Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door briitje
#3234131
Waarom heb ik er nooit eerder aangedacht om hier eens ons verhaal neer te zetten :cool:.

Ik heb een hond met kip en graan allergie. Maar daarnaast ook allerlei mijten allergieën.

Met de DA besproken en krijgt sinds paar maanden apoquel. In het begin was ik hier super tevreden over. Merk ook geen bijwerkingen (zijn deze inmiddels al bekend dmv ervaring?)

Echter is de jeuk nu terug en vraag me af waar dit aan ligt.. ik ga twijfelen of ik of mijn partner nooit een half pilletje vergeet. Maar dit is zeer onwaarschijnlijk.. of zal hij wat gegeten hebben wat niet mag en daarom een piek hebben ? Wie zal het zeggen.

Daarom wil ik voor zijn algehele weerstand supplementen/kruiden/ natuur middelen ed erbij geven.

Wat kan er aangeraden worden?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234278
Hoi!

Je verhaal roept een aantal vragen op.
Wat krijgt je hond te eten? Weet je zeker dat je hond alleen allergisch is voor kip?
Wat doe je aan de mijten-allergie? Doe je desensibilisatie of iets?

Mijn hond heeft een ernstige voedselallergie, is allergisch voor meerdere soorten huisstofmijt en reageert op pollen. Ik wil hem niet op de apoquel zolang het niet hoogst noodzakelijk is. Apoquel lijkt namelijk niet zo veilig als men roept.

Mijn hond krijgt dagelijks:
1 capsule 3x strenght visolie van Solgar
0,5 tot 1 capsule quercetine van Solgar (deze bevat ook papain)
Kurkuma met kokosolie en zwarte peper
1 vol schepje Luchtwegkruiden extra Forte van De Groene Os. Hij heeft door zijn allergie longproblemen maar de kruiden werken ook tegen de jeuk.
Van februari tot november Puur Pollen

Verder was ik hem in het pollenseizoen elke week met een shampoo en conditioner en blaas ik elke dag door de vacht met een waterblazer.

Ik heb hem hier zo goed als jeukvrij mee. Hij krijgt geen reguliere medicatie.
Door briitje
#3234280
Hope schreef:Hoi!

Je verhaal roept een aantal vragen op.
Wat krijgt je hond te eten? Weet je zeker dat je hond alleen allergisch is voor kip?
Wat doe je aan de mijten-allergie? Doe je desensibilisatie of iets?

Mijn hond heeft een ernstige voedselallergie, is allergisch voor meerdere soorten huisstofmijt en reageert op pollen. Ik wil hem niet op de apoquel zolang het niet hoogst noodzakelijk is. Apoquel lijkt namelijk niet zo veilig als men roept.

Mijn hond krijgt dagelijks:
1 capsule 3x strenght visolie van Solgar
0,5 tot 1 capsule quercetine van Solgar (deze bevat ook papain)
Kurkuma met kokosolie en zwarte peper
1 vol schepje Luchtwegkruiden extra Forte van De Groene Os. Hij heeft door zijn allergie longproblemen maar de kruiden werken ook tegen de jeuk.
Van februari tot november Puur Pollen

Verder was ik hem in het pollenseizoen elke week met een shampoo en conditioner en blaas ik elke dag door de vacht met een waterblazer.

Ik heb hem hier zo goed als jeukvrij mee. Hij krijgt geen reguliere medicatie.
Bedankt voor je reactie en sorry als ik dingen vergeet te vermelden.

Ik heb een allergie test vorig jaar gedaan. Wellicht zijn er nieuwe dingen bijgekomen ? Maar kip kwam daar zeker uit.

Ik geef kvv van verschillende merken. Waaronder lotgering, dogmeat en machgear. Uiteraard zonder pens en/of kip.

Aan de mijten kan ik na mijn weten niks doen? En ik doe niet aan desensibilisatie. Wil ik tevens ook liever niet.

De jeuk was niet meer om aan te zien en met de DA besproken om apoquel te geven. Volgens hem zijn er geen bijwerkingen. Maar verwacht eerder dat deze nog niet bekend zijn.

Als ik niet teveel vraag, zou je kunnen uitleggen wat de volgende dingen voor je hond doen en waar je dit kan kopen?

