Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#3304210
Wij gebruiken sinds een week of 7 een barnsteen halsband. Ik doe m alleen om als we naar buiten gaan. Tot nu toe 3 teken, waarvan 2 op 1 dag en beide keren was ik de band vergeten....
Ik gebruik er verder CD vet naast.
#3304213
tt-tjes schreef:Hier Balou en Bono toch maar een seresto band gegeven, ik heb nog geen teken kunnen ontdekken, ondanks de vakantie op de Veluwe.
Heeft de Seresto voordelen t.o.v. de Scalibor, behalve dat hij langer meegaat? Ik vind ze namelijk zo duur.
Ik gebruik nu Scalibors, ook voor epilepsiehond Duc (na overleg met Mandigers die daar geen bezwaar in zag). Als ik al teken vind dan zijn ze of al bijna dood of dood... Geen suckers in elk geval.
Trouwens, als iemand mij nog verteld dat ze aan het eind van grassprieten zitten, echt niet. Ik zag er verleden week een zitten op meer dan 1,5 meter hoogte op de rand van de luifel van de caravan. Als ik er onderdoor was gelopen zonder hem te zien had hij in mijn nek gezeten. Gelukkig een mannetje maar voor hetzelfde geld was het een vrouwtje geweest:
13898092.jpg
in close-up
13898093.jpg
#3304236
Hoe weet je of het een mannetje is :o
Mijn kennis gaat zelfs niet zover dat er dus schijnbaar verschil zit tussen beten van mannetjes of vrouwtjes.... of bijten mannetjes helemaal niet? die zullen toch ook zo af en toe honger hebben ???

Ik moet zeggen (klop, klop, klop) dat we tot nu toe gevrijwaard zijn.... nog geen enkele enge kruiper gevonden,
Ik doe dus ook niets (behalve knoflook door de groenteprut, maar ik geloof nooit dat dat een teek tegen zou houden als ze honger hebben)
#3304274
Ina schreef:Hoe weet je of het een mannetje is :o
Mijn kennis gaat zelfs niet zover dat er dus schijnbaar verschil zit tussen beten van mannetjes of vrouwtjes.... of bijten mannetjes helemaal niet? die zullen toch ook zo af en toe honger hebben ???

Ik moet zeggen (klop, klop, klop) dat we tot nu toe gevrijwaard zijn.... nog geen enkele enge kruiper gevonden,
Ik doe dus ook niets (behalve knoflook door de groenteprut, maar ik geloof nooit dat dat een teek tegen zou houden als ze honger hebben)
Ja er zit verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Vrouwtjes zuigen bloed, niet omdat ze honger hebben, maar omdat ze bloed nodig hebben voor de productie van hun eitjes (net als muggen trouwens). Mannetjes hebben een andere taak ::) die zuigen geen bloed en spelen dus geen rol in het verspreiden van ziektes (ook muggenmannen steken niet).
De mannetjes zijn zwart, de vrouwtjes hebben zo'n rood/oranje gedeelte aan het achterlijf. Bij de schapenteek althans, dat is de teek die het meeste voorkomt en Lyme verspreidt - Ixodes ricinus:
fullsizeoutput_1b4f.jpeg
fullsizeoutput_1b4f.jpeg (13.25 KiB) 5298 keer bekeken
Oh en TT-tjes ik heb inmiddels in een ander topic gelezen waarom je geen scalibor gebruikt maar seresto. Duidelijk. ;)
#3304408
Ja,die beesten komen soms best hoog.Onlangs nog een heel nest met die kleintjes die uit een laaghangende eikentak vielen toen er iemand tegenaan liep :-X
Op ong.1,50 meter hoogte,langs een bospad.Gadverdamme ,het krioelde ervan :yucky:

Ik heb inmiddels per ongeluk een redelijk doeltreffende tekenafweer ontdekt.
De Sint Bernard is een tekenmagneet ,is er ook allergisch voor en Lotje de Duitse dog heeft ze zelden.
De Sint Bernard heeft ook een mijten -en schimmel allergie waarvoor ik regelmatig MalAcetic produkten gebruik.
De lotiondoekjes gebruik ik voor haar oren en de Conditioner-spray doe ik elke dag een beetje op haar vacht ,poten ,oksels en liezen voordat we naar het bos gaan.Even opdrogen ,klaar.Het helpt heel goed tegen haar klachten.

