Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sammetje2010
#2074947
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik hier mijn eerste bericht geplaatst over onze hond (Sam, die nu 10 maanden oud is ongeveer) met een voedselallergie. Hij zit nu op kvv en het gaat heel goed met hem.

Vrijdag hebben we een nieuwe pup gekocht. Het is een bordeaux dog en hij heet Max. Sam, onze bullmastiff van 10 maanden, hebben we bij een fokker uit het dorp gekocht inclusief stamboom. Deze keer gingen we voor een pup zonder stamboom, omdat we helemaal verliefd waren op de pup die we gezien hadden. Moeder gezien, foto van dekreutje gezien, pups zaten in huis, we hadden hem daar al zien poepen en hadden gezien dat zijn ontlasting goed was. Paspoort zag er goed uit (enting gehad, gechipt, wormkuren gehad, etc) en er zat ook een koopcontract met garantie bij. Voor ons dus absoluut geen reden om ons zorgen te maken.

Vrijdag had hij tijdens dat wij bij de fokker waren (+/- 2 uur binnengezeten) heel de tijd gespeeld. Daarna dus naar huis gegaan en hij had kennis gemaakt met Sam. Vrijwel meteen hierna is hij gaan slapen en hij is tegen het eind van de dag nog eventjes met Sam gespeeld. Hij had vrijdag ook gewoon goed gegeten en goed gedronken.

Zaterdag zijn we eventjes met hem langs mijn ouders gegaan (half uurtje) en heeft ie thuis ook nog wat gespeeld. We vonden dat hij er verder maar moe uitzag, dus hebben we de honden de rest van de dag gescheiden gehouden, zodat hij goed uit kon rusten. 's Avonds wilde hij niet eten (nog niet van voer gewisseld) en zat hij aan de diarree (spoot er echt uit als water), maar omdat onze andere pup dit ook gehad heeft op jonge leeftijd maakten we ons niet meteen zorgen en dachten we gewoon dat hij een beetje van slag was van de verhuizing.

Gisteren wilde hij amper opstaan en nog steeds niet eten. Drinken is hij wel blijven doen (nu nog steeds), maar wel in mindere maten als voorheen. Hij lag er 's avonds nog steeds bij als een zielig hoopje hond en heb toen toch maar het spoednummer van de DA gebeld (wel een andere DA als we normaal hebben, omdat die dit weekend geen spoed hadden wegens vakantie). We konden meteen langskomen en toen we binnenkwamen vroeg ze allereerst waar we onze hond vandaan hadden. Hij zag/ziet er nu erg mager uit (bijna een kilo eraf in 3 dagen tijd). We zeiden dat we onze pup gehaald hadden in een dorp verderop. Ze zei meteen een straatnaam en het blijkt dat er al meerdere pups daar geweest zijn die parvo hadden en van hetzelfde adres afkomen.

Onze pup is verder wel geënt hiertegen (alleen 1e enting). Wij waren helemaal overstuur en ik vroeg meteen of er een test gedaan kon worden. Dat kon niet (de reden was iets met een koelkast) en zouden ze 's morgens wel doen om half 9. Hij zou daarna meteen opgenomen worden (ook als het geen parvo was) en zou een aantal dagen moeten blijven. Verder heeft ze zijn temperatuur opgemeten (40 graden) en hem vocht gegeven (spuiten) en antibiotica. Ik vroeg nog hoe lang het zou duren voordat we de uitslag morgen zouden hebben van de parvotest en haar antwoord was: 'Het ligt er aan hoe druk het hier morgen is.' Nja, daar moet je het dan mee doen.

Mijn man en ik zijn meteen langs mijn ouders gereden (die me altijd wel een beetje weten te kalmeren), omdat ik ontzettend overstuur was. De DA had het over vervalste boekjes, vervalste dierenartsstempel (van waar de enting heeft plaatsgevonden), een malafide fokker, oostblokhondjes, parvo, de pup zou misschien de nacht niet eens halen, 10% kans om sowieso te overleven, etc. Ik was boos, verdrietig en voelde me enorm opgelicht. Ik was in staat om regelrecht naar de fokker toe te rijden (ook al was het midden in de nacht) en hem de huid vol te schelden.