1 capsule 3x strenght visolie van Solgar
0,5 tot 1 capsule quercetine van Solgar (deze bevat ook papain)
Kurkuma met kokosolie en zwarte peper

Ik ben er namelijk totaal onbekend mee.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234283
briitje schreef:Bedankt voor je reactie en sorry als ik dingen vergeet te vermelden.

Ik heb een allergie test vorig jaar gedaan. Wellicht zijn er nieuwe dingen bijgekomen ? Maar kip kwam daar zeker uit.

Ik geef kvv van verschillende merken. Waaronder lotgering, dogmeat en machgear. Uiteraard zonder pens en/of kip.

De jeuk was niet meer om aan te zien en met de DA besproken om apoquel te geven. Volgens hem zijn er geen bijwerkingen. Maar verwacht eerder dat deze nog niet bekend zijn.

Als ik niet teveel vraag, zou je kunnen uitleggen wat de volgende dingen voor je hond doen en waar je dit kan kopen?

1 capsule 3x strenght visolie van Solgar
0,5 tot 1 capsule quercetine van Solgar (deze bevat ook papain)
Kurkuma met kokosolie en zwarte peper

Ik ben er namelijk totaal onbekend mee.
Ja hoor, ik ga het je uitleggen! Doe ik morgen even, mijn ogen vallen nu dicht ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234293
Zo, was ik weer.

Er zijn opnieuw een aantal dingen. Heb je met je hond weleens een eliminatie-dieet gedaan? Je geeft dan voor 6 weken 1 diersoort die je hond nog nooit gegeten heeft. Als de klachten dan minder worden spreek je van een voedselallergie. Je gaat dan elke keer weer 1 diersoort toevoegen om er zo achter te komen voor welke diersoort(en) je hond allergisch is.
De allergietesten voor voeding zijn helaas bijzonder onbetrouwbaar. Daarnaast wordt er alleen getest met verhitte producten en dat kan je niet vergelijken met rauw.
Als je hond zoveel jeuk had zonder de apoquel zou ik persoonlijk zeker gaan elimineren.

Visolie geef je absoluut aan een hond met huidklachten, mits ze er niet allergisch voor zijn. Stel je hond kan niet tegen zalm, dan is zalmolie natuurlijk geen optie. De extra vetten en vooral omega's dragen bij aan een goed herstel van de huid.

Quercetine is een natuurlijk antihistamine. Antihistamine is een stof die het lichaam gebruikt om allergische reacties tegen te gaan. Het wordt ook wel gebruikt in hooikoortsmiddelen. Met een allergische hond wil je daar liefst wat meer van hebben. In die van Solgar zit ook papain. Ook dit is een antihistamine en samen met quercetine versterken zij elkaar. Ik geef aan mijn hond van 30 kilo de dosering voor volwassenen. Het is namelijk een humaan middel maar uitstekend inzetbaar voor honden.

Kurkuma (ook wel geelwortel) is erg goed om te geven. Het gaat ontstekingen tegen, maakt de huid sterk en soepel, geeft de weerstand een boost. Google er maar eens op. Om het goed te laten werken in het lichaam geef je het met een goede olie (ik gebruik kokosolie, mijn hond is allergisch voor olijfolie) en wat versgemalen zwarte peper.

En dan heb je nog een stuk schoonmaken van je huis. Stofzuig met een Hepa-filter, minimaal nummer 13, liefst nog wat hoger. Alleen dan blaas je de huisstofmijt niet gewoon de hele kamer door als je gaat stofzuigen. Kleedjes heb ik vervangen door waterdichte kussens. Het textiel wat er nog is in huis wordt regelmatig 1x per 8 weken) ingespoten met neemboomolie-spray. Mijten kunnen hier niet tegen, voor mens en huisdieren is het volledig onschadelijk.
De luchtvochtigheid in huis zit het best tussen 40-60%. Lager is niet goed, dat droogt de huid uit en geeft jeuk. Maar hoger wil je ook niet omdat huisstofmijt dan goed kan overleven.

