Jeukende plekken Joep

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht
eelke
Moderator

Re: jeukende plekken bij Joep, willen jullie meedenken? toch weer raak :(

Berichtdoor eelke » Ma 26 Sep 2011, 12:04

De dichtsbijzijnde pro-vers dierenarts is een uur rijden zag ik... of ik zou eens rond moeten bellen en vragen.

Lastig is ook dat het een praktijk is, waar we nu zitten, en je dus steeds een ander DA krijgt, met een andere mening. En heb de afgelopen maanden al best veel dierenarts gezien, en ben het even beu. Plus Joep zijn zus heeft er ook last van en is er pas nog voor bij de dierenarts geweest...
zeeeend
1-ster

Berichtdoor zeeeend » Ma 26 Sep 2011, 12:41

[quote="eelke"]
Het enige wat is veranderd is dat hij de afgelopen week geen vis heeft gehad... want die was niet op voorraad. Zou dat zo veel effect kunnen hebben?

Tja de dierenarts, die zijn al niet heel enthousiast over vlees geloof ik, en die gaven al aan dat het van alles kan zijn.... Of ik er iets concreets aan wil doen? Joep heeft er blijkbaar niet heel veel last van, ik zag het omdat hij zich toevallig op zijn rug draaide. Het is nu ook weer droog, dus hij likt er niet meer aan. Ik kijk het nog wel een dagje aan, want anders krijgt hij weer zo een anti-jeuk spuit en antibiotica. En zolang Joep nog niet aangeeft dat het niet goed met hem gaat...

[/quote]

Om te voorkomen dat hij er aan gaat zitten (wat in de regel gebeurt als je er niet bij bent /snachts zou je hem een Medical Pet Shirt aan kunnen doen ,als er geen toezicht is.
Door het likken krijg je een vicieuze cirkel en dan kan hij er niet bij.
Anti jeukspuit en antibiotica is op het moment wel een oplossing ,maar je neemt wel heel de weerstand over die hij zelf moet hebben.
Ken diverse herders die om de 6 weken aan de beurt zijn om een spuit te halen,niet echt gezond.

Ik had eerst een oudere teef met dezelfde klachten die ik op een gegeven moment enkel op wild heb gezet .
Met de gedachte dat alles wat uit de veeteelt komt ook al volgestopt word met antibiotica en wat al niet meer .
Op het wild dieet (en spaarzaam met lever en nieren wegens afvalstoffen ),kwam ik hooguit twee keer per jaar bij de DA,ooit had ze tijdens het uit logeren gaan twee kilo kipfilet gejat,dag erna zat ze weer helemaal vol.
...en een logboek aanmaken met het menu,klimaat en jaargetijde.
Kans dat je een patroon gaat zien,teef die ik nu heb lopen is vatbaar voor de loopsheid.
Kalender bijgehouden afgelopen drie jaar en je kan de klok erop gelijk zetten.
eelke
Moderator

Berichtdoor eelke » Ma 26 Sep 2011, 12:47

Hoi,

bedankt voor je reactie. Die spuit en antibiotica is inderdaad wel een optie als hij er veel last van heeft, deze heeft hij 2,5 maand terug ook gehad. Pet shirt helpt niet op de plaats waar deze zit, nl op zijn been, en ben bang dat dat nog meer gedonder gaat geven met onze andere hond :)

Maar wil graag de oorzaak aanpakken, en niet alleen de symptomen. Hij heeft er heel de morgen nog niet aangezeten, ook niet geprobeerd, dus dan ga ik er vanuit dat hij niet veel last heeft. Dat was de vorige keer wel heel erg, en toen heeft hij ook die spuit en antibiotica gehad.
Wat het weer betreft, het is wel weer warm.... bijhouden ga ik in dit topic doen :)

De dierenarts gaf toen wel aan dat het van buitenaf kwam, dus iets van een plant, of een muggen of vlooienbeet.
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Ma 26 Sep 2011, 12:48

wat zei de dierenarts van zijn zusje eigenlijk, zij heeft toch hetzelfde?
fransbulletje
5-sterren

