Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2100704
Ik zou persoonlijk erg uitkijken met het "wegsmeren" van huidproblemen met zalfjes etc..
Zoals jullie misschien weten studeer ik homeopathie voor dieren en daar kijken we naar dit soort problemen met een andere bril.

Als de plekken droog zijn zou je kunnen denken aan Aloe Vera gel, dat verzacht.

Het lijkt mij inderdaad dat je hond reageert op iets van buiten af. MAar de vraag is waarom reageert jou hond specifiek zo heftig op ditrn fenomeen.

Homepathisch gezien zie ik een huidprobleem als een reactie van de hond om "iets op te ruimen". Met homeopathie kun je hem daarbij ondersteunen. Als je het "wegsmeert" heb je kans dat het weer terugkomt en dan nog heftiger als eerder.
Of het komt terug als iets ernstigers. De huid is relatief minder schadelijk, als bijvoorbeeld een orgaan probleem.

Ik zou het dus eerst zoeken in het voer, wasmiddel, anti-vlooimiddel etc.
Misschien dat je met homeopathie, Bach bloesem, ontgifting o.i.d. je hond een "handje kunt helpen".
#2100709
[quote="eelke"]
maar....dan gaat er toch iets niet goed hier? Als ik een jonge hond al weerstand verhogende dingen moet geven?

en nu ik na zit te denken, de vetbedjes heb ik de laatste tijd met wasmiddel gewassen, en de keuken regelmatig met chloor gedweild (ik kreeg de witte tegels niet meer krakend wit met azijn, en het maakte wel lekker schoon) dus dat gaan we ook maar ff niet meer doen.
[/quote]

tjah, sommige honden hebben een beetje hulp nodig om de boel van binnen goed te organiseren. net als met mensen, de een is nooit ziek, de ander is altijd ziek en dat ligt niet altijd aan gezond leven e.d.

merk je nu nog effect van dat je hem had gewassen?

@franki99: het wordt gewaardeerd als je even een voorstel topic aan maakt!  ;)
Laatst gewijzigd door nienk op za 03 sep 2011, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2100742
[quote="Mevroi Kruim"]
De stafylokokken die ik heb meegemaakt maken hele vieze stinkende wonden waarbij de huid compleet weggevreten wordt  :-X je ruikt het ook goed.
[/quote]

Dat is helemaal waar. Keetje heeft al jaren een chronische stafylokokkenbesmetting.
Maar goed, ik dacht, misschien...?
#2101348
De plekken ruiken soms wel hoor, maar wegvreten gebeurd niet, dan had het al heftiger moeten zijn denk ik!
Ieks, het klinkt niet fijn, is je hond er wel goed van opgeknapt?

@nienk, zijn vacht is nu frisser en luchtiger, maar hij verliest nog wel veel haar (rui periode?) de plekken lijken nu niet erger te zijn geworden, ze zien er ook schoner uit.

@franki; als ik eerlijk ben vind ik dat een beetje makkelijk gezegd; zoek het in was/schoonmaakmiddel, voeding of vlooienmiddel etc, ipv te smeren (even kort door de bocht gezegd) als ik al die dingen moet uitzoeken ben ik wel even bezig, dus wat symptoom bestrijding lijkt me voor Joep wel fijn.
Ik heb nu trouwens alleen nog maar een shampoo met berkenteer gebruikt (ja een een anti-jeuk injecitie en anti biotica een paar weken terug voor dezelfde klachten dus)

@mevroi kruim; we gaan wel vaak naar het zoute water ja, gingen moet ik zeggen, want de dierenarts had tegen mijn moeder gezegd toen zij er met haar hond was dat het zoute water niet goed is, het ontsmet in eerste instantie, maar het zet de huid ook open (?) dus zijn we een tijd niet meer geweest. Ik zal de komende tijd eens op de kalender schrijven wanneer hij nat is geweest, wellicht zie ik een patroon.


We hebben nu dus ook een bestelling lotgering, vis binnen. Hopelijk gaat dat ook goed doen.
#2113603
even een nieuwe update.

Met de jeukende plekken gaat het veel beter, ze jeuken nl niet meer!  :biggrin2: wel heeft Joep nog een aantal kale plekken, waar voorlopig nog geen haar op begint te groeien zo te zien.
Zijn haar uitval wordt ook al minder, maar nog niet zoals het geweest is zeg maar.

Wat we nu aangepast hebben;
Joep en Gijs krijgen nu afgewisseld Lotgering pens en Vis (waar ook lam in zit) en Smuldier vlees compleet (alleen rund) Voorheen alleen smuldier (en dus alleen rund).
Mijn manier van schoonmaken aangepast, geen chloor meer, en dekentjes worden gewassen met alleen azijn, vloer in de keuken wordt ook gedweild met azijn.

