Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Nozum
#3360531
De volgende tekst is niet van mezelf maar is gecopieerd vanaf de site: https://www.hennepman.nl/welke-medicijn ... -cbd-olie/.

Veel medicijnen worden verwerkt door enzymen in de lever. Dit wordt ook wel het cytochroom P450 systeem genoemd. Andere benamingen voor dit systeem zijn CYP, P450 of CYP450. Het is een verzameling van 57 enzymen waarvan 15 belangrijk zijn bij de afbraak van stoffen. Het P450 enzymsysteem dat bepaalde medicijnen afbreekt kan geremd worden door CBD. De concentratie van het geneesmiddel in het bloed kan verhoogd worden doordat de medicatie minder goed wordt afgebroken door het remmen van de enzymen. Dit kan een voordeel zijn wanneer de omstandigheden goed gecontroleerd worden. Er is minder medicatie nodig voor hetzelfde effect. Maar het kan ook gevaarlijk zijn wanneer omstandigheden niet gecontroleerd worden. Ernstige bijwerkingen kunnen optreden wanneer de concentratie van het medicijn in het bloed te hoog wordt.

Mijn hond krijgt nu o.a. cbd ivm osteoartrose en, naar mijn mening, heeft hier veel baat bij. Een aantal weken geleden kreeg hij ivm een ontsteking in zijn kussentje een ab-kuur. Ab staat ook in de lijst met medicijnen die door het P450 enzymsysteem verwerkt worden. Omdat ik niet heb kunnen vinden of ze wel gewoon samen kunnen ben ik toen gestopt met het geven van de cbd gedurende de kuur en heb in plaats daarvan helaas Metacam moeten geven. Nu heeft hij wederom een ontsteking in zijn kussentje en heeft weer een ab-kuur gekregen. Wederom heb ik geprobeerd, wederom zonder resultaat, om uit te zoeken of cbd en ab samen kunnen, hoeveel is de beinvloeding, kan ik ze wel gewoon samen geven? Op een andere site las ik dat je je pas zorgen hoeft te gaan maken bij grote hoeveelheden cbd, 30 druppels van 5% per dag. Aangezien me hond nu 9 druppels van 5% per dag krijgt komt dit in verhouding van gewicht volgens mij aardig in de buurt van die 30 bij inname bij mensen.
Ook is mijn vraag dan, als hij teveel ab binnen krijgt is dat dan schadelijk, en in welke mate?


EDIT: Niet alle ab's worden door het P450 systeem verwerkt. Ik had al eerder, zonder succes, getracht uit te vinden of degene die ik had gekregen, Cefabactin, hierdoor word verwerkt. Nu heb ik ipv Cefabactin gezocht op het middel, Cefalexine. Nu kwam ik uit op de volgende site: https://www.pdr.net/drug-summary/Keflex-cephalexin-1565.
Ik neem aan dat Cephalexine hetzelfde is? Helemaal onderin de pagine staat: Affected cytochrome P450 isoenzymes: none. Als ik dit goed begrijp bedoelen ze dan dat dit middel niet door dit systeem wordt beinvloed? Dus ik kan gewoon de cbd samen met deze ab geven?

EDIT2: Volgens wikipedia zijn Cefalexin en Cephalexin hetzelfde ;) wikipedia
Laatst gewijzigd door Nozum op wo 21 nov 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nozum
#3360547
Ben inmiddels weer wat wijzer geworden :biggrin2:

Hetgeen ik hierboven in mijn openingspost schrijf met mijn vraag en conclusie klopt niet. Affected cytochrome P450 isoenzymes: none wil zeggen dat de Cefalexine/Cephalexine geen negatieve of positieve invloed heeft op het CYP450 systeem (zoals cbd heeft). Dus niet andersom, wat mijn vraag was, dat het CYP450 systeem invloed heeft op de opname van de Cefalexine (dat het CYP450 systeem de Cefalexine metaboliseerd)
Ik ben er inmiddels achter dat Cefalexine helemaal niet gemetaboliseerd wordt bij de opname in het lichaam. Deze informatie heb ik hier gevonden. Over de metabolisering staat haast onderaan bij 'Kinetische gegevens'.


Samengevat: Cbd hindert het CYP450 systeem bij de afbraak (afbraak is onderdeel van de metabolisering) van medicatie waardoor je hogere dosissen binnen krijgt. Cefalexine wordt niet door het CYP450 systeem gemetaboliseerd, dus cbd heeft geen invloed op de opname van de Cefalexine, dus kun je het samen geven. (Als ik het nu wel begrijp ;) )

Edit: Let op, dit geld dus alleen voor de ab Cefalexine. Een andere ab kan wel door het CYP450 systeem worden gemetaboliseerd.

Edit 2: Ik ben geen expert, als iemand een andere mening of interpretatie van de gegevens heeft hoor ik het graag!
Ook als je mijn conclusie ondersteunt hoor ik dit ook graag ;)
Door Nozum
#3360608
Lizzy schreef:Alles gelezen hebbend trek ik dezelfde conclusie als jij.
Dankje :thumbup:

Had vanmorgen ook de vraag aan mijn da gesteld via de mail, met een korte uitleg. Deze gaf ook aan dat dit zonder problemen samen gegeven kan worden.

Nogmaals, dit geld dus voor Cefabactin/Cefalexine/Cephalexine.
Door Siberienne
#3360619
Nog een algemene opmerking;

CBD remt CYP450, bij medicatie die hierdoor afgebroken wordt kunnen spiegels daarvan verhoogd worden
Er zijn ook geneesmiddelen die omgezet moeten worden door de lever voordat ze werkzaam zijn. Als je die combineert met CBD zouden ze juist minder werkzaam zijn.

Blijft belangrijk om bij de combi CBD en medicatie te overleggen met de dierenarts, vooral als het om middelen gaat die snel schadelijk worden bij te hoge spiegels.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door