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door marja
#10001
Als ik het goed begrijp zijn er dus best veel teefjes die er last van heben, als ze loops zijn.
Maarre waarom mag je ze dan niet lekker tuttlen en extra aandacht geven?? Is toch maar twee keer per jaar!

Zelf wil ik ook lekker betuttelt worden als ik uh je weet wel ben!

Nog effe dit, mijn reu is gecastreerd, betekent dit dat ik wat hem betreft geen problemen hoef te verwachten als mijn teef looops is??

groetjes Marja
Door Janet
#10002
Als ik het goed begrijp zijn er dus best veel teefjes die er last van heben, als ze loops zijn.
Maarre waarom mag je ze dan niet lekker tuttlen en extra aandacht geven?? Is toch maar twee keer per jaar!

Zelf wil ik ook lekker betuttelt worden als ik uh je weet wel ben!

Nog effe dit, mijn reu is gecastreerd, betekent dit dat ik wat hem betreft geen problemen hoef te verwachten als mijn teef looops is??

groetjes Marja
Omdat ik wel kan tellen, maar Kali niet. Tuttelen kan heel snel aangeleerd worden (heel erg belonend). Afleren is daarentegen veel moeilijker. Dus wordt er gewoon niet getutteld.
Door sylvia
#10003
Als ik het goed begrijp zijn er dus best veel teefjes die er last van heben, als ze loops zijn.
Maarre waarom mag je ze dan niet lekker tuttlen en extra aandacht geven?? Is toch maar twee keer per jaar!

Zelf wil ik ook lekker betuttelt worden als ik uh je weet wel ben!

Nog effe dit, mijn reu is gecastreerd, betekent dit dat ik wat hem betreft geen problemen hoef te verwachten als mijn teef looops is??

groetjes Marja
Als een teef schijnzwanger is moet je haar afleiden,minder voeren en vooral niets doen waarmee je het idee geeft dat ze wel eens  echt zwanger kan zijn.
Als je reu gecastreerd is is hij niet vruchtbaar meer,maar dat wil niet zeggen dat hij niet kan dekken.
Er zijn veel reuen die ook na de castratie gewoon teven dekken.
Door Anna
#10004
Als een teef schijnzwanger is moet je haar afleiden,minder voeren en vooral niets doen waarmee je het idee geeft dat ze wel eens  echt zwanger kan zijn.
Hey Sylvia,

Hoe geef je je hond het idee dat ze zwanger is?? :o

Groetjes,

Anna.
Door SHIVA
#10005
;D ???ja sylvia daar ben ik ook benieuwd naar
en kunnen de mannen dat ook niet doen tegen de vrouwen dat we zwanger zijn
die zijn altyd zo attend tegen zwangere vrouwen zeker als we met die zware boodschappen in de winkels aan hetsjouwen zijn ;D
Door avalon
#10006

Hey Sylvia,

Hoe geef je je hond het idee dat ze zwanger is?? :o

Groetjes,

Anna.
Ik hoef er helemaal niets voor te doen dat regelt zichzelf. Die twee teven hier rijden ook op elkaar misschien dat ze dan daardoor denken dat ze zwanger zijn. Verder heeft de een veel op met piepballetjes en piep poppetjes en de ander met pluche beesten, kan er ook mee te maken hebben. (alleen hoop ik dat ze nooit met een pup doen wat ze met deze speeltjes doen) ;D
Door sylvia
#10007
Het is meer het bevestigen van het gedrag,vandaar ook schraler voeren en niet meuten.Als hier een teef gedekt wordt en dan heb ik het over een echte dekking niet twee teven die op elkaar rijen.Dan merk je direkt verschil in gedrag ,ze slapen heel veel ,zijn heel voorzichtig en als mens gedraag je je ook anders aaacccchhhh ze is misschien zwanger dus je gaat haar met extra zorg omringen ,is ze schijnzwanger dan bevestig je dus het idee van zwangerschap waardoor deze gestimuleerd wordt en erger wordt.Schijnzwangerschap is in eerste instantie een geestelijke toestand,je bent zwanger tussen je oren.
Door Anna
#10008
Hey Sylvia,

OK, ik snap het.  Ik behandel mijn hond niet alsof ze superzielig is tijdens haar loopsheid en daarna, maar na haar laatste loopsheid was ze dus wel weer erg sloom en had ze bijna nergens zin in.  Dit heeft een tweetal maanden geduurd, dus het hangt sowieso samen met haar cyclus, maar ik weet niet of ik het schijnzwanger mag noemen.  Ik heb niets gemerkt van melkgift of zo.

Mijn hond was tijdens die maanden helemaal anders dan normaal en ik kan me niet indenken dat ze zich lekker in haar vel voelde.  Ze was amper vooruit te branden en al haar speeltjes beu.  Dit was dus de derde loopsheid.  De tweede loopsheid en de periode daarna waren ook al niet gezellig te noemen.  Toen viel ze regelmatig uit.  Dat was nu gelukkig niet het geval.

Ik wil haar het liefst niet laten steriliseren, maar wil deze toestanden ook liever niet meer meemaken.  Ik vind het uiteindelijk wel zielig voor haar.  Wat kan ik doen??

Groetjes,

Anna.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door