Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#3175821
Hoi,

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die acupunctuur bij hun hond hebben laten doen en of zij last hadden van "bijwerkingen" in de vorm van extra klachten en/of een verergering van de klachten. En zo ja, wat heb je aan die "bijwerkingen" gedaan en wat gaf uiteindelijk een vermindering van deze bijwerkingen?

Ik kreeg door een da die een opleiding tot acupunctuur doet een gratis behandeling aangeboden. Er zouden absoluut geen "bijwerkingen" zijn, hier had ik nadrukkelijk naar gevraagd omdat ik niet van plan was om ook maar een klein risico op verergering te lopen. Mijn hond is echter slechter af als ooit te voren en ik maak me echt zorgen om haar gezondheid :'(

Ik ga geen namen noemen omdat ik ervan overtuigd ben dat deze da met de beste bedoelingen heeft gehandeld. De "oplossing" van de praktijk waar zij voor werkt is dat ik 320 euro ga betalen voor nog meer behandelingen, waarvan niet te voorspellen is hoe mijn hond erop reageert. Deze "oplossing" ga ik uiteraard niet doen. Ik wil niet gokken op haar gezondheid.

Vrijdag ga ik naar een andere praktijk om haar een tussentijdse check te geven van o.a. haar hart.
Eind december ga ik naar Den Hoek.
Door Paul_Barte
#3175831
Zou persoonlijk geen verdere risico's deze richting willen uitproberen, zeer zeker niet voor zoveel geld.
Acupunctuur kan soms helpen maar het ligt eraan waarvoor deze behandeling gegeven wordt. Tevens zou ik nooit laten behandelen door iemand die pas is begonnen.
Door Roosj
#3175836
Paul_Barte schreef:Zou persoonlijk geen verdere risico's deze richting willen uitproberen, zeer zeker niet voor zoveel geld.
Acupunctuur kan soms helpen maar het ligt eraan waarvoor deze behandeling gegeven wordt. Tevens zou ik nooit laten behandelen door iemand die pas is begonnen.
Nee, acupunctuur ga ik nooit, maar dan ook echt nooit meer proberen. Ik ben hier enorm van geschrokken. Er is mij letterlijk verteld "Het helpt of het helpt niet, maar kwaad kan het niet. Het zal niet erger worden."
Achteraf kreeg ik te horen dat deze reactie te verwachten was. Als mij dat vooraf kenbaar was gemaakt, was ik er nooit aan begonnen.

En dan die 320 euro betalen voor een oplossing die mogelijk geen oplossing is, vind ik bespottelijk.
Door madrike
#3175862
Om met je eerste vraag te beginnen:
Ja ik heb bij meerdere honden hele goede ervaringen met acupunctuur.
In ons geval uitgevoerd door een zeer ervaren dierenarts/acupuncturist.
Zij stelt op haar website dat acupunctuur een goed alternatief kan zijn voor pijnmedicatie bij problemen met spieren en gewrichten.
Dat is dan ook precies waarvoor wij de acupunctuur inzetten.

Als wij bij haar komen begint ze altijd eerst met een uitgebreid gezondheidsonderzoek.
Daarna start de behandeling pas en, zoals gezegd, het werkt of het werkt niet.
Wel zie je vaak pas na 2 tot 3 behandelingen of het echt werkt.
Ziek worden van acupunctuur heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
Wel een keer een weigering van deze dierenarts om een hond met acupunctuur te behandelen.
N.B een hond met hartproblemen mag volgens haar nooit met acupunctuur behandeld worden!
(zie ook http://www.acupunctuurbijdieren.nl/ bij meestgestelde vragen-wat moet ik meenemen?)

Ik vraag me dan ook af of jouw dierenarts niet enorm buiten zijn boekje is gegaan.
Hij heeft je hond al behandeld terwijl hij nog niet bevoegd is!! (je schrijft dat hij studeert voor)
Normaal mag een student alleen "werken" onder toezicht van een ervaren acupuncturist.
Immers een naaldje verkeerd zetten kan hele vervelende gevolgen hebben.

Ik kan alleen maar hopen dat jouw hond weer heel snel opknapt.
Heel veel beterschap!
Door Roosj
#3175872
madrike schreef:Om met je eerste vraag te beginnen:
Ja ik heb bij meerdere honden hele goede ervaringen met acupunctuur.
In ons geval uitgevoerd door een zeer ervaren dierenarts/acupuncturist.
Zij stelt op haar website dat acupunctuur een goed alternatief kan zijn voor pijnmedicatie bij problemen met spieren en gewrichten.
Dat is dan ook precies waarvoor wij de acupunctuur inzetten.

