Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2269062
Ik dacht dat het met een muggenbeet werd over gebracht maar dat klopt dus niet? :-\
Door Parelridder
#2269226
Sammy1980 schreef:
Oh dat is wel enorm balen, ga ze maandag maar even bellen dan  :-[
Ik heb net even gegoogeld en vond dit advies:

Jaarlijks bloedonderzoek
Ben je naar een risicogebied geweest of woon je misschien wel in een risicogebied, dan is het verstandig om jaarlijks een bloedonderzoek te doen bij je hond.
Door Lizzy
#2269241
martine-tom schreef: Ik dacht dat het met een muggenbeet werd over gebracht maar dat klopt dus niet? :-\
Ja en nee.

Er zijn twee soorten hartworm.

De Angiostrongylus Vasorum oftewel de Franse hartworm
De Dirofilaria immitis.

De eerste is de worm waarmee Huette besmet is geraakt in Den Haag. Je hond loopt dit op door het eten van slakjes en kikkers of gras/hout waarop de slakjes zitten, volgens mij is in het proces de vos betrokken. Deze wormlarven en eieren tref je aan in de mest.

De Dirofilaria, ook wel de grote hartworm genoemd, wordt overgebracht via een mugje. En de larven zie je in het bloed.
Door Lizzy
#2269242
Parelridder schreef: Ik heb net even gegoogeld en vond dit advies:

Jaarlijks bloedonderzoek
Ben je naar een risicogebied geweest of woon je misschien wel in een risicogebied, dan is het verstandig om jaarlijks een bloedonderzoek te doen bij je hond.
Dat geldt dus alleen voor de Dirofilaria immitis. Niet voor de Angiostrongylus Vasorum, daarvan tref je larven in de mest. Zie boven.
Door bas rouge
#2269298
Lizzy, zo heb ik ook helemaal begrepen.

Het gaat met Huette prima. Ze is volkomen normaal en zichzelf.
Ik kreeg gisteren nog een aanvullend berichtje van het lab, dat Reins mest echt schoon was en dat Huette matig positief. Hier een plaatje dat ik meegestuurd kreeg, uit Huette's mest.

Afbeelding
Door sella
#2269383
Ik vraag me af of er iets natuurlijks bestaat waar we de honden mee kunnen beschermen?

Fijn dat ze maar matig besmet is, dan zal het allemaal een stuk makkelijker afgebroken kunnen worden door het lichaam.
Door Martine-Tom
#2269384
Lizzy schreef: Ja en nee.

Er zijn twee soorten hartworm.

De Angiostrongylus Vasorum oftewel de Franse hartworm
De Dirofilaria immitis.

De eerste is de worm waarmee Huette besmet is geraakt in Den Haag. Je hond loopt dit op door het eten van slakjes en kikkers of gras/hout waarop de slakjes zitten, volgens mij is in het proces de vos betrokken. Deze wormlarven en eieren tref je aan in de mest.

De Dirofilaria, ook wel de grote hartworm genoemd, wordt overgebracht via een mugje. En de larven zie je in het bloed.
Ah zo, dankje voor de uitleg  :)
Door Parelridder
#2269414
Heeft Utrecht een advies tav welke honden (gebeiden, gedrag..) in Nederland zodanig risico lopen dat het verstandig is hen daar zo nu en dan op te laten onderzoeken en in welke frequentie? Mochten ze dat advies hebben, wat is er nodig voor dit onderzoek? Concreet: voor giardia wordt ontlasting van 3 opeenvolgende dagen gevraagd, is één staaltje voor hartworm voldoende om met zekerheid te kunnen uit sluiten?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2269423
Ik doe met Bono en Lizzy ook mee aan het spoelwormonderzoek. Nog geen uitslag ontvangen deze maand. (dat is positief, want er schijnen wat bezettingsproblemen te zijn en daardoor sturen ze eerst de mensen waarvan de honden wel een besmetting hebben de uitslag, schreven ze de vorige keer toen ik het wat lang vond duren) Ze mogen bij mij nooit spelen met stokken trouwens.

