Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2145046
eelke schreef: Bij 'mensenvrouwen' verdwijden de eierstokken niet zo maar. Als je eileiders worden doorgeknipt of verwijderd, blijven je eierstokken zitten. Die blijven dan gewoon homonen etc afgeven.
Als ze de eierstokken bij een teefje laten zitten is het sterilisatie, en als ze die weghalen, dan is het pas castratie.
Ja, daarom is sterilisatie bij honden ook een verkeerde term.
Door eelke
#2145058
Lizzy schreef: Ja, daarom is sterilisatie bij honden ook een verkeerde term.
Ja, en daarom denk ik dat er in dit topic onduidelijkheden zijn over wanneer wel en wanneer niet welke dingen weggehaald worden.
Verschil tussen ballen en eierstokken weghalen is volgens mij heel groot, en dus niet vergelijkbaar, omdat ballen geen hormonen afgeven volgens mij, en eierstokken wel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2145070
Ballen geven ook hormonen af, maar via de bloedvaten in de zaadleider, en die doorgang is afgesloten. Daardoor verandert de hond na castratie, door de hormonen die wegvallen.  Een deel wordt ook in de hersenen geproduceert, maar het meeste van de testosteronproductie valt stil.
Eistokken geven via andere wegen hormonen af want ze zijn niet vast verbonden met de eileider. Die blijven gewoon doorgaan, ook als de eileider afgesloten wordt en/of baarmoeder verwijderd.
Ik weet niet hoe het dan met loopsheid zit, daarvoor ken ik te weinig van honden.
Ik weet wel dat poezen krols blijven worden als de eistokken blijven zitten.

Ik zou er persoonlijk ook nooit voorstander van zijn om iets te laten zitten dat geen functie meer uit te oefenen heeft. Als de hormonen nuttig zijn, laat ze dan zitten (mijn ma haar baarmoeder is weg, maar haar stokken zitten er nog want ze had nog geen zin om in menopauze te gaan). Maar anders zou ik ze er liever uit hebben.

Verder vind ik ook niet dat je steeds maar 'de natuur zijn gang moet laten gaan'. Je moet naar het welzijn van het dier kijken. Ik heb begrepen dat er bij honden serieuze nadelen verbonden zijn aan castratie, dus ik begrijp dat je dat zoveel mogelijk vermijdt.
Ik heb alleen katten en daarbij is er geen twijfel: een kat is beter af zonder.  Er zijn nauwelijks nadelen en de voordelen zijn torenhoog.
Maar bij honden ligt dat anders, begrijp ik.
Ik vind het ook niet natuurlijk om een teef steeds maar loops te laten worden en zeker niet als je ziet dat het steeds erger wordt en ze er steeds meer last van krijgt.  Dat er dan ook nog eens een reu in de buurt is die niets mag, is extra frustrerend voor beide partijen.  Denk zelf maar eens als je ontzettend veel zin hebt, weet dat er iemand met dezelfde gedachte in de buurt is, maar je mag niet...
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dat gezond is. Voor geen van beide...
Hoe het er bij de wolven aan toe gaat, weet ik ook niet, maar ik kan me niet voorstellen dat teven daar loops worden en niet gedekt worden. Als ze niet gedekt worden is dat om ze gewoon niet loops worden, punt.  Maar loops worden is bedoeld om gedekt te worden en ik zie geen enkele gezonde reu zich daarvan wegdraaien omdat het een lager geplaatst vrouwtje is.
Dus erg natuurlijk is dit niet nee... Maar dat kan ook niet meer in deze wereld.  De vraag is dan ook niet: hoe hou ik het het natuurlijkst mogelijk? maar wel: hoe hou ik het het aangenaamst voor mijn honden?
Door Lizzy
#2145209
pearlsofpassion schreef: Ballen geven ook hormonen af, maar via de bloedvaten in de zaadleider, en die doorgang is afgesloten. Daardoor verandert de hond na castratie, door de hormonen die wegvallen.  Een deel wordt ook in de hersenen geproduceert, maar het meeste van de testosteronproductie valt stil.
Eistokken geven via andere wegen hormonen af want ze zijn niet vast verbonden met de eileider. Die blijven gewoon doorgaan, ook als de eileider afgesloten wordt en/of baarmoeder verwijderd.
Ik weet niet hoe het dan met loopsheid zit, daarvoor ken ik te weinig van honden.
Ik weet wel dat poezen krols blijven worden als de eistokken blijven zitten.

