Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2563141
Hoi Allen, heeft iemand tips, suggesties? Alvast heel hartelijk bedankt!
Een persoon op het italiaanse forum heeft het volgende probleem:
Golden Retriever, 6 jaar, sinds bijna twee maanden op Barf, met succes. Maar sinds de overstap zijn er korstjes en plekjes in de oren teruggekomen, waar de hond in het verleden ook al last van had.
Er is getest op Demodex en Malassezia, beide negatief.
Eerst geprobeerd de plekjes te behandelen met een mix van appelazijn + water, zonder succes. Daarna zijn de plekjes behandeld met een mix van amandelolie waarin 5% TT-oil. De plekjes op de kop zijn er prachtig mee genezen, maar de plekjes in de oren beginnen nu errug rood te worden.

Forumlid vraagt of dit normaal is, of ze door kan gaan met de kuur Amandelolie + TT-oil, of betreft het hier een irritatie en is het beter de kuur te stoppen en iets anders in te zetten?
Door Hanny
#2563205
Nou, een heftige reactie op dit middel zou misschien in de oren wel normaal kunnen zijn, maar of je het wilt en goed is, is een andere kwestie.
TT is ook verdund een stevig middel. Ik zou het nog meer verdunnen, of iets anders gebruiken.
Wat smeert een mens op korstjes? Calendula, honingzalf, baby billen Weleda zalfje(lach maar, werkt ook vaak goed).
Gewoon wat je bij mensen ook kunt gebruiken en dan vooral iets niet irriterends.

Hanny
#2563246
Probleem is dat dan de plekjes niet weggaan. Met mix appelazijn-water (50%-50%) bleven de plekjes. Met de mix amandelolie-TT-oil is er meer resultaat, maar er zijn dus nu die rode (irritatie?) plekken voor in de plaats gekomen.

Forumlid vraagt of het misschien een idee is even te stoppen een aantal dagen en dan eventueel weer verder door te gaan met dezelfde kuur. Wat denk je? Haalbaar?
Door Hanny
#2563550
Als het mijn hond was, dan waagde ik het niet nog een keer.
Ik zou in ieder geval stoppen en als ik dan toch de tt oil zou willen gebruiken, dan nog meer verdunnen en misschien om de dag gebruiken.
Waarom zouden de plekjes met een ander middel niet langzaam kunnen verdwijnen. Het zal toch niet alleen van tt olie afhangen.
Dat lijkt me wel heel sterk.
Lavendel olie kan ook nog, moet je even nakijken, of je dat ook moet verdunnen. Voor oren zou ik dat wel doen, ik ben heel erg van de zachte middeltjes. De huid van oren is zo gevoelig.
Ik heb  wel eens op plekjes wat groene leem gepoederd,  werkte ook goed.
Ale vera gel is  lekker zacht.
Er is voldoende te bedenken, anders dan tt olie.

Hanny
#2563561
Dank je Hanny, voor alle suggesties. Ik ga ze even snel doorgeven.
Misschien heeft het ook wel met ontgiften te maken? Dat zou ook best kunnen, dacht ik, aangezien er geen Demodex of Malassezia probleem is gevonden.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door