Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Danny
#2159249
Gina haar pups zijn nu bijna 7 weken...
Gina is dun, maar ik vind haar niet echt graat mager, en heeft natuurlijk aardige hangtietjes...

Tja ze zal straks ook haar vacht gaan verliezen en ik denk dat haar weerstand wat lager zal zijn.
Wat kan ik voor haar betekenen? Nog iets geven om haar weer in goede conditie te krijgen na een nest?

Zijn er fokkers hier die iets extra's doen?
Door Danny
#2159277
Ja ze krijgt lekker KVV.

Maar iets van probiotica zal ik eens kijken.
Iemand een tip voor de probiotica? Waar ik het kan halen?
Heb hier ook een Goudsbloem gezondheids winkel....hebben ze daar iets wat ik voor de hond mag gebruiken?
Of via het i-net ergens bestellen?
Laatst gewijzigd door Danny op wo 09 nov 2011, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
#2159523
Tanja heeft nu 4 maanden geleden haar pups gehad en op wat kale plekken na is ze in hele goede conitie gebleven.
Ik heb haar ook tijdens de lactatie periode vrij veel gevoerd (tot wel 2,5 kilo per dag) maar als je van bovenaf op haar keek zag je niet dat ze 9 pups aan de tiet had ;)
tijdens het afspenen ben ik natuurlijk ook de hoeveelheid voer gaan minderen en nu zit ze weer op 500 gram per dag.
Ik heb eigenlijk alleen wat extra visolie gegeven.
Aan de kale plekken doe je niks, dat is hormonaal, maar ze zijn met een paar weken weer mooi behaard hoor!
Door Parelridder
#2159691
Indra was na haar nest anderhalve kilo zwaarder, dus aansterken was niet nodig. Ik herinner me nog goed dat de dierenarts assistente na het wegen streng zei dat ze was aangekomen, terwijl ik juist ontzettend blij en trots was dat ze zo mooi in conditie was gebleven :biggrin2:
Ik heb Indra gedurende de 8 weken dat de pups bij ons woonden gewoon gelegenheid gegeven tot het voeden van haar 7 dwergen. Ze zijn niet van elkaar gescheiden geweest en Indra heeft evenmin aangekleed rond gelopen. Ze vond het 'moederen' hartstikke leuk. Ik heb er op vertrouwd dat de melkproductie vanzelf af zou nemen (de pups gingen immers op zeker moment vaste voeding eten) en zo is het ook gegaan. De duur dat ze hen liet zogen nam ook vanzelf af.
Merel - die bij ons bleef wonen - heeft nog enkele weken af en toe even getut op een tepeltje van haar mama, volgens mij zonder succes maar anders toch echt niet meer dan een druppel. Indra boog dat steeds sneller om in een spelletje en zo is het vanzelf gestopt.
Na het uitvliegen van de pups hebben we de wandelingen weer opgevoerd en zo is die anderhalve kilo er natuurlijk vanzelf in een mum van tijd weer af gegaan.
Als Gina dun is, zou ik gewoon meer eten (laten) geven. En qua conditie zou ik met beleid deze weer opbouwen, na het uitvliegen van de pups.
Door Parelridder
#2160171
Ha Danny, Ik lees net op de site dat jouw keuzes de omgekeerde zijn van de mijne (zwempak dragen zodat er niet gezoogd kan worden en al mee op jacht, versus de energie steken in moederschap/pups en ander werk pas weer oppakken daarná) dus je zult niet veel hebben aan mijn vorige reactie.
Hoe conditie op peil te brengen middels supplementen na een nest zou ik niet weten. Ik geloof daar niet zo in.. :embarassed: Mijn persoonlijke voorkeur gaat er naar uit middels voldoende goede voeding en bewaken van de belasting van de teef, dit op natuurlijke wijze te bewaren/herstellen. Bij ziekte of een heel groot nest zoals Do had is dit natuurlijk andere koek. Misschien dat mensen met die ervaring tips hebben die beter aansluiten bij jou.
Door Do
#2160624
Zelda  heeft mogen voeren wanneer het haar uit kwam tot op het laatste moment
ook als we op pad gingen
wel moet ik zeggen dat het badpak idee wel een goeie vind ivm het " beschermen" van de teef als ze op pad gaan, dus naar strand of waar dan ook.

