Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kallista
#2213347
Bij een van mijn borders werd op 2 jarige leeftijd bij toeval tijdens het rontgenen van de heupen(die overigens goed zijn, wel A-heupen) ontdekt dat ie een redelijk ernstige spondylose/ artrose had in zijn rug.
Klinisch geeft die hond een goed beeld, als je de foto's ziet dat is om te huilen zo slecht.

De Da (in Budel, die redelijk veel sporthonden keurt en op de foto zet, en aardig wat ervaring heeft) dacht dat dit eerder door een trauma op jonge leeftijd kwam.
Kon eigenlijk niet anders gezien de ernst ervan en de leeftijd van de hond.
En aangezien ie hier al wel eens ontsnapt was de paardenwei in is het goed mogelijk dat ie ooit een flinke schop gehad heeft, temeer daar mijn paarden niet zo aardig voor de hondjes zijn.

Er zijn nu bruggen gevormd aan de onderkant van verschillende wervels, en dmv voeromstelling op vers, verschillende voedingssuplementen en aangepaste training loopt de hond goed.
Hij staat nu een jaar later nog volop in training (schapendrijven) en hij loopt zelfs wedstrijden.
Had ik een jaar geleden niet meer op durven hopen.

In jullie geval zou ik dus eerst maar eens foto's maken en dan zien wat er aan de hand is.
Door Nathascha
#2213368
Hoi Kallista
wat fijn dat jou hond het nog zo goed doet!! Mijn Luca heeft ook Spondylose. Gelukkig ook in te dammen met div suplementen. Bij hem gezien op 1,5 jarige leeftijd. En door voeding en suplementen is er nu wel wat woeker, maar binnen de perken. Hij is nu 8 jaar. Een hond kan prima leven daarmee, mits dat er goed naar gekeken word!

Bij dit pupke, ze is 7 maanden, denk ik niet aan deze aandoening. Het probleem zit hem hoger in de rug, ter hoogte van de wisselwervel. tussen haar schoft en haar laatste rib in zeg maar. We zullen morgen wel zien wat het is.
Door Fido
#2213412
Nathascha schreef: Ben bang dat je nu twee dingen door elkaar haalt. Als zoveel mensen helaas  :(
Misschien wel  ;) maar je bent nog niet specifiek genoeg in rugprobleem dat kan namelijk door heel veel veroorzaakt worden. Mijn gedachte bij een RR gaat inderdaad naar problemen van het niet goed sluiten van de rug/gedeelte omdat ik bij meerdere van deze operaties bij een RR met mijn neus erboven heb gestaan.
De chirurg heeft altijd tegen iedereen vol geduld uitgelegd dat hij dit soort operaties moet uitvoeren omdat mensen nu eenmaal die streep op de rug willen hebben bij dit ras. Dit neemt een risico met zich mee  :-\
Door Nathascha
#2213506
Fido schreef: Misschien wel  ;) maar je bent nog niet specifiek genoeg in rugprobleem dat kan namelijk door heel veel veroorzaakt worden. Mijn gedachte bij een RR gaat inderdaad naar problemen van het niet goed sluiten van de rug/gedeelte omdat ik bij meerdere van deze operaties bij een RR met mijn neus erboven heb gestaan.
De chirurg heeft altijd tegen iedereen vol geduld uitgelegd dat hij dit soort operaties moet uitvoeren omdat mensen nu eenmaal die streep op de rug willen hebben bij dit ras. Dit neemt een risico met zich mee  :-\
in dit gedeelte kan ik je volgen. Jij hebt het over de DS die inherent is aan de ridge. Alhoewel die info ook weer achterhaald is, omdat ook ridgeloze RR dus een DS kan hebben. En tegenwoordig dus ook een DS bij andere rassen geopereerd is. Bij andere rassen (die niet verwant zijn aan de RR) noemde ze dit eerst geen DS maar een fistel of iets anders ( zelf over litekenweefsel gehoord, terwijl het DNA toch echt een DS was). Maar na DNA onderzoek in Zweden is gebleken dat helaas de DS dus niet per definitie iets met de Ridge te maken heeft. Maar icm met een ridge is de kans op DS wel groter.
Mijn pups zijn vanaf dat ze net geboren zijn, tot regelmatig tijdens het nest, tot de officiele keurders die het rapport maken voor de club ( ook keurders die wel officieel voor de club keuren, tussendoor mijn pups gecheckt) is alles nauwkeurig gecheck.
De kans is nu heel erg minimalistisch dat alle keurders het niet gevoeld hebben, en dat ik nu toch een DS zou hebben bij deze pup. Zou ik wel heel erg vinden als dat zo zou zijn  :( Maar ik verdenk haar hier niet van.

