Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joke I
#3262412
Ik ben op zoek naar een goede probiotica voor honden. Kan ik daar een goede probiotica voor mensen voor gebruiken? Hoe wordt de dosering in dat geval, gehanteerd?

Mijn hond heeft heel heftig gereageerd op de nieuwe Weil-enting. In de loop van de afgelopen maanden, ging zijn uiterlijke conditie achteruit, zijn vacht is een ramp. Vettig, groeit slecht en de hond heeft veel jeuk.

Daarnaast wil ik graag een Multi vit. geven om eventuele tekorten op te vangen.

Wie kan mij adviseren?
Door Parelridder
#3262435
Tannetje adviseerde mij laatst Phytonics Probiotics, heeft daar goede ervaringen mee. Een goede multi-vitamine is naar mijn ervaring die van Puur, ingezet toen mijn puppy verzwakte t.g.v. een hardnekkige giardia infectie (aanhoudende diarree: enerzijds slechte voedselopname, daarnaast was voeding die ze het minst slecht verdroeg normaal niet de beste voeding). Ze kreeg een wratje (= virus) wat op zich geen ramp is, maar wel wéér een teken dat de weerstand het moeilijk had. De multi-vitamine van Puur gaf rap resultaat, dus kan ik je echt aanraden. Noem het toeval, maar het wratje verdween toen snel en er volgden er geen meer!
Door Hydra
#3262438
Ook ik heb goede ervaringen met de multivitaminen van puur: deze heb ik ingezet na een zware ontgiftingskuur en werkte prima. Waar je echter met de dosering rekening mee moet houden is dat er ook alcium in zit, dus je moet even kijken of de ontlasting er niet te hard van wordt.
Qua probiotica heb ik de beste ervaringen met die van Solgar, de 40a blablabla. Ik weet de hele naam even niet meer, maar deze vind je in genoeg topics terug op barfplaats. Wat daarvan de dosering is hangt af van het gewicht van je hond. De mensendosering is 1 tot 6 capsules per dag, mijn hond van rond de 35kg krijgt er meestal 1, soms 2.
Gebruikersavatar
Door Binno
#3262439
Qua probiotica ben ik ook heel tevreden van Solgar Advanced 40+ Acidophilus (ben even op het potje gaat kijken :P ).
Multivitamines daar kan ik je niet in adviseren.
Door Parelridder
#3262440
De samenstelling per gram is:
270 ug Vitamine A (als retinolpalmitaat), 2,3 mg Vitamine B1 (als thiamine HCl), 1,1 mg Vitamine B2 (riboflavine), 9,0 mg Vitamine B3 (nicotinamide), 4,5 mg Vitamine B5 (als calciumpantothenaat), 2,3 mg Vitamine B6 (als pyridoxine), 22,5 ug Vitamine B12 (cyanocobalamine), 5,9 ug Foliumzuur, 2,3 mg PABA (para-aminobenzoëzuur), 1,8 ug Biotine, 5,4 mg Choline (-bitartraat), 13,5 mg Inositol, 18,0 mg Vitamine C (als L-ascorbinezuur), 4,1 mg Citrus bioflavonoïden, 0,9 ug Vitamine D (cholecalciferol) en 1,9 mg Vitamine E (als D-alfa-ocoferol). 4,5 mg Magnesium (als -citraat), 4,5 mg Calcium als citraat en -fosfaat), 3,4 mg Kalium (als -chloride), 1,2 mg Fosfor (als calciumfosfaat), 0,45 mg Zink (als -L-methionine), 0,45 mg IJzer (als -fumaraat), 0,14 mg Mangaan (als -sulfaat), 8,8 ug Jodium (als kaliumjodaat), 3,6 ug Selenium als -L-methionine) en 2,2 ug Koper (als - aminozuurchelaat). 22,5 mg MSM Methylsulfonylmethaan), 0,96 mg Bamboe-extract en 1,1 mg L-Lysine HCl. Microkristallijne cellulose.

Dat betekent dat je per dag, als je 1 maatschepje p.d. geeft, 4,5 mg. calcium toevoegt aan Groene Os heeft een calcium/magnesium supplement waarbij 1 maatschep (= 600 mg calciumcitraat, waarvan elementair 108 mg. calcium) p.d. wordt geadviseerd voor honden van 25 kg en zwaarder. Ik denk dat het dus onmogelijk is dat je middels deze multi-vitamine, iets merken zult van de calcium er in.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3262444
Persoonlijk ben ik een groot tegenstander van multivitamine preparaten. Niet in de laatste plaats vanwege de overdosering van de B6, wat blijvende schade kan veroorzaken.
Áls je het al in wilt zetten zou ik het in ieder geval heel kortstondig doen.
Door Parelridder
#3262454
Eens voor wat betreft het laag- en kort doseren van een multi-vitamine: als de voeding gewoon compleet is zou dat onder normale omstandigheden moeten volstaan. Bijzondere omstandigheden kunnen aanvulling vereisen. Ik heb er voor gekozen mijn pup zo te laten aansterken nav een infectie, wat duidelijk succesvol was. En ik heb er voor gekozen mijn zwaar gewonde hond in een periode van fysiek herstel en grote stress eveneens deze multi-vitamine te geven.
De pup, die logischerwijze een tekort had opgelopen tgv langdurige diarree, een poos volgens de door Puur geadviseerde dosering. De gewonde, getraumatriseerde hond laag gedoseerd (2/5 deel van de advies-dosis) ter aanvulling/aansterking, terwijl pup op advies van Tannetje ook nog even de multi bleef krijgen (inmiddels was de giadia verholpen en was ze in de periode van tanden-wisselen beland). Volgens Tannetje kon ik de advies-dosis Multi gewoon blijven geven, haar idee was dit nog een poos te geven omdat ze waarschijnlijk toch tekorten opgelopen had tgv de giardia. Ik heb er voor gekozen ook pups dagdosis terug te brengen naar ca. 2/5 deel van de adviesdosis, omdat ze immers weer gewoon prachtige, complete voeding kon eten én opnemen.

