Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#3032439
Net tweede behandeling acupunctuur gehad bij DA voor rug, maag en darmproblemen....helaas raakt Mucho er super gestressed van. Normaal laat hij eigenlijk alles toe, vind het niet leuk, maar laat het gebeuren zeg maar.

Eerste keer ging het redelijk, tot ze punten voor maag/darm pakte. Tijdens het inwerken van de naalden werd hij wel weer snel rustig.
vandaag was het echt zo sneu. De eerste naalden gaan wel, maar naalden die voor zijn maag/darm gezet moeten worden zijn blijkbaar heel pijnlijk, en hij verkrampt dan en laat alle stress- en protest signalen zien die er mogelijk zijn. Ook bij het inwerken duurde de stress nu lang door..

Hebben er hier meer mensen honden die acupunctuur niet zo makkelijk ondergingen? kan er weinig over vinden...vraag me af of vervolgafspraken dan makkelijker worden.

nu afgesproekn om het nog 2x te proberen, en te stoppen als het niet makkelijker gaat, want dit is drie keer niks..

ook even an het overwegen om hem iets van Bach te geven als hij de volgende keer de behandeling ondergaat. Voel me ook wel rot, hij kijkt me echt aan: wat doe je me aan! gelukkig zoekt hij wel mijn steun, maar leuk is anders..

ben effe benieuwd naar de minder goede ervaringen hier...
#3033532
tja, ik hoor ook alleen maar goede verhalen, en ook de therapeut zelf is behoorlijk verbaasd, heeft normaal ook meerendeels honden die het prettig vinden..

geen negatieve verhalen dus...eigenlijk goed nieuws. volgende week nog maar een keer proberen met bach rescue, en anders houdt het op of een andere therapeut. Ze is wel goed volgens mij, wel aanbevolen door mijn DA, maarja, die werken samen:)..maar toch..denk niet dat het aan de therapeut ligt, meer aan zijn extreme gevoeligheid, maarja..kan ook dat nog proberen..

thanx anyway
#3034365
Mijn jongste hond is doodsbang bij de dierenartspraktijk. In diezelfde praktijk wordt de acupunctuur gegeven. Dat is dus geen optie voor hem en wanneer hij acupunctuur nodig heeft, dan komt ze thuis behandelen. De oudste krijgt regelmatig acupunctuur, maar die vindt de praktijk zo leuk dat hij er bij wijze van los naar toe wandelt. Je kan vragen of ze thuis komt. Dat doen meerdere acupuncturisten, zowel op locatie bij paarden als bij honden. Scheelt echt enorm veel stress, waardoor de behandeling zelf ook veel beter aanslaat.
#3035340
dogsunlimited schreef: Mijn jongste hond is doodsbang bij de dierenartspraktijk. In diezelfde praktijk wordt de acupunctuur gegeven. Dat is dus geen optie voor hem en wanneer hij acupunctuur nodig heeft, dan komt ze thuis behandelen. De oudste krijgt regelmatig acupunctuur, maar die vindt de praktijk zo leuk dat hij er bij wijze van los naar toe wandelt. Je kan vragen of ze thuis komt. Dat doen meerdere acupuncturisten, zowel op locatie bij paarden als bij honden. Scheelt echt enorm veel stress, waardoor de behandeling zelf ook veel beter aanslaat.
Probleem is niet dat hij gestressed is in de praktijk zelf...de tweede keer liep hij vrolijk naar binnen en ging ook gewoon de ruimte binnen. De stress begon toen ze de pijnlijke plekken ging prikken, die van maag en darm...

Dinsdag gaan we weer, ben ik benieuwd. Toen Mucho in de zomer een aantal keer achter elkaar naar de DA moest, en daar prikken kreeg, wilde hij niet meer naar binnen. stokstijf blijven staan. Dat is nu gelukkig weer over, al weer twee keer daar geweest en hij loopt vrlijk naar binnen. ben dus benieuwd hoe hij dinsdag naar binnen gaat.

mijn vermoeden nu is dat die plekken gewoon echt pijnlijk zijn, en das wel lastig. het lijkt wel beter te gaan met zijn maag/darm, en ook met zijn algehele energie. of dat aan acu ligt weet ik niet, hij was in de week dat ik begon ook net weer een week flink ziek...

dinsdag neem ik ieg rescue spray mee, nog nooit gebruikt, hopen dat dat werkt...

