Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door evds
#2073567
Net heeft Tynn Tijger bij de training de nagel van een van haar "duimpjes" er helemaal afgetrokken. Dwz de nagel bungelde er nog aan maar die heb ik eraf getrokken(ging eraf toen ik hem even bekeek) en nu zit het leven onbeschermd als een rood stompje. Het bloedde niet erg ze liep even kreupel maar ging daarna gewoon verder. Ze loopt ook niet kreupel na de training.

Ik ben natuurlijk mega bang voor een "infectie". Wat is nu de beste manier om dit kwetsbare stukje aan haar poot te verzorgen?

Ik heb het stompje al schoongemaakt met een betadine oplossing.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2073586
dikke laag groene leemwondpasta erop, mocht ze dat eraf likken dan zou ik een sok omdoen.
Tijdens het wandelen zou ik de poot ook beschermen met een sok. Het duurt een paar dagen en dan zit er een korstje op, dan is het niet meer zo gevoelig.
Door pallas
#2073606
hè verdorie...t zit ook niet mee.
Ik zou ook voor groene leem gaan en tijdens het werk inpakken om te beschermen.
Bij Nox was het met een paar dagen ook minder gevoelig en is er na een poosje weer een mooie nagel.
Door evds
#2074009
groene leemzalf dus .... waar koop je dat?

Inpakken ben ik wat huiverig voor .... liever even aan de lucht laten drogen.....


Ik kan bij het werk wel een verbandje erom doen maar denk eigenlijk dat het niet blijft zitten en dat het meer pijn doet omdat het stompje dan op de poot gedrukt wordt  :-\
Door Fido
#2074023
*Dorothea* schreef: dikke laag groene leemwondpasta erop, mocht ze dat eraf likken dan zou ik een sok omdoen.
Tijdens het wandelen zou ik de poot ook beschermen met een sok. Het duurt een paar dagen en dan zit er een korstje op, dan is het niet meer zo gevoelig.
Dit kan.
Karel heeft gisteravond met uitlaten ook zijn nagel er bijna afgelopen/gesprongen. We zijn naar de praktijk gereden waar Erwin de bungelende nagel (ook dat duimpje) eraf heeft getrokken (aiaiaiaii). Daarna betadine gaasje er over en verbandje erom. Vanochtend eraf gehaald en nu gewoon luchten. Wel opletten dat er niet aan gelikt gaat worden.
Door evds
#2074058
Cathelijn schreef: Ik heb wel groene leem als poeder, daar kun je zelf een papje van maken. Wil je wat hebben?
Net groene leempasta besteld bi MEdpets maar de levering duurt nog minstens 3 dagen dus even wat lenen heel graag! Ik ben morgen in de loop van de ochtend in HD...
Door evds
#2074059
Fido schreef: Dit kan.
Karel heeft gisteravond met uitlaten ook zijn nagel er bijna afgelopen/gesprongen. We zijn naar de praktijk gereden waar Erwin de bungelende nagel (ook dat duimpje) eraf heeft getrokken (aiaiaiaii). Daarna betadine gaasje er over en verbandje erom. Vanochtend eraf gehaald en nu gewoon luchten. Wel opletten dat er niet aan gelikt gaat worden.
Ai, heb dus ongeveer dezelfde behandeling gegeven: nagel die bungelt eraf en schoongemaakt met betadne oplossing. Alleen niet verbonden, mede ivm mijn recente ervaring met het pootje van dwan  :-[

Ze likt niet en het is wel erg gevoelig.
Door evds
#2074063
Senta schreef: Jeetje kan me voorstellen dat je de zenuwen hiervan krijgt.....Kan je niet preventief alvast een AB gaan geven?

Ik zou het ook niet inpakken hoor, frisse lucht is belangrijk, als hij maar niet in de vuiligheid gaat lopen zolang het nog onrustig oogt....
Preventief antibiotica heb ik ook aan gedacht maar vind ik het toch eigenlijk niet nodig. De oorzaak is duidelijk, het is oppervlakkig en goed schoon te houden maar ik houd het natuurlijk zeer goed in de gaten.
Door Fido
#2074076
evds schreef: Ai, heb dus ongeveer dezelfde behandeling gegeven: nagel die bungelt eraf en schoongemaakt met betadne oplossing. Alleen niet verbonden, mede ivm mijn recente ervaring met het pootje van dwan  :-[

Ze likt niet en het is wel erg gevoelig.
:bigarmhug: Je hebt het super gedaan! Als er niet aan gelikt wordt lekker aan de lucht laten  :-*
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2074951
bekend probleem..
als de duimnagels bij Noa iets te lang zijn en ze van die adhd toeren achter dr balletje uithaalt  wil het wel eens gebeuren dat dr nageltje omknakt/inscheurt
in dat geval week ik het in soda zodat het schoon is en dat ik evt de nagel er af kan halen.
daarna doop ik het nagelloos duimpje in aardappelmeel of talkpoeder zodat het beter opdroogt en minder pijn doet
zorg wel dat ze er niet aan likken.
hou het verder droog en schoon en herhaal de meel of poeder 2 dagen ( beoordeel zelf of dit nodig is)
dit is wat ik hier altijd doe en werkt hier super  ;)
Door evds
#2075014
Gisteravond, laat, nog even een beetje groene leem poeder bij Cathelijn opgehaald en thuis op het nagelstompje van tynn gedaan. Het zit er nu nog een beetje op dus ze likt niet  :D

Het gaat goed.


Ik had ook al bedacht dat het heel kort houden van die duimnagels eigenlijk een must is als ze zo door het lang gras moeten rennen stoppen en draaien. Haar andere duimnagel is heeeeeel kort. Ik vermoed dat die er ook al eens eraf geweest. Het zijn ook bikkels die honden, door door door  8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door