Verder heeft Joep geen kip meer gehad (dat hadden we in de tijd dat de jeuk begon ook een aantal keer gegeven)
En het vlooienspul is nu echt wel uitgewerkt na 3 maanden, dat had ik in die tijd ook voor het eerst gegeven.

Maarrr... zijn vacht en huid zijn dus nog niet 100 %. Wat nu? Als ik de kip en het vlooien spul als hoofdverdachte houdt, is dat dan rieel? Kan dat na 3 maanden nog steeds een negatief effect hebben op zijn huid en vacht?

Of is het rieeler om te denken dat het door verandering van voer, of door de schoonmaakmiddelen komt?
#2113781
het kan best een tijd duren voordat die vervelende reacties het lijf uitgewerkt zijn en zijn vacht weer helemaal opgeknapt is. vaak gaan er 1 of 2 rui periode's overheen voordat de vacht hersteld is.

je hebt nu best veel verandert, daardoor is het moeilijk zo niet onmogelijk te zeggen wat er nu voor gezorgd heeft dat het beter gaat met Joep, en dus is niet vast te stellen waar hij nu op reageert.

ik zou nu even alles constant houden, en gewoon nog een maandje of wat afwachten. mocht er dan nog geen, of niet voldoende verbetering te zien zijn, zul je heel doelgericht een lange termijn plan op moeten stellen om dingen uit te sluiten.

hoe is de huid van de kale plekken? gewoon zoals de huid over de rest van zijn lijf? of ziet/voelt het daar anders?
#2113888
De plekken zien er nu rustig uit, geen korstjes en schilfers meer, eerst was het ook dik/bulterig.
1 plekje op zijn buik is nog wat onrustig, dat is soms nog een beetje viezig.

Op 1 plek in zijn lies is de huid zwart van kleur geworden. Nu heeft Joep op veel plekken wel een zwarte huid, maar daar is het echt een andere kleur, en ik weet bijna zeker dat dat ook zo een plek zat.

Maar het kan wel zo lang duren dus... ik zou zo graag beginnen met kippennekken voeren, maar durf dat dus niet met Joep nu.
Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken van de plekken.
#2113961
wou je bijna adviseren om in plaats van kippennek eendennek of konijnkarkas (ook lekker zacht) te gaan voeren, maar ik raad je aan om zowel eend als konijn niet te voeren, zodat je die achter de hand hebt als eerste diersoorten in een eliminatiedieet, wat een logische vervolgstap zou zijn als Joep zijn huid niet verbeterd.

ik zou het echt gewoon nog even afwachten!
#2114236
[quote="eelke"]
even een nieuwe update.

Met de jeukende plekken gaat het veel beter, ze jeuken nl niet meer!  :biggrin2: wel heeft Joep nog een aantal kale plekken, waar voorlopig nog geen haar op begint te groeien zo te zien.
Zijn haar uitval wordt ook al minder, maar nog niet zoals het geweest is zeg maar.

Wat we nu aangepast hebben;
Joep en Gijs krijgen nu afgewisseld Lotgering pens en Vis (waar ook lam in zit) en Smuldier vlees compleet (alleen rund) Voorheen alleen smuldier (en dus alleen rund).
Mijn manier van schoonmaken aangepast, geen chloor meer, en dekentjes worden gewassen met alleen azijn, vloer in de keuken wordt ook gedweild met azijn.

Verder heeft Joep geen kip meer gehad (dat hadden we in de tijd dat de jeuk begon ook een aantal keer gegeven)
En het vlooienspul is nu echt wel uitgewerkt na 3 maanden, dat had ik in die tijd ook voor het eerst gegeven.

Maarrr... zijn vacht en huid zijn dus nog niet 100 %. Wat nu? Als ik de kip en het vlooien spul als hoofdverdachte houdt, is dat dan rieel? Kan dat na 3 maanden nog steeds een negatief effect hebben op zijn huid en vacht?

Of is het rieeler om te denken dat het door verandering van voer, of door de schoonmaakmiddelen komt?


[/quote]

Maar, de plekken jeuken niet meer, dus dat is al heel wat! Stinken ze nog? En de liezen zijn nog steeds zwart, begrijp ik dat goed? Ik denk overigens wel dat dit soort dingen best lang kunnen duren hoor, voordat alles hersteld is. En ja, waar het door komt is een kwestie van uitproberen.... Je kunt kip gaan toevoegen. En als het dan mis gaat, weet je waar het van is....

