Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2274870
Gisteren met spoed na de da gegaan omdat ik n maagkanteling vermoede bij Mazoe.
In de kliniek voelde ze n vergrote mild en idd gasophoping. Dus hup meteen de operatietafel op.
Ze bleek n milt te hebben die 2x zo groot was en die in n kronkel lag en n maagkanteling. De maag is leeg gehaald en preventief vastgezet.
De milt hebben ze verwijderd.
Ze had dinsdagavond 500 gram haas met n rauw ei op en de ochtend daarop gebeurde dit.
Ze mag zondag pas weer eten ( ze wilden me uiteraard n voer van hun aanpraten, maar dat heb ik geweigerd) Ook mocht ik nooit meer haas geven, want volgens de da was dat toch wel de oorzaak aangezien hij n enorme zwarte drap uit de maag had verwijderd.
Nou ja daar kan je lange en breed over discussiëren maar daar had ik ff geen zin in.

Afijn mijn vraag is eigenlijk Als ik haar zondag ga voeren kan ik dan t beste met kip beginnen en dan alleen file. En hoe t verder op te bouwen?
Moet ze ivm met n verwijderde milt n speciaal dieet if kan en mag ze straks week alles eten? Moet ze evt supplementen voor t missen van haar milt?
Laatst gewijzigd door sandrra op vr 09 mar 2012, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2274895
Mijn hemel, wat afschuwelijk! Wat een toestanden :o :'(

De meeste mensen die ik ken, voeren eerst toch het Hill's voer van de DA, na een torsie. Ik zou dat zelf echter ook niet doen. Ik zou gemalen vlees geven. Alleen spiervlees. Maar, ik weet in alle eerlijkheid niet of je dat bij een miltverwijdering niet ook beter eerst even kan koken. Ik laat het graag aan de DA's over, hier op het forum. Voorlopig zou ik alles gemalen blijven geven en pas over een week of 3 ofzo eens gaan denken aan gemalen vleesbot. In de tussentijd zou je wat gemalen eierschaalpoeder kunnen gebruiken om ook de ontlasting goed te houden.

Volgens mij is er op den duur geen aanpassing nodig, qua menu.
Door Nathascha
#2274963
Hej Sandra

ik zelf heb geen ervaring met een maagkanteling bij RR. Maar wel in mijn directe omgeving. En gelukkig ook die vers voeren. Zij hebben na de kanteling de eerste 3 a 4 weken alleen KVV gegeven. En echt uiteenlopend van merk. Smuldier, rodi, Kivo, Carnibest. Maar wel de eerste week 6 porties per dag. En nu de 1 doet 3x per dag portie kVV en de ander doet nog steeds 4x een portie waarvan 3xKVV en 1x wat kluifwerk voor het gebit. Dus knijn, haas, parelhoenKK ed. Geen Lamsrib ed want dat vind ze al te hard.

Wat ej precies zou moeten gaan geven voor die verwijderde milt weet ik eerlijk gezegt niet. Ik zou even zoeken naar de miltfuntie, wat die precies doet. En wat voor tekorten ze op ten duur kan gaan oplopen. Of juist wat ze niet meer mag hebben ivm de milt. Gelukkig lezen hier ook DA mee. Maar anders even zelf erachteraan en een vers-DA even mailen of bellen om advies.

knuffel voor je meiske Mazoe!
Door sandrra
#2274997
Ik vergeet er bij te vermelden dat Mazoe n supergevoelig meisje is. Van smuldier uit de super krijgt ze al jeuk.
Zij krijgt normaal dus echt alleen zelf samengesteld omdat ik t risico niet wil lopen dat ze jeuk krijgt.
Vandaar dat ik dus absoluut weiger om brokken te voeren, dan raakt ze nog verder in de problemen.

Maar goed alleen gemalen vlees eventueel gekookt is geen probleem dus. 
Nu nog zien te achterhalen of ze iets wel of niet mag ivm met die milt of lieve gezegd geen milt.

Ik mag haar zondag pas gaan voeren en dan idd beginnen met 6x per dag....(hoop dat ze tegen die tijd niet aan mij  is beginnen te kluiven haha)
Door Nathascha
#2275037
Wat geef je haar nu dan? helemaal niks? alleen water?

heb je een gehaktmolentje? dan zou ik zelf lekker gaan malen voor haar. En met licht verteerbare dingen beginnen. Niet teveel vet. Dus kip, paard, mager rund ed.
Door sandrra
#2275100
Ze mag nu idd alleen maar water en haar medicijnen.
Moeilijk hoor als ze je zo intens vragend aankijken.
Maar ja tis voor n goed doel zeg maar.

Mazoe zegt dank je tegen haar zus en is lichtelijk in shock dat ze 3 dagen niets krijgt.
Door co
#2275247
spike had met zijn 8 ste jaar een maagkanteling en die kreeg 4 dagen hill s blikvoer voor gevoelige maag en darmen en daarna mocht ik weer voorzichtig mijn eigen voer gaan geven 4 x keer op en dag, hij krijgt nu nog steeds 3 x op een dag zijn eten en het is nu 3 jaar geleden.
beterschap en een spoedig herstel.
coby
Door Nathascha
#2275569
Ja ik vind het ook raar.
Coby schrijft het ook al, die hills blikvoer. Maar volgens mij een vriendin van me heeft toen ipv hills de magerste kvv gegeven. in Mazoe haar geval zou dat dus mager gemalen vlees zijn.

Puur om de reden dat blikvoer heel anders is dan ze gewent zijn, was haar redenatie om het eigen voer te blijven geven. Dacht wel in minimale hoeveelheden hoor. 25% van wat ze normaal per dag krijgt. Dus echt 6x een klein hapje. Ik zal het even navragen aan haar. En dan PB ik je haar adres wel. Dan kan je evt. met haar erover praten wat haar ervaring is en wat har DA had gezegt.

Het hele spijsverteringsstelsel stilleggen vind ik nogal heftig. Of zou dit dat weer met de verwijderde milt te maken hebben??
Door Lizzy
#2275689
[quote="SandRRa"]
Ja ik vind het ook raar dat zo enorm lang niets mag hebben.
Ze heeft dinsdagavond dan voor t laatst gegeten dus dan zou ze in totaal 4 dagen niets te ten hebben :-\
[/quote]

Mjah, lastig niet, je moet op iemand vertrouwen.... :-\. Jammer dat we geen DA's actief hebben hier, op het moment...
Door miik
#2275704
Ik heb het advies ook al eerder gehoord om zo lang geen eten te geven....
Maar of het verstandig is durf ik nietr te zeggen.
Ik zou denk ik zelf een dagje elk uur een paar lepels magere kwark geven (vloeibaar en licht verteerbaar) en als die ienemienie beetjes goed gaan, dan gemalen spiervlees. Maar ook echt maar 2 eetlepels per keer ofzo en dat rustig opbouwen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door