Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2099128
Bij deze een update over het bezoek aan de holistisch DA.

Ik heb er wel een uur gezeten en veel informatie gekregen. Doordat het voor mij nogal vermoeiend was, heb ik niet alle uitleg helemaal goed kunnen opslaan. Wel is de te volgen therapie bij Emi duidelijk.

Emi was de eerste hond ooit die hij zag die juist door overgang brok naar vlees zulke klachten begon te krijgen, dat vond hij wel heel bijzonder. Maar hij kon het wel verklaren, volgens hem heeft Emi last van lekkende darmen wat al aanwezig was bij de brokperiode, maar wat door het vele vlees plotseling naar boven is gekomen. De vele eiwitten geven dan juist meer reactie. Het is dus belangrijk om de darmen weer te helen, dit gaan we doen door eerst 2 weken een hoge dosis glutamine te geven (daarna onderhoudsdosering), een dubbele dosis probiotica en daarnaast mineralen.
Als het goed is moet ik dan over ongeveer 3 maanden al wel verbetering zien. Voor het helemaal goed zal gaan zijn we al gauw ruim een jaar verder.

Ik moet trouwens nu rund gaan geven, want ik kreeg te horen dat alleen konijn geven aan een hond heel erg slecht is en zelfs dodelijk! Nu weet ik niet precies in welk tijdsbestek hij praat, maar goed is het dus in ieder geval zeker niet.

Bij het vlees moet ik ook olijfolie, omega-3 en multivitamines geven, bij alle honden omdat dit heel belangrijk is om bij te geven.
#2099152
Irene schreef: Ik moet trouwens nu rund gaan geven, want ik kreeg te horen dat alleen konijn geven aan een hond heel erg slecht is en zelfs dodelijk! Nu weet ik niet precies in welk tijdsbestek hij praat, maar goed is het dus in ieder geval zeker niet.

Bij het vlees moet ik ook olijfolie, omega-3 en multivitamines geven, bij alle honden omdat dit heel belangrijk is om bij te geven.
Heeft hij een reden gegeven waarom alleen konijn geven heel erg slecht is en zelfs dodelijk kan zijn?  Wat is er dan zo speciaal aan konijn?
#2099175
Mijn lab heeft een hele tijd Lotgering gegeten, maar kreeg daar op langere termijn jeuk van. Nu hij weer grotendeels op barf staat en een paar dagen per week kvv van Naturis, All-animal en CB krijgt is dat ook over.
Ik zou ook niet alleen naar de voeding kijken, maar ook naar de omgevingsfactoren. Ligt ze nu op een dekbed, dan proberen hoe dat gaat op een hypo-allergeen matras of een biabed oid. Gebruik je een geparfumeerd wasmiddel en wasverzachter voor de honden? ga dan eens Neutral probren, enz.


Dursydog en Medpets hebben goede multivitamines. Visolie kun je goed bestellen bij bijv. de Tuinen, ik geef nu royal Green en dat was goed te betalen. Olijfolie zou absoluut niet mijn keus zijn, maar goed, een da zal het wel weten. Max ging er iig van aan de race.
Door nienk
#2099390
als je erg lang konijn voert kan dat inderdaad slecht zijn, omdat het zo mager is volgens mij. maar dan heb je het over heel erg lang alleen konijn voeren. dat risico loop je echt niet met de duur van de eerste stappen van een eliminatie dieet, tenzij de hond bijvoorbeeld echt enorm ondervoed was, dan is het risico wellicht iets groter.

verder kan ik er niet over oordelen of het klopt wat je DA gezegd heeft. (uit nieuwsgierigheid, bij wie ben je geweest?)

Lotgering lijkt inderdaad vaker dan gemiddeld bij andere merken voor jeuk te zorgen.

belangrijk lijkt me nu om een behandelplan te kiezen, en daar vol voor te gaan.

kan me herinneren dat er hier nog iemand met een hond met lekkende darmen is, en ook dat van de glucosamine komt me bekend voor. een blonde lab, kan dat?

succes!
Door Irene
#2099774
Helaas weet ik niet de achterliggende reden van waarom konijn niet in een eliminatiedieet kan, het was zoveel informatie tegelijk en ik heb niet alles kunnen doorvragen. Wel begreep ik dat bijvoorbeeld vroeger schripbreukelingen die op een eiland terechtkwamen en daar alleen maar konijn konden eten, daaraan overleden.

@nienk, ik ben bij Erwin geweest van Any Animal.

@Els en Max, ander vlees kan inderdaad al veel verschil maken, dat blijkt per hond heel verschillend te kunnen liggen. Als het goed is moeten de evt omgevingsfactoren ook niet meer opspelen, ik hoef bijv ook niets te doen aan de pollenallergie, dat zal vanzelf overgaan met deze therapie.
Bedankt voor je tips met waar jij supplementen koopt, nu heb ik alles bij de DA gekocht.
#2099789
Daar was idd iets mee, met een dieet van uitsluitend konijn, bij mensen dan. En dat had te maken met een giftige hoeveelheid eiwitten doordat de mensen niets anders aten dan mager konijnenspiervlees.
Gevonden! Het heet rabbit starvation

"Rabbit starvation, also referred to as protein poisoning or mal de caribou, is a form of acute malnutrition caused by excess consumption of any lean meat (e.g., rabbit) coupled with a lack of other sources of nutrients usually in combination with other stressors, such as severe cold or dry environment. Symptoms include diarrhea, headache, fatigue, low blood pressure and heart rate, and a vague discomfort and hunger that can only be satisfied by consumption of fat or carbohydrates."