Als wij bij haar komen begint ze altijd eerst met een uitgebreid gezondheidsonderzoek.
Daarna start de behandeling pas en, zoals gezegd, het werkt of het werkt niet.
Wel zie je vaak pas na 2 tot 3 behandelingen of het echt werkt.
Ziek worden van acupunctuur heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.
Wel een keer een weigering van deze dierenarts om een hond met acupunctuur te behandelen.
N.B een hond met hartproblemen mag volgens haar nooit met acupunctuur behandeld worden!
(zie ook http://www.acupunctuurbijdieren.nl/ bij meestgestelde vragen-wat moet ik meenemen?)

Ik vraag me dan ook af of jouw dierenarts niet enorm buiten zijn boekje is gegaan.
Hij heeft je hond al behandeld terwijl hij nog niet bevoegd is!! (je schrijft dat hij studeert voor)
Normaal mag een student alleen "werken" onder toezicht van een ervaren acupuncturist.
Immers een naaldje verkeerd zetten kan hele vervelende gevolgen hebben.

Ik kan alleen maar hopen dat jouw hond weer heel snel opknapt.
Heel veel beterschap!
Ze had nog geen hart problemen hoor, maar nu hijgt ze af en toe uit het niets alsof ze plots zeer benauwd is. Ik neem dus het zekere voor het onzekere.

Ze is behandeld omdat ze een verleden heeft van zeer gevoelig zijn. Op het moment van het aanbieden van deze behandeling was ze zeer energie loos (echt eng). Ze had plots een grote hotspot op haar rechter dijbeen, plots een grote open gebarste ontstoken talgklier op haar linker dijbeen en ontstoken anaalklieren als gevolg van een noodzakelijke kuur. Dat ze zo heftig reageert op medicatie komt weer door (energie/afvalstoffen) problemen met de milt en lever, wat zij dus wilde oplossen met acupunctuur.
Op het moment van behandelen jeukte alleen de bult, hotspot en oren een beetje. Na de behandeling jeukte haar gehele lijf vreselijk en dit lijkt alleen maar erger te worden, tot piepen en onrust aan toe. Tussendoor leek ik wel een lichte vermindering te hebben waargenomen.
Momenteel kunnen we haar niet eens aaien omdat ze dan letterlijk door haar poten zakt van de jeuk :(

Ik snap achteraf ook niet waarom er geen toezicht was. De mede eigenaar van deze praktijk heeft immers een diploma voor acupunctuur..
Gebruikersavatar
Door Kallista
#3175928
Hier ook alleen goede ervaringen met acupunctuur.
Maar ik zou ook alleen laten behandelen door een DA die zijn studie afgerond heeft.

Mijn hond met epilepsie werd al naar gelang hoe het met hem ging de ene keer behandeld op ondersteuning bij het ontgiften (omdat de medicatie een aanslag was op zijn organen) en ja, dat merkte je dan wel aan hem, dan was ie heel moe, en duurde het een dag eer dat ie weer vooruit ging. Maar dat werd wel duidelijk van te voren uitgelegd.
En een andere keer werd er behandeld op zijn rugklachten.

In het geval van mijn hond ging het er enkel om om zo lang mogelijk kwaliteit van leven te kunnen behouden, en daar heeft de acupunctuur zeker wel voor gezorgd.
Zonder deze behandelingen hadden we hem zeker al veel eerder moeten afgeven.

Dezelfde DA heeft een ander hondje voor een groot deel van haar angsten met laser acupunctuur kunnen afhelpen.
Door Roosj
#3175939
Kallista schreef:Hier ook alleen goede ervaringen met acupunctuur.
Maar ik zou ook alleen laten behandelen door een DA die zijn studie afgerond heeft.

Mijn hond met epilepsie werd al naar gelang hoe het met hem ging de ene keer behandeld op ondersteuning bij het ontgiften (omdat de medicatie een aanslag was op zijn organen) en ja, dat merkte je dan wel aan hem, dan was ie heel moe, en duurde het een dag eer dat ie weer vooruit ging. Maar dat werd wel duidelijk van te voren uitgelegd.
En een andere keer werd er behandeld op zijn rugklachten.