Berichtdoor fransbulletje » Ma 26 Sep 2011, 14:48

Vorig jaar zomer had onze Pierre ook iedere keer van dat soort plekken. Eerst beetje nattig, korstje weg , kale plek met een kring erom heen. Plekken zaten voornamelijk in zijn liezen en  bovenaan zijn achterpoten.  Bij de dierenarts was er helemaal niets van te maken, ook geen schimmel. Ik heb hem toen Hokamix skin&shine olie over zijn vlees gegeven en Hokamix snacks 3-6 per dag. Vervolgens ben ik hem gaan wassen met Allermyl shampoo, dit omdat ik dacht dat het misschien een allergische reactie op iets was. Hij heeft het namelijk alleen in de zomer, en ligt dan veel in het gras.  Na een aantal weken waren de plekken weg en geen nieuwe meer gezien. Dit voorjaar hem preventief gaan wassen met Allermyl en de hele zomer geen plekken gezien. Misschien toch een allergische reactie op iets geweest.
eelke
Moderator

Berichtdoor eelke » Di 27 Sep 2011, 09:31

Nienke, over zijn zus zeggen ze dat het wel een allergie kan zijn. Waarvoor weten ze niet. Zij heeft pilletjes gekregen voor een aantal weken. Had ook een schimmel kunnen zijn, het advies was om haar te wassen met betadine scrub. De eerste keer dachten ze aan schimmel, dat zagen ze toen ook op haar huid.
Maar zij is ook nog tussendoor gesteriliseerd, heeft antibiotica gehad etc. Ook een lastig verhaal dus...

Klinkt precies als het verhaal van fransbulletje! Hoe vaak deden jullie hem wassen? Moet ook eerlijk zeggen dat ik getwijfeld had of ik Joep nog zou wassen dit weekend, want de berkenteer shampoo leek wel goed te doen. Was nu 2 weken geleden sinds de vorige keer.
Verder zijn we zondagmiddag wel door het bos heen gelopen, maar alleen over het pad.

Met Joep gaat het gelukkig prima. Hij zit er niet aan, het is helemaal droog, en de wondjes zijn al dicht en aan het herstellen. Morgenavond toch maar weer in bad dan...(dat vind hij eigenlijk verschrikkelijk...)
Martine-Tom

Berichtdoor Martine-Tom » Di 27 Sep 2011, 10:23

[quote="eelke"]

De dierenarts gaf toen wel aan dat het van buitenaf kwam, dus iets van een plant, of een muggen of vlooienbeet.
[/quote]
Heb je ook gevraagd waarom het perse van buitenaf moet komen en niet van binnenuit?
Bij mijn kat heb ik hetzelfde gehad, daar werd altijd geroepen "vlooienallergie!!"het beest heeft nooit vlooien gehad, en toen we een keer een uitbraak hadden had hij nergens last van.
Achteraf denk ik dat het of voedsel of pollen is geweest maar hij leeft niet meer dus dat is niet meer na te gaan ;)

Ooit heb ik hetzelfde gevraagd maar hij kwam niet verder dan wat gestamel dus ik ben wel benieuwd hoe ze kunnen vaststellen dat het van buitenaf komt :)
fransbulletje
5-sterren

Berichtdoor fransbulletje » Di 27 Sep 2011, 18:56

[quote="eelke"]

Klinkt precies als het verhaal van fransbulletje! Hoe vaak deden jullie hem wassen? Moet ook eerlijk zeggen dat ik getwijfeld had of ik Joep nog zou wassen dit weekend, want de berkenteer shampoo leek wel goed te doen. Was nu 2 weken geleden sinds de vorige keer.

[/quote]

Toen hij onder de plekken zat heb ik het om de paar dagen gedaan en belangrijk ook even goed laten intrekken. Nu was ik hem om de drie weken en hij is klachtenvrij :)
eelke
Moderator

Berichtdoor eelke » Do 06 Okt 2011, 13:48

Toch maar weer een afspraak gemaakt, het wordt weer steeds erger :( morgen avond kunnen we langs de dierenarts. En dan maar eens goed bespreken waar het nu vandaan komt en waarom ze dat denken, ipv weer een spuit en antibiotica...
eelke
Moderator

Re: jeukende plekken bij Joep, willen jullie meedenken? vanavond naar de dierenarts

Berichtdoor eelke » Za 08 Okt 2011, 13:12

Hmmmmm.  :-\

We zijn weer terug. Inclusief prednoral voor 2 weken. En een spuit.