Je overweegt een Multi-vitamine met een duidelijke aanleiding en ik denk dat het daardoor ook prima te bekijken is of toediening zinvol is: probeer het 3 weken, zie je resultaat? En als je maatje er idd van op knapt, dan zou ik het nog even voort zetten in een lagere dosering (en intussen zoeken naar de oorzaak van dit kennelijke tekort). Als de voeding op zichzelf eigenlijk compleet is zou ik na max. enkele weken na het terugbrengen van de dosis kijken hoe het zonder gaat.
Voor wat betreft overdosering van B6 heb ik begrepen dat je een dergelijk risico pas loopt na heel hoog doseren en zeer langdurig gebruik: https://www.gezondheidsnet.nl/vitamines ... is-te-veel
Samenstelling van de Puur Multi-vitamine is overigens gelijk aan die van Phytonics. De laatste is ontwikkeld nav advies van dierenarts Eric Laarakker, holistische dierenkliniek Den Hoek.
Door Lizzy
#3262548
Binno schreef:Qua probiotica ben ik ook heel tevreden van Solgar Advanced 40+ Acidophilus (ben even op het potje gaat kijken :P ).
Multivitamines daar kan ik je niet in adviseren.
Idem!
Door Lizzy
#3262549
Doranto schreef:Persoonlijk ben ik een groot tegenstander van multivitamine preparaten. Niet in de laatste plaats vanwege de overdosering van de B6, wat blijvende schade kan veroorzaken.
Áls je het al in wilt zetten zou ik het in ieder geval heel kortstondig doen.
Heel erg idem! Veel vitamines/mineralen preparaten trekken een totale onbalans. Ik zou het in vrijwel geen situatie aanbevelen. Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik het niks vind. Probeer vitamines en mineralen in geconcentreerde voedingsmiddelen te vinden!
Gebruikersavatar
Door Joke I
#3262593
Oke, dank jullie wel voor de adviezen.
Nog een kleine vraag over de probiotica.
Kan ik er van uit gaan dat de bacteriën het maagzuur overleven?
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bacteriën in de darmen komen. Bij mensen wordt dit vaak geregeld door het omhulsel van de tablet.
Maar hoe zit dit bij een poedervorm?
Door Lizzy
#3262674
Joke I schreef:Oke, dank jullie wel voor de adviezen.
Nog een kleine vraag over de probiotica.
Kan ik er van uit gaan dat de bacteriën het maagzuur overleven?
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bacteriën in de darmen komen. Bij mensen wordt dit vaak geregeld door het omhulsel van de tablet.
Maar hoe zit dit bij een poedervorm?
Ja, de bacteriën zijn maagzuurresistent.
Door tt-tjes
#3262783
Binno schreef:Qua probiotica ben ik ook heel tevreden van Solgar Advanced 40+ Acidophilus (ben even op het potje gaat kijken :P ).
Hier ook groot fan. Balou krijgt het nu ook. Er is een nog betere, sterkere variant maar die ook meteen een stuk duurder. Dat is de multibillion acidophilus van Solgar, maar de advanced 40+ werkt prima.
Gebruikersavatar
Door Tal
#3262908
Misschien een gek idee van mij hoor want wij zijn ook maar beginners hierin maar als je een hond boekmaag geeft, dan werkt dat toch ook als een probiotica?
Door Parelridder
#3262919
Het eten van hetgeen waarvoor de bacteriën nodig zijn, kun je beschouwen als de 'probiotica': het zal stimuleren tot de groei van de benodigde bacteriën voor die voeding. Zaken als vuile(!) pens wordt vanwege de bacteriën wel aanbevolen om een goede darmflora mee op te bouwen en zou je dus kunnen zien als een alternatief voor probiotica.
De werking van echte probiotica is nog steeds niet aangetoond (wel is tijdens sommige onderzoeken gebleken dat het schadelijk kan zijn) en bovendien weten we niet welke bacteriestammen honden nodig hebben. Laat staan het individu, want er zijn onderlinge verschillen ('poep groepen', onafhankelijk van wat we eten). Desalniettemin zijn er mensen die resultaat ervaren van probiotica en dan mag het niet 'bewezen' zijn en soms zelfs sterk af te raden, maar kennelijk kan het ook weldegelijk bijdragen tot herstel.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door