Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#1559181
Wat zijn de grootste verschillen, voor- en nadelen t.o.v. elkaar qua mogelijkheden?! Kan iemand me dat een enigszins uitleggen?? :confused1:
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1561803
Hi Jojo,
over osteopathie weet ik niet zo heel veel, maar van TTouch redelijk wat en steeds meer aangezien ik komend weekend weer een weekend opleiding heb :D

Ik denk dat de kracht van TTouch ligt in de relatieve eenvoud van de methode gecombineerd met het bijzondere effect van de cirkelvormige touches, eigenlijk heel kort door de bocht help je de lichaamscellen zich te herinneren dat ze het in zich hebben om perfect te functioneren, er is nog veel te weinig onderzoek gedaan om uit te kunnen leggen hoe het precies werkt, maar er zijn casestudies genoeg die wonderbaarlijke verhalen vertellen.
Misschien is het verschil tussen TTouch en osteopathie dat je met TTouch meer naar het totaalplaatje kijkt van wat iedere leek kan waarnemen en je als osteopaat een gedegen kennis moet hebben van de anatomie en samenhang tussen organen etc. TTouch lijkt te werken (volgens onderzoek dat tot nu toe is verricht) doordat door de cirkelvormige touches je hersenen in een soort van 'awakened mind state' (slecht in vertalen van sommige engelse termen) komen waarbij beide hersenhelften alle hersengolven, alpha, beta, gamma en delta, uitzenden en wat simpel gezegd een ideale staat is om dingen op te nemen en te leren (vandaar dat TTouch soms ook als 'the Touch that teaches' wordt aangeduid) Bovendien lijkt het erop dat de touches de lichtactiviteit die plaats schijnt te vinden in elke cel stimuleert, waardoor er waarschijnlijk betere celcommunicatie mogelijk is.

Eigenlijk ben je met TTouch bezig het dier te leren zich bewust te worden van zijn lichaam en je probeert hem door lichaamswerk (touches e.d.) en grondwerk meer lichaamsbewustzijn te geven zodat je daardoor het dier meer opties geeft om bijvoorbeeld met moeilijke situaties om te gaan. Zo komt het dier meer in balans, lichamelijk en emotioneel, waardoor je soms hele snelle verbeteringen kan waarnemen.

Ik denk dat beide methoden vele mogelijkheden hebben en dat ze wellicht zelfs ook een aanvulling kunnen vormen op elkaar.
Ik hoop dat je daar wat aan hebt?
Door Jojo
#1562093
Bedankt voor de uitleg! Welke methode zou het meeste effect hebben bij spondylose, preventief/ondersteunend gezien want ik weet natuurlijk dat je helaas het niet kunt verhelpen ;)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1562100
Ik durf niet te zeggen of TTouch beter werkt dan osteopathie bij spondylose, want daarvoor weet ik te weinig van osteopathie. Maar met TTouch kan je zeker wel ondersteuning geven. Het is inderdaad helaas niet te verhelpen, maar je kan wel verlichting geven qua pijn (in de pijnlijke fase) en helpen met de beste manier van bewegen, dus dat zou ik zeker het proberen waard vinden!
Door Jacqueline1968
#1562245
onze Boy heeft enorme baat gehad van de ostheopate (netjanja pruyssers) ze gaf hem "ruimte" om te ademen, ze hielp hem van het urine lekken af en hij vond het heerlijk bij haar "op tafel" te liggen, als hij eraf mocht ging hij (zover dat met zijn zeer ernstige spondylose rug ging) lekker uitrekken.

Boy had eerst 3 zichtbare hernia's en een loszittend staartbeen (de da belde "ik zie dat het los zit op de foto, tis vreselijk, maar hij staat hier voor me vrolijk te kwispelen  ::)). toen de foto's een jaar of 2 later nog eens werden genomen schrok de da zich lam toen de foto's op de lichtbak kwamen (die had je toen nog)
en ik ook want zelfs ik zag die enorme benige vergroeiingen en punten, voordeel was wel dat de hernia's stabiel waren geworden.

Nethanja hield ons vrolijke oude moppie op de poot, Boy had een ijzeren levenswil, was positief en vrolijk (mn zonnetje was tie) en we hebben hem uiteindelijk laten inslapen omdat hij echt op was, ruim 15jaren oud.

ik zou het een behandeling waard vinden, als je een goede ostheopaat treft zal er aan gegeven worden of het zin heeft verder te gaan, je moet wel wat geduld hebben, want soms duurt het ff voor je zegt............. he, dat en dat gaat beter of minder stijf of.......

van tt-touch weet ik alleen wat ik gelezen heb en deels heb toegepast toen een andere hond een pees had gescheurd en niet meer goed wist waar zijn voorpoot zat (en das helemaal goed gekomen)
Door Daphne&Jayden
#1562252
Ik heb alleen ervaring met Ttouch, maar wel een heel postieve. Mijn Golden Retriever heeft HD en arthrose, al vanaf geboorte. Ik gebruik voor hem ook een bandage en hij kan daardoor zijn lichaam veel beter 'gebruiken'. Zoals bijvoorbeeld bij het opstaan, weet hij nu door die bandage (en nu ook zonder) hoe hij dat kan doen zonder zich te overbelasten of op een 'onnatuurlijke' manier op te staan. Daarbij kan hij zijn evenwicht nu anders verdelen waardoor hij flexibeler loopt.
Of die bandage bij spondylose gebruikt mag worden weet ik niet, ik heb de bandage en de Ttouches van www.villahond.nl. Ik weet niet of die bij jou in de buurt is, maar je kunt in ieder geval informatie inwinnen. De eigenaresse is een heel aardige en behulpzame vrouw die je vast verder kan helpen met je vraag/vragen.
Door Sella
#1562849
Ik gebruik osteopathie om alles weer recht te laten zetten en om de blokades los te laten maken.
daarna onderhoud ik het met ttouch.
Ik gebruik ttouch ook om te helpen met ontspannen en ik merk dat het nu steeds minder vaak nodig is de osteopathie behandeling.

voor mij is het en en.

Maar een gezonde hond zou ik ook verwennen met ttouch, gewoon omdat het prettig is zo met je dier bezig te zijn en te zien hoe dat lijf ontspant en opeens ligt mijn hond nu sinds 3 weken te snurken halverwege de massage


Ik gebruik de bandages ook bij een hond met spondylose omdat je alleen maar de lichaamsbewustheid versterkt. Dieren die pijn hebben zitten ook te vaak in hun koppeke.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door