Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#2060157
Ik vond gisteren na de wandeling druppeltjes bloed in de woonkamer (klinkt erger dan het is, was verdund door de regen dus vandaar druppels). Na inspectie van alle honden kwam ik erachter dat het van Kiera's poot kwam. Ik moest even goed kijken, want het leek net een nagel, maar ze heeft dus een bult op haar voetzool in de vorm van een nagel.
Zie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben net naar de dierenarts geweest, en die had het eigenlijk nog nooit gezien. Ze denkt dat het een soort wrat is die naar buiten groeit. Haar advies was om het operatief te verwijderen. Nou ben ik misschien een muts, maar ik zie het dus niet zitten om een hond van 10 onder narcose te laten brengen. Daarnaast heeft Kiera er ook totaal geen last van. De dierenarts heeft er op mijn verzoek even goed aan getrokken (ik wou zeker weten dat het geen steentje of iets dergelijks was), en ze gaf geen kik. Het is gewoon doorbloed, dus wel een stuk huid. Als ze het gaan opereren, moeten ze een stuk van het voetzooltje weghalen (dus om de bult heen).
Ik zit er nu dus over na te denken en vraag me dus af of ik dan wel moet kiezen voor een operatie. Ze heeft nu nergens last van. Als we gaan opereren, is het risico (mijns inziens) dat ze minder goed loopt na de operatie, omdat er ook een stuk voetzool ernaast weggehaald moet worden. Daarnaast nog het risico van een operatie.
Nu denk ik misschien wel heel dom hoor, maar zou het geen optie zijn om haar met een schoentje te laten lopen? Volgens de dierenarts is operatie namelijk niet perse nodig (mits de plek niet groeit), omdat ze er geen last van heeft, maar omdat het open schuurt tijdens het wandelen, kan het gaat ontsteken, en dan is operatie weer wel beter. Met een schoentje voorkom je dat. Wat vinden jullie?
Door Martine-Tom
#2060304
Ik zou het toch liever weg laten halen denk ik, vind het er niet echt florisant uitzien en uit ervaring kan ik zeggen dat iets aan je voeten erg pijnlijk kan zijn...
Door cindy1986
#2060367
Senta schreef: Zit er nu boven op de poot bij de nagel ook een bult of zie ik dat verkeerd op de eerste foto?
Ik denk dat 'geen last' niet opgaat, heb zelf maar eens een wond aan je voet waar je op moet lopen, en vergeet niet dat honden heel hard kunnen zijn!
Er zijn idd speciale schoentjes voor honden te koop, maar dan lijkt het mij nog erg pijnlijk.
Ik zou zelf een biopt laten nemen het ziet er raar uit....
Nee, het zit gewoon aan het voetzooltje vast (naar voren toe). Het zit er dus niet onder of boven.
Mij lijkt het ook pijnlijk, maar we kunnen er aan porren (de dierenarts) wat we willen, maar ze geeft geen kik. En Kiera is wel een hond die snel piept als ze ergens last van heeft.

Ik heb vannacht besloten dat ik toch nog naar een andere dierenarts ga voor de zekerheid. Maarja, dan hoop ik dat deze wel weet wat het is.
Door cindy1986
#2060369
Nijl schreef: Ik weet niet hoe rustig ze is bij de DA, maar kan dit niet onder locale verdoving??? Evt icm iets rustgevends...
Zat ik vannacht ook aan te denken. Ze kan wel goed in de stress schieten. Maar gisteren bij de dierenarts was ze op zich wel rustig voor haar doen (had haar ook alleen mee, dat scheelt ook).
Ik ga volgende week gewoon nog even naar een andere dierenarts. Kijken wat die zegt.
Gebruikersavatar
Door nova
#2060789
EEn biopt misschien??
dan heb je wel wat meer  zekerheid en kun je alsnog besluiten  wel/niet weghalen.

Maar zouden honden ook voetwratten kunnen krijgen net als mensen?
Door cindy1986
#2061039
nova schreef: EEn biopt misschien??
dan heb je wel wat meer  zekerheid en kun je alsnog besluiten  wel/niet weghalen.

Maar zouden honden ook voetwratten kunnen krijgen net als mensen?
Ja, daarom wil ik naar een andere dierenarts. Was gisteren meer een beetje overdonderd door het woord "operatie".
Toen ik vannacht nadacht bedacht ik dat ik niet iets weg laat halen waarvan ze niet weten wat het is.
Door Lizzy
#2061224
Ik zou hier eerlijk gezegd ook eerst een biopt van laten nemen. Of een stukje weg laten halen en dat op laten sturen naar een patholoog-anatoom. Afhankelijk van de uitslag kun je dan weer verder bepalen wat je doet.
Door cindy1986
#2068905
Vorige week nog met de dierenarts gebeld waar ik de eerste keer geweest ben, en op dat moment had Kiera er geen last meer van. Zij gaf aan dat zij een operatie vooral zinvol vond als ze er last van had. Gevraagd of ze ook een biopt kon afnemen, maar omdat het is de voetzool zit, dacht ze dat er dan niks uit kwam (geen celmateriaal ofzo). Ander soort biopt kon, maar dan moest ze alsnog onder narcose. Dit weekend toch weer wat bloedspettertjes gevonden, dus vanavond naar mijn eigen dierenarts geweest voor een second opinion. Zij zei meteen: dat is eelt (had nog niet verteld van de andere dierenarts). Ze liet het me zien, en het klonk heel logisch. We moeten het dus nat houden en Acederm op smeren, en als het goed is wordt het dan (doordat het week wordt) kleiner. Af en toe kunnen we het ook een beetje bijvijlen. Over een paar weken moeten we dan resultaat zien.
Dus dit gaan we eerst proberen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door