Verder lijkt het erop dat meeste honden gewoon in slaap vallen, dus dat zet me verder wel aan het denken..zou het dan toch aan de therapeut liggen?!
#3035376
OK, dan heb ik je verkeerd begrepen. De naalden moeten extreem dun zijn voor die gevoelige punten. Je zou kunnen vragen of ze andere naalden wil gebruiken. Je kunt ook vragen of ze die punten eerst wil stimuleren met acupressuur, zodat hierna de aanprikpunten minder gevoelig zullen zijn. Ik durf niet te zeggen of het aan de peut ligt. Als in dat gebied trigger points zijn, wordt vaak ook binnen de acupunctuur deze aangekleefde spierbundels met naalden gestimuleerd en dat kan in beginsel pijnlijk zijn. Afhankelijk van het klachtenbeeld, de constitutie, het karakter en de daarvoor gebruikte meridianen en acupunctuurpunten die bepaalde energiestromen vrijmaken zowel emotioneel (is pijnlijk) als lichamelijk of het direct inzetten van trigger points, kan een pijnuiting een blokkade zijn. En naar mate de behandelingen zich opvolgen, moeten die pijnlijke acupunctuurpunten minder worden. Ik heb een link er bij gedaan, zodat je snapt hoe ik dat bedoel m.b.t. de triggerpoints:
http://www.drsvanderveen.nl/Triggerpointtherapie.htm
Vaak wordt binnen de traditionele acupunctuur in het Westen juist ook trigger point therapie gecombineerd.
Mijn oudste hond vindt zo'n behandeling erg gezellig, maar valt er niet bij in slaap. Dat wordt gewoon in staande houding gegeven. Met uitzondering bij 1 praktijk, waarbij hij op tafel moest en verplicht moest liggen, waarbij hij inderdaad in slaap viel. De jongste hond wordt thuis behandeld in zijligging en ligt alleen thuis zo, valt niet in slaap, maar is wel heel erg relaxed. Een behandeling in de praktijk voor hem is zonde van mijn geld, want door zijn gewiebel en gedoe vliegen de naalden er weer uit. Het inzetten van de naalden behoort over het algemeen geen pijn te doen.
Succes dinsdag.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op zo 07 dec 2014, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3035528
dogsunlimited schreef: OK, dan heb ik je verkeerd begrepen. De naalden moeten extreem dun zijn voor die gevoelige punten. Je zou kunnen vragen of ze andere naalden wil gebruiken. Je kunt ook vragen of ze die punten eerst wil stimuleren met acupressuur, zodat hierna de aanprikpunten minder gevoelig zullen zijn. Ik durf niet te zeggen of het aan de peut ligt. Als in dat gebied trigger points zijn, wordt vaak ook binnen de acupunctuur deze aangekleefde spierbundels met naalden gestimuleerd en dat kan in beginsel pijnlijk zijn. Afhankelijk van het klachtenbeeld, de constitutie, het karakter en de daarvoor gebruikte meridianen en acupunctuurpunten die bepaalde energiestromen vrijmaken zowel emotioneel (is pijnlijk) als lichamelijk of het direct inzetten van trigger points, kan een pijnuiting een blokkade zijn. En naar mate de behandelingen zich opvolgen, moeten die pijnlijke acupunctuurpunten minder worden. Ik heb een link er bij gedaan, zodat je snapt hoe ik dat bedoel m.b.t. de triggerpoints:
http://www.drsvanderveen.nl/Triggerpointtherapie.htm
Vaak wordt binnen de traditionele acupunctuur in het Westen juist ook trigger point therapie gecombineerd.
Mijn oudste hond vindt zo'n behandeling erg gezellig, maar valt er niet bij in slaap. Dat wordt gewoon in staande houding gegeven. Met uitzondering bij 1 praktijk, waarbij hij op tafel moest en verplicht moest liggen, waarbij hij inderdaad in slaap viel. De jongste hond wordt thuis behandeld in zijligging en ligt alleen thuis zo, valt niet in slaap, maar is wel heel erg relaxed. Een behandeling in de praktijk voor hem is zonde van mijn geld, want door zijn gewiebel en gedoe vliegen de naalden er weer uit. Het inzetten van de naalden behoort over het algemeen geen pijn te doen.
Succes dinsdag.