ik denk zelf eerder dat er iets is met haar wervels. Misschien een grotere wervel dan je normaal zou hebben? Bij een magere hond valt het eerder op. Of een hernia, of ... nou ja vul maar in. Ik was meer op zoek naar wervel afwijkingen. toen ik het over een rugprobleem had. Maar nu je meer uitleg geeft, volg ik jou ook wel  ;)
Door Fido
#2213878
Nathascha schreef: in dit gedeelte kan ik je volgen. Jij hebt het over de DS die inherent is aan de ridge. Alhoewel die info ook weer achterhaald is, omdat ook ridgeloze RR dus een DS kan hebben. En tegenwoordig dus ook een DS bij andere rassen geopereerd is. Bij andere rassen (die niet verwant zijn aan de RR) noemde ze dit eerst geen DS maar een fistel of iets anders ( zelf over litekenweefsel gehoord, terwijl het DNA toch echt een DS was). Maar na DNA onderzoek in Zweden is gebleken dat helaas de DS dus niet per definitie iets met de Ridge te maken heeft. Maar icm met een ridge is de kans op DS wel groter.
Mijn pups zijn vanaf dat ze net geboren zijn, tot regelmatig tijdens het nest, tot de officiele keurders die het rapport maken voor de club ( ook keurders die wel officieel voor de club keuren, tussendoor mijn pups gecheckt) is alles nauwkeurig gecheck.
De kans is nu heel erg minimalistisch dat alle keurders het niet gevoeld hebben, en dat ik nu toch een DS zou hebben bij deze pup. Zou ik wel heel erg vinden als dat zo zou zijn  :( Maar ik verdenk haar hier niet van.

ik denk zelf eerder dat er iets is met haar wervels. Misschien een grotere wervel dan je normaal zou hebben? Bij een magere hond valt het eerder op. Of een hernia, of ... nou ja vul maar in. Ik was meer op zoek naar wervel afwijkingen. toen ik het over een rugprobleem had. Maar nu je meer uitleg geeft, volg ik jou ook wel  ;)
Dank voor je uitleg! Weer wat wijzer geworden en dat is altijd leuk.

Regelmatig kan je aan de rug al zien waar het probleem zit, heel subtiel soms maar vaak voor een geoefend oog zichtbaar. Ook kan je het voelen aan de spanning van de huid bij sommige problemen.
Natuurlijk heeft een da geen rontgenogen en is een rofo een mooi iets om dingen uit te sluiten. Een osteopaat kan misschien ook nog wat betekenen voor deze hond (hoop ik).
Door *Flip*
#2213910
Nathascha schreef: Hoi Kallista
wat fijn dat jou hond het nog zo goed doet!! Mijn Luca heeft ook Spondylose. Gelukkig ook in te dammen met div suplementen. Bij hem gezien op 1,5 jarige leeftijd. En door voeding en suplementen is er nu wel wat woeker, maar binnen de perken. Hij is nu 8 jaar. Een hond kan prima leven daarmee, mits dat er goed naar gekeken word!

Bij dit pupke, ze is 7 maanden, denk ik niet aan deze aandoening. Het probleem zit hem hoger in de rug, ter hoogte van de wisselwervel. tussen haar schoft en haar laatste rib in zeg maar. We zullen morgen wel zien wat het is.

en, heeft de DA iets kunnen vinden?
Door Nathascha
#2214417
Fido schreef: Natuurlijk heeft een da geen rontgenogen en is een rofo een mooi iets om dingen uit te sluiten. Een osteopaat kan misschien ook nog wat betekenen voor deze hond (hoop ik).
*Flip* schreef:
en, heeft de DA iets kunnen vinden?
Er zijn rontgen foto's gemaakt.
Helaas, helaas. Iets wat helemaal niet bekent is in het ras, is nu bij deze pup aan de hand  :'( Ze heeft een hemivertebra. Wel in de positieve vorm, als je over positief mag/kan spreken. Maar ze heeft gelukkig maar 1 wervel die afwijkt ( en niet meerdere, zoals dus ook kan) En haar neurale buis loopt wel in een bocht, maar wel heel mooi door haar ruggenwervels heen. Geen vernauwingen ed.

