Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2060485
martine-tom schreef: Tom heeft het gehad als pup, hij stond toen nog op brok, ik ben toen gelijk naar pens gegaan om de darmen te ontlasten en 10 dagen ab gekregen met pijnstillers.
Na die 10 dagen terug op brok en het probleem was binnen 3 dagen weer helemaal terug!

Toen ben ik gaan lezen en over gegaan op KVV, heel simpel op smuldier en daarmee is het over gegaan.
Nu een jaar later zitten we op Barf en Tom heeft een ijzeren gestel...
Geen idee of het verhaal klopt maar als ik naar mijn ervaring kijk zou ik me er geen moer van aantrekken en gewoon op vlees zetten (of KVV).
Belle krijgt altijd al (sinds ze hier is) KVV.
Nijl schreef: qua zuurgraad in de maag en kvv: het zuur van je maag wordt geneutraliseerd in de twaalfvingerige darm. De baseproductie ( die het zuur neutraliseert) wordt aangepast aan de zuurproductie. Na de twaalfvingerige darm is de spijsbal neutraal. Dus is de heersende( lagere) pH als gevolg van kvv/barf in de maag van nul en generlei invloed op de dikke darm.

Mijn hond Senghe heeft in zijn eerste jaar  ook meerdere aanvallen van colitis gehad. Het enige wat echt goed hielp om de aanval te counteren was L-glutamine icm probiotica en extra vezels in de vorm van gekookte sperziebonen. Eerst als tijdelijke kuur. Toen kwamen na afbouwen van deze middelen weer nieuwe aanvallen( doorgaans voorafgegaan door een buikgriepje, van mens of dier afkomstig, dat toevallig heerste). Toen overgegaan op kvv( later icm barf) en al 2 maanden aanvalsvrij en al 4 weken geheel zonder de L-glutamine en probiotica. En hij maakt hele mooie drollen nu
Een goede tip van onze DA was om met de clicker te klikken als hij loze aandrang had( en te belonen). Dit omdat het persen wat ze dan doen, zonder dat er resultaat komt, de endeldarm alleen maar verder irriteert.
Antibiotica kunnen, gezien de ernst van de aanval, mss helpen om evt overgroei door ongewenste darmbacteriën (en ook disbalans van de gewenste) tegen te gaan, maar ze gaan natuurlijk never nooit de darmflora herstellen. De probiotica doen dat wel, de L-glutamine gaat de ontstekingsreactie tegen, en de sperziebonen( of evt andere vezelbron) ondersteunen de dikkedarmfunctie verder.
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik begrijp nu beter waarom de zuurgraad dus geen invloed kan hebben op de darmen. Tenzij het misschien niet goed geneutraliseerd wordt in de twaalfvingerige darm?

Goede tip van de L-Glutamine en de sperziebonen. Waar koop jij die L-Glutamine?
Gezien Senghe beter is geworden door ook de overgang op KVV en Barf, blijf ik het toch typisch vinden dat dit bij Belle niet opgaat.
Belle heeft trouwens nooit loze aandrang. Ze maakt nu wel ook mooiere drollen sinds ze aan de AB zit.

Lizzy schreef: Waar staat dat ik een tegenstander ben van AB? Als het echt nodig is kan het levens redden. Antibiotica wordt echter zo vaak onnodig gegeven dat we nu te dealen hebben met antibiotica-resistente bacterieen. We zouden er veel voorzichtiger mee om moeten springen.

Ik kan niet beoordelen of jouw hond terecht of onterecht een AB heeft gekregen. Ik weet wel dat zeker bij darmproblemen er veel te vaak op verkeerde wijze naar AB wordt gegrepen waarbij je ziet dat mensen/dieren van de regen in de drup raken omdat de darmflora door de AB nog verder om zeep wordt geholpen.
Dat staat nergens  ;), ik kreeg alleen een beetje die indruk, maar gezien jouw uitleg begrijp ik zeker wat je bedoelt. Ik ben het ook helemaal met je eens dat AB te vaak en geregeld ook onnodig wordt gegeven. Ik let altijd goed op en heb weleens AB afgeslagen omdat ik het totaal niet nodig vond (bijv bij een wondje van een hond, wat gewoon goed genas).

Nu door alle uitleg begrijp ik jouw wantrouwen naar de DA toe. Als ik haar nog eens spreek (wat ik niet hoop, ik hoop dat Belle nu gewoon herstelt), zal ik hierover toch eens wat meer uitleg vragen.
 
