Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Whisker
#2496569
bedankt zo ver voor de leuke reacties geeft me toch weer meer ideeen!!

@ koekje : nu ben ik wel benieuwd naar die matbi stokje?? wat zijn dat precies??

grts Whisker
Door Parelridder
#2496575
Ik heb ervaren dat een hondje wat totáál niet bang is voor knallen, met plezier naar vuurwerk keek, tóch een keer kan schrikken van een knal (overdag, 1 rotje in een achtertuin waar we langs wandelden) en er dan ontzettend veel verloren gaat...
Ze was een prima jachthond en is nooit bang geworden voor schot overigens, maar dat ter zijde.
Wat ik sinds die ervaring doe, is zo vel mogelijk een dergelijke ervaring vermijden, ik koester het kunnen dealen met de knallen. We doen dit door in de tijd dat het geknal weer begint (idd royaal voor oudejaarsavond) zo min mogelijk door de wijk te wandelen en dus nog vaker elders. Op oudejaarsdag gaan we vroeg en heel lang de duinen in, zodat ze lekker hun ei kwijt zijn in een omgeving waar het relatief knal-arm is. In de middag doen we nog een plas om de hoek (vorig jaar kwam net op dát moment een 'bomaanslag') en in de avond in de achtertuin, in de hoop dat dit iets veiliger voelt dan op straat.. We gaan pas 's morgens weer de straat op.
Ik houd de hele avond de gordijnen dicht, want merk dat dit hen rust geeft. Ik houd het volume van de tv of muziek vanaf dat het geweld los barst vrij hoog, om het geknal wat mee te dempen. En ze krijgen wat lekkers te knagen vlak voor twaalven, ter afleiding. Als ze onverhoopt even schrikken en niet vanzelf meteen weer relaxen doen we een aandachtsoefeningetje en/of iets simpels met de targetstick (met een beloning voor de prestatie natuurlijk) daar hebben mijn honden altijd veel baat bij om de gedachten te verzetten.
Ik heb vooralsnog geen kalmerende middelen (zoals bach, supplementen of medicatie) nodig gehad.
Door Parelridder
#2496761
koekje schreef: http://www.nmlhealth.com/p,34,1807/Puur-Matatabi.aspx
Ow, die heb ik wel eens gekocht, lag bij de dierarts en werd aangeprezen als variant op kattenkruid.. Sanne vond het idd zálig!!!! Dit is een top-tip! Wie weet dat ze er met oud jaar afleiding aan heeft, al is het maar een deel van de tijd (als om 12 uur Nl ontploft zal het denk ik niet afdoende zijn om haar gedachten te verzetten, maar in de uren daar omheen.. wie weet :))
Door Whisker
#2497200
@Parelridder nou jij klinkt ook al zo enthousiast !
ik ga de stokjes  zeker ook proberen nou ja de kat mag het proberen ;-)
en dan een combi donker veilig en gordijnen dicht en denk dat ik de rust (kruiden van puur) met de nervositeit ook ga proberen maar gelezen dat daar tijdig mee gestart moet worden dus ga wel even een boodschappenlijstje maken voor naar de dierenzaak.

bedankt iedereen voor de reacties!
Door Indigostar
#2542241
Nog even een toevoeging op de Bach bloesem remedies:

De rescue heeft iets in zich tegen traumatische ervaring (star of bethlehem), impatiens (ongeduld, snel geirriteerd), rock rose (paniek, schrik), clematis (om in het hier ne nu te blijven en bv na een ongeluk niet het bewustzijn te verliezen) en cherry plum (angst de controle te verliezen).

Wanneer een dier ooit is geschrokken kan de rescue remedie helpen, doch zou ik iets toevoegen. Voor een dier dat een specifieke angst heeft (bv vuurwerk, emmers, auto's, etc.) geef ik er dan mimulus bij. Is het een dier dat erg schrikkerig is voor allerlei dngen, dan geef ik aspen. Voorts kijk ik nog of het dier misschien te weinig zelfvertrouwen heeft, dan zou larch kunnen ondersteunen.

Op de site van het Bach Centre staat er meer over. Dat is www.bachrescue.nl

Heb je vragen? Stel ze maar!