Het is soms even puzzelen maar je kan zelf echt veel doen aan jeuk. Soms is medicatie echt nodig, maar persoonlijk grijp ik er liever niet te snel naar.
Door Lizzy
#3234295
briitje schreef:Bedankt voor je reactie en sorry als ik dingen vergeet te vermelden.

Ik heb een allergie test vorig jaar gedaan. Wellicht zijn er nieuwe dingen bijgekomen ? Maar kip kwam daar zeker uit.

Ik geef kvv van verschillende merken. Waaronder lotgering, dogmeat en machgear. Uiteraard zonder pens en/of kip.
De voedsel-allergie-test van Dr. J. Dodds test overigens wel op rauwe en gekookte voedselbronnen, maar ik betwijfel of deze test gedaan is want die is in NL niet verkrijgbaar (wel in Duitsland. En het kost een behoorlijk vermogen. Elimineren is goedkoper. Maar, werkt soms ook minder goed dan we zouden hopen).

Het geven van KVV in geval van voedselallergieen is echt hoogst af te raden! Je weet nooit wat er in de gemalen prak zit en je weet ook nooit of maalmachines/verpakmachines dermate goed zijn schoon gemaakt dat er geen sporen achter kunnen blijven. Ik kan je echt van harte aanraden om zelf samen te gaan stellen.
Aan de mijten kan ik na mijn weten niks doen? En ik doe niet aan desensibilisatie. Wil ik tevens ook liever niet.

De jeuk was niet meer om aan te zien en met de DA besproken om apoquel te geven. Volgens hem zijn er geen bijwerkingen. Maar verwacht eerder dat deze nog niet bekend zijn.
Eén lesje voor je dierenarts: medicijnen (reguliere) hebben altijd bijwerkingen. Jouw hond hoeft niet zichtbaar last te hebben van bijwerkingen maar bijwerkingen zijn er altijd. Er verschijnen ook steeds meer artikelen zoals deze: http://vitalanimal.com/apoquel-dog-1/. En deze: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 2&t=131266. Goed, geef je waarschijnlijk beter Apoquel dan prednison, maar zonder bijwerkingen is het middel niet, dat is gewoon flauwekul.

Ik zou mijn hond eerst eens over zetten op een zelf samengestelde voeding. Rauw/vers. Met 40% vleesbot, 10% rauwe gepureerde groenten, 10% orgaan als lever, nier en hart en 10% pens (ook orgaanvlees) en 30% kwalitatief goed spiervlees. En extra: vette vis. En de extra's beschreven door Hope.
Door Too
#3234382
Als je zelf gaat samenstellen voordat je elimineert.. Is er een diersoort die je hond nog nooit gegeten heeft?
Als die er is zou ik die nog even niet voeren zodat je iets achter de hand hebt om mee te elimineren mocht dat nodig zijn.
Door briitje
#3234415
Ik heb niet het idee dat het aan het voer ligt, maar eerder aan de mijten. Daarnaast vind ik barfen veel te ingewikkeld om daar me handen aan te branden :P. En ook helemaal niet praktisch.

Ik heb voorheen ge-elimineert tot ik een test heb gedaan bij Maasdyun. Meningen zullen hierover verschillen, maar het is een tijd goed gegaan, toen ik rekening hield met deze uitslag.
Echter hebben we nu een terug val, wat ik dus wil ondersteunen.

edit: Op kvv is het een tijd goed gegaan, echter kwam de jeuk weer terug.
Door briitje
#3234421
Hope schreef:Zo, was ik weer.

Er zijn opnieuw een aantal dingen. Heb je met je hond weleens een eliminatie-dieet gedaan? Je geeft dan voor 6 weken 1 diersoort die je hond nog nooit gegeten heeft. Als de klachten dan minder worden spreek je van een voedselallergie. Je gaat dan elke keer weer 1 diersoort toevoegen om er zo achter te komen voor welke diersoort(en) je hond allergisch is.

Dit heb ik gedaan, jeuk werd niet minder op dat moment

De allergietesten voor voeding zijn helaas bijzonder onbetrouwbaar. Daarnaast wordt er alleen getest met verhitte producten en dat kan je niet vergelijken met rauw.
Als je hond zoveel jeuk had zonder de apoquel zou ik persoonlijk zeker gaan elimineren.

