Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1932958
hoi! Reus krijgt nu een maand of 3 Chinese kruiden, ik ben er erg tevreden over. Over welke en waarom kan je meer lezen in het topic "Reus & Jeuk" in de gewone gezondheidsrubriek.

edit
op sites als deze http://www.itmonline.org/ kun je meer lezen over de verschillende kruiden en hoe deze volgens de oosterse geneeskunst werken. Aangezien er zo enorm veel is en het allemaal heel specifiek is wat het doet in welke gevallen, zou ik je wel aanraden om als je er iets mee wilt voor je hond het onder begeleiding te doen van iemand te er veel van weet/voor op geleid is.

over of ze werken: nog los van het verhaal dat de chinese geneeskunst vele honderden zo niet dan duizenden jaren ouder is dan de westerse geneeskunde en dus veel langer de tijd heeft gehad zich te ontwikkelen/bewijzen, je hond kan je het beste laten zien. bij mensen wordt met dergelijke 'alternatieve' geneeswijzen vaak gezegd dat het alleen werk als je er in gelooft bijvoorbeeld. Wel nu, jou hond weet niet wat jij hem geeft, hij ziet een schepje kruiden door het eten niet, of weet in ieder geval het verschill niet tussen dat schepje kruiden en een schepje van een ander poedertje of wat dan ook. Ergo, het soms veronderstelde placebo effect vann homeopatische middelen bij mensen gaat bij een dier niet op!
Laatst gewijzigd door nienk op vr 11 feb 2011, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#1933036
Ik ben ook wel benieuwd. Ik keek in eerste instantie naar iets voor spondylose/artrose, maar vond ook wat tegen teken. Het leek me alleen niet echt practisch bij een golden retriever, omdat je de hond eerst tot de huid toe nat moest maken.
Door charmed
#1933373
Als je echt chinese kruiden wilt geven, dan zou ik daar wel eerst een holistisch dierenarts raadplegen. Het middel moet precies passend bij de hond gezocht worden. Ik denk dat je daar wel net zo voorzichtig mee moet zijn als homeopathie. Ik heb een sheltie met een stofwisselingsziekte op chinese kruiden staan, en ze doet het er goed op. De warmte stijgt bij haar naar het hoofd met alle gevolgen vandien, en zo is het in de hand te houden.
En daarnaast heb ik meer ervaringen met chinese kruiden, allemaal positief.
Door kaszi
#1933425
Bij een ziekte zou ik zeker niet zonder begeleiding beginnen, maar voor ontworming, vlooien en teken behandeling, etc zou het toch wel veilig moeten zijn. Heb 3 kerngezonde (denk ik toch) honden in huis en ik hoop dat ze dat mogen blijven.
Gebruikersavatar
Door Wijnie
#1933593
Sinds een week of vier krijgt Honey chinese kruiden.
Ik ben met haar bij Leida Visée geweest.
De chinese kruiden, andere supplementen en de tondeuze op haar lijf om haar jas uit te doen, geven tot nu toe goede resultaten.  ;)
Door nienk
#1933618
voor de dingen wat jij beschrijft heb ik er geen ervaring mee, maar zou toch ook in die gevallen een holistisch DA raadplegen. aangezien de werking van de kruiden zo specifiek is, lijkt het mij belangrijk dat de hond er verder geen invloed van ondervind. niet dat je honden een gezondheidsprobleem hebben, maar er kan wel iets zijn met hun systeem wat de werking van de kruiden kan verstoren. op het moment dat je besluit chinese kruiden te gaan proberen, moet je denk ik je een beetje verdiepen in waar de werking daarvan op gebaseerd is. aangezien de chinese geneeskunst het lichaam altijd als geheel ziet en uitgaat van het bestrijden van de oorzaak en niet van de symptomen van de klachten, moet denk ik toch de hele hond beoordeeld worden om te beslissen welke kruiden er in gezet gaan worden.

voor vlooien en teken misschien zonder ja. maar wormen zou ik al zeggen nee, last hebben van wormen kan ook met de weerstand te maken hebben, en op het moment dat je het over weerstand gaat hebben heb je het sowieso al over het hele hondenlijf.

ik zou er dus nooit zomaar mee wat gaan proberen. de 'baat het niet dan schaad het niet' is namelijk niet helemaal waar, jij weet niet wat er in het hondenlijf gebeurd, ook niet in een lijf zonder verschijnselen van problemen kan een wankel evenwicht zijn wat door een verkeerd ingezet middel verstoord kan worden, met alle mogelijke gevolgen van dien.

informeer eens bij een praktijk van holistische DA die ook dergelijke kruiden in de verkoop heeft, wellicht kunnen die je meer vertellen en ben je met een kort advies gesprekje klaar.
Door Veerle-scrappyToo
#1934562
vraagje...van homeopatische middelen weet ik dat die een beetje tijd nodig hebben om te beginnen werken.  Hoe zit dat met chinese kruiden?  Beginnen die snel te werken of hebben die ook een tijdje nodig voor ze hun werk kunnen beginnen doen?

Wat een zinsconstructie  ::)
Door charmed
#1934570
Homeopatische middelen werken ook vrijwel direct, alleen om goed resultaat te zien moet je 6 weken wachten omdat het dan goed ingesteld is. Denk dat dat bij Chinese kruiden hetzelfde is? Heb er nooit zo op gelet. Je kunt vrijwel gelijk zien dat het beter gaat (als ik bij mijn honden kijk), maar of het uiteindelijk helemaal goed gaat, denk ik dat er wel tijd voor staat. Dat is met alle medicijnen zo. Denk hiermee niet anders.
Door nienk
#1934571
ligt er denk ik heel erg aan, er zijn zoveel verschillende met evenzoveel verschillende werkingen! Wat Reus krijgt begint na een paar dagen wat te doen, en werkte dan steeds ongeveer een maand optimaal. Na een maand kreeg hij dan andere (nu 3e keer). Maar wat ik zeg, er zijn echt een heleboel verschillende kruiden, mengsels, toepassingen, etc. die dan ook nog in verschillende concentraties toegepast kunnen worden. denk dus niet dat het zo in het algemeen te zeggen is.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door