Ik zou er persoonlijk ook nooit voorstander van zijn om iets te laten zitten dat geen functie meer uit te oefenen heeft. Als de hormonen nuttig zijn, laat ze dan zitten (mijn ma haar baarmoeder is weg, maar haar stokken zitten er nog want ze had nog geen zin om in menopauze te gaan). Maar anders zou ik ze er liever uit hebben.

Verder vind ik ook niet dat je steeds maar 'de natuur zijn gang moet laten gaan'. Je moet naar het welzijn van het dier kijken. Ik heb begrepen dat er bij honden serieuze nadelen verbonden zijn aan castratie, dus ik begrijp dat je dat zoveel mogelijk vermijdt.
Ik heb alleen katten en daarbij is er geen twijfel: een kat is beter af zonder.  Er zijn nauwelijks nadelen en de voordelen zijn torenhoog.
Maar bij honden ligt dat anders, begrijp ik.
Ik vind het ook niet natuurlijk om een teef steeds maar loops te laten worden en zeker niet als je ziet dat het steeds erger wordt en ze er steeds meer last van krijgt.  Dat er dan ook nog eens een reu in de buurt is die niets mag, is extra frustrerend voor beide partijen.  Denk zelf maar eens als je ontzettend veel zin hebt, weet dat er iemand met dezelfde gedachte in de buurt is, maar je mag niet...
Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dat gezond is. Voor geen van beide...
Hoe het er bij de wolven aan toe gaat, weet ik ook niet, maar ik kan me niet voorstellen dat teven daar loops worden en niet gedekt worden. Als ze niet gedekt worden is dat om ze gewoon niet loops worden, punt.  Maar loops worden is bedoeld om gedekt te worden en ik zie geen enkele gezonde reu zich daarvan wegdraaien omdat het een lager geplaatst vrouwtje is.
Dus erg natuurlijk is dit niet nee... Maar dat kan ook niet meer in deze wereld.  De vraag is dan ook niet: hoe hou ik het het natuurlijkst mogelijk? maar wel: hoe hou ik het het aangenaamst voor mijn honden?
Meerdere teven in de wolven roedel worden loops. En meestal wordt alleen de alpha teef gedekt. De reden dat andere teven loops worden is dat ze daarna schijnzwanger worden en mee kunnen helpen bij het zogen van de wolvenpups.

Wolven teven worden echter maar 1 keer per jaar loops. Honden 2 keer per jaar (daar zijn ze foktechnisch op geselecteerd).
Door saluki
#2145230
*Dorothea* schreef: nee onze honden leven niet in het wild, dus waarom zouden we dan alles puur natuur doen?  ;)
Kunnen we ook wel brokjes geven ;)

Het is volgens mij heel normaal dat je teef gewoon loops wordt, ik ben niet van het leegmaken van honden en al helemaal niet met de tweede loopsheid. Mijn honden zijn volkomen normaal en gezond, ook de reuen ook al mogen ze HET niet doen ;D ;D ;D daarbij krijgt mijn ras een heel vervelende vacht waar ze last van krijgen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2145403
saluki schreef: Kunnen we ook wel brokjes geven ;)

Het is volgens mij heel normaal dat je teef gewoon loops wordt, ik ben niet van het leegmaken van honden en al helemaal niet met de tweede loopsheid. Mijn honden zijn volkomen normaal en gezond, ook de reuen ook al mogen ze HET niet doen ;D ;D ;D daarbij krijgt mijn ras een heel vervelende vacht waar ze last van krijgen.
Maar jij fokt met jouw teven toch?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2145693
saluki schreef: Kunnen we ook wel brokjes geven ;)

