Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Rashond met stamboom aan of hij iets wellicht erfelijks mankeerd:

Mijn rashond is tussen de 1 en 3 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
50
17%
Mijn rashond is tussen de 1 en 3 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
13
4%
Mijn rashond is tussen de 3 en 6 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
61
20%
Mijn rashond is tussen de 3 en 6 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
23
8%
Mijn rashond is tussen de 6 en 9 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
49
16%
Mijn rashond is tussen de 6 en 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
27
9%
Mijn rashond is ouder dan 9 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
34
11%
Mijn rashond is ouder dan 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
26
9%
Mijn rashond is bij een controle/gezondheidstest positief bevonden op een afwijking maar ondervindt nog geen hinder van deze afwijking
15
5%
#2287766
Lizzy schreef: Het uitdrukkelijke verzoek is om op 1 forum te stemmen, niet op 2. We willen de gegevens bij elkaar optellen en dat gaat niet wanneer mensen hier en daar invullen..........
Dat snap ik wel, maar ik denk dat er andersom iets niet duidelijk was..?
Ik kon 1 x stemmen voor 4 honden (of als je bij beide forums stemt kun je over 2 van je honden stemmen). Vandaar de toelichting in de posting, ter aanvulling ;)
Door Lil
#2287799
Cayley 8 jaar oud, Tervuerense herder heeft een schitterende stamboom en helaas is twee weken geleden het cauda equina syndroom geconstateerd. Dit is erfelijk.

Vader op 3 jarige leeftijd, broer 4 maanden geleden op 7 jarige leeftijd overleden aan maagkanker. Een erfelijke kwaal die in het ras is geslopen.  :-X :'(
#2287951
gentle 3 jaar kerngezond
vince  5 jaar kerngezond
zimba 8jaar  helaas erfelijke maagproblemen, kandidaat voor maagkanker...
alle 3 belgische herders, zimba en gentle tervurenaars en da vinci groenendaeler
Laatst gewijzigd door me and my boys op wo 14 mar 2012, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yazzie
#2287977
Twee Duitse herders waarvan één officieel geröntgend op HD en ED (vrij, ZW 74), bloed afgenomen voor officiële DM-test (ook vrij) en wacht nu op de uitslag van de test die moet uitwijzen of hij vrij is van het gen dat dwerggroei veroorzaakt. Als deze uitslag ook goed is, kan ik hem met een gerust hart inzetten voor de fokkerij (waarbij natuurlijk ook de partner goede resultaten moet kunnen overleggen, maar dat spreekt voor zich...). Verder geen gezondheidsproblemen met deze hond en ook nog een gouden karakter.
Andere Duitse herder is wel geröntgend op heupen, ellebogen en rug, zowel op 1 jaar als 3,5 jaar maar geen officiële beoordeling. De foto's op 1-jarige leeftijd lieten alleen groeipijntjes zien; foto's op 3,5 jarige leeftijd waren akkoord. Omdat ik met deze hond niet wil fokken, zijn de foto's niet opgestuurd voor een officiële beoordeling en is hij niet getest op DM (degeneratieve myelopathie) en dwerggen. Hij komt qua werkddrift gewoon tekort om ingezet te worden voor de fok, hij is te zacht voor manwerk waardoor hij niet aangekeurd kan worden binnen de rasvereniging. Het wrange is dat hij wel mooier is dan zijn broer, echt jammer.
Zijn beide kynologische gefokte Duitse herders en broers van elkaar, zonder inteelt.
Door yazzie
#2287984
Overigens nog even ter info: ik las net dat DM (degeneratieve myelopathie) niet altijd erfelijk is. Dit klopt echt niet: het is wel erfelijk! Als je twee DM-vrije honden met elkaar kruist, is het zeker dat daar DM-vrije pupjes uit komen. Anders is het wanneer je een DM-vrije hond kruist met een drager of een lijder, dan is de kans zeer reëel dat pups uit dit nest het DM-gen zullen erven en dus ook drager of lijder worden. Maar bij twee ouderdieren die DM-vrij zijn, zijn ook de pups vrij van DM. Daarom is testen zo enorm belangrijk! Het is een enorm probleem binnen Duitse herders omdat er praktisch niet op wordt getest door fokkers en het is ook niet verplicht gesteld binnen de rasvereniging. DM is een afschuwelijke ziekte, onomkeerbaar en niet te genezen. Helaas wordt het probleem ontkend door de rasvereniging maar iedereen die van plan is een Duitse herder aan te schaffen: vraag of de fokker de ouderdieren heeft laten testen op DM en koop alleen een pup uit DM-vrije ouders. DM binnen Duitse herders is een veel groter probleem dan HD ooit is geweest maar uit puur uit tegenstrijdige belangen binnen deze rasvereniging wordt dit onder de mat geschoven. Echt schandalig! Het is zoeken naar een spel in een hooiberg, maar fokkers die fokken met DM-vrije Duitse herders zijn er echt wel! Gezondheid en goed karakter zijn veel belangrijker dan welke kampioenstitels ook...
#2288020
Lizzy schreef: Ik heb Mijn rashond is bij een controle/gezondheidstest positief bevonden op een afwijking maar ondervindt nog geen hinder van deze afwijking ingevuld voor Pinkel.
Kijk die had ik voor Joep moeten invullen..... Kunnen jullie dat nog veranderen?
Laatst gewijzigd door Pauline op wo 14 mar 2012, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sietie
#2288321
ik heb in totaal drie keer gestemd