ik heb niks gedaan aan extra supplementen, Zelda was niet mager maar ook niet dik, wel hangende tieten en ik dacht dat het nooit meer goed zou komen(maar toch wel)

wel werd ze goed kaal daarna, ze verloor echt haar hele vacht)

maar ook toen heb ik niks bijzonder gedaan, ik kijk heel goed naar haar en vond het vrij normaal uit zien

toen de pups er nog waren zat ze wel zelfs op 2 en halve kilo vlees per dag (ze kots het ook voor de pups)

wel ben ik voorzichtig geweest met het te veel doen na de pups, conditie was toch eitjes minder en ik heb haar de tijd gegeven om even aan te sterken, gewoon door normaal uit te laten en genoeg te voeren
maar op jacht enzo nee, dat wilde ik niet, ivm de hangende tieten (stel dat.......)
Door Danny
#2161023
Oh ja Gina heeft echt haar rust en tijd wel gekregen...maar je moet Gina kennen. Ze heeft echt goed voor haar pups gezorgt, is gek op ze maar wel een Gina moeder....
Zij zou absoluut niet gelukkig zijn geweest als ik " niets"  met haar zou gaan doen...
Dus een middagje mee jagen (nog geen 4 uur van huis geweest) een training met mij was echt wel nodig om haar een gelukkige mama te laten zijn.
De jachten zijn bij ons niet heel zwaar....en natuurlijk heb ik wel gekeken naar hoe en wat....hebben we het prikkeldraad gemeden natuurlijk.

Ik was gewoon benieuwd of teven echt iets extra's nodig hebben om te herstellen. Maar als ik Gina zo zie dan geloof ik dat ze lekker in haar vel zit, vind haar zeker niet te mager, heeft flink gegeten tijdens de zoog periode, en ook haar conditie is niet slecht volgens mij.

Ja Ludmilla ik snap jou reactie wel...maar echt je zou Gina moeten kennen. Van niet werken zou ze heel ongelukkig worden...zelfs al heeft ze een nestje pups liggen.
Van te voren had ik ook gedacht dat ze daar veeeel meer in op zou gaan...maar wat ik al zei ze heeft hartstikke goed voor haar pups gezorgt is gek op ze...maar voor Gina is er meer op de wereld dan alleen haar pupjes...dus ja het zij zo he..
Door Do
#2161183
niet alleen voor Gina  :biggrin2:
Zelda werd opgehaald door de oppas
puppies waren aan et drinken, ze hoorde de auto van de oppasser en ze rende zowat met bengelende pups  de auto in  :biggrin2:

gewoon langzaam het voer terug brengen naar de gewoone hoeveelheden, meer heb ik niet gedaan
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2161690
Hier krijgen ze (indien nodig) wat extra voer, maar naast wat vachtdingetjes doe ik eigenlijk niet veel extra. Gewoon goed voer en de normale dingen des levens en mams is binnen een half jaar weer helemaal peppie.
Moet ik zeggen dat ik tot nu toe geen teef heb gehad die een uitgewoonde indruk maakte na een nest, ondanks dat ze tot 6/7 weken de pups nog een aantal keer per dag voedde. Is een teef in een goede conditie vóór het nest, dan komt het daarna ook wel vrij vlot weer goed.

De vachtdingetjes doe ik enkel omdat een vernaggelde oesvacht anders wel erg lang erover doet om te herstellen. Een beetje toonbaar binnen diezelfde 6 maanden is dan wel leuk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door