Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3252798
tt-tjes schreef:Hoe is het gegaan met de TTouch sessie?
Ik ben voorzichtig positief, want we zijn ten slotte nog maar net iets meer dan een dag verder.

Eerst heeft ze een Bach bloesem mix voor Nuria samengesteld die ze nu 3x per dag krijgt en ze heeft mij de beginselen van de TTouch uitgelegd. Over 2 weken hebben we een vervolgafspraak en tussendoor kan ik altijd mailen of bellen. Fijne vrouw, barft ook, laat haar honden titeren en ze heeft zelf ook herplaatsers dus genoeg raakpunten.

Aan Nuria zie ik dat ze een meer open blik heeft, ze kijkt wat onbevangener. Ze kijkt ook echt naar me, en niet meer telkens de andere kant op. Er is duidelijk meer ontspanning.
Ze wilde vandaag op alle wandelingen mee, dus is ze al 4x buiten geweest vandaag. Op wandeling 3 is ze heel erg van mij geschrokken omdat ik omdonderde ::) Gelukkig viel ik naast haar en niet bovenop haar. Ik was dus ook erg verrast dat ze de volgende keer weer bij de voordeur stond, terwijl ze niet eens nodig moest, want ze heeft niks gedaan buiten.

Wat mij betreft is dit een goed begin. Ik hoop dat ze in de komende dagen het aandurft om mee de tuin in te gaan en om misschien eens uit deze mand te komen en een rondje door de kamer te doen of een andere mand uitproberen.
We´ll see.
Het is jammer voor Nuria dat het voor mij ook helemaal nieuw is en dat ik er dus nog niet zo bedreven in ben. Ik oefen flink op alle andere honden en het is leuk om te zien hoe ze allemaal op een andere manier reageren en aangeven wat ze wel en niet willen. Leerzaam!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3253542
Dat klinkt inderdaad 'voorzichtig positief' :) ... contact en meer ontspanning, de eerste stapjes zijn gezet
Hopelijk was ze deze dagen nog steeds bereikbaar en klaar voor de spannende uitdaging buiten

Ik zou nog wel voorzichtig zijn met de stapjes en het zo saai mogelijk houden... hoe vertrouwder ze met de saaie activiteiten word, des te zeker kan ze daarna een volgende stap nemen
Door Anne in Zweden
#3253687
Wat heerlijk dat Nuria iemand heeft getroffen die haar angst serieus neemt en haar niet forceert! Fijn ook dat de eerste TTouch-ervaringen goed lijken te zijn!

Wat ik zat te denken: ze is zo bang voor koplampen, ook in huis. Zou je zoiets met een zaklampje kunnen oefenen? Niet al te sterk licht, en dan langs de muren en de plafonds ermee glijden, als het licht van een voorbijrijdende auto? Waarschijnlijk is het in deze fase nog te vroeg om dat te oefenen, maar tzt misschien?

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3253715
Ina schreef:Dat klinkt inderdaad 'voorzichtig positief' :) ... contact en meer ontspanning, de eerste stapjes zijn gezet
Hopelijk was ze deze dagen nog steeds bereikbaar en klaar voor de spannende uitdaging buiten

Ik zou nog wel voorzichtig zijn met de stapjes en het zo saai mogelijk houden... hoe vertrouwder ze met de saaie activiteiten word, des te zeker kan ze daarna een volgende stap nemen
Tot nu toe blijf ik positief. We houden de wandelingen inderdaad ´saai´. Vaste rondjes op vaste tijdstippen - en dat lijkt wel te werken, want ze begint iets meer te snuffelen en om zich heen te kijken tijdens de loopjes. Daar moet je je nog niet te veel van voorstellen, even een bewegend neusje of het hoofd richting de grond - maar het is een begin. Ook lijkt haar angst voor langsrijdende auto´s iets af te nemen, ze vindt het nog steeds eng, maar ze probeert niet meer te vluchten (nou lukt dat ook niet, dus het is ook zinloos).
Ook in het donker gaat dat al wat beter.


Anne in Duitsland schreef:Wat heerlijk dat Nuria iemand heeft getroffen die haar angst serieus neemt en haar niet forceert! Fijn ook dat de eerste TTouch-ervaringen goed lijken te zijn!

Wat ik zat te denken: ze is zo bang voor koplampen, ook in huis. Zou je zoiets met een zaklampje kunnen oefenen? Niet al te sterk licht, en dan langs de muren en de plafonds ermee glijden, als het licht van een voorbijrijdende auto? Waarschijnlijk is het in deze fase nog te vroeg om dat te oefenen, maar tzt misschien?

Succes in ieder geval!
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar daar is het nu nog veel te vroeg voor; nu zou ik haar daar alleen maar bang mee maken. En dat terwijl ze in huis ook nog niet op haar gemak is. Op dit moment zou dat zeker weer een stap terug opleveren.
Als ze hier helemaal gewend is en zich binnen veilig voelt dan zou ik dat eens kunnen proberen. Maar dat duurt nog wel een paar maanden denk ik.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3257941
Nuria is nu ruim een maand bij ons en we zijn nu 3 weken bezig met Bachbloesems en TTouch.