Bij mijn ouders aangekomen werd ik meteen gekalmeerd. Mijn moeder vertelde dat ze ontzettend slechte ervaringen heeft met de DA waar we geweest waren en dat ze zich enorm opgelicht voelde door hun(dure dierenarts, die veel meer behandeling doet dan nodig en te lang wacht met testen, etc). Het bleek dat mijn moeder daarom het privénummer van de DA heeft waar wij normaal altijd naartoe gaan. Wij hebben niet getwijfeld en hem meteen gebeld. Hij vroeg meteen of de pup had overgegeven en dat had ie niet. Ook zei hij dat hij de dierenartsenpraktijk waar de pup geënt is kent en het gewoon een goede praktijk is. Hij vroeg of er bloed bij de diarree zat en dat was ook niet het geval. Hij dacht weer dat het geen parvo is, maar we moesten toch de volgende ochtend om half 10 even langskomen. Hij dacht dat de pup het sowieso wel moest gaan halen en zei dat we hem gekookte kip moesten gaan proberen te geven.

De gekookte kip hadden we al geprobeerd zondagmiddag, maar dat wilde hij toen absoluut niet. Die nacht wel. Vanochtend was Max weer erg levendig en we zijn om half 10 naar onze vaste DA (waar we veel vertrouwen in hebben) geweest. Max ging meteen aan zijn schoenen bijten en de man vond het een goed teken. Max was in ieder geval nog met zijn omgeving bezig en zo hoort het zei hij. Hij nam zijn temperatuur op (38,5) en dat was dus ook allemaal goed. Ook at Max gewoon weer, hij dronk nog (nooit mee gestopt) en ontlasting was nog wel dun, maar geen waterachtige vloeistof meer. We kregen antibiotica mee en de tip om absoluut geen brokken te voeren de komende dagen (moeilijk verteerbaar nu).

Heel de dag is Max erg actief geweest. Hij heeft wel veel geslapen (daar is ie natuurlijk ook pup voor), maar de momenten dat hij wakker werd ging hij meteen met knuffels en flosjes aan het spelen. Hij heeft vandaag 1,5 kipfilet en 4 sneden witbrood gegeten. Ook heeft hij een stukje komkommer op en ongeveer 1 liter water. We dachten dus dat we ons ongerust hadden gemaakt om helemaal niets. Mijn man is nog naar de DA geweest waarvan er een stempel in het boekje staat (met handtekening erbij) dat hij daar geënt is. Dat klopte helemaal. Hij is daar ook gechipt. Die DA heeft 3 praktijken, waarvan 1 een kliniek is. Het zag er allemaal erg netjes uit en mijn man zei dat hij geen enkele reden had om de mensen daar niet te geloven.

Nu, nadat hij het een hele dag erg goed gedaan heeft, is hij weer zoals hij gisteravond was. Ik moet er wel bijzeggen dat hij al sinds een uurtje of 12 vanmiddag niet gepoept heeft. Hij heeft vanaf 9 uur vanavond ook niets meer willen eten (maar misschien dat ie wel genoeg gehad heeft vandaag?). Hij is ontzettend moe en sloom, maar dat kan ook weer zijn omdat hij een intensieve dag gehad heeft. Tóch maak ik me zorgen. Hij ligt namelijk al een paar keer in zijn bench met kotsneigingen. Hij heeft 1 klein stukje kip (zonder vloeistof) uitgekotst net. De DA heeft me vannacht echt heel bang gemaakt. Parvo bij een pup van 2 maanden oud (dat was ie vandaag precies) is natuurlijk echt heel erg en de kans dat hij het overleefd als hij het al heeft is dan gewoon erg klein. Aan de ene kant wil ik hééél graag weten of hij het heeft en overweeg ik toch een test.

Aan de andere kant wil ik het eigenlijk ook helemaal niet weten, want als hij het wel heeft is de kans dat hij het overleefd zo enorm klein. Daarnaast kan hij er natuurlijk (vooral als hij zo jong is) hartproblemen aan over houden. Ik denk dat ik nu wel even de ochtend afwacht, want misschien is hij gewoon moe. Als het morgenochtend nog hetzelfde is toch maar weer naar de DA. Ik kan er alleen nooit zo goed tegen als 2 dierenartsen helemaal het tegenovergestelde zeggen.

