Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2041019
Hoi,
Guinnie is onze eerste oude hond ;-) en zij was al oud toen ze kwam. Ik weet dus niet goed of wat ik bij haar merk eraan ligt dat ze ouder is en/of wat ik evt kan doen.
Als een van de honden een teek heeft, is dat bij de jongens een "klein plekje" waar ik niets mee doe nadat ik de teek heb weggehaald. Bij Guinnie echter wordt dat een "wondje" en ziet het er lelijker uit, met korstje en al. Ik was dat nu maar met wat warm water, maar eh...
- komt dit omdat zij ouder is?
- zou het zinvol zijn om de wondjes te ontsmetten als ik ze vind? Soms zit er al een korstje op wat ik bij "voelen" als een teek interpreteer?
- kan ik anderszins iets doen aan een supplement bijvoorbeeld dat ze die wondjes minder krijgt?

Het lijkt haar geen pijn te doen of te jeuken, maar het hoort gewoon niet. Ze heeft op haar hele lijf van dat soort kleine wondjes, al dan niet door een tekenbeet. Niets wat bloed ofzo; ik heb ook niet meteen de neiging om naar een DA te rennen, maar ik wil het toch 's in de groep gooien of ik er iets mee kan/moet.

*edit: ik geloof ook niet dat het enige soort van gedierte is wat over haar loopt en dit soort wondjes aanbrengt. Een tekenbeet wellicht of evt ergens "aan een tak beschadigd"...

Suzanne
#2041027
Bij oudere dieren verloopt de celdeling, dus ook de vernieuwing veel trager. Ontsmetten kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik denk dat je dit soort dingen alleen voorkomt als je haar in een gesloten benchje gaat uitlaten...niet dus :)  wondjes eventueel behandelen met wondzalf of calendulazalf, dat bevorderd de genezing.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door