Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door moppie
#2268786
Hoi, ik ben Daniella en woon samen met mijn man Ivan in Belgisch limburg.
We hebben 2 beaucerons, Iago een reu van 2,5 jaar en Joni een teefje van 16 maanden.
Het was ons al opgevallen dat Iago als pup redelijk veel jeuk had, bloedtest laten doen en daaruit bleek allergie voor huistofmijt en meelmijt waarvoor hij een desensibilisatiekuur krijgt sinds februari 2011.
Iago kreeg brokken tot we vorig jaar via BIN Joni adopteerde. Joni kreeg KVV en we beslisten om ze afwisselend brok en KVV te geven. Vanaf toen begonnen de problemen bij Iago, hij had veel anaalvocht en zijn aars was altijd vies en stonk en de jeuk hield aan. Iago heeft een mooie vacht en huid, hij heeft alleen last van jeuk en een vieze aars. We hebben een aantal keer aan de DA gevraagd of hij mss een voedselallergie kon hebben maar ze beweerde van niet. Ze zei dat het van hond tot hond afhing hoeveel anaalvocht ze produceren. Na een jaar vragen stellen heeft ze dan eindelijk naar z'n anaalklieren gekeken en bleek dat alles in orde was, zoals wij al dachten. Toen zei ze ons dat hij waarschijnlijk een voeselallergie heeft, wat wij al langer vermoedde, en raadde ze ons aan om speciale brokken te geven. Omdat ze 3 dagen brokken krijgen en 4 dagen KVV hebben we vorige zondag beslist om voorlopig terug over te schakelen naar de TOTW pacific stream brokken en het lijkt erop dat er beterschap is maar we willen ze graag terug overschakelen op vlees. Omdat ze de meeste soorten vlees al gegeten hebben hoop ik hier wat raad te krijgen over hoe ik dit het beste aanpak.
Door charmed
#2268807
Welkom op het forum. Brokken geven het meest voedselallergie problemen, dus ik zou brokken echt weglaten uit het dieet en dan kijken hoe het gaat. Mocht hij dan nog jeuk houden, zou je een eiwitbron die hij nog nooit gehad heeft kunnen uitkiezen en hem daar 6 tot 8 weken van kunnen voeren, en dan helemaal niets anders erbij. Als je een vleesmaaltijd voert met voldoende bot, dan zijn meestal de anaalklierproblemen ook over. Althans hier wel. Door goede strakke ontlasting worden de anaalklieren vanzelf elke keer uitgedrukt. We moesten met 1 van onze honden altijd 1 x per half jaar naar de dierenarts alles uit te laten drukken, maar sinds ze op vers staat niet meer.
Gebruikersavatar
Door moppie
#2268832
Het is wel zo dat hij daar geen problemen mee had toen hij brokken at. Het is ook geen kwestie van anaalklieren uit te drukken want die zijn nooit vol. Heb ook al geprobeerd om enkel vlees te geven maar ook dit lost het probleem niet op. Vermoed echt dat hij allergisch is voor rund of kip. Dacht eraan om een dieet te geven van eend of konijn, omdat dit het enige is wat hij nog niet gekregen heeft, en dan langzaam andere diersoorten bij te geven. De DA vond dit geen goed idee omdat ze bang is dat hij niet voldoende koolhydraten zou krijgen voor een hond van zijn leeftijd en naargelang z'n behoeften.
Zal ook proberen om een foto te plaatsen die ik vanmiddag genomen heb.
Joni
Afbeelding

Iago
Afbeelding
Door charmed
#2268887
Als jij een tijdje (6 tot 12 weken) een diersoort probeert krijgt je hond daar geen tekorten van. Je moet dan wel zorgen dat ie alles krijgt, dus organen, bot en spiervlees. Dan is er niets aan de hand. Er zijn genoeg honden die uit moeten proberen of ze allergisch zijn, en die hebben er ook geen te korten van opgelopen. Alleen door 1 soort te geven kom (die ze nog niet gehad hebben) kom je er achter of het een allergie is. Dus gewoon doen. Het gaat wel om jou hond!
Door tt-tjes
#2268889
Waarom neem je dan geen KVV dat alleen konijn of eend bevat?  Die zijn er van meerdere merken. Dat voer je hem dan uitsluitend voor een week of 6, dan weet je ook meer. Hij mag dan niets anders hebben dan dat.
Koolhydraten heeft hij niet nodig.
Door Lil
#2269068
Ik kan je verzekeren dat mijn allergie hond het nu op slechts 1 diersoort vele malen beter doet dan toen ze nog alles kreeg. Dus ze lopen niet zo heel snel tekort op. Na 4 maanden zit ik nu op 2 diersoorten (eentje ging achteraf niet goed en 1 is al op voorhand definitief uitgesloten wegens allergie).
Door DJARA
#2270279
Joni  :-*  :-*  :-* Iago  :-* ::) 8) :-* En Moppie!
Leuk hier iets van je te lezen.