Ik heb na een test bij Maasdyun, kip en pens uitgesloten, dit ging aanzienlijk beter. Echter kwam de jeuk terug en zodoende met de DA besproken om apoquel te geven ipv prednison.

Visolie geef je absoluut aan een hond met huidklachten, mits ze er niet allergisch voor zijn. Stel je hond kan niet tegen zalm, dan is zalmolie natuurlijk geen optie. De extra vetten en vooral omega's dragen bij aan een goed herstel van de huid.

Wat zijn huidklachten in dit geval ? Hij heb jeuk, maar geen uitslag of open plekken...
Kan je de Solgar supplementen gewoon in een Tuinen ofzo kopen ?


Quercetine is een natuurlijk antihistamine. Antihistamine is een stof die het lichaam gebruikt om allergische reacties tegen te gaan. Het wordt ook wel gebruikt in hooikoortsmiddelen. Met een allergische hond wil je daar liefst wat meer van hebben. In die van Solgar zit ook papain. Ook dit is een antihistamine en samen met quercetine versterken zij elkaar. Ik geef aan mijn hond van 30 kilo de dosering voor volwassenen. Het is namelijk een humaan middel maar uitstekend inzetbaar voor honden.
Geef je dit sowieso aan honden met wat voor allergie dan ook?

Kurkuma (ook wel geelwortel) is erg goed om te geven. Het gaat ontstekingen tegen, maakt de huid sterk en soepel, geeft de weerstand een boost. Google er maar eens op. Om het goed te laten werken in het lichaam geef je het met een goede olie (ik gebruik kokosolie, mijn hond is allergisch voor olijfolie) en wat versgemalen zwarte peper.

Klinkt goed, waar zou ik dit kunnen verkrijgen ?

En dan heb je nog een stuk schoonmaken van je huis. Stofzuig met een Hepa-filter, minimaal nummer 13, liefst nog wat hoger. Alleen dan blaas je de huisstofmijt niet gewoon de hele kamer door als je gaat stofzuigen. Kleedjes heb ik vervangen door waterdichte kussens. Het textiel wat er nog is in huis wordt regelmatig 1x per 8 weken) ingespoten met neemboomolie-spray. Mijten kunnen hier niet tegen, voor mens en huisdieren is het volledig onschadelijk.

Neemboomolie-spray :o, ik leer allerlei nieuwe dingen haha!

De luchtvochtigheid in huis zit het best tussen 40-60%. Lager is niet goed, dat droogt de huid uit en geeft jeuk. Maar hoger wil je ook niet omdat huisstofmijt dan goed kan overleven.

Het is soms even puzzelen maar je kan zelf echt veel doen aan jeuk. Soms is medicatie echt nodig, maar persoonlijk grijp ik er liever niet te snel naar.
Bedankt voor je inbreng!!
Door briitje
#3238080
Nog een vraagje mbt de neemboom olie. Ik wou deze bestellen en had contact met deze meneer. Hij vertelde dat de neemboom maar de helft van het proces is.

Dus dat je ook de allergie spray moet hebben, om (als ik dit goed zeg) o.a. uitwerpselen van de huisstofmijt te verwijderen.

Is er al profijt bij enkel de neemboom olie?
Door briitje
#3238144
Met dat bedrijf had ik ook contact, deze meneer vertelde dat beide noodzakelijk zijn. Zal het een verkoop truc zijn ? Of jullie hebben gewoon genoeg aan enkel de neemboom... Wie zal het zeggen
Gebruikersavatar
Door Hope
#3238149
briitje schreef:Met dat bedrijf had ik ook contact, deze meneer vertelde dat beide noodzakelijk zijn. Zal het een verkoop truc zijn ? Of jullie hebben gewoon genoeg aan enkel de neemboom... Wie zal het zeggen
Het zal een verkooptruc zijn. Ik heb hier echt genoeg aan de neemboom.

Er zijn ook stofzuigers met speciaal licht die huisstofmijt doden. Zal deze meneer ook wel verkopen. Jammer voor hem dat wetenschappelijk bewezen is dat het gewoon 0,niks doet. Maar het verkoopt nog steeds :biggrin2:
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door