Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2792571
In het door Lizzy vertaalde stuk is te lezen dat L glutamine goed kan werken om de darmen optimaal te krijgen bij honden met een voedsel allergie.
Ik zou dit graag uitproberen voor Boomer ik kan alleen geen dosering vinden voor honden.
Zijn er hier mensen met ervaringen?
Gebruikersavatar
Door pike
#2801170
Ja.  :biggrin2:
Dosering is 6,5 gram per dag. Ik geef een theelepel, dat is plusminus ongeveer goed.  ;)
Geef het niet voor allergie overigens maar puur als "onderhoudsmiddel" voor de darmen die door medicatie nogal wat te verduren krijgen.
Door Lizzy
#2801201
pike schreef: Ja. :biggrin2:
Dosering is 6,5 gram per dag. Ik geef een theelepel, dat is plusminus ongeveer goed. ;)
Geef het niet voor allergie overigens maar puur als "onderhoudsmiddel" voor de darmen die door medicatie nogal wat te verduren krijgen.
Mag ik vragen van wie jij deze dosering hebt? Want ik 'hoor' hele andere doseringen. Veel hogere. En ik lees zojuist dit (wat me een soort van ongerust maakt):

Side Effects of Administering Glutamine to Canines

Seizures
According to Lawrence Wilson, a medical doctor and nutrition consultant, foods high in glutamate can trigger epileptic seizures. Theoretically, then, glutamine supplements might have the propensity to increase the risk of seizures in sensitive dogs. If your dog has epilepsy or any other seizure disorder, it is best to avoid glutamine supplements.

Bron: http://www.ehow.com/list_6891706_side-e ... nines.html
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2801206
Lizzy schreef: Mag ik vragen van wie jij deze dosering hebt? Want ik 'hoor' hele andere doseringen. Veel hogere. En ik lees zojuist dit (wat me een soort van ongerust maakt):

Side Effects of Administering Glutamine to Canines

Seizures
According to Lawrence Wilson, a medical doctor and nutrition consultant, foods high in glutamate can trigger epileptic seizures. Theoretically, then, glutamine supplements might have the propensity to increase the risk of seizures in sensitive dogs. If your dog has epilepsy or any other seizure disorder, it is best to avoid glutamine supplements.

Bron: http://www.ehow.com/list_6891706_side-e ... nines.html
jeetje :-\
Door Lizzy
#2801209
Ja, nou weet ik niet of dit betrouwbaar is maar met de mega hoge doseringen die ik voorbij heb zien komen op Internet, word ik een beetje benauwd!
Door charmed
#2801211
Ik zou een dierenarts opzoeken die je hierbij kan helpen denk ik zo. Ik heb ook Glutamine gegeven, voor o.a. stofwisselingsziekte. Maar ik was niet tevreden over het resultaat en idd. de bijwerkingen vond ik ook niet zo. Dus in overleg zijn we gestopt met de glutamine. En ze worden er misselijk van. Dat vind ik nog wel het ergste.
Gebruikersavatar
Door pike
#2801330
Lizzy schreef: Mag ik vragen van wie jij deze dosering hebt? Want ik 'hoor' hele andere doseringen. Veel hogere. En ik lees zojuist dit (wat me een soort van ongerust maakt):

Side Effects of Administering Glutamine to Canines

Seizures
According to Lawrence Wilson, a medical doctor and nutrition consultant, foods high in glutamate can trigger epileptic seizures. Theoretically, then, glutamine supplements might have the propensity to increase the risk of seizures in sensitive dogs. If your dog has epilepsy or any other seizure disorder, it is best to avoid glutamine supplements.

Bron: http://www.ehow.com/list_6891706_side-e ... nines.html

Dit is de door bonusan geadviseerde dosering. Hij krijgt het op advies van de da.
Wat noem je hoge doseringen?

Maar, glutamaat is een neuro-transmitter, L-glutamine een aminozuur, dat van nature veel voorkomt in o.a. Melk, yoghurt, eieren. Worden hier niet 2 stoffen door elkaar gehaald??
Door Lizzy
#2801380
pike schreef:
Dit is de door bonusan geadviseerde dosering. Hij krijgt het op advies van de da.
Wat noem je hoge doseringen?

Maar, glutamaat is een neuro-transmitter, L-glutamine een aminozuur, dat van nature veel voorkomt in o.a. Melk, yoghurt, eieren. Worden hier niet 2 stoffen door elkaar gehaald??
Ze hebben het in het artikel over L-Glutamine. En als je googled op "side effects l-glutamine", kom je net zoveel websites tegen die zeggen dat het zeker side effects heeft als websites die zeggen dat het geen side effects heeft.

Ik heb het over doseringen van 0,3 tot 0,7 gram per kg lichaamsgewicht.
Door Lizzy
#2801397
pike schreef:
Dit is de door bonusan geadviseerde dosering. Hij krijgt het op advies van de da.
Wat noem je hoge doseringen?

Maar, glutamaat is een neuro-transmitter, L-glutamine een aminozuur, dat van nature veel voorkomt in o.a. Melk, yoghurt, eieren. Worden hier niet 2 stoffen door elkaar gehaald??
Waarom krijgt jouw hond het eigenlijk voorgeschreven?
Door Martine-Tom
#2801403
Fido schreef: Per pb doorgegeven aan Marije
Handig dat je die info ook deelt hier, dan kunnen er meer mensen baat bij hebben...
Of gewoon niet in het openbaar reageren...Beetje raar dit.
Gebruikersavatar
Door pike
#2801406
Lizzy schreef:

Side Effects of Administering Glutamine to Canines

Seizures
According to Lawrence Wilson, a medical doctor and nutrition consultant, foods high in glutamate can trigger epileptic seizures. Theoretically, then, glutamine supplements might have the propensity to increase the risk of seizures in sensitive dogs. If your dog has epilepsy or any other seizure disorder, it is best to avoid glutamine supplements.

Bron: http://www.ehow.com/list_6891706_side-e ... nines.html
Er is hier sprake van beide.

Van glutamaat is het bekend dat een teveel aanvallen kan triggeren.
Let wel, het is niet zo dat ik gelijk wil hebben hoor, integendeel. Toen glutamine geadviseerd werd heb ik hier ook op zitten zoeken maar ik kwam er niet uit, helaas ben ik verre van chemisch onderlegd. En er wordt overal wel van alles beweerd maar ik vindt geen wegenschappelijke artikelen. Nu zou ik die waarschijnlijk nauwelijks kunnen begrijpen, maar de conclusies wel.

Glutamine, glutamaat, glutaminezuur alles wordt telkens overal door elkaar gebruikt. ik vertrouwde dan ook op de da.

Een paar gegevens:

Glutamaat is de zuurrest van glutaminezuur
Is glutaminezuur hetzelfde als glutamine????
De lading van een zuurrest is negatief geladen in zouten, en ongeladen in vetzuren in vetten.
Betekenis voor de hersencellen???

Misschien moet ik het maar niet meer geven. Better safe dan sorry.
En ik bedenk me nu dat ik een biochemicus ken. Ik ga hem eens mailen en dit voorleggen. Misschien kan hij mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat L- glutamine in de hersenen doet.

Die doseringen zijn dan voor honden neem ik aan??
Voor duc is die o,3 een theelepel. Hij weegt 17 kilo. Heb je een hond van 40 kilo dan is het ruim 2 theelepels. Torenhoog is het dan ook niet als je tenminste de ondergrens aanhoudt. Want anders zijn het al bijna 6 ! theelepels. Bij de prijs van het stofje krab je je dan ook eens op je achterhoofd denk ik :-X
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door