Dank voor je uitgebreide antwoord! Dat lijkt wel te kloppen van die blokkades. Het gebied met pijnlijke punten is op zijn rug, en dat gebied is ook erg warm, alsof de energie daar idd stagneert. Ik ga het haar dinsdag vragen!
#3037295
gelukkig...gisteren ging het een stuk beter. ERvoor gekozen om deze keer niet de assistent te laten helpen, maar alleen ik en de acupuncturiste. Hiervgoor zaten er twee mensen achter hem, en hield ik zijn koppie vast, vond hij volgens mij niet fijn, en nu dus samen gedaan, en vanaf de zijkant, zodat hij meer kon kijken en zien wat er gebeurde.

de plekken bij poten bleven vervelend, pijnlijk, maar de plekken op rug waren een stuk makkelijker, en soepeler geworden, en hier reageerde hij niet meer op. Werd na het zetten van de naaldjes eigenlijk gelijk rustig en lag lekker te relaxen tijdens de inwerktijd.

nu hopen dat het beter blijft gaan...ik denk dat de plekken gewoon echt vervelend zijn voor hem, en hij het daarom ook echt niet leuk vind.
#3037320
Ik merk hier ook wel verschil na een behandeling, al naar gelang waar de hond voor behandeld werd.
Als Mika voor de epilepsie behandeld wordt is ie meestal sneller weer "op peil" als dat ze op lever/nieren behandeld, dan is ie echt een halve dag doodmoe en heeft tijd nodig te herstellen en energie op te doen, dat opheffen van bepaalde blokkades ontgift natuurlijk, je ziet wat gebeuren in zo een hond.
Ik had laatst (gelukkig maar!) een afspraak staan, net nadat we hem s 'nachts niet goed uit de (partiële) aanvallen kregen, je zag hem met het uur meer opknappen en tot rust komen.

Wij gaan met verschillende honden naar de Ark in Ramsel, die DA gaat heel aardig en rustig met de honden om.
Vervelend vinden ze het zeker niet, Mika gaat kwispelend en vrolijk naar binnen en ook weer buiten  :)

Nu hebben we een rescuehondje hier wat nogal bang is, die heeft ze dan i.p.v. met naalden met laser-acupunctuur behandeld, gewoon om heel zeker te gaan dat het hondje geen negatieve ervaringen opdoet.
Zou ook voor jouw hond een idee kunnen zijn?
Is normaal geziet een beetje duurder als de reguliere behandeling, en ik kan me voorstellen dat niet iedereen die acupunctuur doet dat kan of de apparatuur heeft, maar vragen kost niks, toch?

Vervelend of gestrest wordt hier geen hond van de behandeling, pijn ervaren ze ook niet, ik ben heel content van de DA die wij daarvoor hebben.
Misschien moet je toch maar eens een andere DA opzoeken?

Assistente komt er hier trouwens niet aan te pas, de DA voelt eerst de hond af, om te controleren, en daarna zet ze de naalden. Ik hou hem gewoon los aan de lijn, hij kan zo wegstappen als ie dat wil.
Een keer tot nog toe meegemaakt dat de hond aangaf dit is niet zo een heel fijne plek, maar dat legt de DA dan ook uit als ze ziet hoe de hond reageert.
Laatst gewijzigd door Kallista op wo 10 dec 2014, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#3038287
Ja laser heb ik ook nog over nagedacht, maar die werkt toch minder diep door dan de naaldjes..en juist de plekken die vervelend zijn zijn belangrijk om te behandelen...

de DA doet het wel supergoed met hem. Praat rustig tegen hem, ze vindt het zelf ook heel vervelend dat hij er gestressed van raakt. Neemt ook echt de tijd voor hem, dus ligt niet aan haar houding oid...

gelukkig ging het al beter, hopelijk gaat het dinsdag weer een stukje beter. Alleen de plek bij zijn tenen vond hij echt ongelovelijk vervelend, ook een punt voor de darmen..

wat ik zelf wel erg belangrijk vond en een goed teken, dat hij na de behandeling weer heel snel rustig was, en geen stress verschijnselen vertoonde. Dat was de keer hiervoor wel echt anders...

ik zie wel duidelijk effect..hij is echt een stuk levendiger, hoewel de buik nog wel wat rommelt...
dank voor de tip  over de laser ieg!
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door