Joep was er echt ziek van, die was donderdag al lusteloos, en zijn oogleden helemaal rood... Het heeft hem wel opgeknapt want hij is vandaag al een stuk fitter. Dus toch nog ergens goed voor geweest, die troep.

Maar ze denken toch aan een allergie, mede doordat ie van binnen ook niet lekker was. Maar wat? Thats te question... Tips, ontvlooien, gaan we dus weer doen. En lam/rijst brokjes als uitsluitdieet. Gaan we dus niet doen. Aangegeven dat ik kvv voer en dat er dan ook genoeg is om mee uit te sluiten.

Nu vraag ik mij dus af, kwa uitsluiten, zou ik dan nog lam kunnen geven? Dus krijgt hij pas sinds een maand, en maar een paar procent van zijn voer. Maar van lotgering hebben ze alleen rund en lam uitsluitdieet, dus lam zou het makkelijkst zijn... hij had ook al last toen hij nog geen lam kreeg.
Nog wat geblaat over eiwitten waar hij allergisch voor kan zijn en dat zit juist in vlees etc, maar heb me staande gehouden  8)

Hoewel de dierenarts aangaf dat hij wel erg jong zou zijn voor een voedsel allergie, hoe denken jullie hierover?

Een onderzoek doen vonden ze niet erg nuttig, omdat je dan 40 dingen onderzoekt, en er verder nog 300 dingen zijn waar hij allergisch voor kan zijn...
Martine-Tom

Re: jeukende plekken bij Joep, willen jullie meedenken? vanavond naar de dierenarts

Berichtdoor Martine-Tom » Za 08 Okt 2011, 13:25

Tom is allergisch voor kip, en hij is nog geen 2 jaar.
Voorheen als mini van 4 maanden was hij al doodziek van de brokken en sinds hij vers krijgt (vanaf die dag dus :biggrin2:) zijn de problemen eigenlijk weg, tot hij Darf kreeg wat stikt van de kip en ik wist niet dat hij er allergisch voor is.
Nouja 1 en 1 opgeteld en een pro-verse da gezocht en idd meneer is allergisch voor kip.
Dus leeftijg lijkt mij er niet toe te doen, hij heeft het van de geboorte af aan al.

Persoonlijk zou ik de pillen niet geven maar gaan uitsluiten (Verder geen verstand van uitsluiten dus daar hou ik mijn mond maar over  ;)) maar ik lees de bijsluiter van die pillen en zie daar staan "diabetes en pancreatitis" mijn beide katten hebben dat of hebben dat gehad en dat is voor mij zo'n schrikbeeld, er word gezegd dat de kans klein is maar aangezien het bij mij 100% is gebleken durf ik het niet...

Ik zou iets homeopatisch zoeken tegen de jeuk (heb je van puur niet zoiets, puur huid oid?) en elimineren...

Beterschap voor Joep!
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Za 08 Okt 2011, 13:27

ai!

als je gaat elimineren, dan moet je het goed doen.

dus nee, ik denk niet dat je met lam kan gaan beginnen. je zult echt een diersoort moeten pakken die hij nog nooit gehad heeft. Niet alleen omdat hij er dan nog geen allergie voor opgebouwd kan hebben, maar ook omdat ik denk dat die eerste (minstens) 6 weken 1 diersoort voeren een soort super-ontgiften is voor het hondenlijf. echt onderbouwen kan ik dat niet, is meer gebaseerd op wat ik bij Reus gezien/gemerkt heb en hier heb gelezen van hoe andere honden in hun eerste stap van het dieet waren. Dus het is om meerdere redenen essentieel dat in ieder geval de eerste diersoort en bij voorkeur ook de diersoort daarna eentje is die de hond nog nooit gehad heeft.

dat van die leeftijd, dat weet ik niet. het zou wel kunnen dat het bij veel honden pas op latere leeftijd zichtbaar wordt dat ze een voedselallergie hebben, maar dat er voor die tijd al wel symptomen van waren. Reus zijn jeuk begon toen hij bijna 2 was, maar in het jaar daarvoor was hij al wel continu slachtoffer van een enorm zwakke weerstand.

je zou hem wel kunnen laten testen op de atopie dingen. dan weet je dat in ieder geval en weet je ook dat er in zijn voeding wellicht resultaat te boeken valt, maar dat een eliminatie dieet niet 100% de klachten zal doen verdwijnen.

ik zou de pillen nu wel even geven, puur om de wel hele nare klachten een beetje onder controle te krijgen. je kan dan best gelijk ook gaat beginnen met de eerste stap van het dieet, dat bijt elkaar niet.
eelke
Moderator

Berichtdoor eelke » Za 08 Okt 2011, 13:36

Tja, lastig hoor.