Ze heeft nog geen grote sprongen gemaakt, maar ze gaat wel degelijk vooruit. Elke dag zie ik wat kleine nieuwe stapjes.
Vandaag bijvoorbeeld is ze voor het eerst ´s ochtends (als ze met manlief mee ´moet´) zelf naar de hal gekomen zonder eerst in de mand te plassen of zonder dat ik haar aan de lijn uit de mand moet halen. En gister heeft ze voor het eerst aan de lijn getrokken omdat ze zo graag op een bepaald plekje wilde snuffelen. Niet dat ik nou zo graag een lijn-hanger wil, maar het is fijn dat ze iets voor zichzelf vraagt.
Buiten gaat ook steeds beter, ook in het donker, gisteravond tijdens het avondrondje heeft ze zelfs lekker samen met Milou op een akker gesnuffeld terwijl er af en toe een auto passeerde. Dat ging een paar weken geleden echt nog niet.

Dus echt kleine dingetjes, maar wel elke keer meer normale-honden-gedrag.

Ze heeft wat meer interactie met de andere honden, vooral Milou (die is ook voorzichtiger met haar dan de jongens, die willen meteen spelen en dat is te veel). Maar aan Lou durft ze te snuffelen en tegen te duwen en te schuren, dus dat gaat goed met de meiden samen.
Interactie met ons blijft nog tot een minimum beperkt. Je krijgt likjes van haar tijdens het aandoen van het tuigje, maar meer dan dat nog niet. En ze durft me aan te kijken zonder direct weg te kijken.

Er gebeurt dus van alles, in de positieve zin, maar we hebben nog een hele lange weg te gaan.
Als ze uiteindelijk maar plezier in het leven gaat krijgen, daar gaat het om.
Door Anne in Zweden
#3257954
Nou, ik vind dat best een grote sprong voorwaarts hoor, van angst voor autolichten tot lekker snuffelen zonder aandacht aan passerende auto's te schenken! Klinkt alsof het proces van vertrouwen krijgen volop aan de gang is in dat kleine koppie van d'r! Fijn!

Goed dat jullie het langzaamaan en in haar tempo doen, haar in haar waarde laten. Wat een geluk heeft ze, dat ze bij zulke begripvolle en kundige mensen is beland. Voor hetzelfde geld had ze in een gezin gezeten waar ze overal toe gedwongen wordt en was ze allang teruggebracht naar de stichting 'omdat ze zo lastig is'. Petje af voor jullie! :-*
Gebruikersavatar
Door Ina
#3257958
Wauw... ik vind het ook nogal stappen hoor voor een 'al wat oudere dame' die nooit een normaal (huis)leven heeft gekend
Super dat ze al laat zien dat ze jullie gaat vertrouwen... en dat hoeft echt niet altijd met fysiek contact... het opzoeken, voorzichtig likken, oogcontact maken is al zoveel zeggend.

Echt fijn, en hoewel er misschien altijd wel een spoor(tje) van vroeger zichtbaar blijft, als ze deze vooruitgang al maakt binnen die paar weken, is er alleen maar goede hoop voor de toekomst :)
Door hannabelgje
#3259253
Klinkt goed zeg! Koplampen in huis hebben we hier ook last van tegenwoordig. Ik laat gewoon de lampen in huis aan en ook de radio en dan gaat het beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3259403
zurca schreef: En mocht je iets willen geven, je zou eens kunnen kijken naar CBD olie. Dat geef ik Ziggy en ik merk duidelijk verschil.
Ik geef haar deze; http://www.decbdsite.nl/a-43086388/cbd- ... lie-10-ml/
Moet ik er wel bij zeggen dat Ziggy lang niet zo angstig is als jullie Nuria en ook niet getraumatiseerd is.
Nuria begint goed op gewicht te komen, en nu ze goed bespierd raakt valt het des te meer op dat ze aardig beroerd loopt. In de voorhand is ze volledig scheef gegroeid door een onbehandelde polsfractuur en rechts achter heeft ze een knieprobleem. Flink wat artrose ook in diverse gewrichten.

Omdat zij vanwege haar angsten nog niet naar een behandelaar kan, is een osteopaat voorlopig geen optie. Dat wil ik uiteindelijk wel gaan proberen, maar dat duurt nog zeker een jaar. Tot die tijd moet het dus met supplementen en medicatie. En het is ook maar de vraag of een osteopaat hier nog echt iets mee kan, maar alles wat kan helpen wil ik zeker voor Nuria doen.

