Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#3312087
Onze teckel heeft een klein breukje in haar bekken en moet 4 tot 6 weken benchrust. Ze heeft metacam als pijnstilling van de DA.

Nu zit ik er aan te denken om rust compositum te geven, maar er staat bij de omschrijving:Niet gebruiken tijdens de dracht- en lactatieperiode, tenzij de dierenarts of therapeut anders adviseert. Niet gebruiken in combinatie met reguliere medicijnen i.v.m. het Sint Janskruid. Uit humane studies blijkt dat wanneer Sint Janskruid gecombineerd wordt met medicijnen deze anders of verminderd werkzaam zijn.
Bij langdurig gebruik is het aan te raden om zo nu en dan een stopweek in te lassen om gewenning aan de inhoudsstoffen te voorkomen en een goede werking van het middel te waarborgen.



Weet iemand of de combi rust compostitum van groene Os goed samen gaat met metacam? Alle tips zijn van harte welkom.

BVD.
#3312092
Poeh, dat is een hele goede vraag. Ik heb er even op gegoegeld en kan dit vinden (de meest uitgebreide lijst):

Waargenomen is dat St Janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen:

· Remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en autoimmuunziekten: ciclosporine;
· Antistollingsmiddelen van het coumarinetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
· Anti-epileptica: fenobarbital en fenytoïne;
· Luchtwegverwijders: theofylline;
· Hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen:digoxine;
· Remmers van het hiv-virus: indinavir, efavirenz, evirapine
. simvastatine
. middelen tegen neerslachtigheid zoals amitriptyline en nortriptyline
. benzodoazepinen toegepast als slaapmiddel zoals midazolam
. diverse triptanen tegen neurologische aandoeningen
. middelen toegepast bij kanker zoals imatinib en irinotecam

En ik heb daarnaast nog wat andere websites geraadpleegd, maar NSAID's (Metacam) worden niet genoemd als middel dat je niet mag gebruiken samen met Sint Janskruid. Ik zou het dus durven geven.
#3312093
Sint Janskruid kan een enzym-systeem in de lever stimuleren dat 'cytochroom p450' heet. Hierdoor worden medicijnen mogelijk sneller omgezet.
Bron; http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ion=inline

Metacam wordt door dit enzymsysteem afgebroken en gelijktijdig gebruik zou dus in theorie de spiegel van de pijnstiller kunnen verlagen. Of dat zo is, kan ik niet vinden, in het stuk van het rivm wordt metacam en aanverwanten niet genoemd. Je zult dus niet snel meer bijwerkingen van de metacam zien, wel mogelijk minder werking.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door