Elimineren vind ik ook lastig. Zie maar eens aan een konijn of eend kvv te komen voor een betaalbare prijs voor een hond van 35 kilo (hij is nog gegroeit ook het afgelopen jaar)  :-X En iets om te belonen en te knagen wordt ook lastig dan, dus dat ga ik wel even moeten voorbereiden en uitzoeken denk ik...niet dat ik twee weken aan het elimineren ben en dan ineens geen konijn meer kan vinden...

Dus wellicht ga ik toch vast de lam bestellen en kijken hoe hij het daar op doet, en ondertussen op zoek naar een eliminatie kvv...
Mag ik als beloning dan wel komkommer ofzo geven? Of mag dat dan ook niet?

En zeker geef ik hem die pilletjes wel. Heb geen foto's geplaatst van zijn plekken, maar zijn ene lies is 10 x 25 cm en de andere lies is 10 x 10 cm. Was erg snel gegaan ineens, hij begon er ook aan te likken en dat was voor het eerst dat hij dat zo deed. Als hij er al ziek van binnen van wordt, is het niet goed, dus dan toch die pillen maar. Het is ook geen volle kuur, het bouwt af in twee weken. Eerst 3 dagen 3 x dgs, dan 5 dagen 2 x dgs, en dan om de dag 2 x dgs tot de pilletjes op zijn.

Maar...is het wel slim om te gaan elimineren als ik ook weer ga ontvooien? Straks is het wel een vlooien allergie, en zijn we straks een half jaar voor niks aan het elimineren...? 
nienk
5-sterren

Berichtdoor nienk » Za 08 Okt 2011, 14:21

als een hond (of mens) allergisch is voor 1 ding, dan is de kans dat hij ook ergens anders allergisch voor is enorm groot. allergieën komen zelden echt alleen. dus ja het zou een vlooienallergie kunnen zijn, maar ik denk dat elimineren alsnog een goed idee is.

tjah, konijn of eend kvv is inderdaad vrij prijzig, zeker met zo'n grote hond. wat denk je ervan om te gaan barfen? van zowel eend als konijn is er goed aan de verschillende onderdelen te komen. hoewel nog steeds vrij dure diersoorten wel een stuk goedkoper dan kvv. (en ook nog zekerder)

bedenk wel, dat het misschien even een paar maanden duur is, maar dat het op de lange termijn je waarschijnlijk enorm geld zal besparen aan dierenarts kosten wat je nu steeds kwijt bent!

om te belonen zul je dan vleesjes of orgaantjes kunnen gaan drogen, dat is heel makkelijk en leuk te doen met een droogmachientje wat een paar tientjes kost.

ik heb Reus wel altijd nog zijn groenvoer (gek op wortel en komkommer) gegeven, inderdaad vooral als tussendoortje en beloning. onze holistisch DA vond het niet nodig de groente ook te laten vallen. maar ik zou je denk ik toch aan raden, als je gaat elimineren, ook de groente weg te laten. gewoon voor de zekerheid.

edit: overigens heb ik ook wel eens gehoord dat Lotgering op bestelling ook andere mixen kan maken. wellicht kunnen zij iets voor je betekenen? en hoewel Joep zijn klachten wel erg heftig zijn, je hoort over Lotgering wel relatief vaker dat honden er jeuk klachten van krijgen.
Laatst gewijzigd door nienk op Za 08 Okt 2011, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine-Tom

Berichtdoor Martine-Tom » Za 08 Okt 2011, 14:32

Ik snap dat je de kuur doet hoor, het is echt puur mijn angst en ervaring waardoor ik het absoluut niet zou doen.
Let er even op dat hij niet opvallend meer gaat drinken of rare onlasting krijgt dan zit je wel goed denk ik.

Succes met het elimineren!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”