Mijn vraag is nu eigenlijk: Kan het wel parvo zijn als hij nog niet echt overgegeven heeft, geen bloed in zijn diarree heeft en wel gewoon is blijven drinken en nu weer eet?
Door evds
#2075020
Jeetje. Pas op dat de pup niet uitdroogt en ik zou razendsnel naar een dierenarts gaan die je kan vertrouwen en die snel maatregelen neemt en onderzoek doet.
Sterkte !
Door sammetje2010
#2075090
Dat brood is op aanraden van de DA waar we 's nachts geweest waren. Het is ook vrijwel het enige wat hij wil eten. We hebben zowat alles geprobeerd. We gaan straks maar weer even langs (over een uurtje) bij onze eigen DA. Hij heeft vanaf gisteravond laat niets meer gegeten. Hij heeft nadat ik hier mijn verhaaltje heb gedaan niet meer overgegeven. Wel heeft hij vanmorgen gewoon normale ontlasting gehad. Net heeft hij nog een keer gepoept en nu was het weer waterig. Nog steeds nergens bloed te zien.

Hij heeft vandaag ook niet meer veel gedronken (kleine beetjes), dus hebben we hem wat karnemelk laten proberen. Hier bleef hij van drinken. Mijn vraag: Mag een pup karnemelk? We hadden maar een klein beetje in het bakje gedaan, maar als hij wat meer mag, dan geef ik het hem liever nu wel. Vocht is op het moment heel belangrijk en water kijkt ie niet naar om. Ook rijstewater wil hij niet en het water waar we de kip in gekookt hebben ook niet.
Door Mevroi Kruim
#2075122
Als hij nu slecht drinkt dan zou ik hem water met karnemelk geven, warm/lauw, en snel met hem naar de da. Dat hij niet poept is niet zo gek, de darmen zijn wsch leeg. Maar niet eten, toch weer sloom en vooral niet drinken, met een pup moet je daar niet mee gaan wachten.
Door sammetje2010
#2075149
Net naar de DA geweest en hij zegt dat gisteren waarschijnlijk een zware dag voor hem was en dat hij daarom vandaag wat meer moe is en vannacht 1 keertje over heeft moeten geven. Gisteren was hij namelijk redelijk actief en heeft hij erg veel gegeten en gedronken. Zijn ontlasting vanochtend was hard, dus dat was al helemaal geen reden tot paniek zei de DA. Een paar uur later poepte hij wel wat dun, maar de DA zei dat dat redelijk normaal is bij pups. Die harde ontlasting was in ieder geval een goed teken. Hij is nog wel graatmager en wil vandaag al heel de dag niets eten. Hij heeft net wel weer wat water gedronken, dus dat is ook weer positief.

De DA heeft voor de zekerheid een spuit met antibiotica gegeven, omdat hij vandaag dus niet wil eten en de pilvorm dan waarschijnlijk niet naar binnen krijgen. Karnemelk had deze DA liever niet, maar als hij echt niets anders drinkt mogen we het wel geven. Hij wil namelijk dat de pup zo min mogelijk verschillende dingen eet/drinkt, die zijn darmen overstuur kunnen krijgen. Brood en kip is echt het enige wat Max überhaupt wíl eten (maar vandaag ook niet), vandaar dat we daar dus ook een papje van maken. Kvv ook geprobeerd, maar dat wil ie niet hebben. DA vond dat ook beter, maar beter iets te eten dan helemaal niets.

De DA heeft net zijn temperatuur opgenomen en hij had 39,3, dus dat is niet helemaal goed, maar was ook geen reden tot alarm vond hij. Als hij vandaag heel de dag niets wil eten/drinken gaan we vanavond terug (half 7). Als hij wel heeft gegeten/gedronken gaan we morgenochtend terug om half 10. De DA zegt ook dat het eigenlijk geen parvo kan zijn, omdat er nergens bloed bij de ontlasting te vinden was en de ontlasting nu al weer gewoon hard was. Ook heeft Max eigenlijk niet echt overgegeven (de DA noemt een enkele keer overgeven geen overgeven, omdat ook dat bij pups normaal is. Vooral als ze in 1 dag tijd zoveel brood en kip hebben gegeten).