Groetjes,
      Bianca
Door TijgerPuck
#2546154
Wat je nu nog goed kan doen is de Phytonic Stress en de Puur Nervositeit, die werken beide best snel.
Icm de thundershirt blijkt het helemaal goed te werken of met een vuurwerkcd opbouden.
Eventueel kan je de Bach rescue spray erbij inzetten als het als nog teveel wordt met bijvoorbeeld wandelen of met oud en nieuw zelf.

Bij mij thuis werkt het super.

Ik ben alleen eerder begonnen dus bij mij hebben ze niet de Stress maar de Puur Rust.
Die heeft alleen wat meer tijd nodig.
Door vega
#2573747
Beetje als mosterd na de maaltijd, maar etherische oliën helpen ook heel goed. Probeer eens Valeriaan en Jatamansi Nardus (Chi) in de streamer te doen. Katten zijn daar gek op en worden er net als de honden rustig van. Verder geef ik ze ook Rescue Remedie op de dag zelve. Een thundershirt geloof ik zelf niet zo in. Een Adaptil halsband zou ik dan wel weer proberen, volgens mij werkt dat wel. Verder een gedegen vuurwerktraining waarmee je al vroeg begint, doet ook wonderen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2573949
vega schreef: Dat ken ik zelf niet. Maar het zal geen middel zijn waarbij ze wel angst voelen, maar zo verdoofd zijn dat ze niets meer kunnen. Het wordt nl. ook genoemd op deze goede site! http://www.hondenwijzer.com/vuurwerkangst.html
het is een natuurlijk middel dat het serotine verhoogt (gelukshormoon) en adrenaline verlaagt (stresshormoon).
Door Mevroi Kruim
#2574181
Dat is goed om te weten Dorothea! Ik ga het inslaan voor komend jaar. Het is dit jaar dermate goed gegaan met Kátur dat we niet bij Landal geboekt hebben maar gaan kijken hoe het thuis gaat. Wijzelf en de honden vinden het leuk, zo'n huisje, maar de katten doen we er geen plezier mee en dan zijn 4 dagen wel lang. De katten zijn niet heel erg bang, behalve Knor, maar die ligt in zo'n huisje ook alleen maar 4 dagen onder het bed te bibberen, dat kan 'ie dan beter thuis doen.
Door nienk
#2574211
*Dorothea* schreef: het is een natuurlijk middel dat het serotine verhoogt (gelukshormoon) en adrenaline verlaagt (stresshormoon).
ik lees dat het ook kan helpen bij bijvoorbeeld auto reizen e.d. heb je daar toevallig ook verhalen over gehoord? Reus doet het redelijk ok met ritjes in de auto, maar zodra het langzaam rijden of veel bochten is, wordt hij onrustig een gaat zitten piepen. (wat op de zenuwen van de chauffeur werkt en de situatie niet beter van wordt) volgend jaar gaat ie misschien mee op vakantie en moet dan een lange dag in de auto mee, met risico op file enzo. is het de moeite waard om het daar voor uit te gaan proberen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2574225
[quote="nienk"]
ik lees dat het ook kan helpen bij bijvoorbeeld auto reizen e.d. heb je daar toevallig ook verhalen over gehoord? Reus doet het redelijk ok met ritjes in de auto, maar zodra het langzaam rijden of veel bochten is, wordt hij onrustig een gaat zitten piepen. (wat op de zenuwen van de chauffeur werkt en de situatie niet beter van wordt) volgend jaar gaat ie misschien mee op vakantie en moet dan een lange dag in de auto mee, met risico op file enzo. is het de moeite waard om het daar voor uit te gaan proberen?
[/quote]

Jazeker, ik zou het proberen. Bij de hieperdepieper dalmaat van mijn collega werkt het ook erg goed tijdens stressvolle gebeurtenissen.
Het werkt ook snel, het is niet een middel wat je eerst weken moet geven alvorens het effect geeft.
Door nienk
#2574270
[quote="*Dorothea*"]
Jazeker, ik zou het proberen. Bij de hieperdepieper dalmaat van mijn collega werkt het ook erg goed tijdens stressvolle gebeurtenissen.
Het werkt ook snel, het is niet een middel wat je eerst weken moet geven alvorens het effect geeft.
[/quote]

ok dan! en kan het ook gebruikt worden in combinatie met bijvoorbeeld Groene Os Rust Compositum, of Puur Rust? Dat hij dat standaard krijgt om de algehele 'oh help we zijn op vakantie en het is hier zo leueueueueueuk' een beetje af te remmen, en dan die pilletjes voor bijvoorbeeld in de auto?
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door