De clou is dus dat de enige energiebron in het dieet bestaat uit mager spiervlees. Geen vetten, geen koolhydraten. Dan gaan bij mensen de lever en de nieren op tilt:

"Unsafe levels of protein. It has been observed that human liver cannot metabolise much more than 200-300 g of protein per day, and human kidneys are similarly limited in their capability to remove urea (a byproduct of protein catabolism) from the bloodstream. Exceeding that amount results in excess levels of amino acids, ammonia (hyperammonemia), and/or urea in the bloodstream, with potentially fatal consequences[1], especially if the person switches to a high-protein diet without giving time for the levels of his hepatic enzymes to upregulate. Since protein only contains 4 kcal/gram, and, as mentioned above, a typical adult human requires in excess of 2000 kcal to maintain the energy balance, it is possible to exceed the safe intake of protein if one is subjected to a high-protein diet with little if any fat or carbohydrates."

Maar daarvan is natuurlijk geen sprake bij een dieet van compleet konijn, met vet, botten (merg!) en orgaan, voor een carnivoor die is aangepast aan het verteren van dood dier.

Weer eens een gevalletje klok-klepel, kletsen zonder je hersens gebruiken  :P

Edit: en overigens geldt dat niet alleen voor knien maar voor alle diëten die uitsluitend uit mager spiervlees bestaan (zie bv mal de caribou of hertenziekte). Dus nog meer klok-klepel-gebeuren  :P
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 02 sep 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irene
#2099927
Mevroi Kruim schreef: Maar daarvan is natuurlijk geen sprake bij een dieet van compleet konijn, met vet, botten (merg!) en orgaan, voor een carnivoor die is aangepast aan het verteren van dood dier.

Weer eens een gevalletje klok-klepel, kletsen zonder je hersens gebruiken  :P

Edit: en overigens geldt dat niet alleen voor knien maar voor alle diëten die uitsluitend uit mager spiervlees bestaan (zie bv mal de caribou of hertenziekte). Dus nog meer klok-klepel-gebeuren  :P
Bedankt voor je aanvullende uitleg. Ik weet niet of dit een gevalletje klok-klepel is (vind het ook wat negatief overkomen moet ik zeggen), want ik vraag me af na jouw verhaal of die mensen ook niet het hele konijn aten? Botten zal moeilijk geweest zijn  ;), maar het vet en de organen misschien wel (zeker als ze compleet uitgehongerd waren).

@nienk, ik neem aan dat hij het in het algemeen bedoelde.
#2100102
Irene schreef: Bedankt voor je aanvullende uitleg. Ik weet niet of dit een gevalletje klok-klepel is (vind het ook wat negatief overkomen moet ik zeggen), want ik vraag me af na jouw verhaal of die mensen ook niet het hele konijn aten? Botten zal moeilijk geweest zijn  ;), maar het vet en de organen misschien wel (zeker als ze compleet uitgehongerd waren).

@nienk, ik neem aan dat hij het in het algemeen bedoelde.
Het punt was dat die wilde konijnen aan het eind van de winter geen grammetje vet meer hadden. En de mensen vingen er genoeg om op zich geen honger te hebben, het probleem was dat ze (vrijwel) alleen maar eiwit binnenkregen om te verbranden voor energie. En dat kan een mensenlichaam niet aan. Een hondenlichaam of kattenlichaam doet het prima op alleen dood beest maar voldoende vet is wel nodig.
Het verschijnsel is inmiddels ook onderzocht en het blijkt idd een kwestie te zijn van toxische doses eiwit. Vandaag de dag komen er ook regelmatig gevallen voor onder bodybuilders en krachtsporters die een dieet volgen met extreem veel eiwit, bv via poeders en shakes, en zonder vet of koolhydraat.

Er zijn trouwens ook mensen die al eeuwenlang vrijwel alleen dood beest eten. De Inuit bv. Maar die vangen en eten dieren met een forse vetlaag zoals zeehonden, walrussen en walvissen. Hun dieet bevat wel veel eiwit maar zeker zoveel vet dat voor de energievoorziening gebruikt kan worden. Zij hebben dus niet het probleem met teveel eiwit dat verbrand moet worden.
Door Irene
#2101959
Oké, klinkt inderdaad heel logisch, wel fijn om de uitleg er achter te lezen.
Alleen zullen de mensen niet alleen eind van de winter schipbreuk hebben geleden  ;)? Of misschien overleden ze in de zomerperiode niet aan Rabbit starvation.

Maar even voor de duidelijkheid, ik weet niet of dit de enige achterliggende reden was. In ieder geval merkte ik wel bij Emi dat ze snel afviel van konijn. Ik gaf meteen in het begin al veel meer dan de gebruikelijk KVV omdat ik al begreep dat konijn magerder is, maar ze bleef afvallen en ik maar meer geven. Dus dat lijkt me ook al niet echt goed voor een hond.
-
#2102010
Ik vind tam konijn bepaald niet mager, wild is meestal wel een stuk magerder.
En rabbit starvation is de algemene naam, het kwam vooral voor in het wilde westen en het noorden van Amerika in de winterperiode. De kolonisten en pioniers waren dan door hun voorraden heen en leefden langere tijd van alleen magere konijnen, vandaar. Bij sommige indianenstammen kwam het soms ook voor in de winter als ze geen grote grazers te pakken kregen. Die hebben nl wel flinke vetvoorraden aan boord.

Afvallen op vers in de beginperiode is heel normaal hebben we gemerkt. Heel veel honden en katten die van brok afkomen doen dat, het lijkt een soort aanpassing te zijn aan vetverbranding ipv koolhydraatverbranding. Na een aantal weken/maanden is het effect meestal weg. Maar je zou het idd niet verwachten bij een hond die al vers at.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door