Het is volgens mij heel normaal dat je teef gewoon loops wordt, ik ben niet van het leegmaken van honden en al helemaal niet met de tweede loopsheid. Mijn honden zijn volkomen normaal en gezond, ook de reuen ook al mogen ze HET niet doen ;D ;D ;D daarbij krijgt mijn ras een heel vervelende vacht waar ze last van krijgen.
Mijn honden zijn ook volkomen normaal en gezond hoor ;)
Dit was Bantu haar 6e loopsheid, en ik heb het nooit als negatief ervaren; een (intacte) reu en teef samen. Ja oke, van dag 10 t/m dag 14 even spitsroede lopen, apart houden en dat was het dan. Maar ik heb wel ervaren dat naarmate ze ouder word, het hele gebeuren wel heftiger word.
Deze loopsheid was het dus ongeveer 10 dagen apart houden, apart uitlaten en een gestresste reu. Maar ook bij Bantu is er iets veranderd, want zij was eigenlijk nooit zo aan het uitdagen........nu dus wel! En dit lijkt me dus echt niet gezond.
Daarom overweeg ik om Bantu te laten opereren.
En vachtsverandering vind ik niet zo belangrijk en al helemaal het overwegen niet waard als ik weet dat mijn reu 3 weken per jaar totaal over de zeik is.
Gezondheid en welzijn van het dier gaat bij mij boven een "eventuele" vachtsverandering. Want dit hoeft natuurlijk niet
Door Lizzy
#2145706
*Monique schreef: Mijn honden zijn ook volkomen normaal en gezond hoor ;)
Dit was Bantu haar 6e loopsheid, en ik heb het nooit als negatief ervaren; een (intacte) reu en teef samen. Ja oke, van dag 10 t/m dag 14 even spitsroede lopen, apart houden en dat was het dan. Maar ik heb wel ervaren dat naarmate ze ouder word, het hele gebeuren wel heftiger word.
Deze loopsheid was het dus ongeveer 10 dagen apart houden, apart uitlaten en een gestresste reu. Maar ook bij Bantu is er iets veranderd, want zij was eigenlijk nooit zo aan het uitdagen........nu dus wel! En dit lijkt me dus echt niet gezond.
Daarom overweeg ik om Bantu te laten opereren.
En vachtsverandering vind ik niet zo belangrijk en al helemaal het overwegen niet waard als ik weet dat mijn reu 3 weken per jaar totaal over de zeik is.
Gezondheid en welzijn van het dier gaat bij mij boven een "eventuele" vachtsverandering. Want dit hoeft natuurlijk niet
We hebben dit soort discussies wel eens in de bar gehad. En dan wordt er gerust geroepen "Kwestie van opvoeden, die reu". Maar je ziet, hormonen leiden een eigen leven..... En daar valt niks tegen op te voeden. Jij bepaald dat er niet gedekt wordt maar hoe ze zich verder gedragen, daar heb je gewoon geen invloed op. Brutus was de eerste loopsheden van Linga heel normaal. Maar na loopsheid nummer zoveel, begon ie op dag 10 wazig te kijken, begon ie te piepen, blaffen, gillen, kermen, kwijlen, achterstevoren te lopen. En hij was totaal onbereikbaar. Het was voor mij geen leven en voor Brutus geen leven. Op zich kan dit geen kwaad, maar je kunt je in alle eerlijkheid wel afvragen wie je hier blij mee maakt.  

Ik zeg je eerlijk, dit is voor mij de reden om gewoon nooit meer een reu en een ongecastreerde teef in 1 huishouden te houden. Ik vind het namelijk simpelweg gewoon geen doen. Niet zoals ik hier nu woon en zoals ik met mijn honden wil leven.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2145733
Lizzy schreef: We hebben dit soort discussies wel eens in de bar gehad. En dan wordt er gerust geroepen "Kwestie van opvoeden, die reu". Maar je ziet, hormonen leiden een eigen leven..... En daar valt niks tegen op te voeden. Jij bepaald dat er niet gedekt wordt maar hoe ze zich verder gedragen, daar heb je gewoon geen invloed op. Brutus was de eerste loopsheden van Linga heel normaal. Maar na loopsheid nummer zoveel, begon ie op dag 10 wazig te kijken, begon ie te piepen, blaffen, gillen, kermen, kwijlen, achterstevoren te lopen. En hij was totaal onbereikbaar. Het was voor mij geen leven en voor Brutus geen leven. Op zich kan dit geen kwaad, maar je kunt je in alle eerlijkheid wel afvragen wie je hier blij mee maakt.  