1-3 jaar gezond en wellicht geen erfelijke afwijkingen. ik heb 1 keer hiervoor gestemd maar er vallen 3 honden van mij in deze categorie..dus je kunt er nog 2 bij op tellen (1 hondje van dik jaar moet nog getest, de andere twee voor alle testen vrij)

1 keer gestemd gezond zonder erfelijke afwijkingen 3-6 jaar (niet getest, maar nergens last van)
1 keer gestemd gezond zonder erfelijke afwijkingen 6-9 jaar (alle testen vrij)

nog 2 uitgezette teefjes vallen beiden in de categorie  1-3 jaar gezond wellicht zonder erfelijke gebreken (1 hondje van dik jaar moet nog getest de andere alle testen vrij) deze 2 kun je er ook bij op tellen.
Door sella
#2288559
1-3 jaar mogelijk erfelijke aandoening maar nog geen last van.
Buffel is hd vrij, dm vrij. Hij heeft wel lsi in de ontwikkeling gehad maar dat is met veel hydro, dus gedwongen recht te lopen goed gekomen.
Erge maar dan ook heel erge groeipijn, terwijl hij op rauw is afgespeend en rauw krijgt, er hadden er meer uit het nest last van. Toch een erfelijke component?
Door Lizzy
#2288765
[quote="Laika"]
Alleen een FCI stamboom? Mijn honden hebben een meterslange stamboom maar geen FCI goedkeuring.
Het zijn dus geen kruisingen of look-a-likes.
[/quote]
Jij hebt op het hondenforum al ingevuld, toch? Dan hoef je hier niets meer in te vullen, dan kunnen we de uitkomsten bij elkaar optellen!
#2289073
nu mij lukt niet hoor, hoe kun je meerdere aanvinken, echt zo niet danielle

ik heb dus estrelle 11 jaar, mankeert niets,
shane en kaylee en bo 7 jaar, mankeren medisch niets in zin van hd, pl, maar bo heeft wel 1 bal die terug geschoten is als pup, had er 2 maar 1 is terug gegaan.
dan devil en angel, 5 jaar mankeren niets erfelijks.
fame en mimi 23 maanden, ook gezond, pl, ed,ocd, en hd vrij
fouette 18 maanden is hd al getest en vrij, pl, ed en ocd moet nog.

dan heb ik nog chapeau, benny, quando en beau maar die moeten allemaal nog getest worden...

dan heb ik minx, de engelse bull en die heeft spondylose, ed, oogafwijkingen, zoals haartjes in oog, oogleden naar binnen draaien, en nu cherry eye voor jaren al...
ze heeft ook nog graan allergie, pollen allergie en huidproblemen.
#2290080
Ook niet goed gelezen en te snel gedrukt. Heb er nog 6 lopen met stamboom die gelukkig niks erfelijks mankeren. allemaal PL vrij, hebben nog hun derde ooglid, geen telang gehemelte,
goede luchtpijp, en vrij van distichiasis, ectropion en entropion. Volgens de media kan dat helemaal niet  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door