Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#3293269
Ik weet dat er al vaak en veel over is gepost, maar misschien weer andere ervaringen, nieuwe middelen......Zelf STOP vorig jaar keertje gebruikt en in de regel doe ik niet zo veel, terwijl er heeel veeeel teken zijn in het Brabantse land. Nu heb ik ook gelezen dat ook hier weer zou gelden dat een goed immuumsysteem een hond minder vatbaar zou maken voor infectie / ziekte en dat eigen afweer ook hier antistoffen zou aanmaken en dus bij een gezond dier zeker niet altijd de ziekte van Lyme komt ook al is hij/zij besmet. Iemand die hier meer van weet? Lectuur?

Ik zie ook wel iets in de geur van de hond anders maken zodat teek dit niet prettig vind, het zij door bijv. tea tree olie - dit dan mengen met lauw water, azijn en tea tree druppels of evt. 1 druppel puur tussen schouderbladen bijv.......en / of door supplementen van kruiden te geven of vitamines zodat hierdoor immuumsysteem versterkt zou worden: bijv. verse knoflook ( bij honden 20-25 kg begrepen dat 1 teen per dag zeker geen kwaad kan ) of juist liever capsules of poeder? Ideeën om zelf kruiden te mengen van diegene die daar meer ervaring mee hebben?

Denk dat het wederom interessant en actueel is, alvast bedankt voor alle tips en ideeen, ervaringen.
Door fransbulletje
#3293295
Ik gebruik al jaren de cdvet vlo&teek exit druppels.
Druppel het af en toe op hun tuigen en eigenlijk nooit last van teken.
Gisteren een shampoo met citrus besteld van Espree, zou insecten/vlooien en teken weren.
Ruiken de heren citroentjesfris :biggrin2:
Door fransbulletje
#3293432
faya schreef:weinig reacties nog, misschien te vaak verschenen dit onderwerp maar niet minder actueel zou ik zeggen. Fransbulletje, CDvet is toch dat abwehrconzentrat of bedoel je wat anders?
Klopt, moest het even opzoeken maar zie dat het nu zo heet.
#3293504
faya schreef:weinig reacties nog, misschien te vaak verschenen dit onderwerp maar niet minder actueel zou ik zeggen. Fransbulletje, CDvet is toch dat abwehrconzentrat of bedoel je wat anders?
Denk dat teken altijd wel actueel zijn.
Zelf gebruikt ik Scalibor banden, dat is het enigste wat hier bewezen werkt (Seresto heb ik nooit geprobeerd). Tea tree werkte bij mijn honden voor geen meter.
#3294463
Ik ben wederom aan het zoeken naar een middel tegen teken. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals pipetjes en spras maar deze werken niet.
Nu heb al veel gelezen dat mensen knoflook geven, de een een teentje per dag en de ander om de paar dagen een teentje :-\
Ik zit zelf te twijfelen om knoflook capcules te halen maar ik wil eerst zeker weten dat dit geen kwaad kan.
Hugo zit bijna dagelijks in het water dus lavendel en teatree olie hebben dan geen zin lijkt mij
#3294504
HugoHugo schreef:Ik ben wederom aan het zoeken naar een middel tegen teken. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals pipetjes en spras maar deze werken niet.
Nu heb al veel gelezen dat mensen knoflook geven, de een een teentje per dag en de ander om de paar dagen een teentje :-\
Ik zit zelf te twijfelen om knoflook capcules te halen maar ik wil eerst zeker weten dat dit geen kwaad kan.
Hugo zit bijna dagelijks in het water dus lavendel en teatree olie hebben dan geen zin lijkt mij
Ik heb niet het idee dat het werkt, knoflook... En ze zeggen dat fenegriek werkt. En zwarte komijnzaad. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ik vind verse knoflook een goed idee om te geven maar die capsules zijn te geconcentreerd en daarmee krijgt je hond al gauw teveel knoflook binnen en teveel is echt niet goed. Honden kunnen problemen krijgen met bloedstolling, door teveel knoflook. De veilige hoeveelheid knoflook: The recommended amount of fresh garlic is 1/2 to 1 small clove per 20 lbs (9 kilo) of body weight daily.