Die KVV vis, wat voor vis zit daar in?
#2114472
Bedankt voor jullie reactie's weer!

Ik heb even een berichtje naar Lotgering gedaan voor de vis, want dat weet ik nu eigenlijk niet. Maar alle vis is eigenlijk wel goed toch, dacht ik? Of zit daar ook nog verschil in?

Nee, andere diersoorten zullen we maar even niet doen inderdaad, maar ik hoop niet dat het een voedsel allergie is.
Ik heb net Joep nog even op zijn rug gebonjourd, en zoals ik het nu kan zien zit er 1 plek op zijn borst, 3 a 4 cm doorsnede, 1 plek op zijn lies/dij/binnenkant heup (hoe noem je dat daar eigenlijk?) 2 a 3 cm doorsnelde, en 1 plekje naast zijn navel, van 1 cm. De eerste plek is helemaal schoon en rustig, de 2 plek is een beetje smerig, er zit een soort zwarte plak, smurrie op, en het derde plekje is nog wat onrustiger, rood, en met wat meer smurrie, maar wel gewoon dicht. Verder nergens meer plekken of bulten en schilfers, ruiken doe ik het ook niet meer.

De dierenarts zei toen dat het vanaf buiten zou komen, en niet van binnenuit. Maar ben vergeten te vragen waarom het dan juist op zijn borst begonnen is, terwijl daar de vacht juist het dikst is.

Er zit zeker een hele vooruitgang in. Ik had 2 dagen niet gestofzuigd! Dat is echt heel wat.

Mijn hoofdverdachte blijft echt de advantix... hoewel dat het verhaal van de dierenarts tegen spreekt, want dat zou wel van binnenuit komen. Het is niet zo dat Joep gelijk last kreeg in de dagen nadat ik het pipetje gebruikt heb, maar gezien dat spul tot drie maanden kan werken, lijkt het mij dat het dan ook 3 maanden in zijn lichaam blijft zitten.

Maar ik vind het wel fijn om te horen dat het op zich normaal is dat het lang duurt eer het hersteld. Omdat hij nu verder weinig tot geen last ervan heeft, vind ik het ook niet nodig om nog langs de dierenarts te gaan, maar dan is het wel fijn om hier te kunnen overleggen.
#2114484
het zou natuurlijk ook kunnen dat hij met zijn bast door een of ander naar plantje is gelopen, want dan zijn de plekken die je beschrijft hele logische plaatsen om narigheid te krijgen.

ik zou het goed in de gaten houden, eventueel iedere dag foto's van maken, dan kan je een beeld krijgen van hoe het ontwikkelt. in de hoop natuurlijk dat het steeds beter wordt, maar als het dat niet wordt kun je die foto's dan aan een DA laten zien, die dan vast een beter beeld heeft van wat het nog kan zijn. (gewoon voor het geval dat hoor, zoals het nu klinkt gaat het vanzelf wel over)
#2118297
En het is toch weer raak, en een behoorlijk grote plek ook...  :(

Afbeelding

Afbeelding

De huid is dus een beetje kapot, er zitten wat zwarte korstje en smerigheid omheen, en dat gele is nog van de betadine gisteren avond. Hier heeft hij dus aan zitten likken waardoor het erger is geworden.

Kan dit toch schimmel zijn dan? Of wat anders?
#2118355
hè jakkes! raar dat het toch weer terug gekomen is... niets verandert aan zijn eten/omgeving? dan zou ik denk ik terug naar de dierenarts voor alle mogelijke schimmel/mijt/huid testen die er zijn.

aan de andere kant kan het nog steeds door een voedsel allergie komen. dat zou ik toch ook maar eens gaan onderzoeken (elimineren dus). maar dit ziet er wel zo akelig uit dat je er waarschijnlijk gewoon iets concreets aan wilt doen. het een hoeft het ander niet uit te sluiten!
#2118379
Het enige wat is veranderd is dat hij de afgelopen week geen vis heeft gehad... want die was niet op voorraad. Zou dat zo veel effect kunnen hebben?

Tja de dierenarts, die zijn al niet heel enthousiast over vlees geloof ik, en die gaven al aan dat het van alles kan zijn.... Of ik er iets concreets aan wil doen? Joep heeft er blijkbaar niet heel veel last van, ik zag het omdat hij zich toevallig op zijn rug draaide. Het is nu ook weer droog, dus hij likt er niet meer aan. Ik kijk het nog wel een dagje aan, want anders krijgt hij weer zo een anti-jeuk spuit en antibiotica. En zolang Joep nog niet aangeeft dat het niet goed met hem gaat...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door