In het geval van mijn hond ging het er enkel om om zo lang mogelijk kwaliteit van leven te kunnen behouden, en daar heeft de acupunctuur zeker wel voor gezorgd.
Zonder deze behandelingen hadden we hem zeker al veel eerder moeten afgeven.

Dezelfde DA heeft een ander hondje voor een groot deel van haar angsten met laser acupunctuur kunnen afhelpen.
We zijn helaas al weken verder :s

Wel fijn dat het voor jullie wel gewerkt heeft.
Door Suzanne
#3177025
Ik heb alleen maar goede ervaringen, maar ja, dan wel met een acupuncturiste die goed weet wat ze doet. Ze was me ook aanbevolen door iemand in wie ik 100% vertrouwen heb.

Aan mij zou de DA van TS een slechte hebben, want als die iets verprutst mag hij het kosteloos oplossen. Met de nodige excuses erbij. No freaking way dat ik daarvoor zou gaan betalen!!!

Er kan vast en zeker altijd wat misgaan... maar dan los je dat netjes op met elkaar!

Suzanne
Door Roosj
#3177032
Suzanne schreef:Ik heb alleen maar goede ervaringen, maar ja, dan wel met een acupuncturiste die goed weet wat ze doet. Ze was me ook aanbevolen door iemand in wie ik 100% vertrouwen heb.

Aan mij zou de DA van TS een slechte hebben, want als die iets verprutst mag hij het kosteloos oplossen. Met de nodige excuses erbij. No freaking way dat ik daarvoor zou gaan betalen!!!

Er kan vast en zeker altijd wat misgaan... maar dan los je dat netjes op met elkaar!

Suzanne
Dat gesprek heb ik geprobeerd aan te gaan met de eigenaresse van die kliniek, maar die wist niet hoe snel ze mij af moest wimpelen. Dat was een zeer grote teleurstelling.
Vervolgens ben ik het gesprek aangegaan met een assistente (die belde mij met het aanbod van betalen) en ik heb haar duidelijk laten weten dat het mij enorm steekt dat ik eerst niet goed voorgelicht wordt, een behandeling vervolgens totaal mislukt en ik dan ook nog moet gaan betalen om mijn hond opnieuw beter te krijgen (terwijl ik al vele euro's betaald heb aan nutteloze behandelingen bij hun). Haar reactie was dat ze het begreep en dat ze het door zou geven.
Sindsdien is het 100% stil..


Inmiddels ben ik bij de reguliere da hier om de hoek geweest. In plaats van meer dan van 50 euro, was ik 13,50 euro kwijt voor het leeg halen van de anaal klieren en het controleren van het hart. Dit vind ik dus een belachelijk groot verschil voor zo iets simpels en dan reken ik nog niet eens die extra uur reistijd voor die duurdere kliniek.

Gelukkig is haar hart goed. Haar anaal kliervocht was te dun, maar had een goede kleur en geur.
De jeuk is nog altijd onhoudbaar.
Over 3 weken zal ik dus weer opnieuw naar Den Hoek moeten (3 uur rijden) om de behandeling van mijn hond van voor af aan opnieuw te gaan doen. Deze factuur krijgt de praktijk van de leerling acupuncturist uiteraard op hun deurmat, want hier ben ik niet van gediend. Achteraf gezien had er inderdaad een 2e persoon bij moeten zijn, had ik goed en eerlijk voorgelicht moeten worden, hadden zij informatie moeten inwinnen bij Den Hoek zoals ik van te voren gevraagd had om te doen en had mijn hond helemaal geen acupunctuur moeten krijgen.
Het mag dan wel met de beste bedoelingen gedaan zijn, maar dat betekend nog niet dat ik voor de kosten van hun fouten moet opdraaien..

Ik vind het wel jammer, want dit is de zoveelste "kopstoot" die ik daar oploop, terwijl ze super duur zijn met zowel hun behandelingen als hun (kruiden) medicijnen en claimen zeer veel kennis te hebben om honden volledig te kunnen genezen van o.a. allergieën. Er zijn daar zo veel dingen beloofd en gezegd die niet waar zijn.. En wanneer je dan hierover met hun wilt praten, zijn ze niet thuis (althans, in ieder geval die eigenaresse niet) of wordt er omheen gedraaid.

