Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2076613
De hond van mijn moeder (13 jaar inmiddels) is gister door de dierenarts onderzocht, omdat mijn moeder vond dat ze veel dronk en veel aan om haar vulva likte, ook vind mijn moeder haar wat lusteloos.

Voorlopig is er uitgekomen dat Sarah's bloedsuikerspiegel laag is, ik weet niet hoe laag, want ik heb alleen een kort smsje gehad, maar de DA heeft mijn moeder aangeraden om haar 10 dagen honing en koolhydraten te geven in de vorm van rijst/pasta. Sarah barft.

Haar bloed wordt nog onderzocht en volgens de dierenarts was voorlopig alles goed, alleen die bloedsuikerspiegel. Bij welke waarde is een lage bloedsuikerspiegel zorgwekkend, of is een lage bloedsuikerspiegel altijd zorgwekkend? En kan mijn moeder bijvoorbeeld ook iedere dag een banaantje geven ipv rijst/pasta. Of maar gewoon tien dagen doen wat de dierenarts zegt. Op verklaart die lage bloedsuikerspiegel wel de lusteloosheid.

Nou wil ik eigenlijk jullie mening weten over dit advies.

En vanmiddag praat ik via Skype met mijn moeder en dan zal ik meer informatie kunnen geven.
#2076665
Hoe wordt diabetes mellitus behandeld?
STERILISATIE
Wanneer een teefje niet gesteriliseerd is, is het aangeraden om haar te steriliseren, aangezien de hormonen die geproduceerd worden door de eierstokken (ovaria), de hormonen van de pancreas kunnen tegenwerken. Hierdoor kunnen de pancreashormonen hun functie niet uitoefenen en dit werkt de diabetes in de hand.
INSULINETHERAPIE
Aangezien onvoldoende insuline de oorzaak is van de persisterende hyperglycemie (de continu te hoge bloedsuikerspiegel), wordt er aan diabetespatiënten insuline toegediend. De eigenaar van het dier dient dit 1 of 2x per dag te doen, door middel van een injectie onder de huid. Deze toediening van insuline moet altijd gepaard gaan met het geven van een maaltijd aan het dier.
DIEET
Het dieet is even belangrijk als de toediening van insuline voor een succesvolle behandeling van diabetes mellitus. Het voeder moet constant zijn in samenstelling en hoeveelheid en moet zeer regelmatig gegeven worden, zodat een constante dosis insuline bepaald kan worden.


Hypoglycemie: een “hypo”.
Hypoglycemie (te lage bloedsuikerspiegel) kan voorkomen bij elk dier met diabetes mellitus, op elk tijdstip van de behandeling en op elk tijdstip van de dag. De “gevaarlijkste” periode is 3-4 uur vóórdat de tweede maaltijd van de dag gegeven wordt. Het kan veroorzaakt worden door stress, niet willen eten, braken, overdreven beweging of een overdosis insuline.
Wanneer het dier bijvoorbeeld niet eet, krijgt het onvoldoende suiker binnen. Wanneer er dan een normale hoeveelheid insuline gegeven wordt, wordt de toch al lage bloedsuikerspiegel (door te weinig opname van voeding) nóg lager, want de insuline brengt de glucose van het bloed naar de cellen. Hierdoor treedt hypoglycemie op.
De symptomen van hypoglycemie zijn de volgende: plots grote honger, verwarring, omvallen, spierspasmen ( trillen en zwalken), desoriëntatie en angst. Het dier moet zo snel mogelijk glucose toegediend krijgen, om de bloedsuikerspiegel weer te verhogen en naar een normaal peil te brengen. Het is dus van groot belang de eigenaar altijd glucose in poedervorm (druivensuiker) in huis heeft. Deze kan snel opgelost worden in wat water en met een spuitje in de bek van het dier gegeven worden.

=============================

En ik denk dat het helemaal niet verstandig is om koolhydraat aan het dieet toe te gaan voegen.
#2076685
Ja, joh wat vreemd de glucosewaarde was 23,8, dus echt veel te laag.