Max ligt nu weer fijn te slapen en we gaan met Sam naar de duinen vandaag, zodat Max lekker rust heeft. Dat hebben we gisteren ook gedaan en toen we terug kwamen was Max weer lekker actief en wilde hij weer eten. We houden de honden wel zo veel mogelijk apart, want ik ben bang dat Sam anders ook ziek wordt.
Door nikèdog2000
#2075157
jeetje ik hoop voor jou en je hondje dat het geen parvo is
dan heb je ook kans dat je andere hond het ook krijgt
ondanks dat die is gevacsineerd
ik zou probiotica geven in de karnemelk
volgens mij is karnemelk beter dan niet drinken
Door sammetje2010
#2075159
Senta schreef: Heb je al contact gehad met de fokker?
Nee en ben het eigenlijk ook niet van plan totdat ik weet wat het is. Vond het namelijk toch heel zorgelijk dat de DA waar we 's nachts geweest waren meteen de straatnaam wist te noemen waar we hem hadden gehaald en daar nare verhalen over wist te vertellen. Na het google-speurneus-werk lijkt het er ook sterk op dat de fokker niet helemaal oké is. Tenminste, hij fokt normaal gesproken met een ander ras waar hij een eigen bloedlijn mee heeft en er staan verhalen op forums van mensen die zeker weten dat hij zijn andere rassen uit het oostblok haalt.

Kan parvo ook voorkomen zonder ontlasting in het bloed en zonder dat hij regelmatig overgeeft en toch weer harde ontlasting krijgt? Vind het zo moeilijk om in te schatten. Ben in ieder geval blij dat Max blijft drinken. Uitdrogingsverschijnselen heeft hij niet, want is net gecontroleerd bij DA. Hij had zelfs geen extra vocht nodig (eerste nacht wel).
Door sammetje2010
#2075160
nikèdog2000 schreef: jeetje ik hoop voor jou en je hondje dat het geen parvo is
dan heb je ook kans dat je andere hond het ook krijgt
ondanks dat die is gevacsineerd
ik zou probiotica geven in de karnemelk
volgens mij is karnemelk beter dan niet drinken
We houden de honden nu dan ook, voor zover dat mogelijk is, apart. Sam mag sowieso niet in de tuin komen op het stuk waar Max zijn behoeftes doet en we ruimen het meteen op en ontsmetten de plek met dettol. Max mag binnen niet los en mag alleen in zijn bench binnen (waar Sam weer niet bij in de buurt mag komen). Ze zitten dan wel in dezelfde ruimte (iets anders is ook zo goed als onmogelijk), maar mij is verteld dat het niet echt makkelijk via de lucht verspreid, maar via ontlasting.

Karnemelk leek mij inderdaad ook beter dan niet drinken. We mengen het wel met water, zodat hij geen pure karnemelk drinkt. Op het moment drinkt hij gelukkig wel gewoon water. :)
Door sammetje2010
#2075165
Senta schreef: is parvo niet gewoon aantoonbaar in het bloed? Kan me idd voorstellen dat je om die reden even wacht met contact op te nemen met de 'fokker'
Ja, ze kunnen het wel vaststellen, maar niemand hier in de buurt wil het doen, omdat iedereen zegt dat het dat niet kan zijn. Alleen die DA die ik dus niet vertrouw (waar we 's nachts geweest zijn), maar die zie ik er zelfs nog voor aan om te zeggen dat het wel parvo is na een test, terwijl de test gewoon negatief was. Ik ga daar dus niet meer naartoe.

Die 'fokker' hadden we gewoon van te voren moeten natrekken via google, maar hij is gewoon erkend fokker (wel met dat ander ras dus) en dan ga je er al snel vanuit dat het wel goed zit. Zodra ik weet wat het is en het is heel negatief ga ik ook geen contact opnemen met de fokker, maar met andere instanties. Hij moet wat mij betreft dan van marktplaats af en zijn erkend fokkerschap kwijtraken. Geld hoeft ik niet terug. Het is jammer, maar het is maar geld (niet dat we veel geld hebben, maar ik ga geen ruzie maken met mensen die zulke dingen doen en mijn hondje daar ook zeker niet terug naartoe brengen).
Door sammetje2010
#2075188
Jeej, hij heeft net wat flinke slokken water weer op en 3/4 van een kipfilet!  :biggrin2:
We gaan nu met Sam naar de duinen, zodat Max weer lekker kan gaan slapen.
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2075210
Lijkt een beetje op mijn verhaal. Djinty is vanaf het begin ook ziek geweest en had diaree, op het laatst was het echt spuitpoep. Op advies hier ben ik aan de geblanceerde broccolli/bloemkool met witvis boullion gegaan, spuitpoep was in 1,5 dag over! Hier heb ik ook advies gekregen om naar een DA te gaan die verstand heeft van voeding, zo ben ik bij Any Animal terecht gekomen. Om te veranderen van DA is het beste wat ik heb gedaan. Ik zou zeker er op aandringen dat urine en bloed wordt onderzocht zodat er gericht medicijnen kunnen worden voorgeschreven. Djinty heeft in haar leventje nu al 4 antibiotica kuren gehad en dat is voor een pup van 9,5 maanden veel te veel!

