Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door - pien -
#2276670
Ik weet dat het hier niet goed staat, maar er was even paniek in de tent, vannacht hebben Paco en Kees (ja, in die volgorde) de prullebak leeggejat met veel gare kippebotjes.
Ik kan mezelf wel voor m'n hoofd slaan dat ik ze niet snel buiten gegooid heb toen de prullebak vol was  :doh:
Afijn, vanmorgen kwam ik beneden, en alle botjes waren verdwenen  :o (van 20 kippevleugeltjes).
Er stond vandaag pens op het menu en ik heb er nog wat plakken ontbijtkoek achteraan gegeven...ik blijf opletten of er gespuugd gaat worden of er ander vreemd gedrag vertoond wordt...
Heeft iemand nog een tip of is er kans dat het zo goed gaat?
#2276689
Dat is idd een goed advies, pens geven ook, en ook wordt wel geadviseerd om katoenen watten te voeren (hoe, dat weet ik eerlijk gezegd niet  :P) allemaal om de botjes goed in te pakken. Hoe groot zijn Paco en Kees?
Ik zou ze idd heel goed in de gaten blijven houden en bij het eerste teken van onraad de da bellen. Eerlijk gezegd zou ik denk ik sowieso ff bellen want ik vind 10 vleugelbotjes per hond best veel  :-\
Door - pien -
#2276713
Paco is 10 kilo en Kees 13 kilo.
Aan Paco merk ik wel wat ander gedrag, hij zit volgens mij goed vol (hij is degene die de prullebak leeghaalt  :-X en Kees doet dan mee...)
O ja, van de da kreeg ik het advies om nog wat ontbijtkoek te voeren én zuurkool, met aardappelpuree en jus  ::) zodat de zuurkool zich om de botjes wikkelt...
#2276727
:o :o :o daar heb ik echt nog nooit van gehoord, van zuurkool voeren  :o :o ik zou het denk ik ook niet doen.
Je zou contact kunnen opnemen met Any Animal in Heiloo, die hebben ervaring met versgevoerde dieren en komen iha met hout snijdende oplossingen.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2276733
O jee . :o
Ik zou ook geen zuurkool geven ,maar extra ontbijtkoek en extra pens.

Van alle ongelukjes met gare kippebotjes waar ik ooit van gehoord en meegemaakt hebt ,was ontbijtkoek nog de beste optie om de schade
te beperken.

Zouden katoenen watten niet gaan "klonteren"zodat er proppen ontstaan?
Als je die zou geven kan ik me voor stellen dat je die door wat gemalen of geknipte pens heen mengt.

Ik duim voor je dat het goed afloopt.
Door - pien -
#2276758
Ik heb Any Animal gebeld, en ik kreeg een hele aardige dame aan de lijn, die pens en ontbijtkoek een heel goed idee vond, verder de honden in de gaten houden, en ook wat er evt. uit kwam....
En morgen een dagje laten vasten...
Dat laatste lijkt me een heel goed plan, Paco is echt een varkentje nu  ::)
Door Lizzy
#2277411
pienkeespaco schreef: Ik heb Any Animal gebeld, en ik kreeg een hele aardige dame aan de lijn, die pens en ontbijtkoek een heel goed idee vond, verder de honden in de gaten houden, en ook wat er evt. uit kwam....
En morgen een dagje laten vasten...
Dat laatste lijkt me een heel goed plan, Paco is echt een varkentje nu  ::)
Dit moet je dus in mijn ogen echt absoluut niet doen! Het beste blijf je pens voeren, stukken pens (in stukken van 5 cm), meerdere keren gedurende de hele dag door. Je moet nu niet hebben dat er botjes in de maag achter blijven, er geen eten bij komt en de boel stil gaat liggen. Pens blijven geven!
#2277431
Daantje schreef: Zouden katoenen watten niet gaan "klonteren"zodat er proppen ontstaan?
Wat ik heb begrepen is dat dit alleen met syntetische watten het geval is (die zijn echt overal te koop).
Echt bij de apotheek of goede drogist om katoenen watten vragen.
Geloof dat je ze in water e/o beetje melk kan dopen voor de smaak om te voeren.
Door BarfBull
#2277507
Hoe gaat het er nu mee?


Deze informatie heb ik enkele jaren geleden gevonden over het gebruik van watten (de link/bron kan ik helaas niet meer terugvinden):

"Informatie over het inslikken van scherpe onderdelen:

Soms komt het voor dat uw hond scherpe onderdelen inslikt, bijvoorbeeld een stukje scherp kunststof (bijv afgekauwd van speelgoed), of met de feestdagen delen van de versiering of van een kerstbal.
In zo'n geval kunt u het volgende doen:

- Voer uw hond wattenbollen/plukjes van 100% katoen gedrenkt in koffiemelk of vla.
Geen synthetische watten! Honden tot 5 kg twee wattenbollen, in stukjes gescheurd.
Honden van 5kg tot 25 kg drie tot vijf wattenbollen. Grote honden slikken de wattenbollen zonder problemen in een keer door.
De wattenbollen draaien zich in de maag/darmen van de hond om de scherpe delen, zodat er geen of minder inwendige beschadigingen ontstaan."
Door - pien -
#2277639
Van vannacht lag er niks in de kamer, net een rondje gewandeld en Paco heeft gescheten als een labrador  ;D én veel meer geplast dan anders...
Zoals verwacht heeft Paco het meeste gejat, de schrokop, bij Kees was niks te merken aan de poepies.
Afijn, vandaag geef ik nog wat eten en het lijkt erop dat het allemaal goed komt  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door