Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2079962
Ik kan me ook voorstellen dat je er moe van wordt.
Dat zijn wij hier in huis ook meerdere malen geweest.

Wat misschien nog een kleine tip is om het in huis wat makkelijker te maken, is het aanschaffen van een veger bij de kapper.
Zo een van rubber. Hier vegen wij iedere dag, en we stofzuigen 1 x per week.
Zo'n borstel is grondiger, sneller en makkelijker. Je pakt hem sneller en daarmee blijft je huis schoner.

Verder ben je inderdaad goed bezig met voer. Ik weet niet hoe lang je bezig bent maar misschien heeft ook dat zijn tijd nog wel even nodig. Een dagboekje bijhouden is een slim idee, dat doe ik hier met een van onze paarden ook en het helpt altijd. Of je er nu wijzer van wordt of niet, dat weet je misschien pas na een paar maanden als je verbanden gaat zien (of juist niet).

Met borstelen zou ik in ieder geval eens even stoppen. Hier thuis heeft dat flink geholpen.
De trimster vertelde mij namelijk dat je met een furminator en een rubberen borstel de huid stimuleert om nóg meer haar aan te maken. Als wij hem hier willen borstelen omdat hij bijvoorbeeld in het stof of de modder heeft gezeten gebruiken wij op advies een borstel van varkenshaar.
Veel laten zwemmen in de zee is prima. Ik heb ook gehoord dat als je labrador lang nat of vochtig blijft hij ook meer haar verliest. Misschien nog het proberen waard om hem na het zwemmen goed af te drogen?!

Overigens heb je ook een goede omega olie van primeval. Ik gebruik hem hier voor een paard met een vachtprobleem en het werkt echt fantastisch. Wel duur, maar dan heb je ook wat.
#2080004
Zo'n rubberen borstel waar kan ik die kopen? Primeval geef ik niet meer, daar reageerde Max niet goed op. Verder eerst maar eens afwachten tot de olie binnen komt, gisteren besteld bij Medpets.nl dus dat zal vandaag wel geleverd worden, medpets kennende. En de rest komt via De Tuinen, geen idee wanneer en hoe snel die levering is.
#2080036
Hier ook zo'n extreme haarbal (en das niet eens een lab :p)
Je ziet als ze loopt de haren er gewoon uit dwarrelen...
Ik veeg elke dag (met rubber bezem) en wat je dan bij elkaar veegt... Tis net een schoothondje aan haar..
DeeJay verhaart ook, maar stukken minder en ze krijgen allebei hetzelfde te eten..
#2080638
Els en Max schreef: Max is idd een blonde (gele) lab. Ik heb ook het idee dat blondjes veel erger verharen dat bruine en zwarte labs. Metacam krijgt ie alleen als hij hele slechte dagen heeft en zelfs dan kies ik liever voor de natuurgeneeskunde.

Voorlopig hou ik een tijdje op met borstelen, eens kijken of dat verschil uit gaat maken. Morgen neem ik hem weer mee naar zee, als de zee tenminste weer wat rustiger is. Vandaag kon er niet gezwommen worden.
Herplaatsen zullen ook wij nooit doen, maar met deze hoeveelheid haren gaat het heel af en toe toch even door je hoofd. Overal ligt haar, van de wasmachine tot de eettafel, kleden, kleren, echt overal.
Roef is idd een stuk donkerder, dat zal al een eindje schelen. James niet, die is ook wat licher geloof ik. dus dan zal Miranda wel Mien Kraak zijn ;D, of ze stofzuigt en poetst idd veel en grondig.

