Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2214329
Dit is een beetje voorbarig, maar ik ben graag goed voorbereid met genoeg tijd om overal over na te denken ;)

Storm is een intacte reu, en wij nemen eind dit jaar een pupje erbij. Het wordt waarschijnlijk een reu, maar deze keer willen wij teefjes niet uitsluiten.

Ik wil graag even weten wat jullie zouden doen in het geval van een reu/teef combinatie. Want ik kan niet beide intact laten, dat wordt waarschijnlijk hels. Zouden jullie het reutje dan castreren, of juist het teefje laten steriliseren? Ook uitleggen waarom je welke beslissing neemt graag!

Ik vind dit een hele moeilijke zelf, want er zijn voor beide voors en tegens om het te doen. Voor Storm kies ik er momenteel bewust voor om hem NIET te laten helpen, tenzij hij extreem veel teveel last heeft van z'n hormonen, na z'n puberteit.
#2214364
Ik zou ze niet beiden in tact laten, dat geeft m.i. te veel risico (honden worden zeer vindingrijk in het ontsnappen om elkaar toch te bereiken, etc.) en het is voor beiden echt niet leuk om als een kat op het spek gebonden te zitten zonder te mogen.
Ik zou liever het teefje castreren dan de reu, hoewel ná de 1e loopsheid. Reden: het teefje kan allerhande hinder ondervinden als gevolg van de loopsheid (als gevolg van schijndracht, t/m 3 mnd. niet lekker in haar vel zitten) + akelige of zelfs gevaarlijke kwalen (bijv. baarmoederontsteking). En 'leuk' is het sowieso niet voor haar, loopsheid beperkt immers onvermijdelijk in de vrijheid, als je geen ongepland nestje wilt.
Een reu kán aantrekkelijk gaan ruiken voor andere reuen nav castratie, dit is onmogelijk vooraf te voorspellen, ook niet middels chemische castratie. Hij loopt dus het risico de rest van zijn leven hitsige reuen achter zich aan te krijgen, besprongen te worden, dat zou ik niet riskeren als castratie niet nódig is.
#2214402
Waarom zou het hels worden dan??
Ik heb Darky laten castreren vanwege gedragsproblemen en hormoonproblemen en vooral dat laatste is de doorslag geweest. Daarvoor leefde hij in huis met 2 intacte teven.
Bij mijn vader wonen 3 intacte reuen en 1 intacte teef.
Een broertje van Bora woont samen met nog 8 andere honden, zowel reuen als teven. Alle borders (4stuks) zijn daar allemaal nog intact.
#2214414
choopy schreef: Waarom zou het hels worden dan??
Ik heb Darky laten castreren vanwege gedragsproblemen en hormoonproblemen en vooral dat laatste is de doorslag geweest. Daarvoor leefde hij in huis met 2 intacte teven.
Bij mijn vader wonen 3 intacte reuen en 1 intacte teef.
Een broertje van Bora woont samen met nog 8 andere honden, zowel reuen als teven. Alle borders (4stuks) zijn daar allemaal nog intact.
Nou.... laten we stellen dat dat de uitzondering op de regel is? Wat ik gemiddeld hoor is dat reutjes helemaal gek worden als er een loopse dame in huis is. En ik wil ook geen verdere problemen, zoals oeps nestjes ofzo. Als het een teef wordt dan zijn ze familie namelijk.
#2214455
Angelique schreef: Ik zou dan maar geen teef nemen. Alles wat je zou kunnen voorkomen te spijt vind ik toch dat een teef ook recht heeft om hormonaal en geestelijk volwassen te worden. Als je dat niet wilt/kunt bieden, dan maar geen teef.
:o :o

Dit snap ik even niet?
Ik heb het er niet over om haar per direct te laten castreren?
Maar na de eerste of tweede loopsheid.
#2214473
Hier 7,5 jaar met reu en teef geleefd, beiden waren nog intakt tot Tara grote medische problemen kreeg en gecastreerd moest worden, voor die tijd nooit echt grote problemen gehad omdat we in een groot huis wonen met verschillende in/uitgangen waardoor Tinus en Tara op het moment supreme een volle week volledig uit elkaars zicht konden zijn.
Heb je die ruimte niet dan gewoon niet aan een teef en reu beginnen  ;)
#2214479
Cizsel schreef: :o :o

Dit snap ik even niet?
Ik heb het er niet over om haar per direct te laten castreren?
Maar na de eerste of tweede loopsheid.
Gut, dan is ze misschien net 1,5 hooguit 2. En dan heb je dus al 2x feest in de tent gehad, de 1ste keer zal het nog wel te harden zijn, de 2de keer zul je je reu na 4 dagen achter het behang willen plakken.
#2214482
Borke schreef: Realiseer je wel dat als je reu of teef laat helpen je het risico van een catratenvacht loopt, die enrm klt en waar je waarschijnlijk steeds mee naar de trimmer moet.

Ik zou dus of een trimras of een kortharige teef zoeken en haar tzt laten helpen na 1 of 2 loopsheden.
Dat is geen argument hoor..gezondheid boven uiterlijk, zeggen "we" dan ::)  Grote kans op compleet lekke teven met 5 jaar doet het misschien beter.
#2214598
Angelique schreef: Grote kans op compleet lekke teven met 5 jaar doet het misschien beter.
Tja... dat is ook nog zo wat, risico op incontinentie bij een teef en dan heb je dus een hond die je moeilijk mee kunt nemen... wie wil een lekkende teef in zijn auto of huis?
Lees bijvoorbeeld deze ervaring is van een ander BP lid:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 454.0.html

Waarom ga je niet samen met de fokker een geschikt reutje uit zoeken, die goed bij Storm past en dat niet nu doen, maar als Storm 3 jaar is en helemaal volwassen en stabiel en jij ook meer ervaring met hem hebt?
Laatst gewijzigd door Borke op do 05 jan 2012, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door