#2060545
Wat ik nog helemaal vergeten ben te vermelden en wellicht toch ook meespeelt (?) is dat Belle al vanaf het begin de neiging heeft haar eigen ontlasting te eten, ze op sommige dagen gras eet en ze ook zand/klei wil eten (wat je dan ook terugziet in de ontlasting).

Vind het wel lastig hoor, waar heeft ze nu precies last van? Haar laatste uitgebreide bloedtest (ook vanweg haar Leishmania) was helemaal goed. Maar dan toch ook opeens die erge ontsteking.
Gisteren gaf ze over (heeft ze ook al vaker gehad) een bruinige gele smurrie (die heel zuur ruikt). Maar ze toont verder niet ziek.
#2061097
Irene schreef: Wat ik nog helemaal vergeten ben te vermelden en wellicht toch ook meespeelt (?) is dat Belle al vanaf het begin de neiging heeft haar eigen ontlasting te eten, ze op sommige dagen gras eet en ze ook zand/klei wil eten (wat je dan ook terugziet in de ontlasting).

Vind het wel lastig hoor, waar heeft ze nu precies last van? Haar laatste uitgebreide bloedtest (ook vanweg haar Leishmania) was helemaal goed. Maar dan toch ook opeens die erge ontsteking.
Gisteren gaf ze over (heeft ze ook al vaker gehad) een bruinige gele smurrie (die heel zuur ruikt). Maar ze toont verder niet ziek.
Ze gaan overgeven door de colitis. Bij Senghe duurde de misselijkheid de eerste 2 à 3 dagen van de aanval. Ik gaf dan 1 tablet Cerenia 's avonds gedurende 3 dagen. Daarna was de L-glutamine met probiotica en sperziebonen zover aangeslagen dat hij niet meer misselijk was. Het bloed op de ontlasting was dan ook al bijna over, het slijm gaat nog wat later over. Dat ik de Cerenia 's avonds gaf was omdat hij 's morgens het meest misselijk was. En als je je tablet uitkotst heb je er niet zoveel aan :(

Ik kocht de L-glutamine bij van der Pigge in Haarlem, maar of bij andere goedgesorteerde drogisten is het ook te krijgen of evt bestellen. Het is gewoon een aminozuur, dus het merk maakt niet echt uit.

Senghe was wel hangerig tijdens de aanvallen. Dat hij wel goed op rauw eten reageert en jouw hond ( nog) niet, is mss omdat haar maagdarmkanaal op dit moment zozeer beschadigd is dat ook goed eten alleen dat niet kan herstellen?

Dat ontlasting, zand en klei eten duidt volgens mij erop dat het maagdarmkanaal niet lekker werkt. Senghe at nooit zijn eigen ontlasting en ook niet van andere honden. Wel van paarden, mensen en katten >:( Sinds zijn darmen weer ok zijn eet hij dat niet meer.

Die klei doet me denken aan een maagprobleem. Klei wordt in de alternatieve geneeskunde nl ook medicinaal daarvoor gebruikt. Gras=vezels. In kleinere hoeveelheden is dat nuttig voor de darmen, in grote hoeveelheden eten moeten ze van kotsen( dat doen ze expres).

Als ik het zo lees is het dus wsl de dikke darm, maar ook de maag waar ze last van heeft. In dat geval is het probleem dus nog uitgebreider dan het bij Senghe was. Lijkt me verstandig om dit hetzij aan een holistisch DA voor te leggen, dan kun je proberen het zonder allerlei heftige medicijnen onder controle te krijgen, hetzij regulier, maar dan kom je wsl bij de 5-ASA preparaten uit( die mensen met Colitis ulcerosa of met de ziekte van Crohn ook krijgen). En dan zullen ze je wsl ook aan de brok willen krijgen. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, omdat je dan aan het genezen bent, en bij het tweede aan het onderdrukken...