Verharen jouw beren dan niet?
Ik weet niet of je al eens zeewier geprobeerd hebt. Hier begonnen ze ineens ook zo te verharen/bijten/krabben en jeuken en geen vlooien. Net voor het eerst 4 gram door het voer gedaan en zowaar ze krabben en jeuken niet......heb bij de hondenshop Noorszeewier gekocht 1 kg voor iets meer dan 11 euro, misschien een tip? Visolie en/of vis krijgen ze al...........
#2080768
jaaahhaaa hier miep kraak ! :suck_kr:  :biggrin2:  snap nu waarom katinka vroeg of mijn mannen ook zo verhaarden  ;D
nou ik stofzuig 3x per dag en als katinka langs komt nog even snel een keer :crazy2: echt niet dus he!
roef verhaard maar 2x per jaar een paar weken en is klaar voor een half jaar,james heeft vreselijk verhaard toen hij hier kwam,dat komt door het ontgiften en omdat het een kennelhond was die heel erg veel buiten was.dat heeft zonder overdrijven een week of 8 geduurd(gek werd ik er van) nu op dit moment haren ze helemaal niks meer :naughty:
wel voer ik ze veel eieren 5-6 stuks iedere week en geef ze naast de wekelijkse vis ook viscapsules en af en toe wat rauw schapevet.
als ze te hard meuren dan was ik ze en dan komt er wel wat haar los die ik de volgende dag weg borstel en dan is het weer klaar.
dus of het nu echt zo is of een gele lab meer haart? ik heb er geen ervaring mee met een lichte en een bijna foxred.
en dat geel een vacht fout is?? dat was een bruine lab ook,maar die haren dan minder?
#2080779
roefje schreef: jaaahhaaa hier miep kraak ! :suck_kr:  :biggrin2:  snap nu waarom katinka vroeg of mijn mannen ook zo verhaarden  ;D
nou ik stofzuig 3x per dag en als katinka langs komt nog even snel een keer :crazy2: echt niet dus he!
roef verhaard maar 2x per jaar een paar weken en is klaar voor een half jaar,james heeft vreselijk verhaard toen hij hier kwam,dat komt door het ontgiften en omdat het een kennelhond was die heel erg veel buiten was.dat heeft zonder overdrijven een week of 8 geduurd(gek werd ik er van) nu op dit moment haren ze helemaal niks meer :naughty:
wel voer ik ze veel eieren 5-6 stuks iedere week en geef ze naast de wekelijkse vis ook viscapsules en af en toe wat rauw schapevet.
als ze te hard meuren dan was ik ze en dan komt er wel wat haar los die ik de volgende dag weg borstel en dan is het weer klaar.
dus of het nu echt zo is of een gele lab meer haart? ik heb er geen ervaring mee met een lichte en een bijna foxred.
en dat geel een vacht fout is?? dat was een bruine lab ook,maar die haren dan minder?
Ik dacht al: Waar blijft ze? ;D
Geen idee of een bruine lab ook zoveel verhaart, ik hoor het enkel van mensen met blonde labs dat de verhaarperiodes erg tot extreem zijn. En vooral ook dat het niet stopt maar het hele jaar door komt er haar van een blonde lab af. Dat geel een vachtfout is wist ik overgens ook niet.
#2081352
Ik zit ook op het Golden forum en daar komt jou vraag ook met regelmaat voor, maar dan met Goldens. Mijn conclusie is dat mensen vaak hun honden te veel borstelen. Wat hier ook gezegd wordt. Ik heb begrepen dat ze dan het hele jaar door in de rui zijn.
Mijn Golden kan er ook wat van hoor. Vooral na het zwemmen lijkt het erger, als hij dan droog is. Dan lijkt het net of alle losse haren los zijn gekomen.
Als ik hem net heb geborsteld komen er toch nog haren vanaf als ik mijn hand over zijn rug haal.

Zelf borstel ik mijn Golden heel weinig. Ook omdat ik het begrepen dat je daardoor een rui kan krijgen het hele jaar door. Dit voorjaar heb ik wel gehad dat mijn Golden echt klitten had, dat zijn losse haar bleef vast plakken aan zijn vaste haar, snap je? Toen heb ik een ontviltingskam gekocht en dat werkt super.

Met mijn honden stofzuig ik meestal 5 keer per week, maar ik zou eigenlijk elke dag moeten stofzuigen. Maar nog als ik elke dag stofzuig, liggen er plukken haar als ik net klaar ben.

Soms wordt ik er ook gek van hoor, helemaal als je zelf onder de haren zit en weg moet.

