Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door 16pawprints
#3354466
Hallo,
Mijn hond heeft weer vaginitis (vastgesteld door dierenarts).
Dierenarts wilt weer antibiotica voorschrijven maar ik vroeg me af of er alternatieven zijn(omdat het ondanks antibiotica later toch weer terugkomt), zeker nu de ontsteking niet heftig is en ik mijn hond niet elke keer antibiotica wil geven als er een alternatief mogelijk is.
Kan ik het bijvoorbeeld ergens veilig mee schoonmaken? Of is er iets dat inwendig kan ondersteunen?
Door Lizzy
#3354471
16pawprints schreef:Hallo,
Mijn hond heeft weer vaginitis (vastgesteld door dierenarts).
Dierenarts wilt weer antibiotica voorschrijven maar ik vroeg me af of er alternatieven zijn(omdat het ondanks antibiotica later toch weer terugkomt), zeker nu de ontsteking niet heftig is en ik mijn hond niet elke keer antibiotica wil geven als er een alternatief mogelijk is.
Kan ik het bijvoorbeeld ergens veilig mee schoonmaken? Of is er iets dat inwendig kan ondersteunen?
Je hond is gecastreerd? Zo niet: krijgt ze vaginitis na de loopsheid?

Je kunt uitwendig spoelen, met Echinacea Extra Forte van Bloem (met plantago en cat's claw - eventueel ook een paar druppels colloïdaalzilver door de oplossing doen). Je neemt dan gekookt water, laat dat afkoelen tot lauw, voegt daar een flinke hoeveelheid Echinacea Extra Forte druppels aan doe en met een watje was je het gebied schoon.

En verder inwendig werken aan verhoging van de weerstand. Dit kun je met de zelfde echinacea druppels doen.

Persoonlijk zou ik ook tijdelijk vitamine C (ascorbinezuur) geven. Ik weet niet hoe zwaar je hond is? Bij een middelgrote hond zou ik met 250 mg beginnen en dat opbouwen naar 500 mg (je kunt de tabletten gewoon inknippen, op maat). Ik zou ook biologische natuur troebele appelazijn aan je hond geven. Een dessertlepel door het eten.

Ik neem aan dat je rauwe voeding voert? Ik zou zeker ook lamsvlees geven, bladgroenten en eieren. En af en toe (twee keer per week een kleine) vette vis.
Door 16pawprints
#3354506
Ze is gecastreerd (3 jaar geleden). Ze is nu bijna 5.
Staat op vers.
De echinadruppels van Bloem heb ik in huis, vitamine C(ascorbinezuur) ga ik halen. Ze weegt 24 kilo.
Mocht antibiotica uiteindelijk toch nodig zijn dan krijgt ze dat natuurlijk gewoon. Maar omdat het echt nog het beginstadium is hoop ik het toch de kop in te drukken op een andere manier.
Bedankt voor je reactie Lizzy. Ik ga gelijk ermee aan de gang.
Door 16pawprints
#3356542
Lizzy, ben met jouw tips aan de slag gegaan en het is helemaal verdwenen. Super!
Ben overal mee gestopt behalve de druppels van bloem.

Ik had eens gelezen dat als je te lang vitamine c geeft, de hond zelf geen vitamine c meer aanmaakt. Kun je mij ook vertellen hoe lang je het veilig kan geven? Lijkt me handig/interessant om te weten, kan het niet zo snel ergens terugvinden.
Door Lizzy
#3356544
16pawprints schreef:Lizzy, ben met jouw tips aan de slag gegaan en het is helemaal verdwenen. Super!
Ben overal mee gestopt behalve de druppels van bloem.

Ik had eens gelezen dat als je te lang vitamine c geeft, de hond zelf geen vitamine c meer aanmaakt. Kun je mij ook vertellen hoe lang je het veilig kan geven? Lijkt me handig/interessant om te weten, kan het niet zo snel ergens terugvinden.
Oh wat fijn voor jullie! Super! Bedankt voor je update!

Dat is helaas onbekend, hoe lang je vitamine C moet geven wil de hond het zelf niet meer aanmaken... Dat lijkt me ook handig om te weten maar helaas moeten we je dat antwoord schuldig blijven. Het is lastig, vitamine C geef je om twee redenen: ten eerste om tijdelijk de weerstand op te peppen en om de urine te verzuren. Nu zegt men dat vitamine C bij de hond niet helpt om de urine te verzuren (dat roept o.a. Ronald Corbee) maar zij hebben dan volgens mij nog nooit langere tijd vitamine C als in ascorbinezuur aan een hond gegeven en de pH waarde van de urine gemeten want hier gaat de pH waarde van de urine wel degelijk omlaag (zuurder). Maar om de urine zuurder te maken kun je dus ook appelazijn geven. En zodra je denkt dat ze een boost voor haar weerstand nodig heeft: zou ik gewoon weer tijdelijk vitamine C geven, in kuurvorm zeg maar.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door