Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2738958
Ik zie dat in krill olie capsules maar 500 mg zit en in visoliecapsules 1000mg.
Ook is het gehalte epa en dha lager.
Is de krill olie dusdanig beter opneembaar dat 1-2 capsules per dag voldoende zijn?
Of kun je er daar beter meer van innemen?
#2739110
koningBilly schreef: Euhm... alle olies waar over gesproken wordt komt ook uit vis.... en als je gaat kijken hoeveel vis je nodig hebt om aan de dosissen te komen vees ik voor de natuurvriendelijkheid....

Mijn vraag is juist bedoeld om meer info te verkrijgen over het supplementeren van visolie en dergelijke.
Ik eet zelf steeds minder vis omdat ik niet blij wordt van o.a. de kwaliteit /vangstmethoden.
Mijn honden lusten niet alle vis en ik wil dus wat meer supplementeren,maar dan goede kwaliteit


Ik ben nu aan het lezen over algen olie ,om te zien of ik hiermee een goede aanvulling kan krijgen.
#2739113
Sanyo schreef: Ik zie dat in krill olie capsules maar 500 mg zit en in visoliecapsules 1000mg.
Ook is het gehalte epa en dha lager.
Is de krill olie dusdanig beter opneembaar dat 1-2 capsules per dag voldoende zijn?
Of kun je er daar beter meer van innemen?
Misschien heb je iets aan het volgende?( van de site van Kala)

HERKOMST
Vispopulaties worden wereldwijd overbevist, en de herkomst van visolie is bijna altijd onbekend. Van krillolie weten we precies waar het vandaan komt, en dat geen sprake is van overbevissing. De visserij op krill vindt plaats in de schone Antarctische wateren, en staat onder volledige controle van de Commision for the Conservation of the Antarctic Marine Living Resources (CCAMLR). De visserij op krill is duurzaam en ecologisch verantwoord, waarbij gebruik wordt gemaakt van een nieuw ontwikkelde, gepatenteerde vangstmethode die geen onnodige bijvangst oplevert.

WAAROM IS KRILLOLIE SUPERIEUR TEN OPZICHTE VAN VISOLIE?

Belangrijke vetzuren als EPA en DHA worden ook gevonden in visolie, maar er is een belangrijk verschil: In visolie zijn de vetzuren gebonden als zgn. ‘triglyceriden’. Daarbij zitten drie vetzuren vast aan één molecuul glycerol. In krillolie daarentegen is één van de drie vetzuren vervangen door een fosfaatgroep die hydrofiel (waterminnend) is. Door de fosfaatgroep noemen we de vetten in krillolie ‘fosfolipiden’.

Afbeelding


Visolie blijft in grote druppels drijven op water (glas rechts op de foto). Indien krillolie in een glas water wordt gedaan, vormt de olie microscopisch kleine bolletjes die zich mengen met het water (glas links op de foto). Hetzelfde gebeurt in de maag. Daardoor geeft krillolie minder snel een nasmaak en oprispingen. Vanuit de dunne darm worden deze bolletjes snel en rechtstreeks in het bloed opgenomen.

Afbeelding


Triglycerinden uit visolie daarentegen moeten eerst worden gesplitst in glycerol en losse vetzuren. Dit gebeurt in de darm door inwerking van gal en het enzym lipase. Na opname worden de vetzuren weer aan een glycerolmolecuul gekoppeld en opgebouwd tot bijvoorbeeld triglyceriden of fosfolipiden. Via de lymfe worden deze naar de weefsels vervoerd.

STABILITEIT
Fosfolipiden zijn stabieler dan triglyceriden. Daardoor blijft krillolie stabiel, terwijl visolie snel aan de lucht oxideert en ranzig wordt. Krill olie heeft nog een enorm voordeel: het bevat van nature astaxanthine, de meest krachtige antioxidant die wij op dit moment kennen (bijvoorbeeld 300x zo sterk als vitamine E). Astaxanthine houdt niet alleen krilloile, stabiel, het heeft ook een aantal bijzondere gunstige eigenschappen voor het lichaam, een extra cadeautje van de natuur dus.

OPNEEMBAARHEID EN BESCHIKBAARHEID

Onderstaande figuur laat de veranderingen zien in het bloed van proefpersonen na gebruik van krill olie dan wel visolie. Aan dit dubbelblinde, placebo-gecontroleerde onderzoek deden in totaal 120 mensen mee met verhoogde gehalten cholesterol en triglyceriden in het bloed. De ene groep nam dagelijks één gram krillolie (met 140 mg EPA en 80 mg DHA). De tweede groep nam dagelijks drie gram visolie (540 mg EPA en 360 mg DHA), en de derde groep kreeg een placebo.
Afbeelding




Ondanks de veel lagere dosering (4-4,5 x zo weinig EPA/DHA) blijkt krillolie een veel positiever effect op de verschillende bloedwaarden te hebben dan visolie. Zo verhoogde krillolie het gunstige HDL met 44%, tegen 4% door visolie. Het ongunstige LDL werd door krillolie verlaagd met 32%, tegen 4,6% door visolie (Bunea et al, Altern Med Rev 2004;9(4):420-428).

Je zou dus kunnen zeggen dat de biologische werkzaamheid van krillolie tot 30 - 40 maal zo hoog is dan die van visolie. Dit is om twee redenen belangrijk.

Ten eerste scheelt het enorm in de portemonnee: je hebt veel minder krillolie nodig dan visolie.
Ten tweede loop je niet het risico te véél omega-3 vetzuren binnen te krijgen. Want hoewel producenten van visolie het daar bijna nooit over hebben: er zijn voldoende onderzoeken die laten zien dat te veel EPA en DHA kan schadelijk kan zijn voor het lichaam, door negatieve beïnvloeding van onder meer de bloedsuikerspiegel en het immuunsysteem. De hoge doseringen visolie die worden aanbevolen komen soms dicht in de buurt van een mogelijk schadelijke dosis. Dus in plaats van een hoge dosering visolie, kun je veel beter een lagere dosering krillolie nemen!
#2742897
Lizzy schreef:... zou ik zeker kiezen voor algenolie. Dat is het meest milieu en diervriendelijke dat je krijgen kunt. Royal Green heeft algenolie. En daar zou ik dan ook om te beginnen 1 capsule om de dag van geven.
Is het niet zo dat algenolie minder gemakkelijk wordt opgenomen dan visolie?
#2743071
Krillolie neemt makkelijker op. Heel simpel uitgelegd  ;) het is een paar stappen verder in het biochemisch schema dan omega 3 van visolie waardoor het sneller opgenomen wordt (visolie moet in het lichaam nog een paar stappen biochemisch doorlopen om op het zelfde niveau te komen dan krillolie).
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door