Veel succes ermee, want het zal vast een tijdje erger worden. (klinkt niet erg motiveren, sorry)
#2081433
Max is vandaag uitgebreid gewassen, gefohnt én geknuffeld. Ze stonden er in de trimsalon ook van te kijken hoeveel haar hij verliest. Ik heb afgesproken dat we voorlopig thuis niks gaan doen, dus niet borstelen of kammen maar gewoon even de vacht zo laten. Volgende maand gaan we weer terug. Hij mag wel lekker zwemmen in zee en dan goed afdrogen met een hondenzeem.

De olie is er nog niet, wel verstuurd maar de pakketdienst en ik hadden een communicatie stoornis. Ik ga ze morgen ophalen op het depot.
#2082927
Zo'n rubberen hebben wij gekocht bij een groothandel voor kapsalons.
Je kan het ook even bij je kapper vragen, die weet het vast wel.
Het werkt echt perfect!

Goed dat je hem nu naar een trimsalon gedaan hebt.
De eerste keer dat wij dat deden hadden ze 2 vuilniszakken vol (!) van hem af geborsteld.
Wij zijn toen gestopt met borstelen en hebben ook eens een tijd niks aan de vacht gedaan. Dat heeft echt nog maar het meeste geholpen.
#2100690
Even een kleine up-date: we zijn ondertussen naar een trimsalon geweest waar hij heel wat haar heeft achter gelaten. Hij krijgt nu visolie van Royal Green, Multi-vitamine complex van Groene Os en 3x per week een schepje kokosvet. Dat laatste vind ie geweldig en hij heeft al een paar keer geprobeert de pot van het aanrecht te halen. Maffe hond.

We zijn weer met een GT aan de slag om te zien of we zijn probleem een andere wending kunnen geven.

Het verharen begint eindelijk af te nemen. Het is nog te vroeg om te zeggen dat hij nu stabiel is, maar het is absoluut minder aan het worden. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de tips.
#2100696
Hoi,

Hierbij mijn eerste reactie ooit op Barfplaats. Dat er nog vele mogen volgen!

Ik volg zelf de opleiding tot veterinair homeopaat voor dieren. Ik denk dat ik dus tegen sommige zaken anders aan kijken dan anderen,
maar dat kan soms handig zijn denk ik  ;)

Over je hond: een hond die enorm veel en langdurig verhaart.
In mijn ogen heeft  kan dat met stress te maken hebben  veroorzaakt door externe omstandigheden.
Ik zou met een GT aan stressreductie gaan doen, echt daarop richten.
Daarnaast denk ik dat er misschien sprake kan zijn van een orgaan dat uit balans is. De nieren hebben te maken met emoties, en dus ook stress.
In de nieren wordt immers ook adrenaline aangemaakt. Daarnaast kan de lever ook het probleem zijn, waardoor afval stoffen via de huid naar buiten komen. Meestal is dit via de huid zelf, maar misschien reageert jou hond erop zijn manier op door zijn haren  te verliezen.
Misschien dat een goeie osteopaat kan "voelen" of er iets met deze organen aan de hand is.
Daarnaast kan homeopathie ook bijdragen aan homeostase (het hele lichaam is in balans).

Je voert al Barf en kvv dus daar kan het (bijna) niet aanliggen.
Misschien heb je wat aan deze tips
Overigens kunnen de diverse "alternatieve" therapieren ook helpen bij gedragsproblemen. Zeker samen met een GT kunnen ze minimaal "de scherpe randjes" eraf halen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips ....
#2100702
We zijn zowiezo onder behandeling bij een homeopatische dierenarts. De GT heb ik erbij gehaald omdat Max een te grote persoonlijke zone nodig heeft om zich op zn gemak te voelen en omdat hij heel makkelijk overprikkeld raakt.
dank je wel voor je tips. :)
#2100804
mmmm ik lees met belangstelling mee omdat ik hier ook een hond heb die snel overprikkeld raakt en tevens veel verhaard, ik heb het idee dat het mede door de Propalin komt nu omdat we zoveel mogelijk rust in bouwen. Overigens heb ik de rubberenborstel voor de vloer ook gekocht, een aanwinst! Ik heb hem gewoon bij de AH om de hoek gekocht voor 7,99. Fijn dat het al beter gaat met het verharen en ik hoop dat de GT ook kan helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door