Ik las in een ander topic dat bij Any Animal in Heiloo Erwin van Gijtenbeek met L-glutamine werkt. Mss een idee om daar langs te gaan? Hij is tevens regulier DA, dus als hij kan gewoon de meest geëigende middelen kiezen.
#2061263
Bedankt voor je uitgebreide reactie Nijl, hier heb ik zeker wat aan! Ik zal even reageren per gedeelte:
Nijl schreef: Ze gaan overgeven door de colitis. Bij Senghe duurde de misselijkheid de eerste 2 à 3 dagen van de aanval. Ik gaf dan 1 tablet Cerenia 's avonds gedurende 3 dagen. Daarna was de L-glutamine met probiotica en sperziebonen zover aangeslagen dat hij niet meer misselijk was. Het bloed op de ontlasting was dan ook al bijna over, het slijm gaat nog wat later over. Dat ik de Cerenia 's avonds gaf was omdat hij 's morgens het meest misselijk was. En als je je tablet uitkotst heb je er niet zoveel aan :(
Op zich zou de colitis nu over moeten zijn bij Belle, we zijn nu al bijna 4 weken verder (met ook a.b.). Belle heeft soms ook dat ze juist 's ochtends minder goed eet, ik begrijp nu dat dit dus heel goed met misselijkheid te maken kan hebben. Echt interessant om te lezen dat jij op deze manier met de L-glutamine, probiotica en sperziebonen helemaal goed hebt gekregen.
Nijl schreef: Ik kocht de L-glutamine bij van der Pigge in Haarlem, maar of bij andere goedgesorteerde drogisten is het ook te krijgen of evt bestellen. Het is gewoon een aminozuur, dus het merk maakt niet echt uit..
Oké, bedankt!
Nijl schreef: Senghe was wel hangerig tijdens de aanvallen. Dat hij wel goed op rauw eten reageert en jouw hond ( nog) niet, is mss omdat haar maagdarmkanaal op dit moment zozeer beschadigd is dat ook goed eten alleen dat niet kan herstellen?
Ik heb zelf ook het vermoeden dat het bij Belle allemaal behoorlijk beschadigd is.
Nijl schreef: Dat ontlasting, zand en klei eten duidt volgens mij erop dat het maagdarmkanaal niet lekker werkt. Senghe at nooit zijn eigen ontlasting en ook niet van andere honden. Wel van paarden, mensen en katten >:( Sinds zijn darmen weer ok zijn eet hij dat niet meer.
Het heeft hoogstwaarschijnlijk ook te maken met Belle haar verleden. Ze heeft haar hele leven in een kooitje geleefd en als fokteefje gebruikt. Ontlasting eten heeft ze misschien toen aangeleerd (wellicht door tekort voeding of ontwikkeling gedragsstoornis). Ze eet ook alleen haar eigen ontlasting.
Nijl schreef: Die klei doet me denken aan een maagprobleem. Klei wordt in de alternatieve geneeskunde nl ook medicinaal daarvoor gebruikt. Gras=vezels. In kleinere hoeveelheden is dat nuttig voor de darmen, in grote hoeveelheden eten moeten ze van kotsen( dat doen ze expres).
Ik had ook gelezen dat klei verband kan houden met gifstoffen in de darmen. Gras is inderdaad vezels en ik begrijp dat dat ook zijn nut kan hebben.
Nijl schreef: Als ik het zo lees is het dus wsl de dikke darm, maar ook de maag waar ze last van heeft. In dat geval is het probleem dus nog uitgebreider dan het bij Senghe was. Lijkt me verstandig om dit hetzij aan een holistisch DA voor te leggen, dan kun je proberen het zonder allerlei heftige medicijnen onder controle te krijgen, hetzij regulier, maar dan kom je wsl bij de 5-ASA preparaten uit( die mensen met Colitis ulcerosa of met de ziekte van Crohn ook krijgen). En dan zullen ze je wsl ook aan de brok willen krijgen. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, omdat je dan aan het genezen bent, en bij het tweede aan het onderdrukken...

Ik las in een ander topic dat bij Any Animal in Heiloo Erwin van Gijtenbeek met L-glutamine werkt. Mss een idee om daar langs te gaan? Hij is tevens regulier DA, dus als hij kan gewoon de meest geëigende middelen kiezen.
Heiloo is voor mij te doen (woon zelf in de kop van Noord-Holland), ik zal er over nadenken. Jij denkt ook dat dit probleem niet over zal zijn na deze kuur met a.b.? A.s. woensdag is de kuur over en als het dan terugkomt wilde mijn DA het verder onderzoeken. Maar het blijft lastig als ze toch niet echt pro-vers is, dan blijft de discussie over brok waarschijnlijk komen. Ik wil dan ook niet het idee krijgen dat ik het niet goed doe, ik heb namelijk alles over voor mijn honden.
#2084024
Even een update over Belle, voor degenen die hier gereageerd en meegedacht hebben wellicht wel leuk om te weten hoe het nu gaat.

Een week na de a.b. kuur was er toch weer bloed bij de ontlasting. Aangezien ik natuurlijk geen a.b. meer wilde geven heb ik eerst een uitgebreid ontlastingsonderzoek laten doen. Ik wilde eerst op die uitslag wachten voor ik evt toch naar een holistisch DA zou gaan.
Gelukkig kwamen er geen rare dingen uit, de DA vermoedde namelijk een bacterie, maar dat was dus niet het geval. Wel bleek dat de vetten en vetzuren niet goed verteerd worden. De oorzaak daarvoor zou wellicht toch een voedselallergie kunnen zijn.

