Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Geef voor je look-a-like aan of hij iets wellicht erfelijks mankeerd:

Mijn look-a-like is tussen de 1 en 3 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
18
19%
Mijn look-a-like is tussen de 1 en 3 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
7
7%
Mijn look-a-like is tussen de 3 en 6 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
13
13%
Mijn look-a-like is tussen de 3 en 6 jr en wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
10
10%
Mijn look-a-like is tussen de 6 en 9 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
20
21%
Mijn look-a-like is tussen de 6 en 9 jr en heeft nog iets wellicht erfelijks gemankeerd
8
8%
Mijn look-a-like is ouder dan 9 jr en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd
11
11%
Mijn look-a-like is ouder dan 9 jr en heeft wel iets wellicht erfelijks gemankeerd
7
7%
Mijn look-a-like is bij een controle/gezondheidstest positief bevonden op een afwijking maar ondervindt nog geen hinder van deze afwijking
3
3%
Gebruikersavatar
Door Zev
#2287607
Voordat ik ga stemmen... Is staar (op de leeftijd van 9 jaar) ook een erfelijke aandoening?
En, ga ik voor deze look-a-lika categorie (wat mij best logisch lijkt) of de rasloze categorie? Gezien hij echt wel een look-a-like border is zou ik voor deze categorie kiezen.
#2287695
Zev schreef: Voordat ik ga stemmen... Is staar (op de leeftijd van 9 jaar) ook een erfelijke aandoening?
En, ga ik voor deze look-a-lika categorie (wat mij best logisch lijkt) of de rasloze categorie? Gezien hij echt wel een look-a-like border is zou ik voor deze categorie kiezen.
Als de ouders van jouw hond ook Borders waren, dan is hij een Lookalike, weet je dat niet zeker, dan zet 'm bij de kruisingen.

Die staar op die leeftijd is twijfelachtig, dus ik zou zeggen....heeft wellicht een erfelijke aandoening.
#2287698
Zev schreef: Voordat ik ga stemmen... Is staar (op de leeftijd van 9 jaar) ook een erfelijke aandoening?
En, ga ik voor deze look-a-lika categorie (wat mij best logisch lijkt) of de rasloze categorie? Gezien hij echt wel een look-a-like border is zou ik voor deze categorie kiezen.
wat voor staat bedoel je?
alle honden ontwikkelen vanaf ongeveer 8 jaar een milde vorm van staar, het zgn ouderdomscataract.
#2287699
Borke schreef: Bij de laatste optie moet volgens mij bij afwijking vermeldt worden 'wellicht erfelijke afwijking'.

Zo heb ik het ingevuld, bij Sofi is een afwijking gevonden, leishmaniose, maar dat is niet erfelijk, dus heb ik haar als gezond ingevuld, wat ze feitelijk niet is...
Maar het gaat erom of ze wel/geen erfelijke dingen heeft. De optie "ze is gezond" zie ik verder ook niet staan, jij zou ingevuld moeten hebben "en heeft nog nooit iets wellicht erfelijks gemankeerd"
Door inni
#2287765
Berre heeft dus heel wat problemen met maag en darmen die zo goed als zeker niet erfelijk zijn (alhoewel er nog wel maltezers van diezelfde kweker met vergelijkbare problemen zijn maar waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen dat ze dezelfde vader en /of moeder hebben).
Zijn lodderige knietjes daarentegen heeft hij wel van vader of moeder maar voorlopig heeft hij er geen problemen mee.
#2287824
Onze bulterriër, inmiddels 8,5 jaar jong, heeft maag-darmproblemen en diverse allergieën. Dit zijn zo goed als zeker rasspecifieke erfelijke aandoeningen.
Daarnaast heeft ze artrose in een spronggewricht, die het gevolg kan zijn van een ongeval op jonge leeftijd (daar kunnen we weinig zinnigs over zeggen omdat we niet haar eerste baasjes zijn) maar waarbij volgens de orthopeed zeer waarschijnlijk ook een erfelijke component in het spel is  :'(
Gebruikersavatar
Door Dian
#2288394
ik heb Rakker gestemd op de 2e variant van tussen 6 en 9, ik ben er daar van uit gegaan dat er bedoeld wordt dat hij iets gemankeerd heeft wat rasspecifiek is, maar waar hij "overheen gegroeid is".......... weet niet of dat dan de juiste keuze was? Voor Rakker op vers overging had hij onwijs last van huidproblemen, nu eigenlijk klachten vrij
#2291053
Estrella..geadopteerde Podenco Ibicenco geen afwijkingen en geen ziekten. Ofwel kerngezond en goed gebouwd. Prachtig bespierd. Ondanks haar slechte start in Spanje waar ze tot haar 5e maand zat.

nb ze is nu 6 1/2 jaar oud
#2291104
Hetty 1 schreef: Norah, doof, lemmon en uraatvorming, maar kerngezond.
Wat stem ik dan?
Is ze doof geboren? dan kun je dit een erfelijke afwijking noemen. Is ze door een andere oorzaak doof geworden dan is dat niet erfelijk. Wat lemmon is weet ik niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door