Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bosliefje
#2256407
Weer een probleem(pje?) met mijn hoogzwangere. Waarschijnlijk zal ze vandaag of morgen bevallen. Gisteravond had ze af en toe een hoestje, ik dacht nog: graatje in haar keel? Vanmorgen kucht ze wel wat meer dan gisteren.
Vanmorgen heeft één van mijn andere honden gehoest en slijmhoopjes gemaakt.  Dan denk ik toch meteen aan kennelhoest. Ze zijn niet ziek, geen koorts.
Op de aanstaande moeder na hebben mijn andere 3 honden afgelopen week om de beurt een vervelende diarree doorgemaakt. Ja, het gaat goed hier! Weerstand is kennelijk laag. (ik voer bijna 5 jaar vers)

Mijn vraag is nu: kunnen pups die net geboren worden meteen aangestoken worden? Mij lijkt van wel eigenlijk.
Wat is nu het beste om te doen? Ik heb hier gelezen dat er wat middeltjes zijn, die zal ik gaan halen voor de volwassen honden.
Of moet ik toch naar de DA om te voorkomen dat de pupsels meteen worden aangestoken?
Graag jullie mening.
Door miik
#2256718
Ik zou ook met een dierenarts overleggen. Maar ik zou zeker als ik wat mee krijg thuis even goed nakijken of het samen kan en mag met zwangerschap ! en verder je teefje heel goed in de gaten houden. Hoge koorts is funest voor de ongeboren pups, dus goed de temperatuur in de gaten houden ! Succes !
Door Montaigne
#2256956
Ik heb in mijn laatste nest gelijk na de geboorte kennelhoest gehad. (keizersnee en kennelhoest opgelopen in de kliniek) De pups kunnen nog niet hoesten dus ze rochelen heel erg. Dat is een naar geluid maar ze dronken goed en kwamen goed aan. Je moet wel extra alert zijn natuurlijk, maar als ze goed blijven drinken dan is er niet zoveel aan de hand. De pups hebben het wel lang gehad vond ik, na een dag of 14 / 21 hoorde ik geen gerochel meer. De dierenarts vond dat ik pas moest ingrijpen als de uitvloeiing uit de neus groen zou worden of als de pups lusteloos zouden worden. Dat is gelukkig niet gebeurd, ze zijn het allemaal te boven gekomen. Succes met de bevalling en ik hoop dat ze het niet krijgen.
Door Erna
#2257138
Ik zou me om de pups niet zoveel zorgen maken, de kans dat daar iets mis gaat is geringer dan de kans dat het met de moederhond fout gaat. Haar weerstand zal tijdens de bevalling gaan dalen waardoor ze een grotere kans op longontsteking heeft. Daar wordt je echt niet vrolijk van wanneer je net pups hebt.

Onze Amber was net van de kennelhoest af toen ze ging bevallen en kreeg een zware longontsteking erover heen na de bevalling. Omdat je dan te maken hebt met zogende pups kun je niet alle AB gebruiken die je normaal zou inzetten en heb je een creatieve dierenarts nodig.

Ik zou dan ook de moederhond heel goed in de gaten houden en deze laatste paar dagen met veilige drankjes e.d. de boel onder controle proberen te houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door