Nu viel het me op dat ze met veel minder kruipende teken terugkomt.Normaal pluk ik er tussen de 25 en 50 teken af ,maar nu vaak minder dan 5 en ze bijten zich ook niet direct vast.Het ruikt wel nogal sterk naar appeltjes :P

Als je de ingredienten bekijkt zit er verder niks bijzonders in behalve 2% azijnzuur en 2% boorzuur.

Vroeger gebruikten we boorpoeder tegen zweetvoeten en de zalf ook tegen van alles ,maar na onderzoek lees ik dat boor misschien niet zo onschuldig meer is als dat ons vroeger verteld is.Maar hoe dan ook gaat het met de Sint Bernard super goed sinds ik dit spul gebruik.
Ze is zelfs eerder geopereerd aan een bloedoor na alle oorontstekingen en heeft nu nergens meer last van.En bovendien nauwelijks nog teken.

De afwerende werking van de spray houdt ong. 6 tot 8 uur aan ,afhankelijk van de weersomstandigheden.
Ik gebruik wel latex handschoenen om het op haar vacht te doen om het er wat in te masseren,anders stinken mijn handen s avonds nog naar die chemische appeltjes .

Dit zijn de ingredienten:
2% acetic acid
2% boric acid
glycerin,silicone,sodium lactate,safflower oil ,fragance

Ben benieuwd of iemand hier ook bekend mee is.
#3304433
pike schreef:Ja er zit verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Vrouwtjes zuigen bloed, niet omdat ze honger hebben, maar omdat ze bloed nodig hebben voor de productie van hun eitjes (net als muggen trouwens). Mannetjes hebben een andere taak ::) die zuigen geen bloed en spelen dus geen rol in het verspreiden van ziektes (ook muggenmannen steken niet).
De mannetjes zijn zwart, de vrouwtjes hebben zo'n rood/oranje gedeelte aan het achterlijf. Bij de schapenteek althans, dat is de teek die het meeste voorkomt en Lyme verspreidt - Ixodes ricinus:

fullsizeoutput_1b4f.jpeg

Oh en TT-tjes ik heb inmiddels in een ander topic gelezen waarom je geen scalibor gebruikt maar seresto. Duidelijk. ;)
Jeetje....weer wat geleerd ;D leuk om te weten
#3304445
eelke schreef:Of het zijn de silicone Daantje, want dat is geloof ik ook het werkende spul in het goedje wat ik gebruik.
Hmmm,da's ook een goeie .Zou ook kunnen ,maar het zuur wat erbij zit doet ook heel veel.Ik maakte ook altijd zelf een spray met appelazijn en neemolie en nog wat spul erbij .Dat werkte ook heel goed ,maar doordat de appelazijn ging klonteren en vlokken raakte mijn sprayflakon alsmaar verstopt en schoot het niet op.

Ik heb inmiddels kontakt opgenomen met de producent en hoor nog hun antwoord.
#3304468
pike schreef:Ja er zit verschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Vrouwtjes zuigen bloed, niet omdat ze honger hebben, maar omdat ze bloed nodig hebben voor de productie van hun eitjes (net als muggen trouwens). Mannetjes hebben een andere taak ::) die zuigen geen bloed en spelen dus geen rol in het verspreiden van ziektes (ook muggenmannen steken niet).
De mannetjes zijn zwart, de vrouwtjes hebben zo'n rood/oranje gedeelte aan het achterlijf. Bij de schapenteek althans, dat is de teek die het meeste voorkomt en Lyme verspreidt - Ixodes ricinus:

fullsizeoutput_1b4f.jpeg

Oh en TT-tjes ik heb inmiddels in een ander topic gelezen waarom je geen scalibor gebruikt maar seresto. Duidelijk. ;)
Volgens deze site zuigt elke nimfe, mannetje en vrouwtje, 2 keer bloed in het groeiproces naar volwassen teek, voordat vrouwtjes aan de bloedmaaltijd voor de eitjes toe zijn.