Ik zeg je eerlijk, dit is voor mij de reden om gewoon nooit meer een reu en een ongecastreerde teef in 1 huishouden te houden. Ik vind het namelijk simpelweg gewoon geen doen. Niet zoals ik hier nu woon en zoals ik met mijn honden wil leven.
klopt en daar ben ik er ook eentje van :biggrin2:, en moet ook eerlijk zeggen dat ik met Didge gewoon door kan trainen, en hij is nog goed te bereiken, gelukkig. En die training si nu ook belangrijk zodat hij even zijn gedachte op iets anders kan zetten.
Bantu zelf is veranderd. Waarschijnlijk komt dit ook dat de poedelteven wat later "af" zijn en wat later volwassen.
Door Lizzy
#2145739
*Monique schreef: klopt en daar ben ik er ook eentje van :biggrin2:, en moet ook eerlijk zeggen dat ik met Didge gewoon door kan trainen, en hij is nog goed te bereiken, gelukkig. En die training si nu ook belangrijk zodat hij even zijn gedachte op iets anders kan zetten.
Bantu zelf is veranderd. Waarschijnlijk komt dit ook dat de poedelteven wat later "af" zijn en wat later volwassen.
Nou, in dat geval voed je hem toch gewoon even op? Ja, dat mag dan niet uitmaken, dat het Bantu is die is veranderd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2145755
*Monique schreef: klopt en daar ben ik er ook eentje van :biggrin2:, en moet ook eerlijk zeggen dat ik met Didge gewoon door kan trainen, en hij is nog goed te bereiken, gelukkig. En die training si nu ook belangrijk zodat hij even zijn gedachte op iets anders kan zetten.
Bantu zelf is veranderd. Waarschijnlijk komt dit ook dat de poedelteven wat later "af" zijn en wat later volwassen.
Ben...of "was"? Want ik kan me best voorstellen dat de situatie onhoudbaar wordt naarmate de teef ouder wordt en er zelf ook steeds meer zin aan heeft.....(zoals voorspeld was :biggrin2:) en dat je hoorndol wordt van zo'n reu en dan over wil gaan tot castratie van de teef alsje toch geen fokplannen met haar hebt. Maar dan ben je zelf toch ook wel het punt voorbij dat je met opvoeden en streng zijn niet kunt voorkomen dat die reu het hele huis bij elkaar jengelt of tegen kunt houden dat de teef lekker gaat lopen lolajen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2145846
Angelique schreef: Ben...of "was"? Want ik kan me best voorstellen dat de situatie onhoudbaar wordt naarmate de teef ouder wordt en er zelf ook steeds meer zin aan heeft.....(zoals voorspeld was :biggrin2:) en dat je hoorndol wordt van zo'n reu en dan over wil gaan tot castratie van de teef alsje toch geen fokplannen met haar hebt. Maar dan ben je zelf toch ook wel het punt voorbij dat je met opvoeden en streng zijn niet kunt voorkomen dat die reu het hele huis bij elkaar jengelt of tegen kunt houden dat de teef lekker gaat lopen lolajen.
BEN ;)
Maar daar gaat het nu niet over want vroeg alleen naar ervaringen van laporoscopische ingrepen :)
En die heb ik gekregen, waarvoor allemaal mijn dank
Door Eef+Stippels
#2145931
Ik heb er geen ervaring mee. Wel met intacte teef en reu samen, dat was niet leefbaar. Wandor draaide echt helemaal door en na tevergeefs allerlei natuurlijke middelen te hebben geprobeerd is hij gecastreerd. Bij een teefje zou ik voor een laparoscopische castratie gaan.
Door Danny
#2145979
Hmmm, ik loop ook een beetje met die vraag!

Gina heeft nu eennestje gehad, en ik heb verder geen fokplannen meet met haar.
Aan de ene kant denk achnee ik laat haar nietr castreren, ze komt eignelijk altijd gemakkelijk door de loopsheid heen, heeft geen last van sch zwangerschap...
Maar waar ik vooral wel bang voor ben is een oudere hond die last krijgt van baarmoeder ontstekingen....
Dan laat ik haar liever castreren.....
Tja en waar doe je dan goed aan.

Laatst heeft een vriendin haar teefje laten castreren, en daar hebben ze dus alles weg gehaald, baarmoeder, eierstokken....

Wat is nou wijsheid he????
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door