Ik red het niet met alleen visolie en glucosamine/chondroitine/MSM en vollere spieren. Voor nu heb ik haar op de nsaids gezet en dat maakt wel verschil. Goed loopt ze niet, omdat dat fysiek niet kan met al die vergroeiingen en artrose, maar ze loopt wel makkelijker en vlotter. Omdat ze nog niet zo heel oud is wil ik haar liever niet nu al permanent op de nsaids hebben, dus ik zit inderdaad aan cbd olie te denken. Met als bonus een effect op haar gemoedstoestand, maar primair voor de gewrichtspijn.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe doseer je cbd olie bij een hond? Qua hoeveelheid maar ook qua toedieningswijze.
En zijn er ervaringen met andere merken?
Door hamada
#3259518
Spikkelneus schreef:
Mijn vraag is eigenlijk: hoe doseer je cbd olie bij een hond? Qua hoeveelheid maar ook qua toedieningswijze.
En zijn er ervaringen met andere merken?
Hier qua pijnstilling goede resultaten met Zamnesia cbd olie. 4%
Honden krijgen het hier door het voer of, bij meerdere keren per dag ook op klein stukje brood.
Het beste kun je beginnen met 1 druppel en dan bijv. 2x per dag. Goed kijken naar hoe ze reageert en naar gelang effect verhogen met steeds een druppel.
Joy van 10 kilo kreeg 2x 3 tot 4 druppels per dag met goed effect.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3260362
Zo langzamerhand begin ik een klein beetje wanhopig te worden. Niet wat betreft haar angst/gedrag, want daar zit een stijgende lijn in en dat duurt gewoon lang.

Maar: het lijkt wel of ze met de dag slechter gaat lopen. Ook ligt ze binnen vaak te hijgen. Toen ze hier net was, hijgde ze ook veel, maar toen was het vooral spanning (denk ik). Maar nu ben ik bang dat het pijn is.
Het lijkt wel of ze hoe gespierder en zwaarder ze wordt, hoe meer last ze van haar poten krijgt. Maar ik kan dat met de beste wil van de wereld niet verklaren.
Hoe kan het dat een hond die na jaren eindelijk fatsoenlijk voedsel krijgt en een zachte ligplaats om haar botjes te ondersteunen, supplementen voor haar gewrichten en een volle dosis pijnstilling - hoe kan het dat die steeds meer last lijkt te krijgen?
Het is zo frustrerend en zielig om te zien.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze zich meer op haar gemak voelt en eindelijk durft te laten zien wat ze al jaren verborgen heeft gehouden: namelijk dat ze vergaat van de pijn.

Volgende week komt de cbd-olie. Maar als dat geen verbetering geeft weet ik even niet meer wat ik moet doen.
Ik denk eerst maar eens de hele hond op de rontgenfoto om te inventariseren hoe erg het nu eigenlijk is, en dan kijken of er uberhaupt nog iets voor haar gedaan kan worden. Want dit is niet om aan te zien :'(

Zo, even mijn verhaal kwijt, dat lucht op. En nu weer verder met hondje in de watten leggen.
#3260372
Spikkelneus schreef:Zo langzamerhand begin ik een klein beetje wanhopig te worden. Niet wat betreft haar angst/gedrag, want daar zit een stijgende lijn in en dat duurt gewoon lang.

Maar: het lijkt wel of ze met de dag slechter gaat lopen. Ook ligt ze binnen vaak te hijgen. Toen ze hier net was, hijgde ze ook veel, maar toen was het vooral spanning (denk ik). Maar nu ben ik bang dat het pijn is.
Het lijkt wel of ze hoe gespierder en zwaarder ze wordt, hoe meer last ze van haar poten krijgt. Maar ik kan dat met de beste wil van de wereld niet verklaren.
Hoe kan het dat een hond die na jaren eindelijk fatsoenlijk voedsel krijgt en een zachte ligplaats om haar botjes te ondersteunen, supplementen voor haar gewrichten en een volle dosis pijnstilling - hoe kan het dat die steeds meer last lijkt te krijgen?
Het is zo frustrerend en zielig om te zien.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze zich meer op haar gemak voelt en eindelijk durft te laten zien wat ze al jaren verborgen heeft gehouden: namelijk dat ze vergaat van de pijn.

Volgende week komt de cbd-olie. Maar als dat geen verbetering geeft weet ik even niet meer wat ik moet doen.
Ik denk eerst maar eens de hele hond op de rontgenfoto om te inventariseren hoe erg het nu eigenlijk is, en dan kijken of er uberhaupt nog iets voor haar gedaan kan worden. Want dit is niet om aan te zien :'(

Zo, even mijn verhaal kwijt, dat lucht op. En nu weer verder met hondje in de watten leggen.
Dat ze meer pijn krijgt nu ze meer gewicht moet dragen kan ik ergens wel snappen, maar de pijnstilling zou dat toch moeten verhelpen. Het enige wat zo direct in me op komt zijn de nieren en de maag. Als de nieren niet meer goed gaan kan pijnstilling het flink erger maken. Bij pijnstillers kunnen ook maagproblemen optreden.

Een da bezoek lukt nog niet dacht ik? Kan je urine opvangen?
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door