De dierenarts heeft aangeraden om 10 dagen honing en koolhydraten te geven, maar eigenlijk is dat tijdelijke symptoombestrijding, want ik hieruit begrijp is dat ze insuline zou moeten krijgen.

Sarah krijgt één keer per dag eten, zou ze regelmatiger eten moeten krijgen?

Bedankt trouwens voor de informatie, ik ga mijn moeder op dit topic wijzen, zodat ze het zelf ook even leest. Wat ik hier lees klopt wel helemaal, Sarah dronk heel veel en was lusteloos. Zou mijn moeder het misschien ook rustiger aan moeten doen met Sarah? Mijn moeder wandelt nl uren met de honden, echt heel veel en ik heb haar er weleens op gewezen dat ik de indruk had dat het soms te veel is voor Sarah.

Bedankt voor de snelle reactie en informatie!
#2076767
Met een sterilisatie worden alleen de eierstokken afgebonden/weggehaald, bij afbinden gaat de verdere hormoonhuishouding door, met de eierstokken geheel wegnemen verschrompelt de baarmoeder.
Waarschijnlijk heeft ze haar baarmoeder nog en is dit een baarmoederontsteking  ;)
Vooral geen honing,pasta of banaan etc geven want dan gaat ze helemaal knallen met die hoge waardes.
Ik zou vooral geen 10 dagen wachten want als dit net als bij Tara een baarmoederontsteking is (als ze die nog heeft natuurlijk) kan het wel eens te laat zijn.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 293.0.html
Laatst gewijzigd door tieneke op do 04 aug 2011, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2076932
Ik snap het ff niet. 23,8 is een hele hoge glucosewaarde dus zou Sarah juist helemaal geen koolhydraten moeten krijgen maar idd juist insuline moeten krijgen om de glucose uit het bloed opgeslagen te krijgen in de cellen waar het hoort. Tenzij ze in Spanje hele andere normaalwaardes hanteren.
En als ze idd een veel te lage bloedsuikerspiegel heeft is het laatste wat je moet doen insuline spuiten en nog meer glucose uit het bloed halen.
#2076975
De normaalwaarden die ze in Spanje hanteren zijn tussen de 74-143. Dus haar waarde is extreem laag. Hoe kan het dat ze in Spanje andere waarden hanteren?

Ik ga nu de kliniek bellen waar Sarah in 1998 is gesteriliseerd om te achterhalen of ze haar baarmoeder nog heeft.
#2076996
OK, dus idd andere normaalwaardes in Spanje. Ze heeft dus geen diabetes want dan zou haar bloedsuiker juist veel te hoog zijn.
FF googelen en kijk aan, ook lang geleden kon je met BP al een heel eind komen http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 750.0.html
http://www.epilepsiebijhonden.nl/soortepilepsie.htm

En ik vond ook nog dit http://www.vetinfo.com/dhypogly.html

Je zou de Spaanse da kunnen vragen wat de oorzaak is en of er dus idd sprake is van een insulinoom.
#2077010
Heb net gebeld en bij Sarah hebben ze heel het kippenhok verwijderd, ze heeft dus geen baarmoeder meer.

De dierenarts zei dat de waarde extreem laag is, ik heb er verder geen verstand van, maar de dierenarts lijkt me kundig genoeg om deze conclusie te kunnen trekken. Verder is Sarah helemaal in orde, alles voelt goed, ze is fit en gezond volgens de dierenarts. Hij heeft dus geen idee waardoor deze lage waarden veroorzaakt worden en heeft aangeraden om 10 dagen honing en koolhydraten te voeren.

Haar bloed wordt ook onderzocht en ze gaan haar hart onderzoeken (want het zou volgens hem ook met haar hart te maken kunnen hebben), mijn moeder heeft mij de latijnse benaming gegeven, maar die weet ik even niet meer.
#2077012
Bedankt voor de informatie Olga, ik ga lezen! En mijn moeder ook, want ik heb haar gewezen op dit topic. Zij kent en ziet haar hond, dus ik denk dat het nuttig is als ze zelf deze informatie gaat lezen en daar conclusies uit trekt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door