De foto gaat nu ook naar Dr.Garritsen voor een eindbeoordeling. Omdat dit helemaal niet bekent is binnen het ras, wil ik dit wel verder gaan uitzoeken. Want ik wil heel graag een ras fokken wat gezond is, en geen afwijking erbij gaan fokken.

We zijn nu nog in een te vroeg stadium om te zeggen of het aangeboren is. Erfelijk lijkt al helemaal niet aan de orde omdat dit niet in het ras voorkomt. Ook niet in aanverwante rassen ( die voorheen in de RR zijn gekruist). Ook kan het een trauma zijn. Maar ja hoe ga je dat dan zien op een foto. Moeilijk allemaal.

Ik ben blij dat het centraal zenuwstelsel nu mooi intakt is. En daarom mag er ook absoluut geen osteophaat met zijn of haar vingers aanzitten. Dat was nl al gebeurt, zonder rontgen.( >:( naar die osteo gaat dus ook even een stevige klachtbrief! ) En als er teveel gemanipuleerd gaat worden aan de rug, kan dit alleen maar schade veroorzaken. We gaan op zoek naar een goede fysio, die zou kunnen begeleiden. Omdat dit meiske ook verder geen pijn toont, vrolijk is en graag speelt en heel bewegelijk is, lijkt ze er ook geen last van te hebben. Dus voor zover wij nu kunnen beoordelen, kan ze met deze afwijking dus gelukkig wel een goed kwalitatief leven hebben. Ben dus ook wel deels een beetje opgelucht  :)
Door Fido
#2214439
Nathascha schreef: Er zijn rontgen foto's gemaakt.
Helaas, helaas. Iets wat helemaal niet bekent is in het ras, is nu bij deze pup aan de hand  :'( Ze heeft een hemivertebra. Wel in de positieve vorm, als je over positief mag/kan spreken. Maar ze heeft gelukkig maar 1 wervel die afwijkt ( en niet meerdere, zoals dus ook kan) En haar neurale buis loopt wel in een bocht, maar wel heel mooi door haar ruggenwervels heen. Geen vernauwingen ed.

De foto gaat nu ook naar Dr.Garritsen voor een eindbeoordeling. Omdat dit helemaal niet bekent is binnen het ras, wil ik dit wel verder gaan uitzoeken. Want ik wil heel graag een ras fokken wat gezond is, en geen afwijking erbij gaan fokken.

We zijn nu nog in een te vroeg stadium om te zeggen of het aangeboren is. Erfelijk lijkt al helemaal niet aan de orde omdat dit niet in het ras voorkomt. Ook niet in aanverwante rassen ( die voorheen in de RR zijn gekruist). Ook kan het een trauma zijn. Maar ja hoe ga je dat dan zien op een foto. Moeilijk allemaal.

Ik ben blij dat het centraal zenuwstelsel nu mooi intakt is. En daarom mag er ook absoluut geen osteophaat met zijn of haar vingers aanzitten. Dat was nl al gebeurt, zonder rontgen.( >:( naar die osteo gaat dus ook even een stevige klachtbrief! ) En als er teveel gemanipuleerd gaat worden aan de rug, kan dit alleen maar schade veroorzaken. We gaan op zoek naar een goede fysio, die zou kunnen begeleiden. Omdat dit meiske ook verder geen pijn toont, vrolijk is en graag speelt en heel bewegelijk is, lijkt ze er ook geen last van te hebben. Dus voor zover wij nu kunnen beoordelen, kan ze met deze afwijking dus gelukkig wel een goed kwalitatief leven hebben. Ben dus ook wel deels een beetje opgelucht  :)
Tjeetje dat is nog eens een slechte verrassing  :-\

De meeste osteopaten zijn idd niet in de mogelijkheid om een rontgenfoto te nemen. Er wordt bij ons in de praktijk best regelmatig een rofo genomen voordat er een osteopathie behandeling uitgevoerd wordt omdat bij het aftasten al iets gevoeld wordt of bij beweging enz.waargenomen. Osteopathie kan ook uitgevoerd worden zonder manupilaties. Een behandeling wordt dan ook aangepast op wat er op de rontgenfoto aangetoond is.