Hoop dat je pup snel beter wordt!
Door sammetje2010
#2075369
Hij heeft net weer gedronken (flink wat, meer dan normaal) en net ook weer een handje vol met kip en brood gegeten. Hij wilde ook meteen spelen toen we thuiskwamen, maar toen we hem op zijn kussen legde vond hij slapen ook prima. Hij lijkt levendig, maar dat was gisteren ook eventjes het geval. Ik juich dus niet te vroeg, maar toch heb ik stiekem de hoop dat het allemaal wel mee zal vallen. Het lijkt er nu op dat hij 's avonds (vanaf een uur of 9) tot 's ochtends (uurtje of 11) zich niet goed voelt, maar de rest van de dag doet hij het nu goed (al twee dagen).
Door Erna
#2075370
sammetje2010 schreef: Nee en ben het eigenlijk ook niet van plan totdat ik weet wat het is.

[/quote]

Als ik jou was zou ik onmiddellijk de fokker in gaan lichten over wat er met je hond aan de hand is. Ik als fokker zou niet blij worden van een eigenaar die na het meenemen van de pup zulke klachten bij de pup ziet en mij niet inlicht (en dat is zachtjes uitgedrukt). Had de hond geen broertjes en zusjes die mogelijk ook gevaar lopen?

Vooralsnog baseer je je mening op de fokker op aannames van internet en van horen zeggen zonder eens met ze gepraat te hebben. Dat lijkt mij niet de juiste weg.

Verder wens ik je uiteraard heel veel succes met je pup en hoop dat hij beter wordt.
Door sammetje2010
#2076029
We hebben de fokker ingelicht en die reageerde eigenlijk zoals ik verwacht had. Niet echt geschokt. Nog steeds geen parvotest gedaan en gaan we ook niet meer doen, want Max knapt goed op. We hebben dan ook tegen de fokker gezegd dat het waarschijnlijk geen parvo was, maar dat het sowieso een virus is geweest (wat de DA ook zegt). Ook hebben we even gemeld dat hij vlooien had en dat ze daar dus iets aan moeten doen. We hebben Max niet behandeld tegen vlooien nog niet, omdat hij nog zwak is, maar met de vlooienkam ging het redelijk goed en heb al 2 dagen helemaal niets meer gevonden. Ook niet bij Sam.

Max eet volop en lijkt heel de dag honger te hebben. Brood met kip is het nog steeds en vanaf morgen moeten we er wat ander vlees bij gaan voeren. De DA vind het sowieso verstandiger om hem niet op brokken te zetten, vooral niet nu zijn darmpjes een flinke klap gehad hebben, dus dat doen we dan ook niet. Het brood moeten we af gaan bouwen en dus ander vlees erbij geven totdat hij uiteindelijk helemaal geen brood meer krijgt.

Drinken wil hij eigenlijk niet echt goed meer, tenminste, geen water, dus dat was erg verontrustend. We hebben een liter water gemengd met 1 eetlepel karnemelk en sinds we dat doen drinkt hij echt super goed (meer zelfs als voordat hij ziek leek te zijn). Hij had geen verhoging meer, dus dat was ook positief. Hij ziet alleen nog wel graatmager (logisch ook), maar is wel 0,3 kilo aangekomen.

Verder is hij nog wel zwak en zakt hij heel af en toe nog een beetje door zijn voorpoten. Met plassen valt hij soms in zijn plas (doet ie eigenlijk al vanaf de eerste dag), maar dat gaat ook steeds beter. Ik ben ook helemaal niet meer bang voor parvo nu. Vooral ook omdat zijn ontlasting weer hard is. Hij heeft zondag wel echt kritiek gelegen en onze eigen DA zei ook dat hij bang was dat de pup het toen niet zou gaan halen.

Ik ga nog niet te vroeg juichen, maar het lijkt erop alsof het allemaal weer goed gaat. Hij is ongelofelijk speels en brutaal (bijten, krabben), maar we laten hem niet echt spelen en vooral veel slapen. Als hij wakker wordt krijgt ie wat te eten en te drinken en mag hij eventjes 5 minuten buiten en dan laten we hem weer slapen. Lijkt goed te gaan zo. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door