Den Hoek zei helemaal aan het begin van de behandelingen heel eerlijk dat ze ons geen verbetering konden beloven. Deze eerlijkheid vonden wij echt top! Gelukkig zagen wij toch een flinke verbetering en dat voor een in totaal veel lagere prijs. Beetje jammer dat we dit nu dus weer van voor af aan moeten gaan doen.

Vandaag zie ik ook weer de tekenen van een nieuwe hotpot, maar dan op haar rug ontstaan. Ik baal echt enorm! Ik heb het wel direct behandeld. Hopelijk is ze snel weer 'de oude'.
Door Suzanne
#3177045
Tsja.. afhankelijk van hoe boos je bent ;) zou ik dus toch even schriftelijk reageren en vragen om een vergoeding van de door jou te maken kosten om het weer in orde te krijgen. Dit is eh.... toch niet de bedoeling van een behandeling. Er is een bewijsbare fout gemaakt; er had iemand aanwezig moeten zijn.

Ik denk in de richting van een aansprakelijkheidsstelling. Daar zou ik het niet bij laten zitten maar goed, dat ben ik ;-)

en ik prijs me gelukkig met een goede therapeut, dat blijkt wel weer...\

Suzanne
Door Roosj
#3177052
Suzanne schreef:Tsja.. afhankelijk van hoe boos je bent ;) zou ik dus toch even schriftelijk reageren en vragen om een vergoeding van de door jou te maken kosten om het weer in orde te krijgen. Dit is eh.... toch niet de bedoeling van een behandeling. Er is een bewijsbare fout gemaakt; er had iemand aanwezig moeten zijn.

Ik denk in de richting van een aansprakelijkheidsstelling. Daar zou ik het niet bij laten zitten maar goed, dat ben ik ;-)

en ik prijs me gelukkig met een goede therapeut, dat blijkt wel weer...\

Suzanne
Ze gaan idd gewoon de facturen ontvangen. Ik ben best boos en teleurgesteld idd.
Door Parelridder
#3177911
hamada schreef:Er zijn overigens klachtenprocedures. http://www.ncpn.nl/archief/2000/02/sjoerdv3.htm
Goh.. Het is dat je al alle tijd en energie nodig hebt t.b.v. je zieke dier, juist na onjuiste behandeling, maar als je gelegenheid hebt zou je toch eigenlijk veel eerder een klacht in moeten dienen als er iets echt ontzettend mis gegaan is. Zéker als het geen incident blijkt te zijn of niet door dezelfde arts kosteloos wordt verholpen.
Ieder mens maakt fouten en een arts is ook maar een mens.. Maar bijv. nalatigheid of iets wat echt te stompzinnig voor woorden is.. En hoe dan ook zou het oplossen van door de onjuiste behandeling veroorzaakte problemen natuurlijk kosteloos hersteld moeten worden. Ik begrijp niet dat de arts dat niet zélf ook graag wil: beroerd als er iets mis gaat, maar erken en verhelp (of bied dat tenminste aan, want of je bij dezelfde arts terug wilt is natuurlijk vers 2).
Ik zit nu zelf in zo'n situatie van klachten die fors zijn toegenomen na 'behandeling' (geen acupunctuur, maar orthomanueel). Er is met die arts niet te praten, dat hoef ik niet eens te proberen, zo erg. Maar zelfs áls ze zou erkennen en kosteloos willen pogen te verhelpen wat ze heeft veroorzaakt, zou ik mijn hond haar nooit en te nimmer meer toevertrouwen. Maar een klacht, vast leggen wat er gebeurd is, registratie daarvan tbv toekomstige blunders (want ik ben bepaald niet de eerste, weet ik nu) dat lijkt me wel zinvol..
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3177962
Wat vervelend dat het nog steeds niet beter gaat!

Ik hoop dat ze toch echt de nota gaan betalen, al heb ik er een hard hoofd in als ze niet eens reageren.
Ik zou zeker alvast een mail sturen met de melding dat je het niet normaal vindt dat ze alleen een oplossing bieden waarbij jij voor de kosten opdraait.
En dat jij het een nette oplossing vindt als zij de kosten bij den hoek op zich nemen.

Ik moet zeggen dat mijn vertrouwen ook wel iets wegzakt. Ook door de belachelijk hoge rekening elke keer.
En idd geen bijzondere resultaten (nu is mij ook niet het onmogelijke beloofd gelukkig).

Ik hoop dat het netjes afgehandeld wordt en dat de klachten snel afnemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door