Goed dat je meer informatie inwint om Iago's probleem aan te pakken.
Succes met het dieet, en ook ik zeg.... laat die brokkenweg!!  Maar dat wist je al   :P
Door Lizzy
#2271927
Als je een voedsel allergie vermoed, dan is het zeker een goed idee om een vleessoort/diersoort te geven die hij nog nooit eerder gehad heeft. Als dat konijn is, prima, dan neem je konijn. En voer je 6 tot 9 weken niks anders als konijn. De botten, het spiervlees en de organen. En verder geef je niks!

Ten eerste heeft een hond geen koolhydraten nodig. Ten tweede kun je een hond 10 weken compleet incompleet voeren, zonder dat hij daar 1 spat last van heeft. Dus je dierenarts zit er 2 keer naast, zeg maar.

Als je na 6 a 9 weken een hond zonder jeuk, zonder problemen hebt, dan kun je inderdaad wel concluderen dat er een voedingsallergie probleem is. Je kunt dan eens per 2 weken een nieuw diersoort gaan toevoegen en een dagboekje bijhouden welke reacties dat geeft. Ik zou kip en rund niet als eerste maar als laatste toevoegen, als je die al verdenkt.
Gebruikersavatar
Door moppie
#2275941
Heb de hele week hier vooral véél gelezen. Ondanks de brokken doet hij het nu héél goed, jeuk is weg en ook z'n poep(aars) ruikt niet meer zo maar toch ga ik morgen een kleine voorraad ( wegens een volle vriezer kip, rund, pens, vis, lams, paard en geit héél weinig plaats) KVV met eend kopen. Mijn vraag nu is: hoelang moet ik dit geven voordat ik kan beginnen met eendenekken bij te geven en dan later eventueel ook karkas? Ook heeft hij duidelijk meer moeite met poepen doordat het harde drolletjes zijn als hij enkel vlees eet, is er iets wat ik kan geven om zodat het wat vlotter gaat?
Door Lizzy
#2276453
Dat kan op zich vrij snel. Zeg een week. Maar waar je voor moet uit kijken is dat je KVV eend geeft + eendennek/karkas want eendennek en karkas zijn beide vleesbot en dan voer je niet de juiste verhoudingen. Je voert dan te weinig spiervlees, te weinig orgaanvlees en teveel vleesbot (want KVV bevat ook al gemalen eendenbot), waardoor je hond onherroepelijk weer last krijgt van te harde ontlasting. Je kunt dus alleen eendennek en karkas erbij geven (vind ik) als je ook eendenvlees/orgaanvlees erbij bij geeft.
Gebruikersavatar
Door moppie
#2323837
Na 8 weken eliminatiedieet nog geen verbetering. Integendeel, de problemen en dan vooral de jeuk is erger.
Ten einde raad een afspraak gemaakt bij holistische DA praktijk Den Hoek in Zeist waar we gisteren al terecht konden. Ook moesten we het voer dat hij krijgt meenemen.
Conclusie van de DA : een super gevoelige hond voor wie iets positief of negatief extra positief of negatief is. Emotioneel niet in balans, dus druppels tegen de stress.
Milt en nieren zouden niet naar behoren werken, druppels voor de nieren.
Ook voelde de DA dat er iets erfelijks was.
Het voer, hij krijgt gedeeltelijk KVV en gedeeltelijk BARF : de eendennekken, eendenvlees en KVV zijn niet goed voor hem, hart en lever van de eend wel.
Toevallig hadden we nog een beetje brokken in de auto : wel goed voor hem.
Voorlopig terug op brok en binnen 8 weken verschillende smaken KVV meenemen om te zien wat wel en wat niet goed is voor hem. Mocht hier niets uitkomen word het vrees ik weer een brokkenhond.  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door