Er zijn weer een aantal nieuwe sprays die ik weer wil gaan proberen. Ik vond ze hier: https://www.eko4petz.nl/c-1951162/vlooien-en-teken/. Ik ga de Protetive Spray Citroenmelisse maar eens proberen denk ik. Of de Biospotix Dermocare. Die klinken me beide goed. De laatste zegt dat honden ook kunnen zwemmen maar dat het dan minder lang werkzaam is. Dat lijkt me logisch maar ik heb er zelf geen moeite mee om de honden in te sprayen voor ik naar het bos ga.
#3294509
Mijn ervaring met geur-tegen-teken is dat het helpt zo lang er weinig teken zijn: heb je er 1 of 2 na de wandeling, dan heeft mijn hond er geen na sprayen. Daarentegen hebben ze wel echt een hekel aan die geursprays en moet ik dit echt pal voor iedere wandeling opnieuw doen. Ik heb de afgelopen 10 jaar van alles geprobeerd op dit vlak, maar het best werkende geurmiddel is naar mijn ervaring van Care Plus (bijv. bij drogisterij Kruidvat). Gewoon zonder DEET!
Zodra er meer teken zijn, ze dus echt 6 of meer teken oplopen tijdens een wandeling, dan helpt de geur helemaal niets meer. Alsof teken minder kritisch worden als ze met velen zijn? Hoe dan ook, in dat geval helpt Advantix hier uitstekend. Het voordeel van dit middel boven ander gif is dat de teken niet bijten maar al voor die tijd vertrekken. Voor mijn oudste hond van waarde, omdat die een enorm geïrriteerde plek krijgt rondom een tekenbeet. Zodanig dat ze het kapot kan wassen als ze de kans krijgt, met huidontsteking tot gevolg. Zo'n pipetje werkt maar een maand, maar dat is hier ook altijd lang genoeg, want tot nu toe duurt zo'n 'plaag' altijd maar een paar weken, daarna is het aantal al weer zo laag dat we zonder kunnen.
#3294641
pike schreef:Spraya zijn hier niet te gebruiken. Duc raakt volkomen in paniek van spray, en dus echt volkomen. Vliegt tegen de muren op. Dat wil je met een epilepsiehond liever vermijden.
Nee, dat is niet doen... Is het nog een optie om het op je eigen handen te spuiten en dan de vacht van Duc in te masseren?
#3294650
Lizzy schreef:Nee, dat is niet doen... Is het nog een optie om het op je eigen handen te spuiten en dan de vacht van Duc in te masseren?
Wij sprayen op een keukenrol-papiertje en vegen dan over Oscar heen. Kost je wel meer spray, maar ja, ook iets met paniek voor pssst geluiden ::)
#3295512
Hoe ruiken die spray's?

Ik heb hier al een aantal jaren voor extra de spray van Eden Teekaway.
Alsof je een halve anti-mug-Citroen roller op sprayt, mijn hond is er ook echt behoorlijk niet van gecharmeerd.. liefst zo snel mogelijk rollen en in modder duiken om die lucht kwijt te raken.

Dus dat doe ik nauwelijks op hem sprayen, behoorlijk sneu.

Toch zou het fijn zijn, extra bescherming, maar al die spray's zullen wel zo heftig ruiken?
#3295514
Lizzy schreef:Nee, dat is niet doen... Is het nog een optie om het op je eigen handen te spuiten en dan de vacht van Duc in te masseren?
Ik wrijf het altijd met mijn handen uit op de vacht, maar vind dat ook wel fijn, ben ik zelf ook meteen een beetje gesprayd.
#3295736
Lizzy schreef:Nee, dat is niet doen... Is het nog een optie om het op je eigen handen te spuiten en dan de vacht van Duc in te masseren?
Toen hij indertijd in paniek tegen de wanden van de caravan opvloog toen ik hem voor het wandelen wou inspuiten, heb ik het spul op een grote zakdoek gespoten en hem daarmee ingewreven. Vervolgens zat ik met een doorweekte zakdoek, die heb ik toen maar om zijn nek geknoopt. Maar het hielp niet echt. Dat is alweer 8 jaar geleden zag ik, hij was toen ruim een jaar oud :-X
fullsizeoutput_1362.jpeg
fullsizeoutput_1362.jpeg (630.76 KiB) 6346 keer bekeken
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door