http://www.ahw.me/indexoverig.html (Bijna helemaal beneden op de pagina).
#3304693
Kaela schreef:Volgens deze site zuigt elke nimfe, mannetje en vrouwtje, 2 keer bloed in het groeiproces naar volwassen teek, voordat vrouwtjes aan de bloedmaaltijd voor de eitjes toe zijn.

http://www.ahw.me/indexoverig.html (Bijna helemaal beneden op de pagina).
Het enigste wat daar staat is dat ze weinig bloed zuigen, niet dat ze dat 2x doen? toch? Ik heb enkel dit gevonden:

Wel dit:

op http://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek/
"Het mannetje zuigt geen bloed en speelt derhalve geen rol bij het overbrengen van ziekten"

en dit:
op http://www.tekenradar.nl/teken/teken
"Mannetjes kunnen meerdere keren paren en hebben geen bloed nodig en zullen dus ook niet bijten"

Wie moet je nou geloven?

Zelf heb ik op mijn honden de afgelopen 15 jaar nog nooit een vastgezogen mannetje aangetroffen. Wel heb ik mannetjes aangetroffen die in een vrouwtje geboord zaten. Heel bizar om te zien trouwens. Dat vrouwtje zat dan al vastgebeten in de hond.

En dit is ook wat bij bloedzuigende muggen en vliegen gebeurt, alleen de vrouwtjes steken en zuigen bloed, omdat ze dat bloed nodig hebben voor de eiproductie. Mannetjes paren alleen maar. Hierbij kan je dan denken aan onze steekmuggen, maar ook bijvoorbeeld aan dazen die onze paarden en runderen lastig vallen. Alleen maar de vrouwtjes.
#3304694
pike schreef:Het enigste wat daar staat is dat ze weinig bloed zuigen, niet dat ze dat 2x doen? toch? Ik heb enkel dit gevonden:
Ik lees:

Ook de meest voorkoemende teek Ixodes ricinus kan over de metamorfose langer doen dan 3 jaar. Dat is dan het geval als in een bepaald stadium geen bloedmaaltijd kan worden genuttigd, omdat geen gastheer werd gevonden. Bij deze soort kan de ontwikkelings tijd dus wat variëren van 3 tot ongeveer 5 jaar. Ze eten in al die tijd slechts 2 maal en vrouwtjes hebben nog een laatste bloedmaaltijd, maar die is niet meer om te groeien en een metamorfose te kunnen hebben, maar om eitjes aan te maken.

Ik neem aan dat met eten bloedzuigen wordt bedoeld, want iets anders eten ze toch niet?
#3304696
Ben ook maar even gaan zoeken ;)
Vond het volgende:
Jonge teken, de larven en de nimfen, hebben deze bloedmaaltijd nodig voor vervelling naar respectievelijk nimf en volwassen teek. Bij de volwassen teek zoekt alleen het vrouwtje, te herkennen aan haar rode platte achterlijf, een bloedmaaltijd om deze om te zetten in eitjes. Het volwassen mannetje probeert zowel in de vegetatie als op de gastheer met meerdere vrouwtjes te paren om de eitjes te bevruchten, maar neemt verder geen bloedmaaltijd.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=14862

Hoe dan ook.... het blijven griezels en ik ben blij dat we dit jaar nog geen last hebben gehad

Is bij ons op de één of andere manier de last toch wel beperkt terwijl we wel in tekengebied wonen en wandelen.... en de dames absoluut geen 'pad-lopers' zijn.

Bij blondje maken ze hoe dan ook geen kans, want die heeft zo weinig haar, daar zie ik ze op 10 meter afstand zitten en kan ze dan ook zo weg meppen
Misty wilde er nog wel eens 1 oppikken, maar die heeft geen ondervacht, dus voel je ook vrij snel als er iets zit wat er niet hoort.
Als ik in al die jaren 10 teken heb gespot is het veel denk ik
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door