Toevallig was ik zelf al wat aan het expirimenteren met de KVV en ik had al een vermoeden dat de eend de boosdoener kon zijn, deze is natuurlijk heel vet. Dus dat ga ik de komende tijd uit het menu van Belle schrappen en dan afwachten hoe het gaat. Tot nu toe gelukkig geen bloed meer gezien.

Wel apart, ik lees dat meer honden allergie hebben voor gevogelte (mijn Emi heeft dat ook al).
#2084155
Ik begrijp niet waarom er gedacht wordt dat eend zo vet is. Het is namelijk niet zo vet.

Als blijkt dat de vetten en vetzuren niet goed verteerd worden moet je zorgen dat het orgaan die dat goed hoort te doen dat je die hersteld cq op de goede weg helpt. Het niet meer geven van vetten heeft in dit stadia niet zo veel zin  ;)
(het bloed en we doen er een pleister op. Beter is om het bloeden te stoppen)
#2084177
Fido schreef: Ik begrijp niet waarom er gedacht wordt dat eend zo vet is. Het is namelijk niet zo vet.

Als blijkt dat de vetten en vetzuren niet goed verteerd worden moet je zorgen dat het orgaan die dat goed hoort te doen dat je die hersteld cq op de goede weg helpt. Het niet meer geven van vetten heeft in dit stadia niet zo veel zin  ;)
(het bloed en we doen er een pleister op. Beter is om het bloeden te stoppen)
Hier sluit ik me bij aan.
#2085503
Fido schreef: Ik begrijp niet waarom er gedacht wordt dat eend zo vet is. Het is namelijk niet zo vet.

Als blijkt dat de vetten en vetzuren niet goed verteerd worden moet je zorgen dat het orgaan die dat goed hoort te doen dat je die hersteld cq op de goede weg helpt. Het niet meer geven van vetten heeft in dit stadia niet zo veel zin  ;)
(het bloed en we doen er een pleister op. Beter is om het bloeden te stoppen)
Bij mij is het in ieder geval een stuk vetter dan de andere diersoorten. Ik ben trouwens vergeten te vermelden dat het een totaalpakket is, ik heb het even nagekeken en het is 40% eend en 60% kip.

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen merk ik wel heel duidelijk dat het niet meer geven van bovenstaande tot nu toe wel goed werkt. Belle heeft sindsdien geen bloed meer bij de ontlasting gehad en ze heeft elke keer hele goede trek (voorheen wilde ze geregeld niet eten). Ze ziet er verder ook heel goed uit.

Dus of er nu echt sprake is van alleen een pleister erop vraag ik me af. Natuurlijk is er iets niet helemaal goed, maar de allergie hiervoor en het dan vermijden kan toch een goede optie zijn? Als jij een ander advies hebt, dan hoor ik het graag van je.
#2085510
Hier is er dan weer eentje die 't enkel goed doet op eend. De helft eend van Naturis en de andere helft Tinlo gaat 't best (enkel Tinlo geeft problemen) hij krijgt daarbij nog lam. Geef ik iets van kip gaat 't mis, zitten er groenten in is de boel ook om zeep.

Ik zou een tijdje steeds 't zelfde geven en als 't daarop goed gaat voorzichtig iets erbij (vooral niet te snel willen gaan).

Succes. ;)
#2085519
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien kom ik nu met eieren na Pasen.

In 2007 kreeg ik een operatie en daarbij een hele zware ab kuur tegen afstoting van niet-eigen weefsel.
Meteen kreeg ik diarree met bloed erbij. Dit bleef, ook lang na de ab-kuur. Na diverse onderzoeken kreeg ik de diagnose die er op neer kwamen dat de ab kuur te zwaar was geweest voor de darmen. Jammer maar helaas. Ze wilden bij mij een aantal dingen doen waar ik gewoon niet achter stond.
Ik startte met probiotica en dit hielp wel maar niet zo snel als ik zou willen. Nu, 2011, kan ik sinds een week of 4 zeggen dat ik klachtenvrij ben.

Dus ik zou zeker starten met probiotica, en het tijd geven.
#2086469
@Inni, zo zie je maar weer, elke hond is anders  ;). Apart trouwens dat die van jou ook op groenten reageert.
Dank je, ik zal het zeker heel rustig aan doen.

@Hope, bedankt voor jouw verhaal. Ik heb zelf ook ervaring (door andere oorzaak dan) dat het heel lang kan duren voordat maag/darmen weer (ten dele) hersteld zijn.
Probiotica geef ik al een langere tijd aan Belle, dat zal ik ook gewoon blijven geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door