Maar dit bij deze hond is bijzonder en vergt zeker meer verdieping. Sterkte ermee!
Door Nathascha
#2214612
*Flip* schreef: beetje geluk bij mega ongeluk... Maar wat een kl*te nieuws!

Sterkte!
kan je wel zeggen flip  :(
Ik ben wel heel blij voor hond en baasje dat de diagnose is, dat ze er wel heel goed mee zou kunnen leven. Gewoon omdat zu nu ook totaal geen pijn toont. Ik vind het wel heel spannend, want we hebben het wel over een hond in de groei  :-\ er kan nog van alles gebeuren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2214753
Hey,
wat naar!  :(
Kunnen ze helemaal niets voor haar doen? Om dat deeltje wat te beschermen?  Als ik het goed heb, ligt er toch een deel van haar ruggenmerg bloot (dus zonder wervelbescherming)?  Kunnen ze daar niets aan doen?
Ik denk zo maar: als iemand (of iets) haar ooit per ongeluk juist op die plek aanraakt, dan valt ze toch gewoon flauw van de plotse pijn? Of is dat niet zo drastisch?
En als ze nu speelt, springt en rondcrosst (wat RR's toch wel goed kunnen), gaat ze daar dan helemaal geen last van hebben?
:-\
Ik hoop het  hoor, maar ik vind het zo vreemd.

En ik hoop dat de eigenaren geen fokplannen met haar hadden!

Veel sterkte voor jou, de eigenaren en de pup zelf!
Door Nathascha
#2214809
nee ik denk dat we 'geluk' hebben.
Haar ruggenmerg ligt dus juist helemaal mooi beschermt. loopt wel in een bocht mee. ( de rug loopt ook in een bocht)

Ik zal het proberen uit te leggen hoe het eruit ziet. ik weet n,l, niet of de eigenaren het op prijs stellen dat ik nu de foto's ed ga plaatsen hier.
Maar normaal zijn de wervels mooie vierkante blokjes. Er liggen ook mooi tussenwervelschijven tussen. En dan is er opeens een blokje wat aan 1 kant ( de voorkant) afgerond is. Dus de bovenkant is nog intakt ( gelukkig voor het ruggenmerg) en dan de voorkant, aande onderkant zeg maar, loopt tie rond. Daardoor past hij niet mooi in het rijtje en popt hij iets omhoog. Er lijkt zelfs gewoon een tussenwervelschijf te zitten.
Ook zie je op alle wervels nog de groeilijntjes. Maar op de afwijkende wervel zijn die dicht. Dit zou misschien kunnen wijzen op een trauma. Maar zeker weten doen we het gewoon niet. De eigenaar kan zich ook geen heftige frontale botsing herinneren.

Dit meiske is wel net als alle RR lekker wild. En als ik het nest zo bekijk, helaas de snelste, wildste en bewegelijkste. Ze zal dus iets geremt moeten worden. Maar gewoon wandelen en spelen moet en mag gewoon kunnen van de DA. Kwaliteit van het leven staat toch voorop. Als een zware hond haar telkens vloerd, raad de DA wel aan om in te grijpen en door te lopen. ( maar goed, dat doe ik ook met een gezonde hond)

Dus met alle ellende, denk ik dat we er toch redelijk gunstig van af gekomen zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2214885
Oh ja, dat klinkt nog wel redelijk!  :)
Ik had het een stuk erger gelezen de eerste keer.
Ja, hopen dat het toch allemaal vast genoeg in elkaar zit zodat het niet op een keer verschuift. En dan zou het inderdaad wel allemaal moeten meevallen.

Klinkt mij ook eerder iets als een trauma dan genetisch omdat het maar 1 schijf is. Maar zeker weet je dat dus nooit...  Er kan ook tijdens de ontwikkeling een mutatie ontstaan zijn op die bepaalde plaats waardoor die vreemd gegroeid is.  Het feit dat alles wel mooi in dezelfde vorm ligt, pleit daar dan meer voor...
Maar eigenlijk maakt dat toch niet veel uit? Of voor jou als fokker wel?
Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat het niet van de ouders afkomt, maar bij haar begint (als het al genetisch is). Zeker als het in het ras niet voorkomt.
Ale, dat is mijn idee natuurlijk. ;)

Ik hoop nog een lang leven zonder problemen voor dit meisje! En niet te snel last van artrose (want dat zit er wel aan te komen op termijn natuurlijk).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door