Heel heel veel sterkte met en voor Huette!!!  :-*
Door conleeuw
#2270183
nou woon ik vlak bij de veluwe en loop daar dagelijks, ik heb het nog nooit gehoord, nog niet de suggestie gehad om te laten testen of nog niet van iemand gehoord dat hun hond het had of getest moest worden op, of of of, wat dan ook, gewoon nog nooit, en als uitlaatdienst kom je echt wel onder de hondenmensen, dus, ik ga er van uit dat de kans op besmetting laag tot heel laag is, ik zou ook niet zomaar een hond gaan behandelen, en met sneltreinvaart naar de dierenarts rennen met een monstertje ontlasting lijk mij ook niet een noodzaak, maar ik kan mij voorstellen dat het erg verontrustend is voor mensen die dit lezen en dan nog in de buurt van den haag. Bedenk wel, je kan de hond nu behandelen, overmorgen pakt hij een besmet object op en de besmetting is opnieuw, niet om iemand helemaal gek te maken, maar, ik zou eerst willen weten hoe vaak het voorkomt en hoe groot de risico is dat jou hond het kan oplopen alvorens ik behandel. Klinkt in iedere geval hoopgevend voor Huette, dus ik hoop maar dat het allemaal goed komt ;)
Door DJARA
#2270263
Jeetje Sieneke wat heftig om te lezen wat een schrik. :-[
En wat een mazzel tegelijkertijd dat je meedoet aan dit onderzoek.

Ik zal meeduimen dat het met een "sisser afloopt".

Veel sterkte en een extra knuffel voor Huette!

Ik overweeg sterk om mijn hondjes maar eens te laten controleren ivm met het aantal vossen in Frankrijk in combinatie met hout eten van vooral Darko en Chanel......
Door Lizzy
#2271909
Parelridder schreef: Heeft Utrecht een advies tav welke honden (gebeiden, gedrag..) in Nederland zodanig risico lopen dat het verstandig is hen daar zo nu en dan op te laten onderzoeken en in welke frequentie? Mochten ze dat advies hebben, wat is er nodig voor dit onderzoek? Concreet: voor giardia wordt ontlasting van 3 opeenvolgende dagen gevraagd, is één staaltje voor hartworm voldoende om met zekerheid te kunnen uit sluiten?
Volgens mij regio Veluwe en regio Utrecht.

Bij het Woud kun je inmiddels ook laten testen op de Franse hartworm:

"Wij kunnen op aanvraag deze test middels de Baermann uitvoeren. Let wel er komt een meerprijs van € 20 bij de normale prijs".

Zo'n test komt bij hun (volgens mij) dan neer op 40 euro per hond.

Geen idee of je mest van 1 of 3 dagen in moet sturen maar dat weet Wicher Holland van het Woud wel.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2271963
Lizzy schreef: Volgens mij regio Veluwe en regio Utrecht.

Bij het Woud kun je inmiddels ook laten testen op de Franse hartworm:

"Wij kunnen op aanvraag deze test middels de Baermann uitvoeren. Let wel er komt een meerprijs van € 20 bij de normale prijs".

Zo'n test komt bij hun (volgens mij) dan neer op 40 euro per hond.

Geen idee of je mest van 1 of 3 dagen in moet sturen maar dat weet Wicher Holland van het Woud wel.
En regio Den Haag.
Ik heb gister met het woud gesproken over het testen van hartworm, doen ze inderdaad.
Toen ik vertelde dat ik uit Den Haag kwam gaven ze aan dat het zeker niet verkeerd was om deze test te laten doen omdat het hier dus ook voorkomt  :-\ :-[

Of het 1 dag of meerdere dagen ontlasting is weet ik nog niet, de beschrijving zit bij de kit zei hij  :)
Door Lizzy
#2272034
Sammy1980 schreef: En regio Den Haag.
Ik heb gister met het woud gesproken over het testen van hartworm, doen ze inderdaad.
Toen ik vertelde dat ik uit Den Haag kwam gaven ze aan dat het zeker niet verkeerd was om deze test te laten doen omdat het hier dus ook voorkomt  :-\ :-[

Of het 1 dag of meerdere dagen ontlasting is weet ik nog niet, de beschrijving zit bij de kit zei hij  :)
Sorry, die bedoel ik. Niet regio Utrecht maar regio Den Haag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door